Hulp gevraagd mbt aankoop nieuwe hengels


Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

11-06-2007 15:22

Ik sta al een tijdje op het punt om nieuwe hengels aan te schaffen maar ik had eerst nog een paar vragen. Ik kan al wel vast vertellen dat zelfbouwers net buiten het budget vallen dus het worden of fabriekshengels of nette 2ehandse zelfbouwers.

Via de zoekfunctie kwam ik erachter dat de meeste een voorkeur hebben voor minimaal 8 geleideogen op de blank. Maar nu was ik benieuwd wat daar de voor en of nadelen van zijn?

Men 2e vraag is of iemand kan uitleggen wat voor soort blank (fasttaper enz.) je het beste kunt gebruiken als je zeer strak wilt werpen(normale afstanden, lood tot 120 gr) en zeer parabolisch is met toch de mogelijkheid wat obstakels te bevissen.

Alvast bedankt arno
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

11-06-2007 17:03

dutch age classics van pb die hengel heeft alles in zich waar jij om vraagt
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

11-06-2007 17:33

Arno,

Meer ogen zorgt o.a. voor beter buig eigenschappen + dat je verder afstanden kunt werpen door meer ogen.
Veel hengel fabrikanten doen er zo min mogelijk ogen op, maar dit is uiteindelijk vrij onzinnig.

Probeer even te zoeken op werpafstand, wellicht vind je het topic erover terug, ik kon niet vinden wat ik zocht... of toch wel
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... n&start=50

Fasttaper heeft buiging vooral in de top zitten.
Medium heeft de buiging over het gehele topdeel
Slow heeft een buiging over de gehele lengte van de blank

Hier nog een linkje naar een ander topic over de buiging...
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... fast+taper

Ik zou bijna qua eisen die je hebt gaan denken aan 3lbs harrison blanks balista.... kost wat maar dan heb je ook wat.
Of 2,75lbs century armalites, dat zijn hengels met de actie die je zoekt, en als je ze wel custom laat bouwen kun je extra ogen laten plaatsen.
Als je echt niet aan afbouwen wil, zijn er nog legio mogelijkheden, maar ga maar een middag hengels krom trekken in een hengel dan kom je wellicht iets tegen wat je aanstaat.

Groet,

Edward
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

11-06-2007 18:18

Remon, over die hengel heb ik al veel gelezen dus ik zal is een kijkje nemen iig bedankt.

Edward, op zich wil ik wel aan zelfbouwers maar men rekening denkt daar anders over. Ik zat te denken aan max. €200 per stok(3 stuks) dus dan vallen de nieuwe zelfbouwers af. En ik ben al aan het kijken geweest voor 2ehandse maar nog niet veel kunnen vinden.
Nu was er in almere deze maand een actie 3centurys halen 2 betalen(voor de liefhebbers) maar dan ben ik nog €750 kwijt, dus die valt ook af.
Nu zat ik net te denken of er geen winkels zijn die de oude collectie van bv century verkoopt, dus als iemand me dat kan vertellen?

En het stuk over de buiging en het aantal ogen is nu duidelijk alleen jammer dat er haast geen hengels meer worden gebouwd met zoveel ogen.
Maar weet jij toevallig welke fabriekshengels met 8 of meer ogen worden afgebouwd zonder dat ze een vermogen kosten?

En jij had het over nog legio mogelijkheden, welke zijn dat dan?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

11-06-2007 19:45

Arno,

Ik kan zo 123 geen andere hengels ( fabrieks ) noemen die 8 ogen hebben behalve die van PB de Dutch Ace Classic.
Met legio mogelijkheden bedoel ik voornamelijk het volgende.
Ik stond twee/drie weken geleden ook voor dezelfde keuze met dezelfde eisen in een hengelsportzaak, ik ben gewoon een uurtje aan hengels gaan trekken met de verkoper.
Ik heb verschillende fox, spro, shimano, harrisons blanks etc. in me handen gehad.
Ik heb niet naar prijzen gekeken, alleen naar of de blank mij aanstond ( lees buiging mij aanstond ), veruit het best vond ik de harrison ballista... achteraf ook de duurste met 550 euro, en dat ging mij veels te ver.
Toen ik enigzins in mijn hoofd had welke het zou kunnen worden ben ik hier op het board gaan kijken en verder gebruiks info van meerdere hengels gaan vergaren, via het board.
Hengels zijn gewoon je gereedschap, en daar wil je gewoon een goede keuze in maken.

Hopelijk heb je hier iets aan?

