Lijn met goeie werp eigenschappen?


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-05-2008 17:08

Ik ben de afgelopen jaren redelijk verslaafd geraakt aan spodden,vooral op grotere afstand.Nu heb ik het probleem dat ik veel lijnen gewoon kapot gooit met mijn 3,5lbs stokken en 140gram lood.Hierdoor is mijn vertrouwen in die lijnen weg en durf ik niet meer volluit te knallen :lol:

Nu is het in principe wel mogelijk om met een korte voorslag te gaan vissen maar liever niet.Ik ben dus eigelijk op zoek naar een nylon lijn met goeie werp eigenschappen.Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg

ferenc
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

03-05-2008 17:21

heb afgelopen jaar met shimano technium gevist volgens mij de 0,30mm en ik kan je zeggen werkelijk een toplijn. mooi donker gekleurd valt totaal weg in het water. Glad, soepel, sterk, weinig rek en ik gebruik hem ook gewoon tussen de plomperbladen. Ook sterk op de knoop mits je de juiste knoop gebruikt (gebruik zelf meestal de palomar) heb nog geen betere gevonden
bb mix anders nix
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-05-2008 17:24

Die lijn is mij opzich ook wel goed bevallen,alleen hij is wat stug en kinkt vrij snel.Maar hij is idd niet kapot te krijgen.Het toch liever een wat soepelere lijn ivm het werpen.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

03-05-2008 21:11

Nu zat ik even te denken,wat voor lijnen gebruiken ze op zee?Deze vissers gooien gigantisch hard en ver met nylon.
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

03-05-2008 21:51

Maar wel met voorslag!
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

03-05-2008 23:56

Bert-Jan Bosman schreef: shimano technium ...

... weinig rek


Hoeveel % rek denk je?

Niet minder dan de meeste nylons, zo rond de 13% dus!


ferenc van de vorstenbosc schreef:
Nu zat ik even te denken,wat voor lijnen gebruiken ze op zee?Deze vissers gooien gigantisch hard en ver met nylon.



De goedkoopste troep die er is in 0.35 of 0.40 mm

Bij hun ligt het voor het grootste gedeelte aan de langere en stuggere hengel en natuurlijk de big pits
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-05-2008 09:12

pim starreveld schreef:
Bert-Jan Bosman schreef: shimano technium ...

... weinig rek


Hoeveel % rek denk je?

Niet minder dan de meeste nylons, zo rond de 13% dus!


De meeste nylons hebben toch wel rek van rond de 20% vriend,dan praat ik over de Fox warrior,soft steel, PB en Daiwa nylon.
Dan komt de Techium met de 10% toch redelijk in de buurt van gevlochten lijn.
Ik vind de technium toch het best from both worlds.
Weinig rek maar wel rek ! Hij kinkt niet snel zolang je spoel maar niet bomvol ligt ! Of een paar keer goed ver inwerpen en snel inhalen zodat de lijn wat strakker op de spoel ligt helpt ook wel.

Maar effe on topic, Je wilt ver gooien en spodden. Waarom pak je geen gevlochten lijn dan? Is soepel, gooit verder dan nylon en voor het spodden hoef je maar een 200 meter lijn erop te hebben, ik gebruik Bercley whipflash pro 30lb, niet kapot te krijgen.Daaronder als opvulling een goedkope opvul-nylon bv Fox warrior 0,35 mm.
Als je bij nylon wilt blijven dan ontkom je niet aan het feit: hoe sterker, hoe stugger de lijn.

Gegroet Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2008 09:31

Die 20% is voor moderne lijnen zwaar overdreven hoor Melvin. Wat dat betreft zit Pim er minder ver naast dan jij.

Maar goed, Ferenc wat is het bezwaar van een shockleader bij het spodden? Bij gevlochten zou ik trouwens ook een shockleader gebruiken om de klappen op te vangen. Kort, wat is kort? Een shockleader is tenminste 2x de hengellengte plus wat extra. Komt neer op tenminste een metertje of 8. Ga nooit korter dan dit met een voorslag. Trouwens levensgevaarlijk om dit soort gewichten ver te werpen zonder shockleader. Risico dat de spod als een ongeleide projectiel afgeworpen wordt is veel té groot.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-05-2008 10:01

Kees Ouwehand schreef:Die 20% is voor moderne lijnen zwaar overdreven hoor Melvin. Wat dat betreft zit Pim er minder ver naast dan jij.

