Persoonlijke ervaring met handbouwhengels gevraagd!!!!


bas bijsma
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-02-2006 14:42
Locatie: groningen

14-01-2008 14:53

Nou het is zover..mijn eerste bericht op dit board.

Goedemiddag allemaal om maar eens mee te beginnen en alvast bedankt voor de mogelijkheid om dit board te kunnen/mogen gebruiken.

Komend jaar wil ik mijzelf een set nieuwe hengels aan schaffen. Dit maal heb ik de mogelijkheid om hengels te laten bouwen. Ik heb bij verschillende hengelbouwers mogelijkheden gezien/gehoord en ik zal ze op de beurs ook met een bezoekje vereeren. Omdat ik niet alleen op hen adviezen en mijn ideeen wil varen, wil ik ook graag jullie ervaring weten over een aantal zaken. Dit met als doel om ze mee te nemen in mijn keuzes.

1. 70 tot max 90 gram, nylon 30mm, usa 3500B, 85 meter werpen met een 11ft hengel, compound taper..haalbaar?? Zo ja wat voor type hengel gebruik je dan?

2. Ik zoek een parabolische hengel en denk onderandere aan Harrison (baby)ballista. Valt echter wel op dat deze hengels in lb zwaar staan aangeschreven. Wie heeft ervaring met deze hengel en dan bedoel ik de 2.5 of 3lb uitvoeringen? Hoe is de actie?

3. mijn hengel eisen:
* 85 meter(is de max) kunnen werpen met een gewicht van ongeveer 80 gram. (weet dat iedere hengel een ideaal werpgewicht heeft dus werpgewicht mag en kan iets verschillen)
* parabolische actie/goede demping.
* leuke kromming/ curve op de ook wat kleinere vis (18 pond +) en ruggegraat genoeg bij de grotere vissen (25 pond + tot tja...zo dik mogelijk :D )
* Lengte liefst 11ft (gevoels kwestie en makkelijk bij het uit de boot drillen. verder geen specifieke onderbouwing, enkel gevoel dus) 12 ft is ook optioneel.
Is er iemand die evaring heeft met een handbouwhengel die hij of zij voor dit soort doeleinden gebruikt en die er uitermate geschikt voor is??

* betreft de afbouw en daarbij doelend op het aantal ogen, heb ik al een mening. Op dit board zijn de meningen ook verdeeld als het hierop aankomt, verhouding tot werpafstand/ aantal ogen. Laten we deze adviezen en ervaingen dan ook graag in het midden laten.

Ik hoop dat mijn vraag stelling duidelijk is en ik jullie adviezen dan ook graag tegemoet.

BB
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-01-2008 15:18

Ik heb een paar North Westernblanks afgebouwd door Bert Schouten van Handy Fish.

2 lbs uiteraard met mee ogen dan zes, ook omdat de leermeester van Bert de een heel bekende mijnheer uit Amsterdam was.

Dit type hengel voldoet uitstekend aan jou eisen.

Heerlijk parabolisch en onder druk neemt de prestatie van de blank alleen maar toe.

Neem in ieder geval één advies mee en neem meer dan 6 ogen en niet zwaarder dan 2 a 2 1-4 lbs.
Vissen is een hobby, geen religie!
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

14-01-2008 15:31

Hallo,Bas ik weet natuurlijk je budget niet maar mocht dit geen rol spelen,zou ik eens de hengels van jan schreiner ter hand nemen,bv een gravinox 2.5 lbs,deze buigt heel mooi door,ook met kleinere vissen is deze hengel een plezier om mee te drillen.
De armalite MK2 is ook een goede opie,neem dan een 2.25 lbs,die voldoet ook prima.
North Western zijn ook fijne hengels voor dit werk,ik had ooit de dinema uitvoering gehad,2.25 lbs,die gooide als een lier en drilt heerlijk,wel vond ik dat deze iets minder ver door boog.

doe je voordeel ermee en succes met je zoektocht.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

14-01-2008 15:39

Ik was nog iets vergeten,ik weet niet zeker dat de bovengenoemde stokken in de 11ft uitvoering verkrijgbaar zijn,maar ik dacht het wel.
En wat Douwe ook zegt,kies iig voor meer dan zes ogen,zo komt de blank ook tot zijn recht,vooral me dit soort hengels
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Jan Peter Teerling

14-01-2008 15:52

Welkom op het board Bas.
Doe jezelf een plezier en neem gelijk contact op met de mensen die er echt verstand van hebben,de hengelbouwers zelf.


