welke gevlochtenlijn.


Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

09-10-2007 20:29

Vis ook met de PB-versie 0.30 mm bruine kleur.
Is geen bodemplakker maar zinkt voldoende weg.
Aan de oppervlakte drijven heb ik nog nooit gehad.
Laatste meter(1.5m zelfs) is toch steeds met een verzwaarde tube.
Een stevige nylonlijn ( bv fox barbuster ) dient voor de "zogenoemde "buffer om toch nog enige rek te hebben om slagen op te vangen tijdens de dril, vooral intressant als je onder je hengel begint te drillen. Deze lijn is ook enorm slijtvast, ideaal voor tegen het doorschuren.
De gatorbraid kleurt idd wat lichter na enig gebruik, en dan ?
Laatste meters zijn toch die nylon, kleur dan van onbelang voor mijn part.
Vind het een goede Dyneema, vooral als je het prijskaartje vergelijkt met de andere bekende merken, scheelt 1/3 in prijs.

Heb ook de Antarres van Shimano, daar ben ik minder tevreden van.

gegroet

Afbeelding

Verder alles ok met MISS Susanne Vogel ?
Greets Gino
Gebruikersavatar
Michel Wuijster
Berichten: 161
Lid geworden op: 09-05-2007 19:24
Locatie: Vlaardingen

10-10-2007 10:37

Piet,

Bedankt voor je duidelijke en verhelderende uitleg!
Dit neemt al mijn twijfels weg.
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
Michel Wuijster
Berichten: 161
Lid geworden op: 09-05-2007 19:24
Locatie: Vlaardingen

22-10-2007 15:35

Gino,

Waarom heb je eigenlijk gekozen voor de 30/100 i.p.v. de 25/100?
Trekkracht van de 25/100 is toch ook meer dan voldoende?

Michel
Veni, vidi, vici
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

22-10-2007 18:00

ik denk,dat ie voor de 30\100 gekozen heeft voor eventuele schuurslijtage,want 30\100 kan meer aan slijtage hebben en de trekkracht blijft dan nog groot.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

30-03-2010 18:45

Aangezien bij mij ook de pb gatorbraid wel eens afschuurd met name het stuk wat onderwater zit na je hengeltoppen wat dus over de bodem loopt, dit is zowel bij de 26/100 als bij de 30/100 is mijn oog gevallen op de nieuwe lijn van Spro.
Namelijk de Spro Strategy Momentum Sinking Braid Silt, heeft iemand deze lijn toevallig op zijn spoelen zitten ?
ben wel benieuwd eigenlijk.
iemand nog goede ervaringen met andere lijnen ?
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

30-03-2010 20:29

Veel gevlochten lijnen waardeloos i.v.m. slijtvastigheid onder spanning kan die niks hebben.
De mono meerdere merken verslaan veel gevlochten lijnen i.v.m. slijtvastigheid,die nylon heeft iets dat heet taaiheid.en heeft meer reserve.
m.v.g der ronnie.
breek me de slurf niet open
K. van den Herik

31-03-2010 07:16

Chris,

Als zinken geen probleem is dan is er niets schuurvaster dan de sinking van Proline. Neem niet de 30/100e want daar is niet mee te werpen. Soms werpt ze wel goed, maar dan alleen als de lijn op je topoog slaat... De 25/100e werpt wel redelijk.

Ik heb hier nog een spoel liggen waarmee ik achter een boot heb gezeten. Helemaal gerafeld. Maar die trek je echt niet zo maar af.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

31-03-2010 10:58

Als een gevlochtenlijn behandeld wordt. (Dus sinking wordt gemaakt) Dan gaat dit ten kosten van de slijtvastheid.

