gekleurde nylon... wel of niet nadelig?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruud en wendy rustenburg
Berichten: 22
Lid geworden op: 15-01-2008 20:48
Locatie: oudenbosch

16-01-2008 12:57

ik heb al verschillende onderwerpen / vragen hierover gelezen maar ik ben nog steeds niet overtuigd!!!

ik vis nu sinds een jaar met fel groene draad (van een 1400m spoel), en ik ben eigenlijk sinds die tijd niet zo onder de indruk van mijn resultaten (het kan ook tussen mijn oren zitten).

maar nu wil ik voor het nieuwe seizoen nieuwe draad op mijn molens spoelen en aangezien er nog genoeg draad op de bulk spoel zit is de keuze makkelijk...!!!!!

alleen nu heb ik ook positieve reacties gekregen over de draad van daiwa, de (infinity) die een neutrale kleur heeft.....

nu is mijn vraag, zou de geel/groene draad een negatieve invloed kunnen hebben op mijn vangsten of zit het echt tussen mijn oren?

Afbeelding
dit is de draad! in het donker geeft ie net geen licht af........

ik hoor het wel.. :wink:
carphunting, just our way of life!!!
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

16-01-2008 17:33

Op bepaalde wateren kan dit wel degelijk nadelig zijn voor je vangsten. Op de dvd's van Korda laten ze duidelijk zien dat karpers schrikken bij het aanraken, maar ook bij het zien van strakke lijnen. Nou valt deze lijn vele malen beter op dan een camou/donkere lijn.

Ik zou deze lijn gevoelsmatig nooit op mijn molens spoelen!

Als ik jou was zou ik op dezelfde wateren met camoulijn gaan vissen, slidertje boven de tube en nog een toploodje ervoor, niet al te strak aandraaien en een licht wakertje. Denk dat je met deze manier van vissen wel enkele vissen bent misgelopen hoor helemaal als je ook nog met korte/geen tube en zonder slider ed viste!

Gauw weggooien dat spul was wat ik zou doen
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

16-01-2008 17:42

Dag Ruud.

Ik weet niet genoeg hierover om concrete uitspraken erover te doen als het gaat om voor- en nadelen van je hoofdlijn.

Maar waarom neem je geen fluorcarbon voorslag als je twijfelt over het invloed van je huidige hoofdlijn op je vangsten? Zo ben je er dan van verzekerd dat de eerste meters haast niet opvallen (of in ieder geval veel minder dan je hoofdlijn). Zo kan je misschien beide voordelen combineren? Namelijk een hoofdlijn die goed te volgen is op het water in het donker gecombineerd met een voorslag die haast niet opvalt.

Zowieso succes met je zoektocht naar een antwoord! Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de reacties in deze topic.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2008 19:20

Vraag is alleen wat een karper ziet als hij schrikt van de lijn.

Lijkt erop dat dit niet de kleur is. Mogelijk een bepaalde reflectie van het licht dat op de lijn valt. Fluorcarbon zou ik derhalve niet noodzakelijk onder onzichtbaar rankschikken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

16-01-2008 19:43

Ik schrok er zelfs van en ben best wel wat gewend :lol:

wrom geen proline sinking gevlochten en dan met een slappe lijn vissen weet je zeker dat alles over de grond valt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2008 19:46

Sorry Juri,

Ligt niet op de bodem. Gewoon mono is altijd zwaarder dan water, maar ligt daarmee ook niet gegarandeerd op de bodem.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

16-01-2008 19:49

nou sorry maar diverse testen gedaan maar ligt strak over de bodem behalve als het stroomt dan wordt alle gevlochten weg gedrukt dan toploodje gebruiken en eventueel slidertje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2008 20:50

Yuri,

Mono lijn is zwaarder dan gevlochten en sluit sowieso geen lucht in. Het is dus lastig een gevlochten lijn te maken die net zo goed zinkt als mono. Het advies kan dus teruggebracht worden tot met een slappe lijn vissen met mono of een goed zinkende gevlochten lijn. Dat laatste is wellicht maar bij enkele lijnen zo.

Er zijn echter omstandigheden waaronder een slappe lijn toch niet over de bodem loopt. Denk aan kuilen en dergelijke. Ook verlies je soms zoveel aan indicatie scherpte dat een slappe lijn niet werkt. Bijvoorbeeld op flinke afstand. Kortom, een slappe lijn dekt niet alle mogelijkheden af. In sommige omstandigheden kan een slappe lijn werken.

Blijft dat je praat over een specifieke situatie waarbij karper schrikt van een strakke lijn.Dat heeft met zichtbaarheid niks te maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie