Gevlochten hoofdlijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

11-03-2007 00:38

Ik vis nu op het kanaal. Nu heb ik gisteren met een kerel gepraat die daar 20 jaar heeft gevist. Nu heeft hij mij de goede stekken verteld bij de stijgers, alleen moest ik wel een gevlochten hoofdlijn gebruiken en altijd bij mijn hengels blijven. Je moet zorgen dat je geen rek hebt in de lijn zodat de karper niet onder de stijger door kan zwemmen maar in het open water.

Nu heb ik al wat gezocht op gevlochten hoofdlijn, maar heb geen echter uitschieter gelezen die het merendeel gebruikt. Net zoals bij nylon lijnen eigenlijk op één Shimano Technium staat.

Kan iemand mij vertellen welke lijn ik het beste kan kopen, want ik wil volgende week zo gaan vissen.
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

11-03-2007 08:44

PB gator braid is een toplijn en niet eens zo duur... Als ik mij niet vergis is ze verkrijgbaar in verschillende kleuren....


Mvg

Peter
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

11-03-2007 10:37

Ik vraag me af omdat ik verschillende benamingen zie staan of ik het allemaal goed plaats.

Voorslag: gevlochten lijn die zeer schuurbestendig is, hetzelfde als leadcore.
Dynamee: Engelse benaming voor gevlochten hoofdlijn.

Ik dacht zelf ook aan de Shimano Antares, iemand daar ervaringne mee. Ben namelijk zeer te spreken over Shimano. Vind dat ze goede spullen maken, zoals de mijn hengels en molens en hoofdlijn (Tribal A, Spehros, Technium).

Submerge Plus en Graviton van Fox, zijn dat ook goed gevlochten lijnen?

Wil gewoon een toplijn om mijn molens met geen rek, omdat ik ga omstakelvissen. Dus ram tegen de stijgers aan. Hij moet tevens zinkend zijn.
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

11-03-2007 11:02

Misschien de ProLine sinking dyneema?

Ben er zelf ook voor aan't kijken, iemand ervaring?

gr martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

11-03-2007 11:46

Wat te denken van Berkley Fireline?
Bevalt mij erg goed,ik vis er alleen mee tegen opstakels.
.......een karpervisser.
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

11-03-2007 12:38

Hmmm, wat ik mij eigenlijk afvraag is hoever dat je van die obstabels af gaat vissen. Als de afstand niet te groot is kan je het ook wel met een gewone nylonhoofdlijn doen. Het beste wat je dat kan doen is gewoon met de slip of baitrunner dicht vissen. Je zal dan wel naast je stokken moeten zitten en volgens mij is het enkel wat voor als je door de dag vist, 's nachts zou ik het niet doen als ik van jouw was. ( niet dat je gezegd hebt dat je 's nachts zou doen). Bij een aanbeet doe je dan net hetzelfde als je anders zou doen, het enige dat je dan nog extra moet doen is een paar passen achteruit gaan. Op deze manier kan de karper niet op snelheid komen en zal je merken dat je het grootste deel van aanbeten wel zal kunnen verzilveren...

Succes ermee !!

Peter


Ps: die lijnen van fox zou ik niet nemen, heb er al menige mensen over horen klagen... Ook de prijs is niet echt interessant !!
Jan Peter Teerling

11-03-2007 22:29

Heb zeer goede ervaringen met Comoran Zooom,zeer slijtvast(dit voor een gevlochten lijn!) en op een dunne diameter grote trekkracht.

Zorg er wel voor Coen,dat je je materiaal en rigs wel aanpast aan het obstakel vissen.Dus niet met een stugge 'pook' en een rig met longshank haak op een obstakel gaan vissen.En ten allertijde achter je hengels blijven zitten.

Zorg voor een goed safety system,en vis met weerhaakloze haken,zodat de vis het lood en de rig makkelijk kan kwijtraken bij eventuele lijnbreuk.
Stijgers en meerpalen in de meeste kanalen zijn vergeven van de zeer scherpe driehoeksmosseltjes,dus soms zal een voorslag nodig zijn om lijnbreuk te voorkomen.Succes.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

12-03-2007 00:55

Bedoel je dan de Berkley Fireline Smoke of Crystal? Of toch maar gaan voor de PB Gater Braid?