Groet,

Edward
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

11-06-2007 20:19

De nieuwe fox warrior elite, zeer mooie stokken mooi afgewerkt. Heb ze nog niet in de handen gehad, maar als ze hetzlfde als de warrior xt zijn perfect. En je houd nog geld over :wink:
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

11-06-2007 22:27

Edward ook ik heb gekeken naar harrison blank,en ja de prijs hield me tegen.Mar goed het zijn dan ook dijken van hengels.Maar ik vond in de dutch age clasics van PB een goeie tegemoet komer ben er dan ook zeer tevreden over.Ik kan een ieder deze aanbevelen


groeten een PB fanaat
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

12-06-2007 17:37

Edward ik zal is in de winkel gaan testen, was ik alleen nog benieuwd of jij er al uit was?

Hans weet jij eventueel hoeveel ogen erop zitten en wat het verschil is met de eurowarrior? En wat was er zo goed aan de warrior xt ben er niet bekend mee namelijk.

In ieder geval bedankt en als iemand nog iets toe heeft te voegen, ik hoor het graag.

ps iemand nog ervaringen met de hengels van Greys
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

12-06-2007 17:56

Arno,zelf hvis ik enige tijd met de PB Duth Power met een lengte van 3.60 en een 3 lbs testcurve.
Ik stond voor het zelfde dilemma als jou,de hengel moest geschikt zijn om er grote afstanden accuraat mee te werpen,obstakelvisserij en moet goed doorbuigen tot het handvat(keuze voor de 8 ogen).
Hoop dat je hieraan wat hebt,de prijs is ong.130 euro per hengel dacht ik.


Groetjes
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-06-2007 19:32

Arno,

Eurowarrior heeft een gelakte blank, is er alleen in 2,75 lb, heeft 7 ogen.
Warrior schijnt dezelfde blank te hebben als de originele warrior hengels ( thans dat staat in de catalogus )

Ik ben zelf uiteindelijk gegaan voor Shimano Speedmasters Playing Action dubbelpoots in 2,75lbs.

Ik heb toen geen greys in mijn handen gehad, maar de prodigy en x-flite schijnen prachtige hengels te zijn, probeer eens te zoeken op greys, er zijn er een paar die er mee vissen.

Groet,

Edward
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

12-06-2007 20:25

Edward, waarom kan je met meer ogen verder werpen?
Levert alleen maar extra wrijving op dacht ik.......
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-06-2007 21:10

Herman,

Lees mijn eerste post in dit topic even goed door, daar zul je de info vinden.

Groet,

Edward
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

13-06-2007 13:57

Piet, aangezien ik de pb hengels niet in de buurt kan bekijken had ik nog een paar vraagjes.
Omdat er 2 ogen op het achterdeel zitten was ik benieuwd of dat je startoog dan ook dichter bij je molen komt te liggen, zoja zit daar dan veel verschil in tov een normale hengel?
En je zegt dat de hengel goed doorbuigt, is dit alleen als de slip dicht staat 8) of ook bij een normale dril?

Edward, jij hebt het bij de eurowarrior over een gelakte blank moet ik dit als een voor of nadeel zien? Dacht eens gelezen te hebben dat je bij niet gelakte hengels je krassen kunt wegpoetsen.
En op greys had ik al gezocht maar ik was benieuwd of er al weer nieuwe ervaringen zijn.

Wederom bedankt heren

arno
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

13-06-2007 14:25

Arno Vorstenbosch schreef:Edward, jij hebt het bij de eurowarrior over een gelakte blank moet ik dit als een voor of nadeel zien? Dacht eens gelezen te hebben dat je bij niet gelakte hengels je krassen kunt wegpoetsen.


Arno,

Tja, de een houdt van een gelakte blank, de ander van een matte blank.
Bij een matte blank kun je de krasjes weg poetsen, dat klopt, maar de krassen zitter er net als bij een gelakte blank nog wel in.
Als je een beetje goed met je spullen omgaat heb je er geen last van allemaal, en vergeet niet het zijn gebruiksvoorwerpen, een krasje is niet erg!
Ik maak 1 keer per jaar me hengels ( gelakte euromasters oude type) schoon met pledge natural, dan zien ze er ook weer als nieuw uit.

'Tis meer een kwestie van smaak of je gelakt of mat wilt, beide hebben voor en nadelen... en dan spreek ik uit ervaring.

Met jou eisen zou ik minder naar het uiterlijk kijken, maar eerst naar de blank en de eigenschappen.... daarna pas uiterlijk.

Groet,

Edward
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

13-06-2007 14:32

ik heb gister de 2007
modellen gezien van de PB hengels
Met ...................................... 1 oog op het achterdeel en 7 op het 2e deel
dat is iets makkelijker denk ik

zagen er top uit. :wink:
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

13-06-2007 15:08

Edward, weer iets geleerd en het ging me ook niet om het uiterlijk maar was gewoon benieuwd wat de verschillen waren tussen gelakt en mat.