Als je een lijn wil die wat makkelijker strak te trekken is kan je er een nemen met een teflon coating.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

31-03-2010 17:31

Als je op een gemiddeld gekleurd water op dieptes vist van meer dan 6-7 meter dan maakt de kleur van de gevlochten lijn m.i. niet zo erg veel meer uit, wel natuurlijk of de lijn goed zinkend is of niet. Een voorslag van nylon of bv amnesia helpt niet alleen tegen de scherpe randen en/of mosselen maar helpt ook de lijn beter afzinken. Piet Vogel - ben wel benieuwd naar welke voorslag jij gebruikt en hoe dik ?.
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

31-03-2010 23:28

Dynafil PowerBraid schijnt wel erg slijtvast te zijn heb ik begrepen van meerval en snoekvissers, ik kan nergens vinden dat deze lijn zinkt dus zal het wel een zwevende lijn zijn, niet dat het heel erg is maar nog altijd beter als een drijvende lijn in mijn situatie.
K. van den Herik

01-04-2010 07:59

zinkend gevlochten spulover diep water vissen is in principe nutteloos. Doordat het net zo zwaar wordt als nylon zijn alle voordelen zo ongeveer weg, blijven nadelen, zoals slijtage aan beetmelders en bij ondeskundig gebruik ook kans op eerder ongewilde slijtage aan karperbekjes
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

01-04-2010 10:55

K. van den Herik schreef:zinkend gevlochten spulover diep water vissen is in principe nutteloos. Doordat het net zo zwaar wordt als nylon zijn alle voordelen zo ongeveer weg, blijven nadelen, zoals slijtage aan beetmelders en bij ondeskundig gebruik ook kans op eerder ongewilde slijtage aan karperbekjes


Beetje kort door de bocht deze opmerking aangezien ' de ongewilde slijtage aan karperbekjes ' wordt voorkomen door een nylon voorslag. Indien je op een water vist waar niet gevaren mag worden met welk voertuig dan ook, heeft het wel degelijk zin om gevlochten 'spul' te gebruiken aangezien je daarmee normaliter een behoorlijk stukje verder kan werpen, indien nodig vanzelfsprekend.
K. van den Herik

01-04-2010 11:21

lezen: ondeskundig gebruik


ging over de zinkende, zinkende die ook nog een werpeigenschappen mist van een fireline bijv.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-04-2010 13:09

Die voorslag kan het juist ook nog erger maken Hendrik als je niet het juiste systeem gebruikt.
Ik weet zeker dat heel veel mensen niet nadenken over hoe veilig ze nou echt vissen.
Dat bedoelt Klaas ook dat je het in moet zetten waneer nodig. Dus op reserve spoelen gevlochte lijn zetten.
Hendrik Laar
Berichten: 93
Lid geworden op: 25-08-2002 02:00

01-04-2010 14:28

ron cuyten schreef:Die voorslag kan het juist ook nog erger maken Hendrik als je niet het juiste systeem gebruikt.
Ik weet zeker dat heel veel mensen niet nadenken over hoe veilig ze nou echt vissen.
Dat bedoelt Klaas ook dat je het in moet zetten waneer nodig. Dus op reserve spoelen gevlochte lijn zetten.


Dat veel karpervissers niet (goed) nadenken over hoe veilig ze nou echt vissen is helaas maar al te waar, alhoewel ik de laatste jaren aan de waterkant toch steeds vaker (kleine) verbeteringen zie. Echter bij navraag weet menigeen niet de preciese reden aan te geven voor het gebruik van het visveilige systeem, ze hebben het vaak letterlijk overgenomen vanuit een blad / dvd zonder er zelf goed bij & over na te denken. Dat een voorslag 'het' ook erger kan maken lijkt me onjuist omdat dit sloeg op de eventuele extra slijtage aan karperbekken. We hebben 't dus niet over karpers die met een gehele voorslag incl. rig rond zwemmen na lijnbreuk.
K. van den Herik

06-04-2010 08:22

Nylon, brugpijler, geblokt vissen. Vis haken hand op de spoel en voorzichtig 1 of 2 stappen achteruit.

idem met gevlochten spul, dat spul op je haak is de restant van een lipje
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-04-2010 22:29

Kan wel met gevlochten Klaas, enige voorwaarde is dat je wel op de top moet kunnen vissen en lichte hengels gebruikt. 2 tot 2 1/4 lbs.

Nylon, brugpijler, geblokt vissen is te doen maar loopt net zo vaak goed als verkeerd af.
Wanneer men idem met gevlochten spul vist dan kan men niet vissen!
Groet'n Henk..

still growing Old.