Jan Peter Teerling wat bedoel je met een stugge pook? Dacht er zelf aan om gewoon het weerhaakje in te drukken met een tangetje, of zou ik toch helemaal voor weerhaakloos moeten kiezen?

Ik vis zelf met een safetysysteem van Korda. Dus dat het wartellood kwijt kan als het ergens achter blijft hangen.

Peter Nys zo wilde ik ook gaan vissen, alleen is mij verteld dat ik echt het beste gevlochten lijn kan nemen zodat er helemaal geen rek in zit. Ik vis dus tegen de stijgerpalen aan. Ik blijf gewoon langs me hengels zitten met de slip dicht. Als ik ga slapen wissel ik de spoelen en ga ik langs de kanten vissen of in de vaargeul. Ga ook voorslag gebruiken om eventueel lijnbreuk door mosselen tegen te gaan. Ben er nog niet uit welke ik pak.

Shimano Antares is dus niks, omdat niemand hier op reageerd? Heb weinig gelezen over de gevlochten lijn van Pro-Line. Heb eigenlijk meer vertrouwen in bedrijven die verschillende lijnen hebben.

Ben er dus nog steeds niet uit. Lig te twijfelen tussen Berkley of PB Products, aangezien ik deze ook in meer topics genoemd zag worden. Heb alleen even dat laatste zetje nodig om mij geheel te overtuigen. Daarvoor wil ik graag jullie mening horen en/of persoonlijke ervaringen.
Karel Schipper

12-03-2007 20:11

Jo Coen,
als de de afstand tot je stek niet al te groot is zal ik zeker voor nijlon kiezen, minimaal 40/00 .
Wil je perse met Dynema vissen zorg dan voor een niet te stugge stok.

Groet.
Gebruikersavatar
Anton Wstyle
Berichten: 33
Lid geworden op: 06-01-2005 10:35
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

12-03-2007 21:01

Pro line kan ik je niet aanraden.
Heb ik vorig jaar een spoel van gekocht, maar heeft diverse nadelen.
- de lijn verkleurt vrij snel van zwart naar grijs/wit
- als je een 0,20mm lijn koopt is hij in het echt 0,30mm
- door de lijn dikte ben je werp vermogen kwijt (hoe dikker hoe meer weerstand).
- zeer zichtbaar in het water

Voordelen:
- Hij zinkt
- Is slijtvast
- knoopt goed

Advies:
Neem Whiplash van Berkley
- met zeer dunne diameter hoge trekkracht bij een lijn van < 0,10mm is de trekkracht > 14kg
- Slijtvast
- Knoopt goed
- Lijn verkleurt amper
- Werpt super goed
- bijna niet zichtbaar in het water

Nadelen:
- kan gaan drijven op lange afstanden.

Dit kwam zo snel even in mijn op.....bij het lezen van de topic

Gr. Anton
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

13-03-2007 10:47

Offtopic: Karel wat zie jij er slecht uit joh! Je begint steeds meer op Lemmy te lijken :lol:
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

13-03-2007 22:32

Whiplash van Berkley is dan eigenlijk niet zo goed, omdat hij toch kan drijven. Dan kan je beter Fireline pakken ofniet?

Is er niet één lijn die er gewoon met kop en schouders bovenuit steekt? Net zoals Technium?

offtopic, is dat toevallig een foto van de uilenman in Engeland. Deze leeft met uilen en zorgt dat ze genezen. Was documentaire op RTL4 tijdje terug.
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

13-03-2007 22:54

Hallo Coen,ik gebruik al een aantal jaren de Fireline Smoke,ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Alleen namate de lijn ouder wordt verkleurt het maar dit gaat niet tenkoste van de trekkracht.
Groetjes .....een karpervisser.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-03-2007 01:22

Na heel de search te hebben gelezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het of Whiplash wordt of Fireline.

