Geen standaard hengel topic!!


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-06-2008 09:03

Je haalt de hengelogen erbij en daar had ik het niet over.

Ten eerste vragen dikke mono lijnen om een grotere spoeldiameter. Anders springen ze van de spoel af. Simpel en duidelijk als je het eens vergelijkt.

Beetje onzin om te stellen dat alleen de hengel de afstand bepaalt. De spoel van de Biomaster helpt wel degelijk mee om afstand te vergroten. Daar zijn die dingen op ontworpen tenslotte. Er zijn anderen, inclusief mijzelf die het verschil van verminderde weerstand en de grotere slagen waarmee het nylon opgespoeld ligt in de praktijk wel hebben ervaren. Dat jij dat niet opmerkt zegt mij verder weinig. En zeker niet dat dit een misverstand zou zijn.

De US is zwaarder als mijn biomaster. Hoezo onbalans? Ik vind die US een sterk verouderd concept, als we het daar over moeten hebben. Alleen in stand gehouden door een trend bij karpervissers. De ABU 55 was ook zo een ding die iedereen toen moest hebben. Er waren toen veel betere molens op de markt.

Mijn roots liggen bij glasvezel en de kleinere molens van toen. Alles was heel erg gericht op ultralicht vissen zoals gepredikt door Jan Schreiner en cs. Was dus wel even slikken voordat ik die grote spoelen uberhaupt serieus wou proberen. Eenmaal gewend zie ik de voordelen er alleen maar van. En in de weg zit het uiteindelijk niet. Ook dat heb ik ervaren.

Voor de rest ben ik niet zo een puritein die weet wat beter voor anderen is. Iedereen moet doen wat hij zelf prettig vind. Dus kleinere of grotere molens, wat maakt het uit? Als ze de lijn maar opspoelen en af laten kinken bij het werpen. Een goede slip, en degelijk mechaniek zijn verder ook fijn. Nou, dat zit wel snor bij de Biomaster. Eén van die fijne robustere molens die je overal kunt inzetten met een krachtige overbrenging die veel meer controle geeft dan kleinere molens.

Mijn Biomasters hangen trouwens prima onder mijn soepele 2,25 lbs stokken (met een extra geleidering). En voor het lichtere werk heb ik de kleinere molens beschikbaar. Dus die Biomasters is een bewuste keuze voor het statische werk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

13-06-2008 12:58

Over wat voor lijnen heb je het dan Kees?

Een eigenschap van mono lijnen is dat het kinkt en van de spoel af wil kringelen, een lijntje van 0.16 doet dat ook, op zich geen probleem daar heb je een vinger voor.

De hengel, werptechniek en de man daarachter zijn het meest bepalend, een grote spoel met perfecte lijnopname zou best wel wat helpen maar over wat voor afstand verschil praten we dan, 5-10 meter ofzo? Met een beetje hengel moet je de 100 meter wel halen (alleen lastig om precies te voeren dan)

Een beetje caster werpt met reel minstens net zo ver als een molen, heeft een reel een grote spoel?

Die US molens zijn dan wel een verouderd concept maar ze voldoen nog steeds prima, wat zijn eigenlijk de essenciele verschillen tussen moderne en wat oudere molens buiten het gewicht?

Een grotere molen geeft meer controle dan een kleinere molen, leg eens uit?
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-06-2008 14:49

Lijnen van 40/100e zijn tegenwoordig vrij standaard in water met obstakels. De huidige nylonlijnen zijn harder en springen daardoor meer dan de oude lijnen. Op een smalle spoel springen dergelijke lijnen er voortdurend vanaf. Het verschil tussen netjes op de spoel blijven of voortdurend afspringen is zeer duidelijk in het voordeel van de spoelen met bredere diameter.

Met een beetje hengel van 2,25-2,5 lbs haalt een gemiddelde werper zo een 80 meter max. Wij zijn geen casters die dagelijks oefenen maar karpervissers die zo nu en dan ons weinig gestroomlijnde aas werpen. Alles wat het makkelijker maakt is meegenomen. Een reel mag je niet vergelijken met een molen.

Het gaat daarbij natuurlijk niet om 50 meter verder. Als ik maximum werp om het uiterste eruit te halen voor het bereiken van een hotspot ben ik al erg blij met 10 meter extra.

Per slag haal je met grotere spoelen meer lijn binnen. Daardoor kan de versnelling van deze molens laag blijven. Zeg 4,5:1 ipv 6,5:1. Inclusief het robuster uitgevoerde tandwiel mechanisme geeft deze verhouding meer controle dan wel kracht. Verder is door een langere handel de hefboom groter. Dit alles scheelt echt merkbaar bij het binnenhalen.

Dus er zijn zeker een aantal punten in het voordeel van grotere spoel diameters.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

13-06-2008 20:33

Gooi dan maar eens met een lange smalle spoel,basia of entho ss.
De lussen die van een smalle en mooier nog een lange smalle spoell aflopen zijn relatief kleiner dan een bigpit spoel.
weerstand is er bijna niet.
Die nieuwe fox baitrunner en de gewone hebben ook een fijne spoel om te knallen.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-06-2008 20:55

Deze Entoh Ron? Want dat is ook een big pit. Een verder doorontwikkelde versie. Pracht molen trouwens.

Afbeelding
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

14-06-2008 00:21

nee bedoel de ss serie de iets meer retro molen erg gelieft in de engels carpviserij;b.v tournament 3000SS.
de entho die jij hier afgebeeldt hebt is zeker een goede molen,en zeker als er een microdrag spoelknop opzit dan is t snel dichtzetten van de slip ook toppie.
Bijlagen
3d04_2[1].jpg
(22.13 KiB) 222 keer gedownload
breek me de slurf niet open
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

14-06-2008 00:41

Kees ik ben nog steeds niet overtuigd, 0.40 tegenover 0.35 geeft maar weinig voordeel bij het obstakel vissen, een iets hogere trekkracht mischien maar een scherp mosseltje doet beide lijnen zoveel beschadigen dat ze beide breken. Hier is de juiste hengel weer de graadmeter.

Een lage versnelling van een molen heeft alleen als voordeel dat je makkelijker kan indraaien als je bijvoorbeeld aas wil verversen ofzo, tijdens het drillen op afstand pomp je de vis naar je toe, daarbij speelt de overbrenging van een molen geen rol, laat staan kracht die een molen zou hebben.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-06-2008 09:34

Pieter,

Weinig?




En als al die kleine beetjes nu net kunnen helpen?




Verder ga ik hier niet eens een discussie beginnen. Het begint me namelijk op te vallen dat veel mensen zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk dat ze andere reacties bij voorbaat al doorstrepen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2008 09:47

Ga maar eens met een ultralicht molentje een kabeljauw op de pier binnen pompen. Theoretisch moet dat kunnen.

Eigenlijk lijkt het mij vergeefse moeite je te overtuigen. Dat is ook niet mijn insteek. Ik geef je slechts een aantal voordelen van dit type molen die maken dat ze meer en meer de keuze zijn geworden van veel karpervissers. Ik beweer ook niet dat je met kleinere molens niet uit de voeten zou kunnen. Slechts dat er een aantal voordelen zijn die de populariteit steunen. Het is nog steeds een hobby waarin iedereen zijn eigen keuzes mag maken. Voor mij ga je statisch vissen met twee splitcane Richard Walkers op Egfeeco steuntjes met Crack molentjes eronder. Ik wens je veel plezier daarbij. Nu ik erover nadenk is dat wellicht nog hartstikke leuk ook, ondanks de beperkingen van die materialen ten opzichte van wat er nu verkrijgbaar is. Het plezier dat je uitstraalt motiveert anderen, niet de kritiek op wat ze doen.

Het ging over hengels...

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-06-2008 09:55

Kees,

Ga je nu ook al splitcane erbij halen?

Kan ik eindelijk eens een keertje meedoen met dat slap lullen...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2008 10:00

Vind het best. Is inmiddels geen standaard hengel meer, Kevin. Dus past in het topic. De romantiek doet ook wat. Maar ja, de ervaring van romantiek is wisselend.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Pieter De Bie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10-05-2008 12:30
Locatie: Weesp

15-06-2008 01:10

Kees,

Hier gaan we niet uitkomen :D

Iedere visser heeft zijn eigen visie op materiaal en mijn visie wijkt misschien een beetje af van het gemiddelde.

In het verleden heb ik flink in de buidel getast voor goed materiaal met de bedoeling dat dit materiaal een vissersleven meegaat en inmiddels jaren later zie ik weinig nieuws in het huidige front. Mijn materiaal is nog steeds goed te gebruiken en alles wat nieuw is neem ik met een wassen neus en heeft naar mijn mening weinig toegevoegde waarde.
Hoe minder vissers, hoe meer vreugd.