Groet, Kees


Nou Kees , noem mij dan eens 3 grote merken NYLON die onder de 15% rek zitten.Ben benieuwd.Volgens mij zitten de meeste merken ROND de 20%.
En waarom is het levensgevaarlijk om een spod ver te gooien zonder shockleader? De enige taak van een shockleader ( bij spodden ) is bij het gooien van grote gewichten, zorgen dat ALS je met dunnere lijnen vist je lijn niet knapt. Als je met sterkere lijnen gooit is dit niet nodig.Zeker niet als je lijn ( nylon of gevlochten, maakt niets uit) rond/boven de 30 lb zit.
Ik verkies dan een sterkere hoofdlijn boven een dunnere lijn met shockleader.
Dat sommige mensen shockleaders ook gebruiken voor andere omstandigheden doet er nu effe niet aan toe want we hebben het nu over spodden.
Ik persoonlijk hou niet van shockleaders door de onvermijdelijke knoop wat door je ogen vliegt ,hoe klein dan ook ,maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.Als je met dunnere lijnen wilt spodden dan raad ik je natuurlijk WEL een shockleader aan.

Gegroet Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-05-2008 10:11

Voor mijn spod hengel gebruik ik een voorslag,gevolgd voor 30/100 nylon,vreemd genoeg gooi ik hier verder mee als dan met 12/100 gevlochten.
Het gaat echter om mijn "vis"hengels,gebruik liever geen voorslag.Je weet maar nooit als je lijn breekt om een gekke reden.Heb liever geen vis zwemmen met een voorslag aan zijn bek.
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-05-2008 10:20

Dan blijft het feit: Hoe sterker de lijn , hoe stugger hij is.
Het gaat om de combinatie van die 2 dingen maar dat is toch een persoonlijke keuze ben ik bang.
Gegroet Melvin

ps je gooit verder met je nylon omdat nylon niet zoveel weerstand geeft als het door je ogen vliegt, maar daar aan tegen geeft je voorslag ( waarschijnlijk gevlochten, denk ik ) wel de kracht en geen rek om het lood te verplaatsen naar maximale vlieg mode. Je zal zelfs nog dunner kunnen gaan met je nylon voor verdere afstanden zolang je maar een shockleader gebruikt door de dan nog mindere weerstand.
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-05-2008 10:35

Ik weet het,voor de spodhengel ideaal,voor mijn andere niet,dril liever niet met 25/100 of zelfs dunnere nylon.

Met mijn spodset is niks mis,gaat echt puur om de vishengels,hiermee gooi ik af en toe gewoon een 30/100 nylon kapot.
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-05-2008 10:42

Wat vooreen lijn gebruik je dan? en met wat vooreen breeksterkte? Beetje raar,vind ik. Ik gebruik dan technium lijn van .35 mm met een breeksterkte van 30 lb en vis met 3.25 lb 13 ft Legend hengels met 140 gr inline + grote PVA zak en heb hem nog nooit over gegooid,zelfs niet als ik max ingooi.
Maar zoals meerder keren gezegd. Hoe sterker , hoe stugger de lijn.

Gegroet Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-05-2008 10:53

Momenteel zit de lijn van pb erop,30/100. 35/100 is helaas geen optie omdat het teveel meters in afstand kost.Als ik met mijn 3,5 lbs 13feet berkley hengels,140gram lood en mini pva zakje volluit gooit,gaat het vaak gewoon kapot.Lood vliegt dan 200+meter :lol: .Hengel zijn wel stugge poken,lijn krijgt behoorlijk wat te verduren.

