Reels


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

29-05-2008 19:16

Hallo

Ik vraag me eigenlijk af waarom er in de karper wereld geen reels worden gebruikt.
Er zitten 2 of 3 verschillende slippen op 1 magneet slip die veel precieser is als die van een molen en nog een dezelfde van een molen.
Er zit ook een baitrunner op.
Er kan evenveel of meer lijn op.
Het gooit veel precieser.
Weet iemand hier waarom ze niet gebruikt worden?
Carp spirit!
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

30-05-2008 08:51

Tom,

Er zitten niet meerdere "slippen" in reels, het is echter wel zo dat reels vaak meer "drag pressure" hebben tov een molen. Dit wil simpelweg zeggen dat er meer kracht op uitgeoefend moet worden voordat hij lijn afgeeft. Een baitrunner heb ik nog nooit gezien op een reel, en ik heb er heel wat in mijn handen gehad. Er zit geen magneetslip in, sommige reels hebben een spoelafremsysteem dat met magneetjes werkt, dit is enkel om ervoor te zorgen dat je de werpafstand enigzins reguleert om bv. pruiken tegen te gaan.

Ik denk dat er weinig mee op karper gevist wordt vanwege:

1. Bij een aanbeet moet je de hengel oppakken en omdraaien dan pas aanslaan (de reel ligt bovenop de hengel en moet dus andersom om door je beetverklikker te gaan)

2. Pruiken - vooral bij veel wind, of wanneer je ingooit en te laat bent met het registreren dat je lood het water heeft geraakt - je spoel draait dan nog even met een paar 1000 rpm door - het gevolg raad zich raden.
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

30-05-2008 16:17

Heey

Een reel heeft wel meerdere slippen zoals bv de abu c4
Al doe je de thumpbar naar beneden heb je een vrij loop systeem zodra je draait slaat slaat die om.
En al doe je hem verder kan je gooien.
En die hengel om draaien heb je binnen een seconde gedaan.
En met windgooien is geen probleem al heb je het gooie onder de knie.
Dan moet je ook niet de goedkoopste reels kopen maar die van abu c4 is 130 euro en zit het allemaal op
Carp spirit!
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

30-05-2008 17:11

**Onnodige quote**

Baitrunner zit niet op een ABU, dit is een merknaam van Shimano.
Je zou niet alleen naar reels moeten kijken, ook naar de hengels
waarmee gevist wordt op de karper. Op een 12" hengel zou je
minstens 15 ogen moeten monteren van een kleiner diameter, en
een trigger-reelhouder komt ook tot zijn recht tijdens het maken
van verre worpen. Overigens zal niet iedereen met een reel ver-
der gaan werpen, het heeft echt enige oefening en techniek
nodig.

Daarnaast is een C4 ook niet geschikt voor extreme afstanden,
daar is de spoel te smal voor. De echte jongens gebruiken
werpreels en passen deze zelf aan, zij werpen 200m+

Afbeelding

Dus, het is mogelijk met een reel op karper te vissen, maar de
meeste karpervissers zijn hier onbekend mee. Er wordt daarnaast
weinig specifiek reel-karpermateriaal op de markt gebracht, maar
je kan altijd nog bij een hengelbouwer terecht.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

30-05-2008 17:16

Nog een interresante site:

http://casting.lismore.nl/index.html
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Paul de Wal
Berichten: 40
Lid geworden op: 07-01-2008 12:57
Contacteer:

30-05-2008 18:12

Ik denk dat er inderdaad wel degelijk voordelen aan een reel zitten. De slip is inderdaad precieser, met oefening gooi je verder en veel meer lijncapaciteit. Je moet inderdaad wel je hele set erop aanpassen, anders gaat het niet werken. En pruiken gooien ligt echt aan je gooikwaliteiten, niet aan de wind oid. Verder is ook het omdraaien van de hengel niet echt een obstakel vind ik, met een beetje oefening kost het maar een 100/ seconde, en tegenwoordig met alle zelfhaaksystemen hoef je niet eens meer te slaan.
Richard Vervoorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-04-2002 02:00
Locatie: Amsterdam

30-05-2008 19:29

Ik had een mooi, lang en onderbouwd verhaal getypt, helaas bij het verzenden iets misgegaan dus in het kort:

1. pruiken gooien heeft inderdaad met oefening te maken, echter met flinke (tegen)wind en in het pikkedonker zie en hoor je het lood niet vallen. Uiteraard moet je dan extra goed op je duim letten maar je bouwt m.i een extra risico in.

2. omdraaien van hengel lijkt mij lastig en verhoogd de kans dat de lijn om de top draait, wederom een extra risico

3. de thumbrelease is niet hetzelfde als een baitrunner. De weerstand die je op je spoel kunt zetten dmv de magneetrem of VBS (shimano-reel) is verwaarloosbaar. Bij een volle run die plots stopt kun je dus alsnog een pruik krijgen. Ook kun je op deze manier geen weerstand op de spoel zetten (wat je bv. zou doen als je je baitrunner zwaar afstelt), wat weer wenselijk kan zijn op water met obstakels.

Begrijp me niet verkeerd ik vis graag en veel met reels (roofvis) en vind het fantastische instrumenten, ik zie alleen de meerwaarde niet tov een goede molen.

Tom, waar zit de extra slip op de C4?
http://mikesreelrepair.com/schematics/s ... 007-00.pdf
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

30-05-2008 22:54

Ik heb het over de classic die heeft mn broer Paul.
Ik denk dat de lijn om de top draaien niet zal gebeuren.
Maar toch heeft het wel een paar grote voordelen.
Ik wou het zelf gaan doen maar nou weet ik ook de min punten bedankt daar voor! 8)
Carp spirit!
Plaats reactie