Delkim en gevlochten lijn doen / niet doen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23-06-2007 11:43

Mannen,

Er zijn in het verleden al een paar topics geweest over Delkim icm gevlochten lijn.

Daaruit blijkt dat de een zegt wel doen, de ander zegt niet doen!

Nu heb ik zelf al weer heel wat jaartjes delkims... en heb nooit gevlochten nodig gehad omdat de afstanden goed te doen waren.

Nu ga ik een water bevissen waar de kans groot is, dat ik langere afstanden ga vissen en het wel nodig heb.... of nodig zou kunnen hebben...

Qua gevlochten lijn ben ik er wel uit ( mits ik het ga doen ) dat wordt gatorbraid... goede prijs kwaliteits verhouding en niet extreem duur.

Maar hoe houden Delkims zich ( de plus versie ) icm gevlochten lijn? volgens de manual moet het kunnen... maar toch hoor ik tegen strijdige berichten.... ook in hengelsportzaken!

Iemand die er echt een duidelijk antwoord op kan geven... niet dat me delkims straks stuk zijn... daar zit ik niet op te wachten namelijk!

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,

Edward
Marco van Bekkum
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-05-2004 14:40
Locatie: Geldermalsen

23-06-2007 11:54

Dag Edward,

ik heb zelf ook de Delkim Plus versie. Ik vis af en toe met gevlochten lijn. Om precies te zijn is dit de Berkley Fireline 15 mm, 7,9 kg.

Ik gebruik het ook bij grote afstanden, vanwege de beetregistratie. Denk hierbij aan 50 tot 100 meter.

Ik ondervind totaal geen problemen met de combinatie. Wellicht spelen er andere factoren mee, zoals continu gebruik en diameter.

Tot zover mijn bevindingen!
michel glas
Berichten: 7
Lid geworden op: 08-05-2007 15:52

23-06-2007 13:28

[quote="Edward van Berkum"]Mannen,

Er zijn in het verleden al een paar topics geweest over Delkim icm gevlochten lijn.

Daaruit blijkt dat de een zegt wel doen, de ander zegt niet doen!

Nu heb ik zelf al weer heel wat jaartjes delkims... en heb nooit gevlochten nodig gehad omdat de afstanden goed te doen waren.

Nu ga ik een water bevissen waar de kans groot is, dat ik langere afstanden ga vissen en het wel nodig heb.... of nodig zou kunnen hebben...

Qua gevlochten lijn ben ik er wel uit ( mits ik het ga doen ) dat wordt gatorbraid... goede prijs kwaliteits verhouding en niet extreem duur.

Maar hoe houden Delkims zich ( de plus versie ) icm gevlochten lijn? volgens de manual moet het kunnen... maar toch hoor ik tegen strijdige berichten.... ook in hengelsportzaken!

Iemand die er echt een duidelijk antwoord op kan geven... niet dat me delkims straks stuk zijn... daar zit ik niet op te wachten namelijk!

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,

hallo

Ik gebruik de txi plus en vis vaak op grote afstanden en gebruik daarom altijd een gevlochten lijn.
De trilplaatjes zijn nu na 2jaar iets beschadigd, maar dit is minimaal.
Voor een paar x zoals jij wil, zal het geen problemen opleveren

groet
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

23-06-2007 13:32

Hoi Edward,

Uit eigen ervaring weet ik dat het geen probleem is. Vorig jaar heb ik in Zuid-Afrika gevist met een paar Engelsen die ook nergens last van hebben.

Ooit heeft iemand het verhaal wereldkundig gemaakt. Wellicht had de persoon de spullen foutief gebruikt.

De paar keer dat je lijnen door de piepers gieren, zullen je Dels echt niet beschadigen.

Succes!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-06-2007 14:31

[quote="Marco van Bekkum"]
Ik gebruik het ook bij grote afstanden, vanwege de beetregistratie. Denk hierbij aan 50 tot 100 meter. /quote]

wtf ? is dat een grote afstand

dan zou je toch eens het maxima idee uit je hoofd moeten halen, grote afstanden praten we toch snel over 150 meter of verder niet 50 tot 100 :roll:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

23-06-2007 15:03

Hallo Edward,als ik jou was zou ik geen Gatorbraid nemen,waarom niet?
Ik wou zelf enkele weken geleden ook Gatorbraid nemen maar na een simpele proef heb ik er toch maar vanaf gezien.
Ik was laatst in een hengelsportzaak en hij raadde me aan de braid strak tussen twee handen te nemen en vervolgens langs een (glazen) hoek heen en weer te schuren,na twee keer heen en weer brak de lijn al!
Je kunt je natuurlijk voorstellen wat er met driehoeksmosseltjes onder water gebeurd......
Hij raadde me de Whiplash aan en die ging niet kapot na de proef.
Wat de Delkims betreft moet het geen probleem zijn om met gevlochten lijnen te vissen lijkt me,ik doe dat al jsren zonder probelemen.

Groetjes
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Marco van Bekkum
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-05-2004 14:40
Locatie: Geldermalsen

23-06-2007 15:09

[quote="Kenny Willems"][quote="Marco van Bekkum"]
Ik gebruik het ook bij grote afstanden, vanwege de beetregistratie. Denk hierbij aan 50 tot 100 meter. /quote]

wtf ? is dat een grote afstand

dan zou je toch eens het maxima idee uit je hoofd moeten halen, grote afstanden praten we toch snel over 150 meter of verder niet 50 tot 100 :roll:[/quote]

Voor mij is dat een grote afstand. Omdat Edward geen afstand noemde, heb ik deze erbij vermeld om verwarring te voorkomen. De definitie van groot is voor iedere visser verschillend.
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

23-06-2007 21:34

sorry ik ben een leek, en hier om wat te leren.

vandaar de vraag?

waarom mag je geen gevlochten lijn gebruiken op delkims?
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

23-06-2007 22:30

ff oftopic

Waarom gator braid, heb het gehad maar die zand kleur zie je heel goed in het water. Als die weedy green hetzelfde kleurtje heeft als hun nylon. Had ik voor proline gekozen, die wordt na verloop[ van tijd een beetje grijzig.
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

24-06-2007 02:17

matthijs den Dunnen schreef:sorry ik ben een leek, en hier om wat te leren.

vandaar de vraag?

waarom mag je geen gevlochten lijn gebruiken op delkims?


Het is niet zo dat je het niet mag gebruiken, het staat zelfs in de handleiding dat het prima kan!
Alleen heb ik maar ook andere gehoord dat het trilplaatje kan inslijten door het schuren van de lijn.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

24-06-2007 11:05

edward,

ik zat met hetzelfde probleem...

dit zei gerard op een ander forum tegen mij;

gerard van ewijk schreef:Braid ( Gevlochten lijn) heeft geen invloed op de trilplaten van de delkims dit probleem is in vroegere jaren wel geweest maar de huidige series hebben daar geen last meer van. Dit weet ik omdat ik de bouwers persoonlijk kan.


bij mij is het ook maar voor een paar keer per jaar, voor 1 hengel. heb het toch maar gedaan, leverde me ook een aantal mooie vissen op.
ik let er wel op dat ik de hengel met gevlochte lijn altijd op een andere delkim heb liggen, zodat het aantal keren gebruik word versprijd over de 3 delkims.
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

28-06-2007 09:50

Edward,

zelf vis in france met Gator Braid icm. Txi plusjes.
Ik heb nog geen problemen ondervonden, maar ik heb dan ook weer niet veel echt harde runs met deze combi gehad.
Over de rustige aanbeten hoef je je zoweiso geen zorgen te maken. Het gaat hem echt om de knallers.
De vraag of het nadelig is voor de trilplaat spookt ook al enige tijd door mijn hoofd.

Wat ik wel weet is dat de oortjes van foxen niet bestand zijn tegen harde runs met gevlochten draad.
Deze snijdt namelijk dwars door het kunstof heen.
Hier heb ik bij de delkims iig nog geen problemen met gehad.

mvg,

Jean-Paul
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

28-06-2007 10:28

Jean-Paul,

Heb besloten toch nog maar even mono te blijven vissen.... dan maar een dikkere lijn met weinig rek... of dichterbij gaan zitten, ivm taluuds moet ik toch een dikker lijntje hebben.

De nieuwe plusjes zouden het prima moeten kunnen... maar merk toch dat bij velen de twijfel groot is, of in ieder geval niet weg.
Als ik het echt nodig heb, en er niet omheen kan, zal ik het met beleid gebruiken!
Wil je de proef op de som nemen moet je het wel gewoon doen... Delkim garandeerd dat het goed gaat met huidige gevlochten lijnen, dus heb je garantie... zit er alleen niet op te wachten om het spul weken kwijt te zijn.

Dat insnijden heb ik ook gelezen... ergens afgelopen week... tja, ook dat kan gebeuren!

Groet,

Edward
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

29-06-2007 12:08

om er nog even om terug te komen, ik ken dus iemand die op lac du der ook delkims had met gevlochten lijn op zijn molens wel te verstaan. Op dat water wil het in één van de bassins nog wel eens gebeuren dat een catamaran met 60 km je lijn ''meeneemt'' :P Geloof het of niet maar de zijkant van de delkim was helemaal ingebrand en hing er nog losjes aan :-? Het mag dan delkim zijn maar daar zijn ze niet voor gemaakt.

Uiteraard ging jou vraag niet helemaal herover mag wou het even mededelen. :wink:
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-06-2007 12:36

Julius....

Ging er niet over maar wel een leuke aanvulling op het geheel!

En wij maar zeuren over het trilplaatje ;)

Groet,

Edward
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

29-06-2007 12:36

ja inderdaad :wink:
Dany Disseldorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 12-03-2007 15:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-06-2007 17:14

veder geen ervaring met delkim.

maar overweeg om einde van de zomer ook een paar aan te schafen.

maar nu is mijn vraag kan je die tril plaatjes niet vervangen als ze zo beschadigd zijn door je gevlochten lijn dat ze onbruikbaar zijn geworden. of word dat een dure hobby om dat zelf/ te laten doen?

mvg,

DD
~ The Bream-Team~
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-06-2007 18:44

Dany,

Dat kan prima, je moet ze dan alleen opsturen, en mits het binnen de garantie valt, is het kosteloos!
Laat dit topic je overigens niet weerhouden om voor Delkim te kiezen... het is echt een top pieper!
En dat gevlochten lijnen met de plus versie prima gaat is mij wel duidelijk... toch wacht ik er nog even mee...

Groet,

Edward
Plaats reactie