Waarom zoveel swingers?


Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

13-07-2007 08:56

De consument wordt er lekker mee gemaakt en ze zijn er in alle maten en kleuren...

SWINGERS / Hangers

Wat is nou het verschil?

Je hebt Euroswingers,
MKII swingers,
Microswingers,
Butthangers met touwtje
Butthangers met ketting
Swingers die op de lijn liggen,
Swingers die onder de lijn hangen.

Tot zover ik weet moet je met een swinger kunnen zien of je een zwemmer of terugzwemmer hebt en met stroming/wind moet je zwaarte kunnen regelen...

Waarom dan de grote verschillen in prijzen? Is dit puur commercie of heeft het wel degelijk met kwaliteit/functionaliteit te maken?

Iemand die dit weet?
Ik zet mijn huupie in
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

13-07-2007 10:51

tsja dat vraag ik mij ook af :)

Ik zelf heb Fox micro swingers, maar ik weet niet wat het verschil is tussen de micro en de duurde versies :-?
diëgo truijen
Berichten: 399
Lid geworden op: 19-08-2006 22:38
Locatie: someren

13-07-2007 11:13

martijn zeij schreef:tsja dat vraag ik mij ook af :)

Ik zelf heb Fox micro swingers, maar ik weet niet wat het verschil is tussen de micro en de duurde versies :-?


Het verschil tussen de micro swingers en de duurdere is als volgt. Bij de mkII is het stangetje al een heel stuk dikker en de lijnklip is anders. Bij de euroswinger kun je de veer op spanning zetten maar ok heel er soepel ook deze hebben een andere lijnklip. Bij de euro illumenated zit er ook nog en verliching in (zal we voor kerst zijn of zo :lol: ).

IK heb zelf de fox mkII en hangers van solar. Het voordeel van die hangers vind ik dat je ze heel simpel zwaarder en of lichter kunt maken door middel van een gewichtje er af te draaien. Wel betaal je eigelijk te veel voor dat beetje ijzer en plastic maar ook de naam moet betaalt worden evenals bij de fox swingers/hangers.

Gr. Diëgo
Als ze me missen.
Dan ben ik vissen.

http://www.carpproducts.nl neem een kijkje vele artikelen online voor mooie prijzen.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

13-07-2007 11:23

kijk je moet het zo zien: in princiepe kun je er ook een alluminium folie aan hangen (aan je lijn) of een blokje hout ofzo.
dus ga er maar van uit dat alle swingers commerieel gedoe zijn.
en zo zijn er nog 1000 en 1 artikelen die gewoon zijn voor de verkoop.
want zeg nu zelf sommige dingen zijn tog nergens voor nodig :wink:
maar wel rete handig :D :D
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

13-07-2007 12:00

diëgo truijen schreef:
martijn zeij schreef:tsja dat vraag ik mij ook af :)

Ik zelf heb Fox micro swingers, maar ik weet niet wat het verschil is tussen de micro en de duurde versies :-?


Het verschil tussen de micro swingers en de duurdere is als volgt. Bij de mkII is het stangetje al een heel stuk dikker en de lijnklip is anders. Bij de euroswinger kun je de veer op spanning zetten maar ok heel er soepel ook deze hebben een andere lijnklip. Bij de euro illumenated zit er ook nog en verliching in (zal we voor kerst zijn of zo :lol: ).

IK heb zelf de fox mkII en hangers van solar. Het voordeel van die hangers vind ik dat je ze heel simpel zwaarder en of lichter kunt maken door middel van een gewichtje er af te draaien. Wel betaal je eigelijk te veel voor dat beetje ijzer en plastic maar ook de naam moet betaalt worden evenals bij de fox swingers/hangers.

