Condensvorming


Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

06-10-2007 16:09

Hallo,
Heb even een vraag, heb al gezocht op het forum, maar kon niet vinden wat ik wilde weten.
Ik heb pas een chub cyfish+ 2man aangeschaft en er 2 keer mee gevist, de eerste keer dat ik er mee viste had ik hem de eerste nacht als shelter gebruikt zonder overwrap dus, en had last van condens, maar dat is normaal, de 2e nacht van die sessie had ik hem dichtgeritst en overwrap eroverheen gedaan, en in de deur had ik musqieto(?) gaas in de deur bevestigd. ik had toen ook last van condens (niet veel maar toch iets)
Ik heb er afgelopen nacht meegevist met overwrap, en in de deur het musqieto gaas binnen, en buiten het doorschijnende plastic en de deur dicht. en had best veel condens binnen tegen het doek, hingen zelfs wat druppels aan.
Moet wel zeggen dat het vannacht flink vochtig is geweest buiten.
Zijn er meer die hier last van hebben bij de cyfish+2?
En wat kan ik allemaal doen om de condens te verminderen?
Doek inspuiten? deur openlaten zodat het kan luchten?

Bvd Mvg Davy
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-10-2007 16:17

In princiepe zal je met bijna iedere tent last hebben van condens, zeker met deze vochtige nazomer omstandigheden kan je er weinig meer aan doen dan je tent zoveel als mogelijk luchten.....
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

06-10-2007 18:15

Luchten lijkt me nu nog geen probleem, maar als het dalijk wat kouder word ? of als de regen tegen je deur aankomt, kun je weinig luchten...
Als ik het doek (overwrap en/of tent) inspuit helpt het dan ook tegen condens of juist niet ?
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

06-10-2007 19:50

Davy,

Condens onstaat door het temperatuur- / luchtvochtigheidsverschil binnen en buiten de tent...
Inspuiten van je tent zal weinig tot niks uitmaken.

Groet,

Patrick
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

06-10-2007 21:12

wat helpt is je deurtje niet met vliegengaas erop dus met een raampje en dan dichthouden ... dus niet de hele avond open laten... dan komt de koude en vochtige lucht erin en die condenseerd.

]ook je grondzeil helpt een hoop tegen condens
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

06-10-2007 21:30

ik had er ook een raampje inzitten maar ook het vliegengaas zat erin allebei dus tegelijk, en heb de deur dicht gelaten,
Het grondzeil lag er ook in, maar tussen de tent en het grondzeil zelf krijg ik niet 100 % dicht leg wel altijd die flappen die onder aan de tent hangen over het grondzeil heen, weet neit of dat zo hoort?

Heeft iedere tent hier dus last van ???

Kan het anders mischien ook liggen aan de overwrap, want voor de deur komt geen overwrap als het ware, dat blijft enkeldoeks.

Bvd Mvg Davy
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

07-10-2007 01:41

hallo davy.
een antwoord op jou vraag,hebben alle tenten er last van. NEE ik heb zelf een karsten, nooit last van :lol: .

mvg leon.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

07-10-2007 03:38

leon gijtenbeek schreef:hallo davy.
een antwoord op jou vraag,hebben alle tenten er last van. NEE ik heb zelf een karsten, nooit last van :lol: .

mvg leon.


Wat maakt dan dat die Karsten geen last heeft van condensvorming?

Gebruik je hem wel eens in de winter, met vochtig weer net boven de 0 graden?

Ik ken ze wel, maar kan me niks voorstellen bij het opzetten van een Karsten als je een enkel nachtje gaat vissen trouwens... :D

Welk model heb je?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Rudi van Vliet
Berichten: 119
Lid geworden op: 21-08-2007 15:02

07-10-2007 09:20

volgens mij zijn die karstens van katoen...

Die hebben nooit condens door het ademen van het doek... ademt vele malen beter dan het kunststof doek van andere bivvy's

nadelen zijn er ook... megazwaar om mee te nemen...
Een run in de morgen, is een dag zonder zorgen....
Jan Peter Teerling

07-10-2007 18:02

Er zijn wel meer tenten behalve Karsten,die geen condensvorming hebben.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

07-10-2007 18:45

Alles wat enkeldoek is heeft condensvorming.
Ik heb zelf de chub cyclone
Als ik de overwrap er over heen heb
Heb ik geen last van condens in de shelter MAAR de voorkant dus waar mijn shelter eindigd en de overwrap verder gaat is wel nat
Dat is normaal[/b]
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

07-10-2007 22:29

ja ok dat is normaal maar ik heb wel met overwrap maar heb jij al met vochtig weer gevist?
ik heb afgelopen vrijdagnacht op zaterdag gevist, en toen was het erg vochtig had me overwrap eroverheen en had last van condens de binnekant van me overwrap was vochtig en binnekant van tent ook hingen zelfs wat druppels.
maar de overwrap van de cyfish zit om heel de tent behalve voor de deur, mischien ligt het daaraan?
ik wil zoveel mogelijk doen om de condens in de tent te beperken.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

08-10-2007 05:31

Ik heb dit weekend ook gevist op de franse wielen
Klinkt als dat de overwrap niet goeg gespannen is.
Daar bedoel ik mee dat de overwrap en tentdoek elkaar raken
Dan krijg je weer het single skin gebeuren
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

08-10-2007 15:07

kacheltje :P
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

08-10-2007 16:54

mijn tent en overwrap konden niet strakker meer dus daar lag het niet aan, mischien omdat het niet kon luchten omdat ik alles dicht had ?
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

