Schroefdiameter?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

15-05-2008 12:09

Ik heb een carpgo voerboot met een 3blads schroef van kunstof. Deze is van graupner. Het is toch geen probleem om deze te vervangen voor een messingschroef van Raboesch ook in 3 bladsuitvoering? Hoe moet ik die schroefmaten zien? Van het midden tot het uiteinde van een enkele schroef? Of de totale diameter?
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

15-05-2008 13:02

Hallo Remco.
Er kan in principe wel eentje op van Raboesch.
Je kunt bij een 3 blads meten van hart tot uiteinde van een blad. Als je dit keer 2 doet dan ben je er.
Welke regelaar zit erin, een V 4R van Graupner?
Als het die regelaar is dan kun je tot 30 Ampere totaalvermogen gaan., iets groter of meer bladen is afhankelijk van je motor, regelaar en ruimte voor je schroef natuurlijk.
Grt Cor Hendriks
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

15-05-2008 13:22

Hoi Cor,

Hartstikke bedankt voor je antwoord! De regelaar is inderdaad een V4R. De huidige schroef is 55mm diameter dan en er zou een 60mm mogelijk moeten zijn want dan hou ik een milimeter of 3 tot de romp over. De motor is een 720bb torque, dus ik dacht erover om een brede 3bladsschroef te nemen vanwege het lage toerental van de motor. Nu heb je het over 30 ampere en dat is neem ik aan de piek wanneer de motor gestart wordt. Mijn hoofdzekering is 15 ampere. Dit in verband met dat de bekabeling aftakt naar een dunne draad, schat 1,5mm2 max. Het zou nog een optie zijn om deze draad weer apart af te zekeren omdat deze voor de verlichting is. De andere draad gaat naar de V4R en is denk ik 4mm2. Daar zou ik dan de zekering van kunnen verhogen.

Zou jij het zo aanpakken of kijk jij er anders tegen aan?
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

15-05-2008 13:37

Ik heb een beetje met de search gezocht maar daar staat dat je met een grotere schroef juist langzamer gaat. Ik neem aan dat de vorm van het blad hier ook invloed op heeft? Een grotere schroef heeft wel meer voortstuwende kracht wat mij geschikter lijkt voor een voerboot. Op snelheid zou ik liever niets onder doen omdat ik het zo al traag zat vind.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

15-05-2008 14:39

Je motor en regelaar moeten sterk genoeg zijn om de boot voort te stuwen. Je hebt er niks aan als de boel verbrand. Dat is in jouw boot wel het geval, dus daar hoef je je geen zorgen te over te maken.
Ik gebruik 60mm vierblads schroeven van Raboesch, maar dan wel met een andere ( zwaardere regelaar).
Je hebt met die V 4 r regelaar een piek van 60 amp. Dat is ruim voldoende. Hij kan dus tijdens het varen 30 amperes aan en daarover heen nog eens 30 voor bijv. een extra functie. Je moet er wel rekening mee houden dat je wel de vooruit ook gebruikt als vooruit, de achteruitfunctie van deze regelaar kan niet veel amperes aan. Als je dit niet doet dan gaat deze functie kapot.
Een 60 mm blads heeft meer ''kracht'' als een drieblads 55 mm. Ik kan geen verschil in snelheid ontdekken maar ik heb wel meer power als ik 2 lijnen in de hookreleases heb.
Het lijkt me dat er geen verschil in snelheid zit, een 55 mm voor een boot zoals jij hebt is trouwens wel groot genoeg hoor. Als je meer snelheid wilt dan zijn er heel veel andere mogelijkheden, maar of dat verstandig is, dat denk ik niet.
Grt Cor Hendriks
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

15-05-2008 14:58

Cor, hartstikke bedankt voor je antwoord! Ik ga dan maar voor de 4 bladschroef van 55mm. Dan zit ik zeker safe. Ik hoop dat hij hierdoor wat meer kracht heeft met bijvoorbeeld tegenwind. Voor de rest bevalt hij heel goed hoor!

Denk erover om er zelf 1 in elkaar te gaan bouwen met 2 motoren.
Manuel Guerra
Berichten: 7
Lid geworden op: 02-05-2008 19:31

15-05-2008 20:21

Als je van een 3 blads naar een 4 blads gaat heb je iets meer kracht maar ook ies minder snelheid. Messing werkt ook beter dan een schroef van plasic.
Plaats reactie