mag ik een domme vraag stellen ?


Plaats reactie
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

26-02-2007 20:47

Wie kan me iets vertellen over grafiethengels ? Altijd gedacht dat dit een soort glasstok was. Nooit te oud om te leren. :oops:
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

26-02-2007 20:51

domme vragen bestaan niet , domme antwoorden wel
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2007 20:58

Jan,

Fabricage van blanks uit glas of grafietvezels is vrijwel gelijk. De vezel wordt doorgaans als tape gerold om een metalen matrijs en geimpregneerd met een epoxy hars. De vorm (diameter en verloop) wordt bepaald door de matrijs. In het ene geval is de tape glasvezel en in het andere geval grafietvezel. Grafietvezel heeft heel andere eigenschappen dan glasvezel. Tape kan verschillend gewoven zijn. Epoxy heb je in verschillende kwaliteiten. Het rollen of wikkelen kan verschillen. Kortom, van alles is mogelijk. Maar grafiet of koolstof is geen glas.

Groet, Kees
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

26-02-2007 21:02

Kijk, hier kan ik mee verder.Ik heb sinds kort sigma grafiethengeltjes en ik was overtuigd dat het glas moest zijn.....maar wel erg dik, veel anders dan mijn richard walker 1. Vandaar de vraag. Alweer wat opgeschoten......bedankt.
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

26-02-2007 22:01

Als ik dan toch de nederige leerling uithang,,,kan iemand m uitleggen wat de specifieke eigenschappen zijn van grafiet versus glas versus koolstof versus carbon ?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2007 22:32

Nou, gaan we maar even verder Jan. Wat ik ervan weet en ik hoop dat je er wat van begrijpt.

Carbonvezel is gelijk aan koolstofvezel en bevat rond 95% koolstof. Grafietvezel bevat meer dan 99% koolstof. Beide dus koolstof, maar de één is zuiverder dan de ander.

Glasvezel is het een of andere siliciumoxide. Je hebt verschillende glasverbindingen. Laten we het daar maar niet verder over hebben.

Eerst moet je begrijpen dat de stijfheid van een pijp (de blank) toeneemt met de diameter en de wanddikte. Epoxy is een taai kunsthars maar weinig stijf, wel taai. Het is de binder van de vezelmat. De stijfheid komt van de vezelmat, de diameter van de pijp en de wanddikte.

Glasvezel gebonden/versterkt met epoxy is minder stijf en vraagt om een grotere diameter. Koolstof en grafietvezel gebonden met epoxy is veel stijver en kan bij kleinere diameter verwerkt worden om eenzelfde of grotere stijfheid te bereiken dan met glasvezel. Bovendien is koolstof en grafiet veel lichter. Dus lichter en dunner, dat laatste betekent ook weer lichter. Grafiet is dan weer net even stijfer als koolstof en laat een nog dunnere diameter toe.

Groet, Kees
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

27-02-2007 08:24

Maar dan begrijp ik niet dan mijn grafiet hengeltjes- de sigma's- (begrijp me goed, ik heb van alles in huis ter vergelijking) veruit de dikste van allen zijn. Het zijn 2 lbs stokjes en twee keer de diameter van de hardy.
Misschien een kwaliteitsverhaal....
Toch nog maar iets meer verdiepen in de materie..............
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-02-2007 08:44

Jan,

Eerlijk gezegd weet ik van Sigma niet meer dan dat het van Shakespeare is. Kwestie van gewenste stijfheid, gebruikte wanddikte en kwaliteit van de mat. Zijn niet al te dure hengels als ik er op internet naar zoek. Maar dat kan ik mis hebben. Die Richard Walker's zijn zeker niet de dunste blanks, maar wel van een goede kwaliteit glasvezel en zeker niet de goedkoopste in die tijd. Het kan met grafiet echt veel dunner bij eenzelfde buiging en vermogen. Momenteel zijn wat zwaardere en langere karperhengels gebruikelijker. Een 2,5 lbs hengel van 3,60 meter was van glas vroeger niet eens strak te bouwen. Bij het handvat werd het dan wel heel erg dik. Vergelijk dat dan bijvoorbeeld met Harrison Ballista, en niet eens de slim-lines maar de standaard.

Groet, Kees
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

27-02-2007 09:06

Ballistas heb ik ook ja.....en een superdunne cjw van een cm op zijn dikst. Maar die hebben ook best dikke wanden. Nu we het er toch over hebben. Ik heb ook een set Trueblood Multiplyer Magnum (Simpsons of Turnfort). Die blanks lijken wel met een of ander doek omwikkeld, best appart.
Karel Schipper

27-02-2007 21:31

Jo,
volgens mij is het zo dat grafiet altijd in combinatie met glasvezel wordt gebruikt. Een moderne blank bestaat uit glasvezel kunsthars en grafiet/carbon. Hoe meer grafiet/carbon is verwerkt hoe stijver de blank en hoe dunner je hem kunt bouwen (vaak een grote wanddikte).
Vaak worden hengels met een paar procent grafiet/carbon nog als grafietstokken bestempeld. Deze hengels kunnen qua actie op glasstokken lijken.

Groet.
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

27-02-2007 22:03

Dan vind ik het wel boeiend om te weten hoe die verhoudingen dan precies te achterhalen zijn. Door met verschillende hengels te vissen merk ik toch veel verschil in actie.
Niemand trouwens nog info over eerder genoemde Simpsons en de gewikkelde doek ?
Plaats reactie