Wat voor een molen op een penhengel


Plaats reactie
Herman Nijboer
Berichten: 32
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Rouveen
Contacteer:

28-01-2002 16:49

Wat voor een molen is goed geschikt voor op een penhengel
Graag jullie ervaringen over de molen(s) die jullie gebruiken of hebben gebruikt

Vr.gr. Herman
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

28-01-2002 20:02

herman,

bij het penvissen is de slip van de molen het belangrijkste,
juist omdat je met de pen vaak zeer dichtbij vist, krijgt de molen/hengel behoorlijk op zijn 'donder',
op mijn penhengel zit een Shakespeare 2200 Sigma 050, maar Shimano's met slip vóórop zijn ook prima,

succes
matje
Pieter van der Rijt

29-01-2002 08:01

Ik vis zelf alleen maar met reels, dus ook penvissen.
Er is geen slip beter als die van een reel en zoals eerder genoemd is de slip bij het penvissen van groot belang.
Het enige probleem met een reel bij het pennen is werpafstand, je moet geen twintig meter willen werpen want dan wordt het zeuren.
Maar meestal heb je dat ook niet nodig, penvissen doe je meestal onder de top.

Het is wel mogelijk om wat verder uit de kant te vissen maar dan moet je met een reel werpen zoals de vliegvissers werpen dan is het wel mogelijk om een meter of tien te halen.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-01-2002 09:59

Ik gebruik al jaren de Sedona 4010 van Shimano. De slip van deze molen is perfect te noemen. En de prijs valt ook erg mee (toentertijd iets van fl 170,- of zo).

Groet

Martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-01-2002 10:40

Herman.

Zelf gebruik ik al jaren, zal een jaartje of 20 zijn, de Abu Cardinal 754.
Niet meer verkrijgbaar denk ik.
Een reel heeft wat de slip betreft zeker de voorkeur, er is geen enkele molen die dit beter kan.
Het vervelende bij een reel is dat hij feitelijk alleen goed te gebruiken is wanneer je de hengel in de hand hebt, kunstaas vissen bv.
Of je moet je steun zo maken dat de reel boven blijft.
Mocht ik weer de keuze moeten maken zou ik voor de Sigma kiezen een werkelijk perfecte molen voor het penvissen.
Ook heeft Penn een paar hele goede molens.

Het werpen met een reel kan ook anders overigens, je neemt tussen de molen en het onderste oog of ogen met je vingers een een hoeveelheid lijn en werpt dit weg met een zijdelingse worp.
Is oefenen maar het kan wel, overigens is ook met de Matchhengel methode een behoorlijke afstand te bereiken, maar of je dan nog effectief vist is een tweede.

De kunst is dat je, voordat je lijn het water raakt, de lijn afremt zodat het onderste deel van je montage overslaat en zodoende niet in de war raakt.

Maar goed daar vroeg je niet om, maar omdat er ook andere lezers zijn dacht ik; kom, ik meld het even.
Vissen is een hobby, geen religie!
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

29-01-2002 11:22

Ik denk niet dat ze nog te koop zijn maar de shimano spheros in de kleine maten die zijn fantastisch en heel sterk (dikke as, heb je echt nodig met penvissen aaangezien je vaak tegen obstakels aan zit te vissen tenminste ik wel dan wordt er heel hard gedrild en komt er veel kracht op de as te staan hou daar rekening mee) De mensen die beweren dat die goeie oude abuutjes perfekt zijn voor het penvissen zijn iets te nostalgisch bezig denk ik (ik begrijp dat overigens wel hoor ik heb ze ook nog) tegenwoordig zijn er veel beter molens op de markt en ook tien keer sterker!

Gr ray
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-01-2002 11:58

Beste Raymond.
Ik beweer zeker niet dat die Abu-tjes perfect zijn, er zijn inderdaad betere molens in de handel.
Nostalgisch, ja ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ik daar last van heb.
Maar ook ik ben daar zeer gelukkig mee, dan blijft het vissen waar het hoort, bij de basis en tussen je oren.
Plezier en nieuwsgierig blijven dat zou de drijfveer moeten zijn niet de dikke vis.

Jou advies t.o.v. de molens onderschrijf ik van ganser harte.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 29-01-2002 12:01 ]</font>
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-01-2002 16:10

Shimano Stella.
Tom Sterkens
Berichten: 62
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-01-2002 16:34

Ik zelf gebruik voor de penhengel de sheaksperare sigma prima slip en slijtvast heb hem van m'n opa gekregen hij is zeker 20 jaar oud maar laat het niet af weten!!
Tightlines ><> ><> ><>
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

29-01-2002 16:42

hoi herman ,

ik denk dat iedere molen wel geschikt is voor dit doel als inderdaad de slip maar goed werkt ook als je hem bijna dicht hebt staan.
alles hangt een beetje af van prijs/kwaliteit verhouding.
wat douwe zegt die abu`s waren beste molens voor deze visserij heb ze zelf ook gebruikt de cardinal 4 , kon je eindeloos dicht blijven draaien en bleef dan ook gewoon zijn werk doen heb deze in het verleden aan een maat van overgedaan en die vist er nog steeds mee op een splitcane stokkie.
gebruik nu al weer een tijdje de shimano 3500 triton dat is dus de allereerste baitrunner die er was zo`n beetje. deze heeft behalve een slip op de achterkant ook nog een snelslip op de voorkant waarmee je hem in een halve draai open en dicht kan draaien idiaal voor het pennen dus , vind ik.
maar ieder zijn meug toch.
als je besluit om een molen te gaan kopen ga dan niet over 1 nacht ijs zou ik zeggen.
je koopt zo`n stukkie gereedschap tenslotte voor jaren visplezier .

mvg ruud

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 29-01-2002 16:43 ]</font>
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

31-01-2002 16:22

Zelf gebruik ik voor het pennen de Tribute 400 van rozemeier.
Geweldige molen naar mijn mening.
Een hele fijne slip, loopt ook heel lekker.
En deze molens zijn ook nog eens heel mooi om te zien.

Met vriendelijke groet
Danny van Dijk.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-01-2002 16:30

Mijn penhegel-molen,
een Sigma 060, prima slip, voldoet alweer een jaar of 7-8.
De hengel 3.95 meter lang, 1 1/4 lbs.
Nylon 22 of 24/00 Maxima.

groeten Henk
Herman Nijboer
Berichten: 32
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Rouveen
Contacteer:

31-01-2002 20:47

Heren

Allen bedankt voor de reacties
Ik zal de diverse molens die genoemd zijn eens nader onder de loep nemen
Denk dat er op de beurs vast wel een leuke molen tussen ligt

Groeten Herman
Plaats reactie