En Matthijs mag ik vragen waar jij die 2007 modellen gezien hebt en wanneer die ongeveer gaan uitkomen?

arno
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

13-06-2007 16:47

Arno,de PB duth Power is een hengel met een oog op het achterdeel en zeven op het topdeel,het grote verschil tussen de PB Duth Ace c.q. Classic is de blank,hier is een z.g. extra mat meegeweven om de hengel
taaier te maken.
En terugkomend op de dril,als je de slip juist afsteld(lijn geven waneer de hengel 90 graden gebogen is)staat de slip al behoorlijk dicht,dit heeft o.a. te maken met de testcurve en hoe de hengel buigt.
Aangezien deze hengel mooi doorbuigt beperk je het aantal losschieters onder de kant,hier speelt meestal de (gevaarlijke) eindfase van de dril af.
Tot op heden heb ik geen lossers gehad .
Op de site van Spro staan verdere details van de hengel,ook deze is uitgevoerd met een matte blank(zonder lak).

Hoop je voldoende geinfomeerd te hebben.
Groetjes
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-06-2007 13:48

Ik begrijp dat het met smaak te maken heeft maar ik kan me niet voorstellen dat jullie de fabrieksstokken van tegenwoordig lekker vinden vissen. Er zal best nog wel een verschil in kwaliteit zijn maar als je dit nou vergelijkt met de hengels van pak um beet 15 jaar geleden dan is dat toch een wereld van verschil.
Ik vind 1 van de leukste dingen van het vissen nog steeds het drillen, ik denk de meeste van jullie ook, als je dan ziet dat bij het merendeel van de hengels het topje lichtkrom staat en de lijn in allerlei hoeken tegen de hengel aan zit dan springen toch de tranen in je ogen?

Ik begrijp dat als je bijvoorbeeld op langere afstand vist tegen obstakels dat je dan niks hebt aan een dweil van een hengel maar er zijn naar mijn idee zat alternatieven. Vaak zijn die "nieuw" wat duurder maar lang leve marktplaats.nl
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

14-06-2007 17:07

Desmond,ik begrijp wel wat je bedoelt,maar de vraag was 2a3 hengels voor 200 euro,dan word de keuze al behoorlijk beperkt.
Gelukkig zijn er dan ook hengels die wel goed zijn,het is dan gewoon een kwestie van een compromis.
Het leuke van dit forum is iemand een hengel te adviseren waar degene veel plezier aan beleeft,omdat je er zelf ook plezier aan beleeft.
Tegenwoordig zijn de hengels ook goedkoper geworden door massaproductie in b.v. china,waar wij als vissers mooi van kunnen profiteren.
Dat lag 15 jaar geleden wel anders!
Denk maar eens aan tricast,northwestern,hexagraph enz enz...

Groetjes
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

14-06-2007 17:10

foutje,200 euro per stok.
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-06-2007 17:16

Dus een ruimere keuze Piet...

Wilde al tegen je zeggen dat hij het over per stok had... maar je kwam er zelf achter.
Ik denk dat er genoeg keuze is, ook kwalitatief goede keuze, maar meten is weten zeg maar.

Groet,

Edward
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

14-06-2007 17:20

Je bent me net voor Piet, in ieder geval bedankt voor de info en ik zal is even kijken op de site van spro.

Desmond welke fabrieksstokken/merk zou jij dan zeker niet aan raden of welke juist wel. Ik snap dat ik dat zelf uit kan testen maar hulp is altijd welkom.

arno
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-06-2007 18:53

Als ik jou was, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur zou ik eens zoeken naar bijv armalites of zealands. Je zegt dat je wel aardige afstanden wilt werpen, ik zou zoeken naar 2,5 ponds zealands of armalites, met minimaal 10 ogen.

Met deze hengels ga je niet meer vis vangen als met een fabriekshengel, maar aangezien je van plan bent om 200 euro per hengel uit te geven zal je best wat leuks vinden.
Misschien heeft Ton Temming in Utrecht nog wat leuks staan. of wat ik al zei marktplaats.

Fabriekshengels heb ik geen verstand van. Aangezien ik een liefhebber van hengels ben zal dit ook nooit m'n keuze zijn.

Desmond
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

15-06-2007 10:47

Arno Vorstenbosch schreef:En Matthijs mag ik vragen waar jij die 2007 modellen gezien hebt en wanneer die ongeveer gaan uitkomen?

arno


Bij lahr hengelsport in utrecht

(5min lopen vanagf het station voor de prijs van (ik meen)119,95. :wink:
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

15-06-2007 12:31

Desmond ik zal is een belletje naar ton temming doen. En weet jij eventueel nog andere adresjes waar ik deze hengels kan vinden iig vast bedankt.

Matthijs ook bedankt ik zal is kijken of ik ze op internet al kan vinden.

arno