Slip vanvoor of vanachter


Plaats reactie
Gebruikersavatar
zegers bart
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: Tongeren (België)
Contacteer:

26-12-2002 16:59

Waar prefereren jullie de slip vanvoor of vanachter + motiveer?

mvg Bart
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-12-2002 17:55

Voorop vind ik het handigste. Ik heb toch al de hand op de spoel om zo de slip te controleren. Ik zet de slip dus heel los en doe de rest met de hand. In geval van nood kun je zeer snel, zonder moeite, met je vingers de slip dichter of losser zetten zonder dat je rare capriolen hoeft uit te halen. De slip voorop scheelt je gewoon een hand. De slip achterop is voor mijn visserij zeer onhandig.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn motivatie.

Bart
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

26-12-2002 18:40

Ja ik vind hetzelfde als Bart de slip voorop vind ik het handigst als men dan snel moet handelen kan men het zo bijstellen en dat heeft men bij de slip achterop niet ook de slip voorop kan men meestal fijner afstellen als achterop dus gij mij maar een slip voorop de molen.

vriendelijke karpergroeten nick
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

26-12-2002 19:39

voorop
als die achterop zit is de as in de molen langer waardoor deze veel meer kracht moet verwerken en en eerder krom trekt
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

26-12-2002 20:50

bart,

dit ligt puur aan je eigen voorkeuren, want als jij een molen hebt gehad met de slip achter ben je gewend dat de slip achter zit, waardoor je als je een run krijgt, bijna uit reflex achter de molen grijpt, om je slip dichter te draaien.
en ik denk dat je molen niet sterker is of zwakker, als je slip voor zit of achter, want volgens mij licht dat meer aan de kwaliteit van je molen.
maar mijn voorkeuren liggen bij de slip achterop de molen, want dat ben ik gewend.

mvgr Richard
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

26-12-2002 21:51

slip voorop deze is fijner af te stellen omdat hier meer slipschijven in zitten
carpbusters groningen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2002 11:15

Jarenlang Aero GT baitrunners gebruikt met de slip achterop. Daarnaast heb ik andere molens voor het zwaardere/afstand werk met de slip voorop. Bijstellen van de slip voor of achterop maakt mij niks uit. Trouwens, ik vis met een goed afgestelde slip zodat ik meestal slechts tijdens het verloop van de dril de slip wat losser zet. Voor de rest deed de slip van de Aero’s het altijd op het gewenste moment en heb ik nog nooit een vis verspeeld door een weigerende of hortende slip. Bij een goede slip is het verschil tussen achterop of voorop mijn inziens dus slechts persoonlijke voorkeur.

Een slechte slip kan ook bij beide types voorkomen. Een hobbelende slip door kromgetrokken slipplaten komt voornamelijk omdat de slip niet wordt losgedraaid na het vissen. Kromme assen komen volgens mij door geforceerd takelen met molens die daar niet voor bedoeld zijn. Met bijvoorbeeld Aero’s uitvaren op 300 meter en dan de vis binnentakelen is vragen om ellende.

Overigens een groot voordeel bij die Aero’s met de slip achterop. Op dezelfde stand van de knop ook altijd dezelfde slipinstelling. Dat mis ik met mijn huidige baitrunners die de slip voorop hebben. Daar is het veel meer zoeken naar de juiste stand.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

27-12-2002 14:35

Hoi, ik heb een aantal jaren gevist met 2 aero baitrunners, daar zat de slip achterop, en ik had er geen enkele moeite mee, het is net wat je gewend bent. Maar afgelopen zomer ben ik in het bezit gekomen van usa 3500's, daar zit de slip voorop, alleen bij de eerste vis greep ik nog aan de achterkant van de molen om de slip te verstellen. Maar nu ben ik er al wel aan gewend dat die slip voorop zit.

Het is mij al wel opgevallen dat die 3500's een veel betere slip hebben dan die aero's. Die usa's kun je veel mooier instellen (nauwkeuriger) en starten veel "soepeler". Ik moet er bij zeggen dat ik die aero's nooit heb geolied, want ik kreeg die molens gewoon niet los... en ik wilde ook niet het risiko lopen dat ik ze zelf daardoor zou afbreken. Tja, en het is ook laksigheid van mij dat ik ze niet naar de winkel gebracht heb....

