Hengels vervoeren

Plaats reactie
Jesse van Oort

29-05-2007 22:02

Hallo,

aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik mezelf eerst even kort voorstellen: Ik ben Jesse van Oort, gehuwd, vader van 3 dochters (en een pleegzoon), Software ontwikkelaar/architect, vrijwillig molenaar en imker...onder andere...

In mijn jeugd heb ik zeer veel gevist; jaren lang was ik elke dag wel langs het water te vinden. Daarna ruim 23 jaar niet meer (ik ben nu bijna 37).

Sinds ik vorig jaar mijn in Noorwegen (Tromso) wonende broertje bezocht heb en veel op de sont en in de fjorden heb gevist heb ik mijzelf weer een drietal hengels aangeschaft: een zeebaarshengel (om lekker in Noorwegen en Denemarken op zout water uit de voeten te kunnen met kunstaas), een licht spinhengeltje en een mooie penhengel (arca nostalgia carp, 1.5 lb 12 ft). Deze laatste heb ik onlangs tweedehands in prima staat op de kop getikt (inclusief spro freeliner 740) om hier in de buurt in de vijvers en polders op karper en zeelt te kunnen vissen met de pen.

Over deze laatste hengel gaat mijn (beginners) vraag: bewaar en vervoer ik de hengel opgetuigd en wel? Of tuig ik hem op langs de waterkant en tuig ik hem weer 'af' als ik klaar ben? Ik zou het zelf netter vinden om alles ervan af te halen, maar wat doe je dan met al dat (hagel)lood dat aan de lijn zit? Dat kun je toch niet meer gebruiken?

Mijn huidige opzet is (vanaf de top): stuitje, wartel (die vrij langs de lijn kan schuiven tot aan het stuitje) met daaraan een pen, loodhageltjes, 15 cm boven de haak nog een grote loodhagel (deze kan niet door de bovenste ogen van mijn hengel) en dan het haakje.

Hoe kan ik dit slim aanpassen? Wat is beter voor het materiaal?

Ik wil namelijk soms ook simpel met een schuiflood en onderlijn een vette worm o.i.d. op de bodem aanbieden, zonder pen dus.

Wie woont er in de omgeving van Groningen die mij eventueel e.e.a. kan uitleggen

Alvast bedankt,

Jesse - opnieuw een beginner - van Oort
Jesse van Oort

29-05-2007 22:10

antwoorden s.v.p. in de zojuist, maar te laat door mij ontdekte beginnershoek :-)

Gr.

Jesse van Oort
Plaats reactie