http://www.specimenrods.nl/index.php?pa ... hengelbouw

http://www.rodvisions.nl/site/

http://www.carpobsession.nl/RRT/site/co ... /Itemid,34

http://www.cjw-hengels.nl/

Succes.
bas bijsma
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-02-2006 14:42
Locatie: groningen

14-01-2008 17:31

Mannen alvast bedankt voor de reacties. Jan Peter..bedankt voor de wijze raad maar naar mijn idee is dit niet het enige wat je kunt doen om een keuze te maken. Dacht je echt dat al die hengelbouwers de wijsheid in pacht hadden?? :-? Ze spreken elkaar soms heerlijk tegen. Daarnaast lees ik hier op het forum reacties van mensen die wel degelijk hout snijden en dus ook zeker een zinvol antwoord kunnen geven, die minstens net zoveel waard kan zijn als het advies van een hengelbouwer. Naar mijn idee is een besluit maken na adviezen uit verschillende hoeken het beste i.p.v. van uit 1 hoek. Of vind je dit allemaal onzin wat men hier verkoopt? Maar back to the topic zou ik zeggen. Geld speelt wel degelijk een rol, maar alle hengelbouwers hebben wel goede opties die binnen mijn budget vallen.
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

14-01-2008 18:07

Dag Bas,

Ben zelf in het bezit van de Harrison ballista en moet zeggen dat het werkelijk een prachtige hengel is.
De mijne zijn 3,25 lbs. Eerst dacht ik dat dit veel te zwaar was voor mijn soort visserij maar ben hier al gauw op terug gekomen.
Het zijn werkelijk werpkanonnen maar ze hebben een actie als mijn andere 2,5 lbs stokken.
Tja door wie je ze wilt laten afbouwen is weer een heel andere verhaal, kijk vooral nog eens goed rond :D
bas bijsma
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-02-2006 14:42
Locatie: groningen

14-01-2008 18:14

Dag robbert, die verhalen hoorde ik al over ballista. en als je de hengel van jouw in mijn wensen pakket zet is dan een 2.5 of een 3 lb ook wat. (vergeleken met jouw hengel.)of is deze vraag niet te beantwoorden. Wat bereft afbouwen van ballista's, H van Boxtel toch. Dacht dat ie dat super deed?? of heb jij andere verhalen of betere sugesties??
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

14-01-2008 19:23

Zelf werp ik ook met ongeveer 90 gram, weet niet hoe ver precies maar kan wel zeggen dat het erg fijn gooit.
Zoals gezegd een mooie actie al is de kromming niet geheel tot aan het handvat, maarja het is 3,25 lbs :wink:.
Denk dat je met een Ballista van 2,75 lbs een perfecte hengel koopt.
Als ik het geld er voor (over) had zou ik ze zelf ook kopen!
In mijn geval zijn de hengels ook door van Boxtel gebouwd en ben er zeker wel tevreden over, maar het is nooit verkeerd om eens even ergens anders te kijken.
Jan Peter Teerling

14-01-2008 19:27

Ik zie niet in om waarom een hengelbouwer een,(misschien) toekomstige klant bewust om de tuin zou leiden.Verschillende meningen over de zelfde blank wel.Ik zou bij verschillende bouwers je wensen voorleggen en vragen op welke hengel/blank zij uitkomen.Dit even opschrijven en dan naar gebruikers ervaringen vragen.Nu zul je alleen maar positieve geluiden horen van mensen die bep. hengels hebben,lijkt me het kiezen ook niet makkelijker op worden.Je budget even vermelden en het aantal hengels is mss ook makkelijk voor een evt. reactie.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

14-01-2008 19:32

Beste Bas.

Ik heb voor 4 maand terug hengels laten bouwen bij rodvision.
De blank is een new zeeland blank van 90 gram werpgewicht(2,75 ponds)
die werkelijk krom gaat tot in het handvat maar toch een goede ruggegraat heeft voor de wat dikkere vissen.Het is een medium fast taper.

Ik heb ze laten afbouwen met 9 fujij sic ogen waarvan 2 op het onderste deel.Na mijn meening drilt dit toch ff wat beter dan 1 oog op het onderdeel.

De handgrepen zijn uiterraad met kurk afgebouwd om die nostalgiche look te krijgen.Maar dit is persoonlijk.

Mvg Ruben
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-01-2008 20:18

Douwe Bijlsma schreef:Ik heb een paar North Westernblanks afgebouwd door Bert Schouten van Handy Fish.

2 lbs uiteraard met mee ogen dan zes, ook omdat de leermeester van Bert de een heel bekende mijnheer uit Amsterdam was.