Ik weet dat een sterkere lijn ook stugger is,maar mischien heeft iemand hier toevallig ervaring met een bepaalde lijn.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2008 11:36

Big game en Suffix zijn 2 heel bekende met minder dan 20%. En natuurlijk, als je de voorslag als hoofdlijn gebruikt dan hoef je geen shockleader. Sorry, daar dacht ik even niet aan. :roll:

Ferenc, ik gebruik altijd een shockleader bij de kalibers die jij noemt. Alle lijnen die ik gebruik bij diameters van 0,27 tot 0,35 mm in combinatie met mijn 3,5 lbs afstandhengels en 3,5-4,0 ounce lood werpen bij een flink aangezette worp het lood af. Dikkere lijnen zijn bij het werpen van afstanden geen optie. Enige dat ik weet is dat in verband met regeltjes tegen het gebruik van leaders in de UK er momenteel wat zachtere hengels worden gebouwd die toleranter zijn.

Dus als je niet je lood wil afwerpen zijn zachtere hengels, een trager aangezette worp en dikkere mono lijnen de opties. Werpafstand is het compromis.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-05-2008 11:41

Met zachtere hengels en tragere aangezette worp behaal ik toch niet de afstanden die ik nu haal?Ik heb juist speciaal deze set hengels aangeschaft om op grotere afstanden te kunnen gooien.Voor de vis maakt het niet veel uit,op zulke afstanden heb je zoveel rek dat de hengel stugheid er weinig meer toe doet.

Maar ik ben dus niet de enige die dit heb? 8) Was alweer bang dat het weer aan mij lag.Als er echt niks op te verzinnen is,zal ik toch aan een voorslag moeten geloven.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2008 11:47

Wat mij betreft ervaar ik hetzelfde. Gebruik altijd tapse shockleaders. Uit de zeevisserijhoek, want die zijn goedkoper. Zoek de veiligheid eerder in platgeknepen weerhaak, redelijk vers nylon en goede voorslag knopen. In mijn praktijk komt breuk tijdens een dril amper meer voor.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-05-2008 12:07

Kees Ouwehand schreef:Big game en Suffix zijn 2 heel bekende met minder dan 20%. En natuurlijk, als je de voorslag als hoofdlijn gebruikt dan hoef je geen shockleader. Sorry, daar dacht ik even niet aan. :roll:

Groet, Kees


He Kees,

Bercley Big Game is volgens mij flurocarbon he en daar hadden we het niet over en suffix als ik me het goed kan herinneren heeft 17% rek dus dacht dat ik dan dichter in de buurt zat en het zijn er geen 3 grote merken :D
En als je 30 lb hoofdlijn als puur voorslag ziet dan heb je zeker nog nooit bij obstakels gevist of werpend echt verre hotspots opgezocht . :o
En ik had gezegd als je goed leest ( had het zelfs vetgedrukt en gehoofdletterd maar goed ) dat ROND de 20% rek de meeste nylon lijnen hebben.
Maar maakt niets uit, ieder zijn eigen ding natuurlijk.
En trouwens lekker als je met voorslagen amper lijnbreuken hebt, maar als je ze hebt dan is de vis practisch 90% ten dode opgegeven met 100 gram lood aan zijn bek of in het gunstigste geval een ingescheurde bek.
Lekker visvriendelijk bezig Kees.

Gegroet Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-05-2008 14:00

Lood raakt de vis toch kwijt dmv safety clip?

Kees,die 3 dingen helpen idd wel om een lijnbreuk te voorkomen,een lijn kan opzich altijd wel breken door een obstakeltje of dergelijke.Maarja...daar kan niemand wat aan doen.

Welke voorslagen gebruik jij?Bepaald merk?



Berkely big game is al een vrij oude lijn en gewoon nylon als ik me niet vergis.Witte lijn toch?
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

04-05-2008 15:45

Melvin, ik heb zelf deze 3 getest op het percentage rek:
- Shimano Technium: ong. 13%
- Verschillende types Sufix: 12-14%
- Berkley Trilene Big Game: ong. 11 %
Je moet deze test een beetje ruim nemen dus het kan een procentje meer of minder zijn.

