Nieuwe geleide-ogen monteren of??


Plaats reactie
Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

18-08-2007 15:45

Ik weet niet of ik deze vraag in de goeie afdeling plaats maar dat zien we dan wel weer :wink: .

Het volgende:
Heb vd week de rest van mijn karperhengels eens weer tevoorschijn gehaald.
Het zijn 2 x silstar exciter carp 3.30 2lbs en 2 x spro power carbon carp 3.60m 2lbs hengels.
Nu kwam ik er achter dat er bij de geleide ogen allemaal barstjes in de lak komen.
Van 1 van de silstar stokken zit er zelfs al iets beweging op t oog.
De silstar stokken zijn al redelijk oud (10 -15 jaar) en de Spro stokken heb ik ooit 2 hands bijgekocht. Op zich hebben ze dus ook geen schuld.
Maar ze bevallen mij nog uitstekend voor de rest.

Heb dus de hengels eens meegenomen naar een hengelsportwinkel hier in de buurt met de vraag of ze hier nieuwe ogen op konden zetten.
Kreeg daar een wat raar antwoord mee en ben dus niet echt veel verder gekomen.
T zou namelijk te duur zijn en de hengels zouden t niet meer waard zijn en bla bla enz.

Is dit inderdaad een kostbare aangelegenheid en kan ik beter uitkijken naar wat anders?
Of ben ik verkeerd ingelicht en is dit goed en redelijk goedkoop te doen?
En heeft iemand enig idee wie dit kan in Overijssel (twente)?

Gr Henry
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

19-08-2007 10:29

Henry,

Ik kan de huidige (emotionele!) waarde van je hengels hiervandaan niet inschatten maar heb destijds een paar Spro Strategy's 2 1/4-2 1/2lb's 'moeten' aanschaffen die me toen per stuk €70,- kostten. Een redelijk goed afgebouwde hengel met de actie gelijk een steigerpijp, maar je vraagt je af hoe ze het voor dat geld kunnen maken. Voor dat bedrag zet geen enkele hengelbouwer een paar nieuwe ogen op een hengel. Dat zal de strekking van het verhaal van de winkelier zijn geweest. Als jij het er om de e.o.a. reden wél voor over hebt wordt het een ander verhaal.
Veel wijsheid toegewenst.
Groet,

John
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

19-08-2007 12:23

Hallo Henry,mocht je het er idd wel voor over hebben neem dan eens contact op met Rene Boomers.

http://www.renebomers.nl/Hengelsport/He ... tHome.html

Missechien kan hij je verder helpen.
succes ermee.

Gr. Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

19-08-2007 17:04

nieuwe ogen erop wikkelen kan duur zijn, maar soms kunnen ze ook alleen de binnenringen vervangen, scheelt een stuk denk, zou gewoon is met een hengelbouwer gaan praten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-08-2007 17:10

John Pannekoek schreef:Henry,

Ik kan de huidige (emotionele!) waarde van je hengels hiervandaan niet inschatten maar heb destijds een paar Spro Strategy's 2 1/4-2 1/2lb's 'moeten' aanschaffen die me toen per stuk €70,- kostten. Een redelijk goed afgebouwde hengel met de actie gelijk een steigerpijp, maar je vraagt je af hoe ze het voor dat geld kunnen maken. Voor dat bedrag zet geen enkele hengelbouwer een paar nieuwe ogen op een hengel. Dat zal de strekking van het verhaal van de winkelier zijn geweest. Als jij het er om de e.o.a. reden wél voor over hebt wordt het een ander verhaal.
Veel wijsheid toegewenst.
Groet,

John


Dan te bedenken dat dit wikkelen dus altijd handwerk is. :-?

Maar ja, stuur ze maar eens op. Zelf wikkelen is een optie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Ad van Workum
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-08-2005 15:59
Locatie: Delft

19-08-2007 19:28

Heren wat is dit nu weer? Als de klant toch vraagt om nieuwe ogen dan zal een winkelier daar toch zeker voor moeten/ dan wel kunnen zorgen? Kijk ik snap best dat er soms, en misschien wel vaker mensen zijn, die op een te goedkope hengel te dure ogen wil of iets dergelijks, en goed stuk advies is dan gewenst. Maar als dit nou toch de wens van de klant is? Het moet niet gekker worden dat een bedrijf voor jou als klant gaat bepalen wat je wel en niet kunt doen? Of snap ik het nou niet meer?