Ben er nog niet goed uit welke. Er zijn van beide een paar varianten, te zien op deze site.

Hij moet in ieder geval zinkend zijn en doorzichting/goed gecamoufleerd en schuurvast.

Ik vis ram tegen de stijgers aan.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Is een voorslag ook nog gewenst dan tegen de mosselbanken?
Gebruikersavatar
Anton Wstyle
Berichten: 33
Lid geworden op: 06-01-2005 10:35
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

14-03-2007 08:27

Met een gevlochtenlijn zou ik altijd een nylon voorslag gebruiken (bv red ant van PB) anders heb je totaal geen buffer en heb je meer kans op kapotte bekken e.d.
Het contact met de vis is 1 op 1 en als je een voorslag gebruikt komt dat ten goede van de vis!!! en is ook een goede oplossing voor mossels

Gr. Anton
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

14-03-2007 15:39

Mocht je van plan zijn om met een voorslag te vissen dan raad ik je Amnesia(20lbs versie) aan.
Deze gebruik ik ook als ik op mosselbanken vis.
Waarom de 20lbs?
Knoopt het gemakkelijkst met een voorslagknoop.
Het spul is ook niet duur.
Groetjes.........een karpervisser.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-03-2007 18:49

Ik denk dat ik voor de Berkely Fireline Chrystal ga met een voorslag van PB Red Ant en dan de doorzichtige versie.

Zo is alles goed gecamoufleerd. Ga deze, deze week bestellen/kopen.

Ik had ook gekeken bij Korda en dan niet naar Amnesia, maar naar Xtra Tough, een verbeterde versie zegmaar. Deze is lichtgroen van kleur en ga toch voor doorzichtig.
Karel Schipper

14-03-2007 20:36

Peter Broers schreef:Offtopic: Karel wat zie jij er slecht uit joh! Je begint steeds meer op Lemmy te lijken :lol:

Ja sorry, maar ik heb een zware nacht gehad :(
Ze beten als gekken.. :o

O ja ,ik hoor eigelijk niemand over spectra lijnen. Deze bevallen mij beter dan dynema. Met name omdat ze minder snel slijten.

Groet.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

14-03-2007 22:07

Whiplash van Berkley is dan eigenlijk niet zo goed, omdat hij toch kan drijven. Dan kan je beter Fireline pakken ofniet?


"Berkley Fireline" drijft ook, maar ik vind het een voordeel op b.v. grote stuwmeren in Frankrijk omdat je lijn dan niet over de bodem loopt door de boomstronken heen.
Ik vis nu 8 jaar met dezelfde "Fireline Smoke" en bevalt goed. Ik gebruik 21/00 en 25/00 met een voorslag van 35/00 "Fireline" van 2 keer de hengellengte om de hoofdlijn te ontlasten.

Daarnaast raad ik je aan om met soepele, parabolische hengels te vissen omdat er geen rek zit op gevlochten lijn en de klappen toch moeten worden op gevangen.

Succes.

P.s.
Met een gevlochtenlijn zou ik altijd een nylon voorslag gebruiken (bv red ant van PB) anders heb je totaal geen buffer en heb je meer kans op kapotte bekken e.d.

Kapotte bekken komen door te vissen met te grote haken ( maat 4/ 2) en te dunstelige haken. Ik vis altijd met haakje 10 en dikstelige haken die NIET de karperbek kapot snijden. Ashima C887 is een goeie haak hiervoor.

[/quote]
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-03-2007 22:55

Ja ik gebruik flying backlead en toplood, dus dan moet hij toch vrij aardig op de bodem liggen.

Heb je van Berkley geen zinkende versies?
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

16-03-2007 07:27

Ik hoor niks over powerpro?....
mvg,
Luke
Jan Peter Teerling

16-03-2007 12:56

[quote="Coen Aarts"]Ja ik gebruik flying backlead en toplood, dus dan moet hij toch vrij aardig op de bodem liggen.

quote]

Met gevlochten lijn geen flying backlead gebruiken.Lees de verpakking van Korda eens..
Plaats reactie