Nieuwe onthaakmat: Pro Line


Anton Langbroek
Berichten: 66
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

10-02-2002 17:17

Beste Walter, tuurlijk staat bij mij de veiligheid van de vis ook voorop.
Maar dat wil niet zeggen dat het overal perse nodig is om een mat te gebruiken, ik gebruik een onthaakmat waar ik nodig acht.

Mvg Anton
Thiemen den Hollander
Berichten: 35
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00

10-02-2002 21:00

Beste Allen,

Dit weekend heb ik samen met mijn vismaat de Pro-line onthaakmat voor het eerst daadwerkelijk mogen gebruiken. Beiden zijn wij ervan overtuigd dat deze mat beter is dan welke mat ook, dus ook beter dan de Cipro die wij hiervoor gebruikten.

Dit weekend vingen wij 2 vissen en het mooie is dat de vis zo wegzakt in de mat dat hij er gewoon niet uit kan. De vis klapte meerdere malen maar valt elke keer van zijn ene kant op zijn andere kant, op onze oude Cipro kreeg de vis het nog wel eens voor elkaar om zich van de mat af te klappen, dat lukt de vis bij deze mat gewoon niet.

Als we kijken naar het vervoer is deze mat eenvoudig gezegd hoogst irritant, want zoals wij allen weten zit de auto altijd al volgepropt. Dit is het enige nadeel wat wij tot nu toe zijn tegen gekomen.

Kijken we naar de eigenschappen voor het beschermen van de vis kan je simpelweg gewoon niet beter krijgen
Tom Sterkens
Berichten: 62
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

10-02-2002 21:49

Dat hangt natuurlijk ook van de grote van de vis af. heb je een vis van 70 cm die klapt er natuurlijk makkelijker af dan een visje van 50 cm!
Tightlines ><> ><> ><>
Danny Tool
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Purmerend

10-02-2002 22:09

De grootste vis die we er op hebben gehad was 82 cm (wel maar 15p)en hierbij werkten het prima. Hoe het gaat als er een echt zwaare vis op licht kan ik jullie niet vertellen maar ik ga er van uit dat het dan ook gewoon werkt. De tijd zal het leren en hoe we het in de toekomst precies met vervoeren gaan doen zien we ook wel. Tot nu toe ben ik er in ieder geval zeer tevreden over.

MVG
Danny.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-02-2002 22:24

Ey aan iedereens reacties te horen schijnt deze zeeeeeer goed te zijn.
ikzelf zat er overnatedenken om die van Cipro te kopen...
het probleem is dat ik nog op me Bike moet gaan om te vissen....
Maar ik zie die nieuwe mat ook wel zitten..
hmmmm Dilemmaatje : D
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-02-2002 02:27

walter,
Wat denk je dat er vroeger werd gedaan toen er nog geen onthaakmatten bestonden...

mvgg Jo
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-02-2002 02:31

ai er is nog een pagina ...goe bezig :grin: tijd om te gaan slapen :wink:
Op 2002-02-11 02:27, schreef jo wuyts:
walter,
Wat denk je dat er vroeger werd gedaan toen er nog geen onthaakmatten bestonden...

mvgg Jo
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-02-2002 08:53

Beste Jo,

What's your point...

Walter.
Tom Sterkens
Berichten: 62
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-02-2002 14:24

Jo waarom reageer je dan?

MVG Tom
Tightlines ><> ><> ><>
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-02-2002 19:43

walter,
Jij gaf een reactie op Anton omdat hij het op sommige waters niet nodig vind een onthaakmat te gebruiken.
Dus ik zei vroeger bestonden er geen onthaakmatten dus werden de vissen ook in het gras gelegd.
Ik breek die matten niet af want ik gebruik zelf een onthaakmat maar als de vissen afpaaien hebben ze toch ook geen bescherming rond zich moet je dan maar eens zien hoe die vissen er uit zien.
Aderszijds een vis die op borsthoogte uit je handen valt zal de vis ook niet meer beschermd zijn door die mat hoor.
Het zal wel iets doen maar toch weinig.

mvg Jo
Walter de Wit
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-02-2002 19:48

Beste Jo,

Lezen is het motto, mij ging het erom dat een karper in het gras neerleggen de vis onnodig kan beschadigen door evt. stenen en takken die daar in/onder liggen.
Daarnaast heeft een karper geen oogleden en kan dus zijn ogen niet beschermen tegen grasspieten ed.