Gr. Diëgo

Tnxx
Maar ik snap dan niet hoezo mensen 30 euro meer betalen per swinger
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-07-2007 14:01

Mannen,

De euroswinger is dmv de veer ook te gebruiken voor zeer groter afstanden, en houdt de lijn strak. denk aan 100m + afstand ( maar ook kun je ze gebruiken voor korter als 100 meter hoor )
De MK2 swinger heeft voornamelijk een iets minder groot gewicht als de euro, en een andere lijnclip, en ander tussenstangetje. te gebruiken voor afstanden van +60 tot 100 meter ( korter kan ook )
De microswinger heeft een plastic clipje, andere stangetje en nog lichter gewichtje. te gebruiken tot ongeveer 60 a 70 meter maar ook voor korte afstanden.

Hangers en Buttswingers....
Hangers uitbreidbaar met gewicht, zijn opzich overal in te zetten, maar zeer handig bij het zeer gevoelig vissen, en soms bij veel wind te gevoelig... kunnen prima gebruikt worden tot een meter of 70-100.
Butt Swinger ( wat een combi voor een naam ) geld een beetje hetzelfde als de hanger, alleen zit er nu een arm aan... waardoor ook prima te gebruiken met veel wind....

( de afstanden die ik aangeef zijn ze voor gemaakt / bedacht... maar wil niet zeggen dat je er niet verder mee kan vissen of dichterbij. )
Tuurlijk zit er een stukje commercieel belang en zullen ze het opzich allemaal prima doen op elke afstand... alleen is bij de een de beet registratie beter als bij de ander op een bepaalde afstand.

Wellicht iets duidelijker zo....?
En de illuminated hangers en euroswingers..... proberen alleen de indicatie voor de nacht beter weer te geven.... dat je daarvoor mee moet betalen.... tja je vind het nodig of niet....
Waarom er nog steeds ( voor de liefhebbers ) geen verlichte mk2 is... blijft een beetje raadselachtig... maar ook hier is geld mee gemoeid.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

13-07-2007 14:05

Edward, een duidelijke uitleg. Weet ik waar ik tijdens de aanschaf op letten moet.
Ik zet mijn huupie in
Thijs Lutters
Berichten: 349
Lid geworden op: 14-03-2006 15:19
Locatie: Noord Brabant/ Liessel

13-07-2007 14:09

Edward,

Ik vind dat de Butt Swinger meer weg heeft van een swinger als een hanger.

Want de Butt Swinger maakt de zelfde hoek als een swinger.
Een hanger maakt geen hoek.

Gr Thijs.

Kan het ook fout hebben hoor.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-07-2007 14:14

Arjen Dijkstra schreef:Edward, een duidelijke uitleg. Weet ik waar ik tijdens de aanschaf op letten moet.


Pas op met wat je zegt Arjen, het is iets waar je op kunt letten.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat je er op moet letten.... want koop je euroswingers is het onzinnig om later ook nog eens micro of mk2 te kopen...
maar kan een setje hangers wel weer fijn zijn voor bepaalde sitauties....

Maar koop je nu butt hangers ( fijn spul om te hebben overigens ) dan zou je later kunnen overwegen om een micro, mk2 of euro erbij aan te schaffen.

Wil je iets wat voor veel situaties geschikt is, zou ik kiezen voor een mk2, hier kun je nog optioneel een betalight in doen.
Deze kan van heel gevoelig tot behoorlijk zwaar.... maar tot een gemiddelde afstand worden gebruikt! ( maarja dat kan ook weer met een euroswinger )

Groet,

Edward
peter andrae

13-07-2007 14:21

Martijn Zeij je hoeft niet te snappen waarom mensen 30 euro voor een swinger uitgeven,ik heb zelf de bobbins helemaal compleet gekocht en zal niet zeggen hoeveel die waren per stuk.

Maar maak je zelf niet uit hoeveel je uit wil geven voor je hengelsport matriaal.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

13-07-2007 14:28

Edward, ik ben begonnen met swingers waar aan de onderkant een inkeping zit die je op de lijn moet leggen. Bij het aanslaan is het de bedoeling dat de swinger van de lijn af gaat maar blijf bij mij vaak op de lijn waardoor ik geen direct contact met de vis had en eerst de lijn handmatig moest loshalen. Een gepruts van niks wat ik snel zat was.

Hierna heb ik een setje goedkope swingers gehad die op zich goed bevielen maar waarvan ik er 1 stuk gemaakt heb.

Tijd voor een setje nieuwen, maar ik ga niet zomaar wat aanschaffen omdat het er wel fancy uit ziet.

Voor 's nachts zou ik wel iets willen hebben met een lichtje maar ik weet alleen niet hoe de ratten hierop reageren. Mijn ervaring is dat ratten dol zijn op alles wat maar enigzins licht geeft in het donker. Heb nu 2 keer gehad dat de ratten er met mijn breekstaafjes vantussen zijn gegaan :lol:

Zijn er ook hangers in de verkoop waar eventueel een lichtje in kan?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

13-07-2007 14:30

Edward, in welke situatie kan een hanger meer voordeel opleveren tegenover het gebruik van een swinger?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-07-2007 14:39

Arjen Dijkstra schreef:Zijn er ook hangers in de verkoop waar eventueel een lichtje in kan?


Ik weet niet wat voor piepers je hebt, maar er zijn illuminated hangers.
In de butt hangers kunnen ook een betalight.
En je hebt osprey kryptonite bobbins http://www.hengelspullen.nl/hengelspull ... es&ID=7936

Ik vis de hangers meestal in situatie waar ik gevoelig wil vissen, maar moet je zeggen dat ik ze steeds vaker gebruik en bijna overal wel inzet...

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Danny Loch
Berichten: 148
Lid geworden op: 14-01-2006 11:39
Locatie: Bergen op Zoom

13-07-2007 16:25

Beta light was een uitkomst, helaas niet meer in nederland verkrijgbaar. Heb zelf 3 Fox mk2 swingers, ben er zelf er tevreden over. Die kryptonite dingen zijn mij te duur. Ook nog gekeken voor de nite lite van Delkim. Zien er netjes uit, vind het alleen belachelijk dat je ze incompleet geleverd worden.

mvg Danny
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

13-07-2007 17:35

die Beta lights kan je hier gewoon krijgen hoor
KSN
Gebruikersavatar
Danny Loch
Berichten: 148
Lid geworden op: 14-01-2006 11:39
Locatie: Bergen op Zoom

13-07-2007 17:42

Gerard Brondijk schreef:die Beta lights kan je hier gewoon krijgen hoor


PB het adres maar door dan, want hier bij alle winkels in de buurt kan ik er niet meer aankomen.

mvg Danny
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

13-07-2007 19:19

Hallo,ik heb een setje Euroswingers voor de lange afstanden en een setje hangers voor de korte afstand of als ik vis met een slappe lijn,ook op korte afstand.
Ik denk persoonlijk dat je met deze twee setjes alle situaties de baas kunt wat beetregistratie betreft.

groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-07-2007 19:33

Piet bijkerk schreef:Hallo,ik heb een setje Euroswingers voor de lange afstanden en een setje hangers voor de korte afstand of als ik vis met een slappe lijn,ook op korte afstand.
Ik denk persoonlijk dat je met deze twee setjes alle situaties de baas kunt wat beetregistratie betreft.

groetjes Piet


Helemaal mee eens Piet!

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Mark Uitenhoven
Berichten: 359
Lid geworden op: 29-10-2006 14:26
Locatie: Helmond

13-07-2007 21:45

Ik pas Euroswingers gekocht, alleen ik vis maar op putten, en kanaaltjes?

Had ik dan toch niet beter andere kunnen kopen?

Groetjes,
Mark
Gebruikersavatar
Sander Raaijmakers
Berichten: 311
Lid geworden op: 07-10-2006 20:01
Locatie: Mierlo

14-07-2007 00:00

euroswingers zij ook voor kortere afstande goed
Te mogen leven is een gunst. Te weten hoe is een kunst.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-07-2007 09:48

Sander,

Euroswingers zijn te gebruiken voor de korte afstand, of ze er echt goed voor zijn... en of er niks beters is voor de korte afstand is een tweede...
Ik denk dat je op korte afstand beter een paar hangers kunt gebruiken... omdat de indicatie beter is, minder weerstand op de lijn... maarja als je het gewicht van de euro naar achteren schuift kun ook heel gevoelig vissen en zit er ook geen gewicht op de lijn...

Nog een voordeel van hangers is dat ze niet zoveel ruimte innemen in je tas / doos etc. ... ik blijf de euro's erg lomp vinden.... wel goed maar lomp...

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-07-2007 16:35

zojuist mee thuis gekomen 8) http://www.mijnalbum.nl/foto-qrb37mex
illuminated euro swinger
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

14-07-2007 16:50

Ik ben sinds een week eigenaar van 2 butt swingers.
Realaxed dat er zowel een mk2 als een micro lijnclip bijzit :P

Vis veel op korte afstanden.

Is het zo dat een swinger met een langere arm geschikter is voor de grotere afstanden?
lijkt mij wel aangezien de euro langer is dan de micro.

Is dit het geval dan denk ik aan een verschuifbare arm 8)

Toch kan er op de but hangers aardig wat gewicht worden gehangen. :wink:
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

14-07-2007 22:57

Even misschien een rare insteek,ik ben er van overtuigd dat een swinger op afstanden van boven de 250 meter niet afdoende is!
Om de dood eenvoudige reden,de swinger geeft dan de beetregistratie te laat door.Op zulke afstanden kun je het beste vissen met zeer zware monkeyklimbers,b.v de good oldies van fox,en dan wel de laatste serie.
Waarom zou je dan denken.
Als je op zulke mega afstanden een beet krijgt,de vis zwemt met het aas 45 graden naar je toe....je slaat aan omdat je een enkele piep had,je slaat echt een gat in de lucht,je moet eerst even de slack uit de lijn draaien en dan hopen dat de vis er nog aanzit,als je pech hebt heeft de beetregistratie voor de vis al een kans gecrieerd om een obstakel te bereiken...
Met een monkeyclimber gaat dat toch anders.
De zelfde situatie registreert de monkeyclimber de aanbeet veel accurater waardoor je geen gat in de lucht slaat en meer kans hebt om de vis op de kant te krijgen.
Technish is het ook wel te verklaren,hoemeer de swingerarm zakt hoe minder weerstand,dit gebeurd niet met een monkeyclimber,de weerstand(en dus de registratie)blijft hezelfde.
Je zou dan denken,moet ik weer met de monkeyclimbers vissen?
Neen,de hierboven genoemde situatie komt bij mij in iedergeval sporadish voor.Ik weet niet als ik het goed heb maar dit is toch wel iets om over na te denken.
Er waren ook nog swingers op de markt met een z.g. contragewicht om dit probleem op te lossen,heb er ooit een gezien in de hengelsportzaak.

Groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Lode Michels
Berichten: 39
Lid geworden op: 16-05-2002 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-07-2007 11:30

Heb net 4 nieuwe (blauwe) solar betalights gekocht voor me nieuwe transparante plexi lichaampjes die een vriend van me voor me heeft gemaakt! Ik vind ze echt te geil:

Afbeelding

Geen problemen hier igg met het verkrijgen van betalights 8)

Ik vis meestal zo licht mogelijk, dus zonder die shuif gewichtjes. Kun je er makkelijk afhalen.
Tja Solar wakers zijn niet echt goedkoop, maar goed ik moest ze gewoon hebben :D
Is meer een persoonlijke keuze wat je ervoor uit wil geven denk ik...
Vroeger visten we met zilverfolie al dan niet met een stripje lood erin.
Of gewoon een Bolie insnijden er eraan hangen :-?

En staafwakers zijn een feest voor het oog! Enige nadeel is de wrijving.

MKII's heb ik ook nog met de genoemde contragewichten voor teruglopers onder wat extremere omstandigheden. Heb ze nog nooit gezien in een winkel. Ook deze zijn zelf gefabriceerd..
Om je een idee te geven:

Afbeelding

Maar gebruik nu dus voornamelijk mijn Solars.

Voor extreme afstanden wil ik nog een setje quiverlocks hebben.

Kettinkjes... gebruik ik niet...