Maar om even op de vraag terug te komen, het maakt volgens mij niet uit (qua bedienings-gemak) waar de slip zit, het is maar net wat je gewend bent.

dat was het,

groet, Wouter Steggink
Hugo Bovenmars

27-12-2002 15:11

Hallo Kees,

Je schreef o.a. het volgende:

"Een hobbelende slip door kromgetrokken slipplaten komt voornamelijk omdat de slip niet wordt losgedraaid na het vissen."

Zou je dit nader toe kunnen lichten, ik ben benieuwd hoe een (voor een lange tijd) vastgedraaide slip dit soort mankementen kan veroorzaken. (t is niet dat ik hieraan twijfel ofzo) Ik vis zelf ook al jaren met aero GT's en heb ook in al die tijd de molens dichtgedraaid opgeborgen. Ik heb idd gemerkt dat het nauwkeurige wel van de molens af is, maar heb de oorzaak nooit daar gezocht.

Oja nog ff iets, het "doorslaan" van de molen tijdens het (blijkbaar) "takelen", is dat een soort ingebouwde beveiliging ter bescherming van het binnenwerk? Ik het verleden heb ik hier wel eens last van gehad. Destijds stelde ik de slip vaak extreem zwaar af waardoor je vaak te vroeg gaat draaien (de karper neemt (mede door de zwaar afgestelde slip) geen lijn meer maar de kracht op de lijn is nog erg groot.

Maar om niet af te dwalen, graag een toelichting op dat "losdraaien van de slip voor het opbergen" verhaal.

Alvast bedankt!,

groeten,
Hugo.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2002 15:51

Beste Hugo,

Een rustig lopende slip kan slechts met heel vlakke slipschijven. Deze moeten namelijk over elkaar heen schuiven om te slippen. Zodra er een oneffenheid in de schijven zit merk je dat aan min of meer hortende slip. Dit vraagt om te beginnen al enige precisie in de constructie van de molen en bij goedkope molens is de slip dus vaak direct bij aanschaf al niet in orde. Heb je echter een duurdere molen met puike slip, dan kunnen de slipschijven nog vervormen waardoor deze toch nog stotend gaan lopen. Met de schroef zet je de slipschijven onder druk. Deze druk moet zo gelijkmatig mogelijk verdeeld worden over de platen om ze niet te vervormen. Helaas is dit een ideaal beeld en zullen er altijd drukverschilletjes op de schijven staan. (Als je onder de schroef kijkt zie al dat het aandrukdeel gewoonlijk een kleiner diameter heeft dan de schijven en dus meer druk geeft op het middendeel van de schijven dan op de rand.) Als de slip langdurig in dezelfde stand blijft staan, dan vervormen de slipschijven blijvend naar de drukverschillen. Resultaat is een hortende slip. Met de slip achterop zet je druk op de ronde as. Hier heb je dus geen vlakke schijven, maar verder is het principe gelijk en zal de vervorming ook optreden als de slip langdurig onder druk in dezelfde stand blijft staan. Trouwens, ook het muurvast draaien van een slip kan de schijven vervormen. Er zit vaak een veer in de schroef om dit op te vangen, maar als je die veer overbelast dan helpt dat niet meer.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-12-27 15:52 ]</font>
Gebruikersavatar
zegers bart
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: Tongeren (België)
Contacteer:

27-12-2002 18:04

Dus het beste zet je na het vissen je slip gewoon open voor je de molen opbergt om beschadiging te voorkomen.

Bart
Hugo Bovenmars

27-12-2002 18:54

OK Kees thnx, hier kan ik wat mee.

Ik ben namelijk van plan om binnenkort 2 van die nieuwe Aero 10000 molens aan te schaffen(die hopelijk nog beter zijn dan de GTE serie waarvan ik er dit jaar 1 van heb gekocht)

Zoals je ziet heb ik een voorkeur voor molens met de slip achterop. Ik heb bijna mn hele leven gevist met zulke molens, waardoor ik er gewoon een beter gevoel bij heb.

gr. ,
Hugo
Plaats reactie