Tijdens de dril gebruik je niet het volledige percentage rek, met een hengel iets zwaarder dan 3 lbs die in een hoek van 90 graden word getrokken op de vis gebruik je ong 9% rek (dit heb ik alleen met de Berkley getest, met de andere zal het ietsje meer zijn). Het komt weinig voor dat je je 3 lb-er tot 90 gaden krom trekt dus zal het nog iets minder zijn.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-05-2008 15:47

"3lb" heb je ook op 100 verschillende manieren.Ene hengel is de andere niet.
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

04-05-2008 15:53

Daar heb je gelijk in, die test van mij moet je gewoon een beetje losjes bekijken en dan maakt het weinig uit. Die percentages waren gewoon meer bedoeld als richtlijn.

Ontopic: Ik denk zelf dat je het verste kan werpen met een dunne gevlochten lijn, natuurlijk met een shockleader erop.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-05-2008 15:58

Iedereen zegt idd dat je met gevlochten het verst gooit,maar mij lukt het niet.Zoals al eerder vermeld geeft het waarschijnlijk teveel weerstand en loopt minder soepel door de ogen.
Ik gooi met 30/100 in principe gigantisch ver,alleen wel met een voorslag.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2008 16:04

Ik heb ze van Cormoran op de kop getikt, Ferenc (metertje of 15 en iets van 60 lbs :D aan het dikke deel en 15 lbs aan de andere kant).

Melvin, op afstand tegen een obstakel? Nee! Bij obstakels vis ik nooit op grote afstand en kan ik een zwaardere hoofdlijn gebruiken.

Amper is een slag om de arm, omdat ik nooit niet realistisch vind. Voor niemand. Ten dode opgeschreven? Haak is platgeknepen, dus te lossen. Lood is middels een bevestiging aan een grote runring die altijd loskomt bij breuk (Solar en Fox, geen lijnclips). Mijn hoofdlijn is +/- 12 tot 15 lbs. Mag jij uitleggen wat het verschil is voor de karper tussen meters 15 lbs en meters voorslag.

Enige optie is met minimaal 0,40 te gaan vissen. Of dat heel veilig is vind ik nog wat discutabel. Als de karper zich vastzwemt kun je het bijvoorbeeld schudden zonder bootje. Trekken tot zijn bek eraf ligt. Maakt dat dan een verschil? Bij afstanden werpen (geen bootje) is het sowieso geen bruikbare diameter. Waar praten we over?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
melvin de boer
Berichten: 76
Lid geworden op: 30-04-2008 12:55
Locatie: Geleen

04-05-2008 17:05

pim starreveld schreef:Melvin, ik heb zelf deze 3 getest op het percentage rek:
- Shimano Technium: ong. 13%
- Verschillende types Sufix: 12-14%
- Berkley Trilene Big Game: ong. 11 %
Je moet deze test een beetje ruim nemen dus het kan een procentje meer of minder zijn.


Sorry Pim, maar ik ga uit van de door fabrikanten opgegeven breeksterktes. Is natuurlijk ook niet 100% betrouwbaar maar wel veel betrouwbaarder dan zelf de lijnen proberen te testen en dan iets roepen.No offence he.
Big game is trouwens wel degelijk flurocarbon.
En Kees, je moet toch echt eens goed lezen, ik zei bij obstakels OF op lange afstand. Iedereen snapt wel dat niet beide moet combineren. Een
platgeknepen haak betekend echt niet dat de karp hem ZOMAAR effe lost hoor.Zeker niet als je lood al van de lijn is want dan heeft hij helemaal geen tegenweerstand waardoor ie de haak niet uit zijn bek kan schudden.
Het verschil tussen meters nylon en voorslag is dat hij helemaal geen meters nylon kan meenemen. Bij een lijnbreuk zal ie altijd op de rig of op het einde van je leadcore of leader ( Normaal gesproken max 1 meter ) breken omdat dat je zwakste link is in de set-up terwijl als je met een voorslag vist hij hoogstwaarschijnlijk zal breken op het einde van je shockleader en dat betekend dus, rig ( 15cm ) + leadcore/leader/tubing (1m) + shockleader ( 10m ) dit zijn gemiddelde lengtes en niet misschien wat jij gebruikt maar de meeste mensen wel. Dus er zit een verschil in van 10 meter en die 10 meter komt vaak genoeg vast te zitten waardoor in het in het beste geval de karp gescheurde bekken aan overhoud.
Gegroet Melvin
Als jullie me missen dan ben ik vissen !!!