molens en lijnen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jo lodewyckx
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-07-2007 18:12

09-07-2007 11:15

Zoals jullie misschien al weten, ben ik vrij nieuw wat betreft de karpervisserij.

Na een dagje vissen achter onze appartementsblok (op een momenteel stilstaand stuk rivier. wegens funderingswerken) ben ik met de vaste hengel een namiddag aan het vissen geweest. Tot mijn grote verwondering heb ik geen enkel bezoek gekregen van braesem, voorn of baarsjes.

tot 2x toe heb ik een aanbeet gekregen. Toen ik begon met het drillen van het eerste exemplaar werdt mij duidelijk dat het hier niet om een klein visje ging. Na 5 minuten te zitten worstelen van op mijn visbak werdt de vis reeds zichtbaar en het was ... jawel een toch niet al te kleine karper (ik gok rond de 4-5 Kg), wat jah ... voor mijn standaarden (als visser op kleiner grut) toch al niet zo klein meer was. Zoals ik al vreesde heb ik het 2 haken, wat lood en 1 pen armer maar opgegeven met de vaste hengel (waren lijnen van 1,8kg).

Ik heb dan ook 1 van de werphengels ingezet die ik pas heb aangeschaft. Zie dit topic.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van het werpbereik van een 70gr schuiflood! :D (was met bouilies onder de haak aan het vissen)

Ik heb echter wel gemerkt dat er heel wat kinken zaten in de lijn en heb ook geen idee van de ouderdom en sterkte van de lijn.

Daarom zou ik de spoelen van de molens graag laten herwikkelen.

Nu is het zo dat er hier al diverse topics staan omtrent de verschillende lijnen maar er zijn er zo veel verschillende dat ik als onervaren karpervisser echt het bos niet door de bomen zie.

Daarom graag jullie advies.

Ik hoop er echter wel geen fortuinen aan uit te geven. (gezien het feit dat ik ook nog graag 2 beetverklikkers wil kopen).


De plaatselijke winkel waar ik ga heeft kennelijk veel spul van spro. Heb echter al positieve ervaringen met vaste hengels van spro. Is die trend door te trekken in hun lijnen?

Een vriend van mij gebruikt onderlijnen van een soort gevlochten touw van spro en is daar erg tevreden over.

Wat is jullie mening?

Shimano technium wordt in de andere topics kennelijk zeer veel aangeraden maar ik lees regelmatig dat die door de stijfheid makkelijk zou gaan kinken?

Als ik het goed begrijp is dit 1 van de voordelen van het vissen met zo'n onderlijn van gevlochten touw (dat die niet zo stijf is en dus niet gaat kinken).

wederom, graag jullie advies hierin.

Mijn moles zijn deze:
Yubo yb-501

en dit is hun opschrift:
LB/YDS 10/280 18/150 28/110
mm/M 0.3/260 0.4/140 0.5/100

misschien kan ook iemand mij vertellen wat dit opschrift juist wil zeggen? :oops:

alvast dank bij voorbaat!
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

09-07-2007 13:02

De betekenis van het opschrift:

de eerste reeks is de verhouding; sterkte in lb's/ het aantal meters lijn dat je op je spoel kan. Dus bij 10 LB trekkracht = 280 meter lijn.

De onderste reeks is de verhouding; dikte van je lijn in mm / het aantal meters lijn dat je op spoel kan. Dus bij 0,3 mm (30/100) = 260 meter lijn.

Als je een goedkopere lijn zoekt kijk dan eens naar suffix synergy voor dat geld zeer zeker de moeite waard, momenteel vis ik hier met X2 lijn (secure) ik heb er nog geen klachten over.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
jo lodewyckx
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-07-2007 18:12

09-07-2007 14:17

Patrick Kip schreef:De betekenis van het opschrift:

de eerste reeks is de verhouding; sterkte in lb's/ het aantal meters lijn dat je op je spoel kan. Dus bij 10 LB trekkracht = 280 meter lijn.

De onderste reeks is de verhouding; dikte van je lijn in mm / het aantal meters lijn dat je op spoel kan. Dus bij 0,3 mm (30/100) = 260 meter lijn.

Als je een goedkopere lijn zoekt kijk dan eens naar suffix synergy voor dat geld zeer zeker de moeite waard, momenteel vis ik hier met X2 lijn (secure) ik heb er nog geen klachten over.

Groet,

Patrick


Weeral iets bijgeleerd! Een mens is nooit te oud om te leren he. Alvast bedankt voor je uitleg en advies Patrick!

tevens, als beginnenende karpervisser; welke dikte/sterkte en eventueel lengte zou jij me dan adviseren gezien de specificaties van de molen?

Dan kan ik alvast eens rondneuzen bij diverse winkels waar ik aan de beste prijs/service kom.

edit:

effe een kleine omzetting:
10 lb = 4.536 kg
18 lb = 8.1648 kg
28 lb = 12.700800000000001 kg

kan die kloppen?
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

09-07-2007 19:14

Als je niet teveel geld wil uitgeven dan kun je dat shimano technium wel vergeten. Hoort bij de duurste nylon lijnen op de markt.

Dat gevlochten '''touw'' ( lees lijn ) :lol: Heeft eigenlijk een ander voordeel en dat is dat het tegen over nylon geen rek bezit. Dit maakt dat je weer op extreem lange afstanden enzo kan vissen. Ook is het contact beter met de vis maar dit geld dan voor lange afstanden. Nylon heeft daar in tegen dus wel rek en daar zal ik het ook maar bij houden voor jou.

Daar komt bij dat Gevlochten lijn over het algemeen vele malen duurder is dan een beetje nylon :wink:

Als je meer vragen hebt stel ze gerust :D
Gebruikersavatar
jo lodewyckx
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-07-2007 18:12

09-07-2007 19:42

aha, weeral wat bijgeleerd dus.
ivm gevlochten lijn. Een klein rolletje voor alleen de onderlijnen valt wel mee zou ik denken?

Wat betreft betaalbaarheid, ...

Gezien het feit dat na de dood van mijn grootvader, mijn eigen vader al het visgerei verkocht heeft, incl het mijne :cry: heb ik een dikke maand geleden voor mezelf terug vaste hengels gekocht, alsook voor mijn vriendin en terug 2 visbakken, haken, draad, lood, ... kortweg alles dus ...

Dus ik was al redelijk wat geld platter :D

Nu ga ik dat alles niet terug verkopen want ik ga ook nog wel met de vaste hengel vissen uiteraard.

Maar je kent dat wel, je zit aan de waterkant en haalt daar een braesem van pakweg 1-1,5kg boven en je grijnst eens naar de man die 10m verder zit ...

10 minuten later haalt die daar een joekel van een karper boven en grijnst die man eens terug, waarop ik hem dan teruglach (hetzij dan wel groen van kleur ;) ). En zo is het gekomen dat ik ook graag eens op karper zou vissen.

Dus ik wil wel wat besteden maar geen honderden euro's meer.

Om een idee te hebben; wat bedraagt zowat de gemiddelde kostprijs om een spoel te wikkelen met shimano technium +/- ?

btw, ben jij dat met een bak boilies in het water? :lol:

Julius Langenberg schreef:Als je niet teveel geld wil uitgeven dan kun je dat shimano technium wel vergeten. Hoort bij de duurste nylon lijnen op de markt.

Dat gevlochten '''touw'' ( lees lijn ) :lol: Heeft eigenlijk een ander voordeel en dat is dat het tegen over nylon geen rek bezit. Dit maakt dat je weer op extreem lange afstanden enzo kan vissen. Ook is het contact beter met de vis maar dit geld dan voor lange afstanden. Nylon heeft daar in tegen dus wel rek en daar zal ik het ook maar bij houden voor jou.

Daar komt bij dat Gevlochten lijn over het algemeen vele malen duurder is dan een beetje nylon :wink:

Als je meer vragen hebt stel ze gerust :D
Hans Gielissen
Berichten: 105
Lid geworden op: 28-01-2004 20:07
Locatie: Eindhoven

09-07-2007 22:12

hallo,

technium wordt verkocht op spoelen die netjes in een blik zitten.
Aantal meters op zo'n spoel wordt bepaald door de diameter van de lijn.
30/100 zit er ruim 1100 meter in zo'n blikje. Veel verschil in vraagprijs tussen de diverse winkeliers maar rond de € 25 voor 1100 meter moet lukken. Voor jouw molens zou ik echter geen technium nemen (vanwege de vrij kleine spoel is het kinken dramatisch). Zoals je schrijft zit er een winkelier in de buurt die veel Spro heeft. Nou Spro maakt een heel leuk karperlijntje op spoelen van 300 meter voor een eurootje of 7 á 8.
Zelf opspoelen terwijl je de lijn onder lichte spanning houdt met een natte handdoek. (zo gedaan en beter als machinaal. Je zal niet de eerste zijn wiens spoel naar de klo... gaat vanwege het te strak opspoelen in de winkel). Gevlochten lijn als onderlijnmateriaal heeft niets met kinken van doen. Een onderlijntje is max. 20 cm en dat kinkt ook bij stugge nylon niet. Er wordt voor het maken van "stiff-rigs" juist super stugge nylon gebruikt. Zo'n rolletje voor onderlijnen (25 meter) is trouwens naar verhouding peperduur. Er zijn verschillende merken (Merlin, Kryston, Nash, Ultimate, Korda etc.) die ieder weer tig verschillende soorten en trekkrachten hebben ( zinkend, drijvend, soepel, gecoat, afstripbare coating) (doorgaans in 12, 15, 20 en 25 lbs te leveren in verschillende kleuren) prijzen tussen de € 10 en € 20 voor 25 meter. ( 50 rigs)
Ik begrijp dat je wilt karperen met "gewone werphengels". Nou weet ik niet wat jij onder werphengel verstaat maar een geschikte karperhengel is toch wel min. 3,30 m en meestal 3,60 lang. Ook hierin heeft Spro weer voldoende keuze zeker ook in het "beginners" segment. Bv. Spro Global ong. € 40. Piepers. Goedkoop is duurkoop. Probeer Fox M of the Beast op de kop te tikken op marktplaats. (nieuwprijs was € 30 dus 2 voor 30 moet kunnen).
Als je ook nog geschikte banksticks en swingers of hangers, een groot schepnet en een onthaakmat aan moet schaffen ben je zo weer een hoop geld kwijt.
Overweeg goed of je eraan wilt beginnen want eenmaal een leuke karper gevangen (laten we zeggen 20 pond) ben je verkocht en wordt het een verslaving. Voor je het weet zit je met voor € 1500 materiaal aan de waterkant ( en dan val je echt niet op want er zitten er genoeg met een uitrusting die het dubbele en meer kost).
Ik wil je zeker niet van het karpervissen af praten want het is een prachtige hobby maar ik adviseer je wel voordat je wat dan ook aanschaft je goed te orienteren want goedkope zooi voldoet in deze specifieke visserij niet en doet je slechts verlangen naar beter. (ben je twee keer geld kwijt)
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

09-07-2007 23:05

Yo Jo als je dan iets gaat kopen, koop dan ook even een onthakingsmaatje. Hebben de mensen na jou ook nog een beetje plezier aan een vis, en dit is absoluut niet slecht bedoeld hoor maar aangezien jij nog niet zoveel ervaring hebt in de visserij( en dit mischien een bevlieging is voor jou, zoals bij zovelen) tabeee 8)
Gebruikersavatar
jo lodewyckx
Berichten: 12
Lid geworden op: 06-07-2007 18:12

10-07-2007 16:19

Again, bedankt voor de info mensen. Onthaakmat stond al zowieso op het lijstje. Maak jullie geen zorgen :D

@ Patrick Brouwer: De werphengels zijn beide 4,50m. Niet echt klein en dun. Langer dan nodig hou ik ze absoluut niet in men handen :D
Plaats reactie