Wel of geen baitrunner voor korte afstand?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

18-07-2007 14:21

Hoi,

Er is veel te vinden op dit forum over de voors en tegens van het vissen met of zonder baitrunner. Toch mis ik iets. Ik licht e.e.a. even toe:

Ik wil zelf graag andere molens die ik breed kan inzetten, dus kleine en grotere wateren en voor korte en langere afstanden. Momenteel vis ik met de Okuma Epix EB 50. Prima dingen maar ik wil graag grotere molens met een grotere inhaalcapaciteit.
Mijn oog is gevallen op bv de Daiwa Emcast Advanced 5000. Zonder baitrunner.

Nu vis ik nog weleens op stekken kort uit de eigen kant. Een 5 tot 10 meter.

Vraag: Is het vissen zonder baitrunner haalbaar op zo'n korte afstand? Wat zijn jullie ervaringen hiermee en lijkt de molenkeus ergens op? Ik ben benieuwd naar jullie reacties...
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

18-07-2007 14:30

Waarom zou je niet zonder baitrunner kunnen vissen op 5 meter afstand? Je kunt de slip gewoon loszetten, en op de gewenste slip zetten als je een aanbeet krijgt. Ik weet niet precies wat je wil uitgeven voor je molens, maar ik vind zelf de daiwa's die jij noemt wat zwaar indraaien. Zelf heb ik shimano biomaster xsa molens, en die draaien toch een stuk soepeler in.
Gr,

Jeroen :)
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

18-07-2007 14:51

Ik heb eerst gekeken naar deze shimano's, maar ik vind ze wel errug groot. Ik vis met vrij lichte hengels met dunne blank, dan past het niet zo mooi bij elkaar denk ik... Tevens is idd de prijs voor deze daiwa's interessanter ja. Dat iets zwaarder indraaien ben ik met je eens maar ik vind ze wel soepel lopen en daarbij heb ik ook geen entoh centjes... De inhaalsnelheid is wel erg hoog, zeker in verhouding met de okuma's die ik nu heb, dus dat compenseert dat iets zwaarder lopen wel enigszins lijkt me....

Is zo'n spoel goed te remmen met een vinger? Als je op korte afstand een paar meter van een obstakel vist bv???
Succes is een keuze!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

18-07-2007 15:10

gewoon hand vol op de spoel als je aanslaat. daarna slip iets zwaarder draaien..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

18-07-2007 16:03

uhm,

waarom laat je hem niet van de beetrunner af als je dicht bij vist.
en veraf zet je hem er wel op.

zelf doe het wel veel, als ik bij een obstakel vis laat ik hem er wel vanaf.

mvg M
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

18-07-2007 16:55

Rob Tazelaar schreef:daarbij heb ik ook geen entoh centjes...



Goed zoeken, dan vind je NIEUW ook Entoh's voor max 160euro.
Heb zelf met de GTE-B en Entoh's gevist, nu echter met de 4500USA. Ik
dacht er zelf nooit aan te beginnen, maar nu ik ze eenmaal onder mijn
hengels heb hangen wil ik niets anders meer.

Succes met je keuze!

Gr, Mark
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
R de Vries
Berichten: 156
Lid geworden op: 26-12-2006 12:02
Locatie: Woerden
Contacteer:

18-07-2007 18:02

He Rob,

Je hebt ook epixjes zonder baitrunner.... deze zijn te verkrijgen in verschillende maten.......


Groeten

Een Epixfan........
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

18-07-2007 22:26

Ik had het id al en raak meer overtuigd dat een baitrunner niet perse nodig is..... Bedankt voor de tip Meneer de Vries :wink: Iemand nog een reactie?
Succes is een keuze!
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

18-07-2007 23:10

hallo Rob,ik had laatst ook een setje(3 stuks) Daiwa Emcast 55oo gekocht en ik moet zeggen dat ik er zeer content mee ben,overigens heb ik ook nog mijn USA 6500 B's maar dat terzijde.
Ik vind de prijs kwaliteits verhouding zonder meer goed en het zware indraaien vind ik nog wel meevallen,misschien dat ze in de toekomst wel soepeler indraaien.
Wat inzetbaarheid betreft kun je ze gebruiken van o tot een meter of 400 dacht ik,met 0.30 mm.of nog meer?
Ik heb ze eingelijk gekocht voor het lange afstandsvissen,daar de molen vele meters verder gooit dan de USA's en op die afstanden (lees 120 m en meer)vis ik met de slip op gevechtskracht,immers de rek en eventueele slack word dan eerst uit de lijn gezwommen,ik heb het hier dan over nylonlijnen.
Onder de kant wordt het een ander verhaal,ik stel dan de slip zo in dat de vis net door de slip kan zwemmen,ik zet hem nooit dicht onder de kant,je zult maar een keiharde fluiter krijgen,kun je meteen naar je hengel fluiten.
Ook als ik tegen obstakels vis draai ik hem gewoon op gevechtskracht dicht met die verstande dat ik de hengels muurvast in de stuenen heb!
Ik ben geen voorstander voor de baitrunner noch tegen,afhankelijk van de situatie zet ik gewoon de molen in waarvan ik denk dat nodig is.
Je kunt ook baitrunners aanschaffen en zoals Mario vissen,aan jou de keuze.
Hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

18-07-2007 23:11

Ik vis zelf met de daiwa emcast op zowel korte als lange afstand, bevalt perfect.
Ik hoef de slip bijna altijd niet meer als een halve slag vast te draaien als ik een aanbeet krijg, staat bijna altijd meteen goed.
Ook kun je voor de daiwa,s ombouwsetjes krijgen zodat je een baitrunner hebt, heel simpel oude slipknop eraf nieuwe erop en klaar, heb ik eventueel nog liggen voor je
Ik vind zelf een baitrunner overbodig sinds ik deze molens heb, zou niet meer terug willen.
Gebruikersavatar
Ad van Workum
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-08-2005 15:59
Locatie: Delft

19-07-2007 20:10

Hi Rob,

Ik heb de afgelopen jaren met beide systemen gevist. Ik vis vaak net als jij dicht onder de kant. Het grote voordeel van een beetrunnersysteem net onder de kant is dat je na het uitschakelen van de baitrunner gelijk je gevechtsslip hebt. Ipv deze nog bij te moeten stellen. Het heeft mij af en toe toch nog wel een vis gekost, omdat ik de slaap nog uit mijn ogen wrijvend niet snel genoeg mijn slip kon afstellen!

Met grotere afstanden is dit minder snel problematisch daar je simpelweg meer rek in je lijn hebt. Hier bieden de werpkanonen dan ook prima uitkomst.

Just my two cents. 8)
That dreams may come true.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

19-07-2007 20:55

de nieuwe daiwa's hebben een perfecte slip en in 1 hele draai zit die van mega los naar mega vast.. dus een halve draai is vaak ruim voldoende om hem op gevechtsstand te zetten..

ik zie hier geen problemen in om de slip goed afgesteld te krijgen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

20-07-2007 00:07

Ik ga nog 1 keer kijken en dan denk ik dat het deze molens gewoon worden. Iedereen vast bedankt voor de reacties he! Mocht iemand nog iets kwijt willen dan hoor/lees ik het graag!
Succes is een keuze!
Plaats reactie