vraag over rod pod


Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

20-01-2008 17:27

K. van den Herik schreef:John,

Ik weet uit ervaring dat dat in de meeste gevallen dus mee valt.

Kan je gewoon testen. En hoe zwaarder het toplood hoe minder problemen bij de registratie.

Hoe groter de hoek hengeltop toplood hoe beter. Trouwens altijd beter om het toplood zo ver mogelijk uit de oever te deponeren. Anders kon het wel eens zijn dat je lijn een dressuurhek voor springpaarden wordt. Zeker als je over dieper water naar op een ondiepte vist.

Toplood recht onder de top is de enige extra weerstand de wrijving van het topoog. De top zal eerst een stukje zakken zeg maar.

Droge ogen? Makkelijk zat. Is nog een beetje te verklaren ook. Een lijn zonder toplood zal ahw gaan doorhangen in het water. Je hebt dus een grote bocht, een bocht die een bepaalde weerstand oproept. Een rechte lijn heb je dus maar zelden. Of de lijn moet zo strak staan dat ik dat vistechnisch al niet wil.

Met een toplood creëer je een hoek en van af die hoek loopt de lijn min of meer recht.

Na lullen uit een boek is makkelijk, zelf proberen en onderzoeken is veul leuker.

En waar het allemaal om gaat?

Nog sterker: in een water hier in de buurt vang je met toplood ongeveer 5 keer meer dan zonder. Schepen varen er niet.


Liever blijft iedereen zonder vissen hoor.


MVG

Klaas



Douwe,
Ik denk dat Klaas hier een grootpunt heeft, betreft het doorhangen van de lijn.
Als ik jouw'n posting(s) zie, maak ik daarop uit dat je het niet met Klaas eens bent.
Wil je ook vertellen waarom?
Of ben je het niet met Klaas eens omdat jullie(zoals ik merk) niet elkaars beste vriendjes zijn?

Gr Gerrit

Btw. Ik ben het met Klaas eens.
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
K. van den Herik

20-01-2008 17:30

...
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 20-01-2008 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2008 17:30

Mooi zo als je het met hem eens bent is er geen vraag meer.
Of wij wel of geen vriendjes zijn heeft hier niets mee te maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2008 17:31

K. van den Herik schreef:blijf je beledigen?
pauzeknop hielp niet...


:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Die is pas sterk, en dit moet imponeren???????????????
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

20-01-2008 17:41

Douwe Bijlsma schreef:Mooi zo als je het met hem eens bent is er geen vraag meer.
Of wij wel of geen vriendjes zijn heeft hier niets mee te maken.


Douwe,
Beetje kortaf ofniet soms?

Maar er is nog steeds een vraag.
Mischien heb ik het verkeerde geschreven, ik ben het NOG met Klaas eens betreft het doorhangen en het over de bodem laten lopen van de lijn. Mischien doet de reden van jou mij van mening veranderen, omdat die mischien nog logischer is?
Ik wil altijd graag dingen leren die mij helpen in mijn visserij.


Gr Gerrit.
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

20-01-2008 17:44

Ik moet iedereen hier iets bekennen.
Het zit me al maanden dwars maar ik moet het nu kwijt anders loop ik binnenkort volkomen vast en is m'n hele seizoen bij voorbaat al naar de knoppen!!!!

Ik ben nu al diverse malen badend in het zweet midden in de nacht wakker geworden. In m'n slaap had zich een welhaast banale gedachtengang van me meester gemaakt. In deze nachtmerries was er meestal sprake van een situatie waarin Klaas en Douwe de tijd van hun leven hadden. Soms bij het gezamelijk begeleiden van een KSN jeugdkamp, dan weer bij een SKP stand/project op de e.o.a. beurs of uitzetting. Wat i.i.g. telkens de hoofdtoon in elke nachtmerrie was, was hoe feilloos ze elkaar in diverse voorlichtende situaties aanvulden- en voelden en zo de grootste schik hadden en de jeugd, maar ook volwassenen aan hun lippen hing en zo de dag van hun leven hadden.
Wat ook eigenlijk een eitje was voor deze twee zeer intelligente heren met zoveel ervaring en humor.
Pfffffffft................mot niet veel gekker worden man!

Zo, heb ik het tenminste even van me afgepraat. Maar ik ga toch maar even langs Parnassia morgen want dit kan nooit gezond zijn.
Ik zie alweer tegen de komende nacht op!!!
'Stoutste dromen'.................hmmmmmm!!!!
Groet,

John

Sorry voor het off-toppicen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2008 17:45

Gerrit geen trek meer in deze discussie ligt niet aan jou dus excuses.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Peter Teerling

20-01-2008 22:22

Perfecte beeldspraak John,zie ze ook zo op de beurs staan.. :o :lol:

Helaas voor Klaas is Douwe een stuk sterker in de dialoog :D