Leadcore schadelijk......welk alternatief?


Plaats reactie
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

02-06-2008 20:16

Hallo,

Gebruik eigenlijk al jaren standaard leadcore leader met ervoor een slidertje.....bij schubkarpers leverd het geen problemen op maar bij beperkt beschubde spiegels of leders heb ik nu reeds voor de tweede keer gemerkt dat het schadelijk is voor de vis, zie de striemen achter de kieuwdeksel op onderstaande afgelopen weekend gevangen vis, en bij een eerder gevangen vergelijkbare vis ontbrak een flinke schub wat nog vers was, en ook veroorzaakt door mijn leadcore leader van ca. een meter (Kryston Loaded)

Wat is hiervoor een goed niet schadelijk alternatief?? Een tube over de leadcore? Tube met putty? Die savezone leaders van Korda?

Ik hoor het graag!!! Want zo ga ik niet meer vissen......

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-06-2008 20:19

Eerlijk gezegd heb ik dit ook gezien en wordt het door de "experts" ontkent.

Graag dus commentaar van die kant.

Wat ik gebruik zijn gladde leaders die met krimpkous zijn afgewerkt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

02-06-2008 20:21

Eerlijk gezegd?? Hoe bedoel je?? En gezien??

En wat zijn die gladde leaders dan? Welke merk/type??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-06-2008 20:41

Nou, nou, kalm maar.

Voordat ikzelf aan leadcore begon werd ik hiermee geconfronteerd. Ik heb dat in diverse discussies hier vermeld. Voor mij was de conclusie om dan coated leadcore te gebruiken. Armaled is een type dat ik gebruik.

Beperking is dat dit mijn waarneming is en ik niet voor iedereen kan spreken. Geen idee wat het verschil dan maakt bij anderen die dit niet waarnemen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

02-06-2008 21:07

vis nu 2 jaar met leadcore hiervoor met tube en af en toe heel dicht onder het kantje als ik met slappe lijn vis soms alleen de hoofdlijn. Heb nog nooit een beschadiging door de lijn/leadcore/tube kunnen ontdekken. Heb diverse leadcore soorten gebruikt zowel ruw als glad en coated en ongecoat. tot nu toe geen enkel verschil.
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

02-06-2008 21:36

Ik sluit me bij Bert-Jan aan. Ik gebruik leadcore van PB en van Ultimate maar nog nooit dergelijke beschadigingen gezien bij de door mij gevangen vissen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-06-2008 21:49

Als alternatief kan ik je de ESP anchor rig tube aanbevelen.
Glad als een gewone soepele tube, en net zo zwaar als leadcore.
Volgens mij zijn er nu wellicht meerdere firma's die deze in de aanbieding hebben, maar welke is mij zo uit mijn hoofd niet bekend (Dacht JRC)
harald bremmer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26-11-2007 13:54
Locatie: Groningen

02-06-2008 22:03

Ik heb zelf nog geen problemen ervaren met leadcore maar kan me het wel voorstellen. Ik gebruik de ESP leadcore erg veel en vind het prima spul. Ik gebruik de kryston score gold ook wel. Echt achterlijk dik spul die naar aller waarschijnlijkheid de vis niet zal beschadigen. Het is heel zwaar maar wel stijf. Niet ideaal voor grillige ondergrond vind ik.

Met tubes heb ik ook al wel problemen gezien. Voornamelijk bij te korten. 50 cm vind ik wel wat te weinig. Heb bij stevige dril met grotere (langere) spiegels al wel gezien dan bij de staart nog schubben verloren gaan door nylon gebruik.

De tubes van korda waren voorheen wel prima. De vernieuwde kan ik niks meer mee omdat ik vrijwel altijd dikkere lijnen gebruik dan 40/00. Die van Gardner gebruik ik meestal. Prima dik/ zwaar en makkelijk op te rijgen spul. Meestal knip ik een stuk van 2 meter in 2en. Een meter tube dus. (helaas vang ik maar erg weinig vissen boven de meter :wink: )

Succes.

Harald
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

02-06-2008 22:34

Ik heb dit al is eerder aangegeven op het board in een soortgelijk topic, werd voor gek verklaard...
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

02-06-2008 22:53

Ikzelf ben een fervent gebruiker van leadcore, namelijk deze van ESP en de Downforce van PB.

Momenteel nog geen enkel probleem gekend.

Indien er geen leadcore mag gebruikt worden gebruik ik de tungsten tube van JRC, voor het moment nog geen betere tube dan deze gevonden. Is mooi glad, volgt perfect de contouren van de bodem en is enorm zwaar.

Met vriendelijke groet,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
harald bremmer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26-11-2007 13:54
Locatie: Groningen

03-06-2008 00:38

ow jah,

ik zou graag die leaders van korda willen gebruiken. Ze zijn me alleen te kort en echt achterlijk duur. 7 euro voor zo'n mal ding.

dus, meneer van korda. Zo'n leader voor 3 euries van 120cm en je hebt een tevreden klant erbij.

En ow jah, maak je tubes dan ook gelijk weer even normaal. Is onbruikbaar geworden.

harald
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

03-06-2008 00:58

Haha Harald, wij delen de zelfde mening.

Over leadcore gebruik.
Ik zelf heb er nog nooit last van gehad en gebruik al leadcore zins het bestaat (in de karper visserij)

Maar die striemen lijken idd van lijn of leadcore.
Ik zal er eens extra goed opletten nu, maar tot nu toe is er bij mij nog nooit iets opgevallen.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

03-06-2008 08:12

Even voor de goede orde........bij SCHUBS dus zelf nog nooit een probleem gehad, alleen bij twee zwak beschubde spiegels/bijna leders.........is ook eigenlijk vrij logisch dat die ruwe leadcore gaat snijden in de dan vrij kwetsbare huid.
Bedankt voor de tips!!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-06-2008 12:44

Guido,

Kijk eens naar de safe-zone leaders van Korda, deze zijn helemaal glad en verzwaard met tungsten.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Plaats reactie