quicklink, speedlinks, stikklips etc ..etc..


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Klungers
Berichten: 33
Lid geworden op: 09-01-2006 22:31

24-03-2007 20:03

Sinds de introductie van de quicklink/stikklips (korda) of de speedlinks (fox) is het gemak om te wisselen van onderlijnen tijdens het vissen erg vergemakkelijkt, dit in tegenstelling tot het gebruik van een onderlijn met wartel, waarbij er altijd opnieuw geknoopt moest worden.

Sinds begin vorig jaar vis in regelmatig met verschillende merken "quicklinks", maar heb tot op heden nog niet een perfecte gevonden. De Quicklinks van korda en de speedlinks van Fox zijn naar mijn mening te groot, zodat deze net niet voldoende verdwijnen in een inline-lood. De Stikklips van korda zijn iets te lang en de onderlijn kan naar mijn mening te gemakkelijk losraken van de stikklip.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en welke "quicklink/speedlink/stikklip" jullie gebruiken!!

PS. ben niet geinteresseerd in mensen die het gebruik van een speedlink oid onzin vinden en de voorkeur geven aan een wartel. Als dat het geval is plaats dan je reactie bij een ander onderwerp.

Groeten Jos
** Carp Hunter 2007 **
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

24-03-2007 20:08

Nou jos, ik was er niet zo gecharmeerd van. Ik had ze van korda en van fox, gister heb ik ze van pb gezien. Die vindt ik wel functioneel en veilig, met veilig bedoel ik dat hij niet los kan schieten.
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Jos Klungers
Berichten: 33
Lid geworden op: 09-01-2006 22:31

24-03-2007 20:13

vis je dan met de pb quicklink rechtstreeks op de hoofdlijn, of gebruik je een wartel, waaraan je de quicklink bevestigd en de wartel vastzet in het lood (met een stukje siliconentube over de quicklink?)

Jos
** Carp Hunter 2007 **
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

24-03-2007 20:14

gebruik ze van fox lekker snel verwisselen even door een pva zakje halen er weer aan knopen in gooien en vissen. gebruik ze altijd omdat ik nog eens van water wissel cker in korte sessies in de morgen. ieder water heeft z`n eigen onderlijn zegmaar.
groet`n ramon
Gebruikersavatar
wes daan
Berichten: 473
Lid geworden op: 09-05-2006 16:11
Locatie: Loosduinen

24-03-2007 20:15

korda!!!!
stip op 1
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Them F*cking Peppies!
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

24-03-2007 20:17

Die van PB zijn super degelijk, alleen is de wartel te groot voor veel leadclips waardoor deze slecht in de leadclip blijft zitten. Vind het allemaal niet ideaal, gewoon opnieuw vast knopen. Meestal zit het hem niet in de onderlijn maar in het aas en de locatie, zijn hier niet in engeland :D Tenzij je onderlijn niet goed haakt maar dat zal je zsm verhelpen naar mijn idee. Dus daar hoef je ook niet veel voor te knopen.

Ik heb zelf problemen gehad met de pop up montage, oplossing is het volgende geworden. Mijn bodembait onderlijn knopen met een lange soepele hair en daar een 2/3 bodem boilie en een pop up op.

Zolang ik geen montages verspeel hoef ik niet vaak onderlijnen te vervangen, dus ik zou gewoon blijven knopen.
Gewoon doen..........8)
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

24-03-2007 20:19

Rechtstreeks op de hoofdlijn of op de leadcore, hij is inderdaad wat aan de lange kant. Je kunt dan zon antitanglesleeve erop zetten met een stukje silicone daar weer overheen om het geheel af te dekken.
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

24-03-2007 20:23

Jos Klungers schreef:De Quicklinks van korda en de speedlinks van Fox zijn naar mijn mening te groot, zodat deze net niet voldoende verdwijnen in een inline-lood. De Stikklips van korda zijn iets te lang en de onderlijn kan naar mijn mening te gemakkelijk losraken van de stikklip.


Een quicklink / stickclip / speedlink kan toch uberhaupt niet voldoende in een inline verdwijnen... je wartel trek je er enigzins in... de clip hang er altijd buiten hoe kort of klein de quicklink ook wordt.
Eventueel met soepele rubbertube kun je het geheel wel wat meer afgewerkt maken, zodat er een rubbetje over de clip zit.
Wellicht dat je dan die van pb kunt gebruiken omdat de wartel er al aan zit.

De korda stickclips vind ik persoonlijk ook veel te lang, bovendien ben ik van mening dat deze eerder opengaan als de quicklinks, ook met stukje tube erover.

Als je een lus in je onderlijn legt kun je deze ook op een makkelijke manier vastmaken zonder quicklinks, je onderlijn weer terug door je lus trekken, dan zit ie wel in je inline loodje... en past er ook anti tangle sleeve overheen.

Wellicht (is nieuw) zijn de kwik change swivels van fox iets....
http://www.foxint.com/catalogues-produc ... &section=1

Groet,

Edward
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-03-2007 21:33

Jos,

Deze zijn in mijn ogen perfect:

http://www.vlemmix.nl/nl/producten/zeev ... _link_rvs/

Gewoon met wartel gebruiken, en afwerken met een stuk(je) silicone
sleeve er over. Ideaal voor de stick.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

25-03-2007 13:12

Benny,

Als ik het goed zie, is dit een beetje een combi van de korda kwiklink en stickclip?
Foto is beetje onduidelijk namelijk, en hoe groot is dat t.o.v. een wartel?

( ik vind die van raven beter :lol: http://www.raven.nl/nl/producten/zeevis ... _link_rvs/ )
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-03-2007 13:36

Edward,

Loopt mooi in één lijn met de wartel.

Met deze links heb ik ook wel bij obstakels gevist, en ze zijn onder zware
druk nog nooit open of uit fatsoen getrokken.

Ik gebruik links overigens alleen, als ik een stick gebruik. Eerst deed ik
dit met een zeer ruime lus waar ik de stick dan door heen haalde, maar ik
vond dit teveel gedoe op een gegeven moment. Ik heb mij toen ook maar
aan die links gewaagd... :)

Van Raven beter...? :roll: :lol:

groetjes Benny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-03-2007 16:48

jammer dat die van fox in maat 7 zijn! passen ze weer niet in het lood van korda of de klips van hun..........
Danny Mieremet

25-03-2007 19:56

Martijn Nederpel schreef:jammer dat die van fox in maat 7 zijn! passen ze weer niet in het lood van korda of de klips van hun..........


Ik heb die van Fox. Vaak past maat 7 wel op het korda gebeuren. Heb er vannacht voor het eerst meegevist. Ik moet zeggen dat ik het erg makkelijk vind om snel te kunnen wissellen.
Ik gebruik geen wartel maar een lus.

Gr Mieremet
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

25-03-2007 19:58

je kan die ook in maat 10 kopen hoor
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-03-2007 20:08

moet 8 zijn! helaas
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-03-2007 09:44

Ik heb zelf een hele tijd met die van fox gevist met zon rubbertje erover heen, maar ben uiteindelijk overgestapt naar Korda. Van fox vond ik dat het rubbertje te snel inscheurde en je onderlijn niet genoeg kon scharnieren(rubbertje zit over de lus).

Bij die van korda gebruik ik een wartel die in de leadclip zit. Aan deze wartel komt een heel klein speedlinkje(korda) en hierover schuif je zo rubbertje van Korda. Hier kan de onderlijn weer genoeg scharnieren en je hebt zo een onderlijn vervangen.

8)
~~Dreams can be true.~~
Plaats reactie