Walter.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-02-2002 16:39

Ik stond zelf met zo'n mega-proline-polystyreen-skuim-king-size-all-seasons-onthaakvlot op Carp2002 en ik moet je zeggen, geef mij maar een luchtbed van Bristol.

Voor 3 tientjes heb je dan een superonthaakbed die je net zo hard of zacht kan opblazen als je nodig vindt.
Zeker voor de struinende, fietsende en brommende karpervisser is een luchtbed een compacte oplossing.
Zelf gebruik ik voor Nederland gewoon een oprolbare onthaakmat van Vlemmix en als een vis klappert op die mat ben ik er sowiezo altijd bij en zorg wel dat de vis er niet af kan rollen.
Voor Frankrijk gebruik ik dus het liefst een luchtbed en neem voor de hectische momenten ook dat matje van Vlemmix mee.
Op dat luchtbed kun je wel twee 40-ponders kwijt en dan vinden ze elkaar nog niet (smile).
Ik gun elke fabrikant zijn eurootjes, maar het moet niet te gek worden.

Met luchtige groet,


Mike
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-02-2002 22:56

Mike,

Zou zo'n vlot ook wat zijn om eventueel bij het Raften te gebruiken?,
je weet wel, wildwatervaren.
Hij lijkt me in ieder geval niet zo snel lek te gaan als een rubberboot.

En tijdens het struinen zou je hem toch ook kunnen gebruiken als vlot en kun je voor die brede rietkragen langs drijven.

Die fiets en brommer gaan gewoon mee, plek zat.

Groeten Henk
Hans-Peter van Ee

02-03-2002 11:46

Heren

Een karper is een levend wezen en zal in gevangenschap niet altijd even rustig blijven.
Karpervissers die hebben geleerd van hun ervaringen weten dat ze een karper niet alleen op de mat achter moeten laten.
Zij die dit wel doen moeten toch eens een beetje beter nadenken, en er alles aan doen om het verblijf op de kant voor de vis zo aangenaam mogelijk te maken.
Bedek de ogen van de vis wanneer deze van plan is om te gaan klapperen.
Men kan het zelfs zien en voelen doordat de vis zijn lichaam begint te verstarren.

Sinds wanneer bepaald de grote van de mat de kunde en kennis van de vanger??
Proline leuk dat jullie denken aan de veiligheid van de vis maar voorlichting is minstens net zo belangrijk.
Zelf zie ik er steeds meer tegenop om dikbuikige karpers op de kant te brengen, maar mijn ego is groot, dus ik doe het nog steeds.
Ik gebruik daarom een dichtritsbare mat van Nash (kosten FL 179,-) en deze is veel dunner dan de cypro en de Pro-line ik-ben-beter en groter-dan-alle-andere matten.

Op een mat hoort een vis alleen thuis tijdens de weeg-ceremonie en het vastleggen op de foto.
Het vervoer van en naar de plaats waar dit gebeurt is in mijn ogen minstens net zo belangrijk.
Daar lag/ligt vaak de oorzaak waar vissen zijn gevallen/gesneuveld.

Een onthaakmat is zeker een vinding geweest die zijn nut bewijst, maar valt in het niet als er kennis en kunde ontbreekt bij de mensen die niet weten hoe ze verantwoord moeten handelen IN HET BELANG VAN DE KARPER.

met bedenkelijke groet

HPE
Jorin De Hoon
Berichten: 19
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: dordrecht

11-03-2002 12:19

hoe duur is een onthaakmat???
maakt niet uit welk merk.
mvg Jorin
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-03-2002 12:26

tussen de 10 en 100 euro