08-10-2007 17:20

hallo vincent,ff op jou vraag terug te komen, rudi legt het goed uit trouwens.
en ja hoor, weer of geen weer als ik tijd heb ga ik vissen ook met -10. :lol: .
en het type dat ik heb is 260 bij 260 met comfortluifel en afsluitwand en ook nog een tussenluifel, maar die gebruik ik zelden.
en voor een nacht tent opzetten waarom niet.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

08-10-2007 17:45

Davy,

ik heb dezelfde tent (alleen 1 persoons) en het is vrij normaal dat je (vooral in deze periode) condensvorming hebt binnen je tent. Dat geldt overigens voor alle tenten die ik ooit heb gebruikt. Niet vergeten dat er een losgrondzeil in zit (met een vast grondzeil heb je er minder last van, maar dan nog). De nachten zijn momenteel zeer vochtig. Stel dat je alles potdicht afsluit, dan krijg je ook condens vorming vanwege je eigen adem.

Groet
Bas
peter de ruijter
Berichten: 376
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: NIEUW VENNEP

08-10-2007 21:14

hallo
condens onstaat dus ook door het niet goed ventieleren van de tent,de adem van jezelf veroorzaakt natuurlijk ook vocht.
heb zelf ook de cyfish gehad met overwrap en had ook veel last van condens.de druppels liepen letterlijk van het binnendoek af.nou moet ik zeggen dat de chub tent ook geen ventielatie stuk erin heeft zitten.
heb nu de fox euro easy dome x en heb nog nooit 1 druppel condens gehad in de tent,oke wel wat vocht op de binnenkant van het raam maar absoluut geen druppels.
bij de euro dome heb ik precies bovenin een stuk zitten voor ventielatie zitten.
groetjes peter
weet ook als je condens in je tent hebt dat het stuk kouder aanvoelt.
ik denk dat je een kachletje in je tent moet gebruiken om het een beetje droog te krijgen haha,het helpt wel trouwens
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

09-10-2007 19:42

Bedankt allemaal voor de reacties.

maar als ik in de deur het muggengaas doe kan hij ook wel ventileren toch (moet het alleen niet regenen of de windrichting in de deur)
Afgelopen weekend was wel logisch dat ik condens had want het was echt heel erg vochtig en mistig savonds snachts en sochtends en had alles idd potdicht.
Maar Peter de cyfish heeft dus wel meer condensvorming volgens jou?

ps. ben er nog steeds niet uit met het grondzeil gebeuren, mischien dat iemand er meer van weet.
Je hebt onder aan de cyfish van die flappen hangen, moeten die nu over of onder je grondzeil, om het tussen de tent en grondzeil, zo goed mogelijk dicht te krijgen?

Is er trouwens nog iemand die de extreme overwrap/winterskin voor de cyfish heeft, heb daar namelijk ook nog een paar vragen over...

Mvg Davy
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

09-10-2007 19:48

De flappen moeten onder je grondzeil
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

09-10-2007 19:51

Ja dat dacht ik dus ook want dat zag ik bij de jrc sti-r maar gaat dat wel dan want als ik die flappen eronder doe kan ik het grondzeil niet meer vastzetten met haringen volgens mij?
peter de ruijter
Berichten: 376
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: NIEUW VENNEP

09-10-2007 19:52

hoi davy
ja die flappen dien je onder je grondzeil te doen,niet er overheen.
mijn euro easy dome heeft geen last van condens behalve dat er op de binnenkant van het ram wel eens wat vocht zit maar geen druppels of zo.
in de chub tent had ik echt druppels lopen aan de binnenkant van mijn tent dat vond ik minder.
toen had ik de overwrap nog niet,et de wrap heb je er wel minder last van hoor.
tuurlijk als het buiten vochtig is moet je je tent zo veel mogelijk dichthouden dat is logisch.
ik denk ook dat het komt doordat jouw tent alleen een opening heeft aan de voorkant,ik heb dat precies bovenin zitten,en lucht stijgt toch op misschien is dat wel het verschil.
ik was verder wel 100% tevreden over de cyfish hoor.
lekker compact met transport en staat als een huis.
groetjes peter.
als je nog iets wilt weten,mail me maar.
ltrsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

09-10-2007 22:27

Davy Meulenberg schreef:Ja dat dacht ik dus ook want dat zag ik bij de jrc sti-r maar gaat dat wel dan want als ik die flappen eronder doe kan ik het grondzeil niet meer vastzetten met haringen volgens mij?


Je hebt die flappen zitten en bij elk haringpunt kan je het grondzeil vastzetten aan de haringen die je buiten gebruikt. Die flappen komen zo wel uit onder je grondzeil en hij kan vast met haringen.

Ik heb de zelfde tent en heb een maandje geleden nog gevist zonder condens. Zal dit weekend wel anders worden denk ik :-?
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

15-10-2007 18:47

Bedankt heb het afgelopen weekend zo gedaan en het ging idd.
had de deur wel dichtgelaten maar dan alleen het muggengaas erin, dus dat hij toch kan ventileren.
En het doek binnen in was wel wat vochtig, maar geen druppels ofzo, maar toch niet echt fijn dat de tent vochtig is binnenin.
Had hiervoor een x2 cyber2, en moet zeggen dat ik daar nog nooit condens heb gehad (behalve toen mn stretcher tegen het doek aanstond, toen wel)
Mischien was het weer toen ook wat beter, maargoed.
En raymon afgelopen weekend nog last gehad van condens in je cyfish?
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

15-10-2007 19:49

Geen kondens in n karsten ????


Wat n larie koek.

Heb te vaak mee gemaakt dat er binnen nog meer ijs op stond als buiten.

Voordeel is dat ie ook " leeg" mooi blijft staan.


Gr :wink: