KEVLITE of CARBON hengels?? nadelen of voordelen???


Plaats reactie
paul grolleman
Berichten: 49
Lid geworden op: 04-03-2004 07:32
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

04-03-2007 17:22

ik ben benieuwd wat hier voor een reacties op komen.... ben zelf namelijk opzoek naar de ultieme hand gemaakte hengel maar weet nog niet wat voor materiaal ik wil hebben hier misschien een aantal mensen die me wat voordelen of nadelen kunnen opnoemen...

met vriendelijke groet

Paulus
Willem Barnas

04-03-2007 21:46

Hallo paul,

Ik denk dat je Kevlar bedoelt. Kevlite is voor zover ik weet een productnaam van North & Western, een blank-/hengelfabrikant. Kevlar is een vezel die gebruikt wordt in o.a. blanks voor karperhengels

Ik heb hengels van carbon en van carbon+kevlar. Die van carbon+kevlar zijn naar mijn gevoel wat springeriger dan die van carbon. Maar ja, ze zijn zo verschillend dat het moeilijk vergelijken is (lengte, testcurve, materiaal, oogverdeling, tapsheid). Heb wel het gevoel dat die C+K hengels stugger zijn in de top. Misschien kunnen de goeroe's hier wat meer over vertellen.

Wat je het beste gebruiken kunt, hangt denk ik af van hoe je het meest vist en hoe je het liefst vist. Hier worden de voor- en nadelen van elk afzonderlijk type hengel door bepaalt.

Groet,
Willem :wink:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-03-2007 21:58

Ik ben geen goeroe of zo, maar weet wel wat over materialen. Kevlar moet het vooral van de treksterkte hebben, dat is dus niet echt zinvol om in een hengel te stoppen. Kevlar is er in 2 soorten. De gele en de grijze (zijn beiden niet te kleuren) De grijze is de goedkope soort en wordt dus in de hengelbouw toegepast. Dat deed men vooral om de broze koolstofvezelblank te beschermen, omdat kevlar samen met de kunsthars een heerlijk taai en zeer schuurbestendig geheel vormt. Voor de (weerstand op) buiging doet het namelijk bijna niets! De kevlar is namelijk zeer open van structuur waardoor het uitstekend kunsthars op kan nemen. Dat is dan weer wel zinvol om de koolstof blank te beschermen. Zie het maar als een soort wollen deken over je hengel. Nu de koolstofvezel hengels steeds meer wanddikte krijgen en men de vezelstructuur heeft weten te verfijnen en bovendien de koolsofvezels steeds langer worden, is die kevlar totaal overbodig geworden en wordt nog nauwelijks toegepast. Wat niet wegneemt dat de hengels waarin het is toegepast erg fijne hengels waren.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-03-2007 22:00

Zie de Tri Cassies van Sonny..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie