HELP!!!! Kinken van je lijn.


Plaats reactie
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

19-06-2007 07:52

Wie kan mijn helpen,,,,,

Ik heb steeds het probleem met het kinken van de lijn.

Nu had ik daar voor het eerst problemen mee met een goedkoop setje maar nu heb ik wat betere molens en hengels maar het kinkte nog steeds.
Nu had ik gehoort dat de shimano technicum een hele goede lijn was en niet zou kinken.
Deze heb ik dus gekocht en deze lijn kinkt nog erger.
Ik moet er bij zeggen, ik vaar mijn lijnen nooit op de baitrunner of slip uit maar gewoon met open spoel.

Wie kan mijn helpen en wat doe ik fout, word hier namelijk helemaal gek van.

Groetjes Dennis
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-06-2007 08:24

Om wat voor molens gaat het?
Welke lijn had je hiervoor? ( mijn ervaring met technicum is dat het wel kinkt als de ziekte, maar ook afhankelijk is van de molen waarop deze lijn zit )

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-06-2007 08:57

Hoe heb je dit op je molens opgespoeld? Met de klok mee of tegen de klok in?

En wat voor molens heb je? Bit pit of een wat kleinere spoel? Allemaal factoren die meespelen.

Wil je absoluut GEEN kink in je lijn, stap dan over naar gevlochten lijn (met eventueel een nylon voorslag voor wat rek).
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

19-06-2007 09:42

Nooit problemen met technium! Zoals hierboven word aangegeven ligt het er ook aan hoe het opgespoeld is. Spoel je tegendraads op, dan komen ze als kinken van de molen af..
~~Dreams can be true.~~
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

19-06-2007 10:13

wat je nooit moet vergeten is om de lijn wel precies dezelfde kant op te spoelen als dat hij op dat klosje zit

bijv als hij er links om gespoelt zit moet je hem ook zo op je molen spoelen.

doe je dit precies de andere kant op is de lijn eigenlijk al verpest.
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

19-06-2007 10:32

Hoi, ik vis ook met de technicum op mn shimanos 8000 gte`s en het kinkt bij mij ook als een gek, lijn gaat er goed op, maar als ik karper heb gevangen, en hij is 50 meter door de slip gegaan, kan ik dit gewoon weggooien.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

19-06-2007 10:50

matthijs den Dunnen schreef:wat je nooit moet vergeten is om de lijn wel precies dezelfde kant op te spoelen als dat hij op dat klosje zit

bijv als hij er links om gespoelt zit moet je hem ook zo op je molen spoelen.

doe je dit precies de andere kant op is de lijn eigenlijk al verpest.


Bedankt voor de tip, hier heb ik nog nooit rekening mee gehouden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2007 13:06

Alle monofilament nylon kinkt! Bij de moderne extra sterke geharde lijnen (zoals Technium!) merk je het alleen iets sneller dan bij soepele ongeharde versies.

Kinken beperken door goed opspoelen, geen meters lijn zonder doel van de slip trekken, niet op de slip uitvaren en niet nodeloos lijn afgeven via de baitrunner heeft meer effect dan een ander soort nylon kiezen.

Kinken kun je trouwens achteraf verminderen met de speciaal daarvoor verkochte loodjes. Die peerloodjes met een ingefreesde gleuf.

Groet, Kees

Trouwens, de lijn altijd van één kant opspoelen met de spoel vlak op de grond. Als na de eerste 20-50 meter opspoelen de lijn in elkaar draait, de klos omkeren. Controleer dit bij het opspoelen en niet pas na het opspoelen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-06-2007 14:20

Kees,

Jij bedoelt een spin doctor....
http://www.carp-meeting-point.com/shop/ ... artID=2368

Groet,

Edward
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

19-06-2007 15:36

ohh kijk, ik heb me lijnlaten opspoelen bij de hengelsport winkel toen ik kocht en heb er nooit opgelet welke kant de lijn is opgespoeld.
Wel een hele gooie tip trouwen, ga er in het vervolg zeker op letten.

Zelf heb ik 3 spro molen, weet ff niet uit mijn hoofd welk type.
Een paar weken geleden heb ik 2 shimano's 4500 usa gekregen van iemand bij wie het in de schuur was achter gelaten door de vorige bewoner.
Die heb ik afgelopen zaterdag op laten spoelen met een sufix lijntje en ook daarmee was het kinken geblazen na 2 karpertjes.
Ik doe idd ook nooit uitvaren op de slip/baitrunner en ook niet onnodig meter lijn aftrekken op de slip.

Dat loodje heb ik ook al eens gekocht maar moet eerlijk zeggen dat het niet echt werkt.

Ik ga zeker ff een keer opletten als mijn molens opgespoelt worden.

Groetjes Dennis
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

19-06-2007 15:57

Je kan je lijn toch maar op 1 manier opspoelen, in de richting waar je beugel draait, of ben ik nou gek.
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

19-06-2007 15:59

jos pannekoek schreef:Je kan je lijn toch maar op 1 manier opspoelen, in de richting waar je beugel draait, of ben ik nou gek.


Nou er word hier bedoelt als je je lijn nieuw laat opspoelen vanaf de rol.

Dan kan je het natuurlijk links of rechtsom laten spoelen.

greets
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

19-06-2007 16:24

Ook niet helemaal Dennis, de spoel draait uiteraard maar 1 kant op met opspoelen, maar de rol waar de lijn vanaf komt kan je linksom laten afrollen, maar ook rechtsom, door de rol om te draaien ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

19-06-2007 16:35

Rinus Schuurman schreef:Ook niet helemaal Dennis, de spoel draait uiteraard maar 1 kant op met opspoelen, maar de rol waar de lijn vanaf komt kan je linksom laten afrollen, maar ook rechtsom, door de rol om te draaien ;)


ja oke, daar zit ook weer wat in, ben lekker bezig merk ik hahah

Maar goed met de klok mee en dat zal ik onthouden en zeggen als ik weer nieuw lijn laat opspoelen :)

Greets
Bart Knecht
Berichten: 203
Lid geworden op: 16-07-2006 14:19

20-06-2007 11:05

Heb je de spoel wel in een emmer koud water gehad, en een natte theedoek gebruikt, waarmee je het draad enigzins strakhoud, zodat het strak op de spoel komt ??
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-06-2007 11:56

Volgens mij helpt niks tegen kinken van nylon, maar valt mij wel op dat sommige merken en molens beter het kinken tegen houden dan andere, denk dat mede temaken heeft door de lijn rollers.
Zelf vis ik met Daiwa's en heb echt nog nooit een kink gezien zins ik Technium erop gebruik.
Terwijl ik weer iemand ken die USA heeft en zijn lijn kinkt als een gek.

Wat mij ook is opgevalen is dat ogen van een hengel ook kinken kunnen veroorzaken, kijk maar naar de goedkopere stokken met ogen die niet goed glijden, daarbij zie je ook de lijn steeds kinken.

Denk dat het er allemaal mee temaken heeft en niet zo zeer aan het opdraaien van de lijn
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-06-2007 11:58

Kenny Willems schreef:Volgens mij helpt niks tegen kinken van nylon, maar valt mij wel op dat sommige merken en molens beter het kinken tegen houden dan andere, denk dat mede temaken heeft door de lijn rollers.
Zelf vis ik met Daiwa's en heb echt nog nooit een kink gezien zins ik Technium erop gebruik.
Terwijl ik weer iemand ken die USA heeft en zijn lijn kinkt als een gek.

Wat mij ook is opgevalen is dat ogen van een hengel ook kinken kunnen veroorzaken, kijk maar naar de goedkopere stokken met ogen die niet goed glijden, daarbij zie je ook de lijn steeds kinken.

Denk dat het er allemaal mee temaken heeft en niet zo zeer aan het opdraaien van de lijn


Klopt Kenny, Ik heb daar ook helemaal geen last van ... Komt idd door de molens...
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

20-06-2007 12:05

Ik vis momenteel ook met Daiwa molens en Technium lijn, maar heb ook geen last van kinken (gelukkig) :D
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-06-2007 12:08

Zie! Mensen nieuwe molens kopen!!! :wink:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

20-06-2007 12:26

wat ik altijd doe ,vraagt wel een beetje inspanning en er moet plek zijn .
eerst knoop ik er een lange rij wartels aan een lood met antikinkvaantje van 150 gram en dan loop ik mijn lijn 1 keer per seizoen, en als ik een nieuwe lijn koop, helemaal uit langs de waterkant .
dan draai ik de lijn binnen, ik heb daarna geen last meer van kinken.
ook al vaar ik mijn lijnen uit met de voerboot en gesloten spoelen
groet Henk
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

20-06-2007 14:06

kinky lol :o :o :o :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
vr gr peter
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

20-06-2007 15:37

Ik vis namelijk met spro molens en op zich ik vind de molens perfet werken, maar idd de lijn kinkt aardig.

Nu had ik op die usa's en goedkope lijn gespoelt omdat ik zoiets had van, die lijnen kinken tochdus ga ik er ook geen dure op gooien dus het is een sufix lijn geworden van een bulk rol.

Nou die lijn kinkte nog erger na 2 vissen.

tevens vis ik met aardige stokken, FOX woriors, lijkt me geen slechte hengels toch?
Dus aan de ogen zou het hierbij niet echt kunne liggen.

Greets
Plaats reactie