P.V.A zakjes?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

20-02-2007 20:06

Hey daar iedereen,
ik wil binnenkort eens beginnen om pva zakjes te gaan gebruiken. Wie kan er mij opweg helpen met b.v. goede merken voor pva zakjes, zijn zakjes beter dan kousjes? Volgens mij moet je bij pva zakjes wel een hele korte onderlijn gebruiken? Kan een stiffriggetje dan ook of moet hij soepel zijn?Wie heeft er ervaring mee? Ik hoef geen hele systemen te weten alleen wat info om ermee aan de slag te gaan. Thanx!
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

20-02-2007 20:18

Ik vind ze ideaal, met name op wateren waar bootjes niet zijn toegestaan of als je er simpelweg geen hebt, of als er erg veel wier staat.

Wat betreft die korte onderlijn zijn er diverse oplossingen...
1) Je laat je lood in het zakje zakken, onderlijn parallel aan hoofdlijn terug, zakje afvullen en dichtknopen, en onderlijn met PVA tape tegen hoofdlijn aanknopen.
2) Klein hoekje van onderzijde zakje afknippen, je onderlijn daar doorheen halen, lood erin laten zakken, zakje afvullen en dichtknopen, onderlijn bovenaan zakje bij knoop inhaken (onderlijn hangt nu dus buiten het zakje)
3) Gebruik lange PVA zakjes, zoals 65 x 200 mm., hier past meestal wel je gehele systeem. Als je deze geheel vult, eb je wel een gewichtig geheel, ik gebruik dan wel meestal mijn zware 3,5 lb. hengels, om toch ietwat afstand te kunnen behalen.
Ik heb bijv. deze:
Afbeelding

Gebruik tevens een wokkel, zodat de PVA zak is opgelost, je onderlijn opstijgt en weer netjes zakt als de wokkel is opgelost....

Mooi spul, dat PVA!!!![/img]
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

20-02-2007 20:38

Bedankt voor je reactie. Ik vind die lange zakjes van 65 bij 200 er wel aardig uitzien. Ik hoef toch niet ver te werpen op het water waar ik ze wil gebruiken. Optie 1 en 2 vind ik persoonlijk nogal link ,want als de pva opgelost is dan ligt je onderlijn dus pal naast je hoofdlijn. En op het water waar ik vis heerst enorm veel dressuur ,dus iets wat op optie drie lijkt staat me wel aan. Greetz.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

20-02-2007 20:45

Gebruik tevens een wokkel, zodat de PVA zak is opgelost, je onderlijn opstijgt en weer netjes zakt als de wokkel is opgelost....
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

20-02-2007 21:48

Ik den dat de wokkel en het zakje gelijk opgelost zijn dus optie drie gaat voor mijn gevoel niet goed komen.
Ik zou allen de rig verpakken in pva zakje of in web en het lood er buiten laten , of wat Guido schrijft alles in zakje en voor lief nemen dat het compact bij elkaar ligt.Wat mij wel een ideale aanbieding van aas lijkt.

gerard
Good luck and tight lines!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

21-02-2007 11:18

He Gideon,

Waarom steekt je haakpunt uit je wokkel? :P

Groet,

D
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
geertenn schollaart
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-02-2007 17:02

21-02-2007 11:31

Ik vind ze echt heel relaxed! Vooral bij veel wier!
Kijk op de Hengelsport shop.

(even reclame maken voor mijn vriend)
Arjan van Dijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-06-2006 16:06

21-02-2007 18:01

Stefan;

ik kan je het gebruik van de PVA zakjes danwel kousjes zeker aanraden. Ikzelf gebruik PVA kousjes van Strategy type: Minimesh Wide. Dit zit om zo'n vulkoker heen. Het werkt heel simpel, aan het uiteinde leg je een knoopje, vult het kousje met halve boilies of pellets, Leg een knoop tot strak boven het voer zodat het geheel strak er in zit. Ik bevestig mijn haak aan het zakje, LET OP niet aan de knoop want die lossen veel trager op als de rest. Je moet de PVA zakjes zien als een aanvulling op een bestaande voerstek, rondom je aas ligt dus een klein hoopje voer wat veel geur afgeeft icm de halve boilies en pellets. Daarnaast heb ik er goede ervaringen mee op gedaan als een kleine aanvulling op een single hookbait systeem, het geeft net dat kleine beetje extra.

Ik gebruik gewoon normale rigs en pas ze niet aan omdat ik PVA gebruik. Dus gewoon standaard rig, combirigs etc. Je kan het praktisch niet in de war gooien omdat het zakje wicht geeft aan je haak en dus niet zo gemakkelijk om je hoofdlijn of tube heen kan slaan. Maak je zakjes niet te zwaar ik vis ze gewoon icm met 2,5 ponders en niet zoals hierboven beschreven extra zware hengels van 3,5 pond, dan maar wat lichtere zakjes, ik wil nog wel plezier beleven aan de dril. Anders vaar ik me lijnen wel uit en dan een handje voer erom heen strooien icm met een rig met een klein PVA zakje/kousje eraan.

De meerwaarde is echt de moeite waard. Succes er mee

Grtz arjan
Pascal Krebbers

21-02-2007 20:37

hoe zit het met het oplossen :-? :-? ik heb wel eens met pva string gehad dat ik na een uur inhaalde en de hele string met extra boilies er nog aan zat :evil: :evil: Ik heb begrepen dat je dus rekening moet houden met de watertemperatuur bij het gebruik ervan :oops:
Komt dit jullile bekend voor ??
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

22-02-2007 13:14

ik heb die van pb goede ervaring mee
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

22-02-2007 13:35

ik gebruik altijd pva kous
is wel veel duurder
maar kan je precies op de goede maat
maken en dus zo min mogelijk
weerstand met werpen
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

22-02-2007 18:31

[quote="Pascal Krebbers"]hoe zit het met het oplossen :-? :-? ik heb wel eens met pva string gehad dat ik na een uur inhaalde en de hele string met extra boilies er nog aan zat :evil: :evil: Ik heb begrepen dat je dus rekening moet houden met de watertemperatuur bij het gebruik ervan :oops:
Komt dit jullile bekend voor ??[/quote]

Hoe lager de watertemperatuur hoe langzamer de pva oplost....
Zou het dus ook niet in de winter gebruiken :lol:
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Pascal Krebbers

23-02-2007 23:51

zijn er temperaturen van bekend mbt de oplossing ervan :-?
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

24-02-2007 16:52

Ik gebruik in de winter nooit PVA...

Ten eerste omdat het niet (goed) oplost

En ten tweede omdat ik betere resultaten heb geboekt met minder voeren in de winter. Maximaal 10 boilies per hengel, niet (veel) verder dan 10m van je haakaas af. Niet met pva op 1 hoop, dat schrikt (als je single hookbait met pva zak vist) af. meerder hoopjes kan wel, maar dan kom je dus pva zakjes aan het voeren... (=duur).


vangze, Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Plaats reactie