Is service en klantgericht werken dan nu toch echt uitgestorven?
That dreams may come true.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

20-08-2007 11:59

mario laseur schreef:nieuwe ogen erop wikkelen kan duur zijn, maar soms kunnen ze ook alleen de binnenringen vervangen, scheelt een stuk denk, zou gewoon is met een hengelbouwer gaan praten.


Henry Snippers schreef:Nu kwam ik er achter dat er bij de geleide ogen allemaal barstjes in de lak komen.
Van 1 van de silstar stokken zit er zelfs al iets beweging op t oog.
De silstar stokken zijn al redelijk oud (10 -15 jaar) en de Spro stokken heb ik ooit 2 hands bijgekocht. Op zich hebben ze dus ook geen schuld.
Maar ze bevallen mij nog uitstekend voor de rest.



Mario,

Volgens mij mis je de strekking van het probleem van Henry. Immers zijn het niet de binnenringen maar de lak en de ogen zélf die gaan loslaten!!!!

Ad,

Ik denk dat je het iéts te ver doortrekt. De winkelier zal idd. alleen hebben geadviseerd het niet te doen omdat de hengels het niet waard zijn. Als Henry erop staat zal ie de hengels heus wel van nieuwe ogen voorzien. Ikzelf, als amateur-bouwer zal ook niet echt met veel genoegen en positieve energie een baggerblank van nieuwe ogen voorzien. Hoe goed ik er ook voor betaald wordt.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-08-2007 13:05

De vraag was of dit een kostbare aangelegenheid is.

Materiaal is een nieuwe set ogen, wat wikkelgaren en lak. Nemen we even aan dat er voordelige ogen worden gebruikt. Dan valt het wel mee en blijven de onkosten beperkt, maar een setje ogen is niet echt heel goedkoop.

Arbeid is opzuiveren blank, ogen wikkelen en hengel aflakken. Komt toch neer op een paar uur arbeidsloon.

Dit alles maal 4. En inderdaad, dit is door de Nederlandse arbeidsuren niet heel goedkoop.

Zolang je er genoeg voor betaalt is er natuurlijk altijd wel iemand bereid om het te doen. Erop toeleggen in het kader van klantgerichtheid zullen er niet veel doen. Maar ik kan mij terughoudendheid bij de winkelier wel voorstellen. Als de hengels het niet waard zijn is dit ook in het belang van de klant, dus ook klantgericht denkend.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Ad van Workum
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-08-2005 15:59
Locatie: Delft

20-08-2007 18:02

Hi John en Kees,

Zoals jullie beide het verhaal uit de doeken doen, ben ik het volledig met jullie eens. Het was dan ook het vage verhaal van de winkelier wat de eigelijke poster benoemde wat mij zo deed reageren. Je kunt in deze dagen alleen maar hopen op goed advies.

Bedankt.
That dreams may come true.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2007 21:58

Henry, ik begrijp die winkelier heel goed. Vier van dat soort hengels zullen nu ook nieuw nauwelijks meer of zelfs minder kosten dan 4 oude hengels strippen, pakweg in totaal ca. 32 nieuwe ogen monteren / wikkelen en dan alles nog enige keren aflakken.
Het land waar dat soort hengels worden gemaakt kent een arbeidsloon wat in geen enkele verhouding staat tot het arbeidsloon hier.
Henry Snippers
Berichten: 32
Lid geworden op: 09-08-2006 21:35
Locatie: Losser (ov)

20-08-2007 23:29

Bedankt voor de reacties tot zover.

Heb vandaag ook contact gehad met raven.
Hun adviseerden mij ook contact op te nemen met een hengelbouwer.
Heb al wat mailtjes verstuurd en nu dus maar even afwachten op de antwoorden.
Begrijp de reactie van de winkelier zelf ook wel.. t zijn immer oude hengels. Maar hij ging niet eens in op de mogelijkheden. T verhaal was voor hem per defenitie al afgedaan.

De ogen van de spro stokken zitten nog wel vast.
Ze hebben alleen lichte barstjes bij de bevestiging. ( zie foto )
Van de silstar stokken zit er 1 oog los van 1 hengel. De andere is ook al bezig met vertonen van kleine barstjes. Maar daar zit alles nog vast.

Heb effe een paar fotos toegevoegd om duidelijk te maken wat ik bedoel.
Misschien maak ik me wel teveel zorgen...en is t een vrij normaal verschijnsel..

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben benieuwd :roll: :roll: :roll:
Plaats reactie