Semi tractie accu's


Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

28-11-2007 20:35

Peter de accu die jij destijds hebt gekocht is zonder twijvel gelijk aan de delphi Voyager van nu!!

Goede aankoop!!!

Gaat nu, door de loodprijs stijgingen van de afgelopen jaren, niet meer lukken voor dat geld!! Dus wees er zuinig op!
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

28-11-2007 22:00

Hans, was dit op de stand van Baron marine (de importeur van Minn Kota)??
Fout advies hoor!!


De eenvoudige laders in een bouwmarkt zijn zogenaamde WA(karakterestiek) laders en zijn eigenlijk niet meer dan transformatoren met een gelijkrichter.
Ze leveren een bepaald voltage. Als men de accu dan aansluit loopt er een stroom van de lader naar de accu. Naar mate de accu voller wordt neemt het voltage in de accu toe en door het afgenomen voltage verschil, de stroom af. Als het voltage in de accu gelijk is aan het voltage in de lader loopt er geen stroom meer. Echter, elke accu heeft een zelfontlading. De lader zal die dan compenseren waardoor er een heel lage laadstroom loopt.
In werkelijkheid wordt heel langzaam de accu kapot gemaakt. Door de lage stroom die er loopt krijgt het zuur kans om te kristalliseren. Er worden dan zwavelkristallen op de platen afgezet. Het oppervlakte van de platen die bedekt zijn met deze kristallen doet niet meer mee. De capaciteit van de accu neemt dus af. Dit proces heet het sulfateren van de accu.

Koop dus een druppellader (IUI-karakterestiek).

Een goede druppellader laad met drie (of soms met nog meer) fasen, Een constant stroom, constant voltage, constant stroom fase (I-U-I). Hierbij houdt de lader het maximale voltage van 14,8 Volt voor lood-antimoon accu's en 15,9 Volt voor lood-calcium accu's in acht, dit kan ingesteld worden op de lader. De stroom wordt maximaal gehouden totdat deze voltages worden bereikt.
Als de accu vrijwel vol is wordt de accu als laatste met een korte boost (met een geforceerd voltage) vol-geladen. Doordat een druppellader steeds met een boost bijlaadt treedt er geen sulfatering op.

Succes met je keuze Hans.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-11-2007 00:50

Erik,
dat was inderdaad op die stand, kon eigenlijk mijn oren niet geloven... :D
Heb mijn minn kota setje bij van Zelst watersport besteld.

Daar zit een Wilco accu bij van het volgende type
Wilco royal CA 31 DC
Heb ik hier een goede accu?, wellicht dat ik er gelijk een tweede bij koop voordat de accu's echt in prijs omhoogschieten vanwege de gestegen loodprijzen :wink:
Verder...heb jij soms een familielid dat Rik Kattenstaart heet?

Kenmerken:

Wilco Royal is een complete lijn van geheel gesloten, dus werkelijk onderhoudsvrije, start- en servicebatterijen op basis van strekplaten en calcium-calcium technologie. Wilco Royal calcium accu’s hebben extra startvermogen en een zeer geringe zelfontlading: na een jaar opslag nog steeds inzetbaar!
Door de hoge bedrijfszekerheid en veiligheid zijn Wilco Royal accu’s bij uitstek geschikt voor installaties waar betrouwbaarheid en veiligheid van vitaal belang zijn, zoals bij reddingsmiddelen, noodvoorzieningen, terreinvoertuigen, enzovoort.
CA31DC
Wilco Royal 12V 105Ah (DC)
Description Wilco Royal 12V 105Ah (DC)
Length 330
Width 172
Height 210
Total height 235
Voltage 12V
Ah(20h) 105
Ah(5h) 85
CCA EN 0
Res cap 0
CCA DIN 0
CCA SAE 0
ETN code
Barcode
Diagram
Terminal
Base
Bijzonderheden
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

29-11-2007 10:17

Hans,

Dit is (technisch) dezelfde accu als de VDC31M, zie:

http://www.evin.nl/2005/interne%20links ... ameset.htm

Dit is een loodcalcium accu, dus gesloten (geen lekken) en onderhoudsvrij! en een zeer lage zelf ontlading zo'n 1,5 tot 2% per maand (let op dit is bij kamertemperatuur) en zal bij lagere temperaturen hoger liggen)
Opgegeven aantal cycles: 300

Let wel, dit soort accu's mag met een hoger voltage geladen worden wat een stukje extra capaciteit opleverd. er zijn dus speciale druppelladers die een aparte stand hebben voor loodcalcium accu's.

Een accu is leeg bij 11,5 volt!!
Als je een accu normaal laad zal deze rond de 13 Volt zijn, wanneer je je accu laad met een lader voorzien van een speciale loodcalciumstand haalt je accu na lading zo,n 13,5 Volt. Dus i.p.v. 1,5 Volt spanning verschilt heb je nu 2 Volt spannings verschil wat duidelijk terug te merken is in je vaartijd!
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

29-11-2007 10:21

En nee Hans ik heb geen familielid die Rik Heet.

Tenminste niet in mijn directe familie.

Zal bijna wel ergens ver familie zijn, daar er niet veel zullen zijn met die achternaam!! :oops:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-11-2007 16:53

Hoi Erik,
Volgens mij heb ik geen slechte koop gedaan dan :D
Vanmiddag alles op kunnen halen, de acculader is de LBC 400 profline geworden.
Zie website voor specificaties http://www.proostenelectronics.nl/
Deze acculader heeft een speciale stand voor calciumaccu's :)
Bedankt voor je hulp in deze
Gr
Hans
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 09-12-2010 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

29-11-2007 17:18

Beste Hans,

Mooie set hoor! de accu die je hebt is exact hetzelfde als de VDC31M die evin leverd en is voor € 119,- te koop.
Deze accu's komen beiden bij dezelfde fabrikant vandaan alleen staat er bij de een Wilco op en bij de ander VMF-batteries op!

Als je een Pallet accu's (40 stuks)besteld bij de fabrikant,waarmee ik je bij intresse wel in contact kan brengen, kan je ze ook onder eigen naam krijgen! Wel leuk "Hans Brinkel Batteries" :lol:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-11-2007 18:37

Doen die ook in hoortoestellenbatterijen :lol:
Gebruikersavatar
gerben bouman
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-04-2007 09:08
Locatie: Berkel en Rodenrijs

02-12-2007 19:42

een goede accu hebben is leuk,maar zonder een goede lader heb je er nog niet veel aan.

een goede acculader is naar mijn mening een mastervolt en een victron.
kost wat,maar dan heb je ook wat!!!
deze acculaders hebben een hele goede na regeling(float)spanning

voor de exacte specificaties moet je even op hun site kijken.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

15-01-2008 19:57

beste hans,

gisterochtend heb is mijn acculader doodgegaan,nu ben ik op zoek naar een nieuwe en lees hier dat je sindskort gebruikt maakt van een LBC 400 profline,hoe bevalt deze tot nu toe?

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-01-2008 20:37

Hoi victor,
Zoals je zelf schrijft..."sinds kort"
Te kort om dit te kunnen vertalen naar goede of slechte ervaringen :wink:
Maar de berichten zijn goed :wink:
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

16-01-2008 20:19

Hoi Erik,

Nu je er toch bent...

Waar kan ik langer mee varen achter een rubberboot van 3 meter? Of wat is beter voor de accu? Half gas met een maxxum 55 of wat meer gas met een gewone lichtere motor, 36lbs ofzo? Of maakt dat weinig uit?

Gr. Mark
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

18-01-2008 18:14

Beste Mark,

Het voordeel van een, traploos regelbare, Maxxum motor is dat wanneer er niet volgas wordt gevaren maar bijvoorbeeld halfgas (50% van vermogen) deze ook maar 50% stroom (Ah), ten opzichte van vol vermogen, wordt gevraagd.

Bij motoren met een standen regelaar wordt, wanneer je niet volgas vaart, de stroom via een weerstand geleid, die een gedeelte van de stroom omzet in warmte (energieverlies) waardoor je motor minder toeren draait. Als je dan halfgas vaart (stand 3 bij een regelaar met 5 standen!!) verbruikt deze dus geen 50% stroom maar al gauw zo'n 80% t.o.v. volvermogen.

Verder kan je ervan uitgaan dat een Minn Kota (ongeacht Type) grofweg 0,9Ah per pond stuwkracht vraagt, Dit is uitgaande van volgas!!!

Dus als je halfgas vaart met een Minn Kota Maxxum 55lbs verbruikt deze ongeveer:

55 x 0,9 = 49,5Ah 49,5 x 50% = 24,75Ah

Volgas met een Minn Kota Endura 36lbs verbruikt deze ongeveer:

36 x 0,9 = 32,4Ah

m.v.g.
Erik Kattestaart
Berichten: 49
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Zoetermeer

18-01-2008 18:23

Victor,

Kijk eens naar een C-tek XS7000 multi lader, dit is een zeer geavanceerde lader met een zelfs een desulfateerprogramma (wat de levensduur van je accu optimaliseerd) en instelbaar voor alle type semitractie accu's zowel lood-antimoon, lood/calcium en AGM accu's. Voor een goede prijs.......
+- € 140,-

Als je in bezit bent van lood/calcium accu's heeft deze lader als voordeel dat deze op de daarvoor bestemde stand, met een hoger voltage laad, wat mag bij dit type accu's en komt de capaciteit (lees vaartijd) ten goede!
Roeland Verhoeven
Berichten: 48
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: Loon op Zand

22-01-2008 23:09

Ik heb zelf de volgende accu's en lader:

lader:
Sterling 3 kanaals 20A lader met IU0U0 laadprinciepe zoals ook de Mastervolts en Victrons hebben. Instelbare spanning op 14,4V en 14,8V (lood en calcium accu's). Snellading en onderhoudslading, alles voor 3 kanalen mogelijk, 2 kanalen of 1 kanaal. Totaal maximaal leverbare stroom is 20A. Dus e kunt bijvoorbeeld 3 accus's onafhankelijk van elkaar opladen tot ze vol zijn met eventueel onderhoudslading.

accu:
2 x vmf 105ah accu

De accu's heb ik gekocht bij:
http://www.dekkerwatersport.nl/product_ ... L=0F050A05

De lader heb ik gekocht bij George Kniest Watersport in de buurt van oosterbeek (buurt van Wageningen-Arnhem)
Kosten: 209 euro

De acculader laad de accu met 20A in ongeveer 4 uur weer netjes bij. je hoeft de lader dus niet 24 uur aan te hebben om de accu vol te krijgen. Lader heeft ook een druppelladings mogelijkheid.

Super setup warbij je met een aggregaatje zelf bij de waterkant je accu's vol kunt krijgen.

Gr Roeland
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2009 20:39

Erik,
misschien al wel een oude post maar toch heb ik een vraagje bij jouw posting
de cycles duiden dus op de aantal keren dat je de accu geheel kan ontladan en weer opladen,
dus als je hem zou opladen met een druppellader, die dus bijdruppelt, en je zorgt dat de accu nooit volledig leeg geraakt, dan kan je hem onbeperkt opladen?





Erik Kattestaart schreef:Ja Peter,

Dat zijn het aantal keer dat je de accu geheel kan ontladen en weer kan opladen. Echter zijn dit door de fabrikant opgegeven cijfers die in de praktijk eerder lager liggen!
Ligt voor een groot deel ook aan hoe je zelf met de accu omgaat. zoals een goede lader gebruiken en de accu niet langer dan nodig leeg laten!

Het loodhoudend zuur wat in de accu zit, wordt naar gelang de accu leger raakt zuurder (lagere ph waarde) en tast de platen aan. De kwaliteit van de platen bepalen dus voor een groot deel de levensduur (lees aantal cycles)
Laad daarom je accu na gebruik altijd zo snel mogelijk weer op

Wat ik regelmatig hoor als goedbedoelt advies van mensen die denken er wat van te weten:
"trek je accu af en toe helemaal leeg, door er bijvoorbeeld een 12Volts lamp op te zetten"
Doe dit nooit.
Dan kan je echt naar de chemokar om jou accu daar in te leveren!!!