Bert heeft mijn struinhengel voor me gebouwd. Hij bouwt werkelijk prachtige hengeltjes tegen een zéér correcte prijs. Echt een aanrader om even bij hem te gaan kijken!
bas bijsma
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-02-2006 14:42
Locatie: groningen

15-01-2008 11:07

Dag Jan Peter, "Hengelbouwers klanten om de tuin leiden??" VERTEL!!! dit zijn namelijk jou woorden en niet de mijne..Ik heb gezegd dat de hengelbouwers verschilden van mening en zodoende elkaar tegenspreken. Beetje jammer dat jij het in het negatieve trekt en de zaak dus verdraait.
Verder schreef ik dat alle hengelbouwers in aanmerking komen ook de wat duurdere. Het aantal hengels van belang?? Hoezo?? Krijg ik een beter antwoord als jullie weten of ik er 1,2,3 of 4 neem?? Onzin! Ik zou zeggen blijf toch bij mijn vraagstelling en vertel daar wat leuks over. Of is het van belang dat ik je eerst een pb stuur met daar de onderbouwende argumenten waarom ik een vraag stel zoals hier! Kom op blijf gewoon bij het topic. Ik wil graag keuzes kunnen maken en daarvoor dien je informatie te hebben. Voorbeeld. Douwe schrijft een blank en hengelbouwer op waar ik nog niet naar gekeken heb. Nu kan ik daar weer werk van maken omdat hij mij op dit idee brengt. Wanneer ik iets specifieks wil weten over een enkele blank of hengelbouwer zal ik de vraag ook zodoende stellen. Ik ben van mening dat ik meer dan genoeg woorden heb gebruikt over iest wat eigenlijk volledig zinloos is en mij geen betere keus doet laten maken. Dus jan Peter geef eens een leuk antoord met betrekking tot mijn vraag!! of laten we verder gaan in de discussie hoek :lol: ! mannen bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2008 11:35

Bas het aantal hengels is van belang voor de uiteindelijke prijs per stuk.

Bert Schouten is een heel goed adres met erg veel ervaring in de hengelbouw - Jan Schreiner als leermeester - die zal de klant zeker niet om de tuin leiden.

Ga met jou wensen in ieder geval niet mee in de race van boven de 2 3/4 lbs ook al zeggen ze dat die hengels ook parabolisch zijn.
Met jou wensen niet verder dan 2 1/4 lbs gaan.

PS Jan Peter is niet negatief ingesteld ik heb dat label opgeplakt gekregen door het board. 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
bas bijsma
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-02-2006 14:42
Locatie: groningen

15-01-2008 14:41

Juist douwe,

Bij mogelijke onderhandeling is het aantal van belang, dus in mijn ogen niet op antwoorden betreffende mijn vragen.
Je bent erg duidelijk in het niet overschrijden van de 2.1/4 lb. Maar kun je dit zo stellen?? De ene blank is de andere toch niet. Althans ik heb bijvoorbeeld twee hengels. de 1 een 1 3/4(shimano) en de 1.5(sportex). ik kan je met zekerheid zeggen dat de 1.3/4 buigzamer is bij minder kracht dan de 1.5. Hoe kijk jij hier tegen aan?? en wat vind jij van 11ft en 85 meter gooien? haalbaar?

groeten bas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-01-2008 15:14

Laten we na al deze positieve berichten dan de kanttekening plaatsen dat Bert Schouten ooit Fairplay hengels afbouwde in het atelier van Jan Schreiner maar inmiddels voor Handy Fish zijn hengels door een ander laat afbouwen. Goed adres voor vliegvissers, trouwens. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

15-01-2008 15:48

Kees, als je het goed vind wil ik je even quoten betreffend (ideaal) werpgewicht:

hans van loghem schreef:
Wat mij vroeger verteld is is dat je de tc x 30 moet doen om een maximaal werpgewicht ong. te berekenen. Bijv. 2.25 x 30 = 67,5 dus ong. 67,5 gram. Als je het in de praktijk probeert zul je zien dat het vaak wel klopt.


Dat is een benadering van het ideale werpgewicht. Of te wel, voor elke lbs een ounce (1 ounce is ongeveer 30 gram). Daarmee werp je het prettigst en kom je het verst.

Je kunt dus 2,25 ounce prima wegzetten. Met 3 ounce of 90 gram is de hengel overbelast. Daar kan je wel mee werpen, zolang je langzaam werpt en niet teveel kracht in de worp zet. Dat de "rek" van de hengel (herstelvermogen) er zo snel uitgaat, net als bij een elastiekje, moet je op de koop toe nemen. Velen merken dat niet eens. Ik zou het niet doen met een hengel die me heel lief is.

Groet, Kees
_________________
Dit icm met de wensen van Bas brengt mij toch tot de conclusie dat 2,25 lbs wat aan de lichte kant is.
Noem is een rede om bijv niet voor een 2,75 lbs te gaan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2008 16:13

De wensen zijn max. 85 meter met een lekkere hengel.
Nou dat kan prima met 2 a 2 1/4 met max. 60 - 70 gram lood.
Waarom zwaarder als het niet nodig is??
Je kunt met die hengels ook nog heerlijk dichtbij (pen)vissen.
Nu geen discussie starten dat doe ik met de 2 3/4 of zwaarder ook die discussie is voor mij niet de moeite waard om te voeren.
Laten wij het er op houden dat ik nog uit de oude school kom.

De ene blank is de andere niet dat klopt daarom is contact met een goede bouwer met verstand van zaken erg belangrijk.

Los of hij die de blank dan door iemand anders onder zijn voorwaarden af laat bouwen of het zelf doet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-01-2008 16:19

Het is een benadering. Het ideale werpgewicht moet je voor een hengel zelf vaststellen. Niet elke hengel is exact hetzelfde als de ander, bovendien zijn veel hengels niet goed geklasseerd. Je ziet met name veel overklassering in de rekken met "confectiehengels". Stijve poken van 2,25 lbs die eerder 2,5 lbs zijn.

Wat ik al zeg, op een hengel die echt 2,25 lbs is kun je best 2,75 ounce werpen, met als consequentie een snellere afname van de veerkracht van de blank. De veerkracht bepaalt het herstelvermogen en dat is van belang bij afstand werpen. Bij hengels die mij zeer dierbaar zijn zou ik dat niet doen. Dus bij doorsnee hengels waarbij het mij niet zoveel uit zou maken ben ik toleranter.

Met mijn 2,5 lbs hengels werp ik overigens met ca 2,5 ounce lood dik 80 meter.

Er zijn een aantal zaken waar goed hengelbouwers aan verbonden zijn. Die zaken adverteren daar mee. Een aantal jaren terug nam de belangstelling bij Handy Fish in de afbouw van karperghengels wat af. Ik weet niet of dat weer veranderd is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2008 16:24

Dat doe je met 1 1/2 lbs met minder lood en dunnere lijn ook. :wink:
Die hengels van Bert zijn ook al jaren in mijn bezit Kees.
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 15-01-2008 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-01-2008 16:24

Nee Douwe, dat lukt niet. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2008 16:28

Ja Kees dat lukt wel.
Of het zin heeft is de vraag dan natuurlijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
bas bijsma
Berichten: 41
Lid geworden op: 10-02-2006 14:42
Locatie: groningen

15-01-2008 17:05

Dag mannen,

Intressante discussie dat stof tot nadenken geeft. Even voor de goede orde; een goed gekwalifiseerde hengel moet ik vanuit gaan dat 1lb voor 1 ounce staat, wat betekend 2,5lbs in mijn keuze?? toch.
En kees even een andere vraag...jij had/hebt toch ballista's?? Wat kun jij zeggen over de actie van deze hengel?

groeten Bas
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

15-01-2008 17:58

Idd,gemiddeld 30 gr werpgew. per lbs,dus 6o gr voor een 2 lbs hengel(gemiddelden dan).
Maar 2.5 lbs zou dan gem. een werpgew van 75 gr moeten kunnen hebben om een maximale prestatie te leveren wat werpen betreft.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

15-01-2008 18:38

Wat ik een beetje mis in deze interessante discussie is het belang van de blank, je kunt nog zo'n goede hengelbouwer zijn, als je de goede c.q. juiste blank niet tot je beschikking hebt wordt 't nooit echt wat. De tophengelbouwers in ons landje kunnen van een 'bezemsteel' nooit een echte hengel bouwen. Dus je zal je eerst moeten orienteren op het type blank, wil ik een hengel die (vrijwel) helemaal doorbuigt ( dus een slow, slow-medium of compound taper) of iets minder middels een medium, taper en welke blanks voldoen dan aan deze verlangens / eisen. Er zijn in mijn optiek (veel) te weinig karpervissers die hieraan voldoende aandacht en tijd besteden, er wordt teveel aandacht gegeven aan kleur van de hengels, kwaliteit kurk, reelhouder etc. terwijl de blank de basis is van alles. Zover mijn kleine bijdrage.