Shimano Big LC vs Shimano Ultegra XTA


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

14-01-2007 22:11

Beste karpervissers,

Voor komend seizoen wil ik graag nieuwe molens aanschaffen. Na mij wat op dit gebied te hebben georiënteerd, blijven er voor mij 2 opties over, namelijk:

Shimano Big Long Cast en de Shimano Ultegra 12000 XTA.

Wie o wie heeft ervaring met 1 (of beide) van deze molens? Aandachtspunten voor mij zijn:

- Functionaliteit (vooral: hoe 'goed' werkt het Baitrunner Spool systeem van de Ultegra?)
- Kwaliteit (vooral m.b.t. de slip)
- Duurzaamheid

Ik vis momenteel nog op Nederlandse plassen en kanalen waar ik vrijwel altijd uitgooi (ipv uitroei/uitvaar), maar wellicht komt de eerste buitenlandse trip dit jaar. Een grote lijncapaciteit is dus gewenst, maar daarover beschikken beide molens.... hier kom ik dus niet veel verder mee!

Alle inhoudelijke (lees: nuttige) informatie over deze 2 molens is van harte welkom! Liefst geen reacties in de trend van:

"zow joh, die LC is echt klote", "Daiwa, voor mij geen andere", "zoekfunctie" of "ik ken beide molens niet, maar die USAtjes zijn heel fijn!"

Alvast bedankt!!

Groet
Bas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

14-01-2007 23:05

Bas,

Even mbt het baitrunner spool systeem, we hebben er afgelopen week al even gediscussieerd, hier wat topics, het gaat dan wel niet over een Ultegra, maar systeem is hetzelfde.

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=37454
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=37298

Succes met je keuze,

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

15-01-2007 11:09

Hoi Edward,

bedankt voor de links, die had ik nog niet gecheckt!

Het is me nu duidelijk hoe het baitrunner spool system werkt en ik zie dat systeem niet echt zitten. Jammer, want het is een mooie molen!

Verder iemand nog ervaringen over de Shimano Big LC? Via de zoekfunctie kom ik verschillende reacties tegen over deze molens....kromme assen, je kan beter een tweedehands Big M of L kopen, maar ook positieve reacties...

Iemand?

Groet
Bas
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

15-01-2007 12:05

Bas,

Kort vraagje; Waarom persé baitrunners??
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

15-01-2007 12:33

Bas, je hebt een pb´tje.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

15-01-2007 13:57

Erik,

Omdat ik nu met baitrunners van Shimano vis, en dat bevalt mij goed. Ik ken ook mensen die met Daiwa's vissen zonder baitrunner stysteem en ze zijn ook positief. Zelf heb ik ook even met zulke molens gevist, maar mij beviel dat gewoon niet. Een baitrunner vind ik in bepaalde situaties gewoon een plus, dus het is handig als er een baitrunner op zit. Het is maar wat je gewend bent.

Ben,

ik heb nog niets ontvangen.

Groet
Bas
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

15-01-2007 14:12

Bas,

Ik vis nu toch al enkele jaren met de Shimano Big Baitrunner LongCast en ben er nog steeds héél tevreden over. Heb nog géén hinder ondervonden van kromme assen en dergerlijke meer.
Waar ik wel oplet is indien ik enorme kracht moet zetten de spoel van de molen zich steeds onderaan de as bevindt.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

15-01-2007 19:31

Ok Bas, versteh ich. Had je anders wel kunnen overtuigen (meer keuze voor veel minder geld) :wink:

Wacht, ik probeer het toch even...
8)
Mocht ik voor een baitrunner kiezen, dan zou het 100% zeker deze worden. Naar mijn (niet geheel onbevooroordeelde) mening gelijk aan de infinity's, en beter dan de longcasts;

http://www.castawaylakes.com/AbyssTF.html

En hier een topic met verdere argumenten:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=

Vis zelf dus al lang met Tica, en vind ze geniaal qua prijs/kwaliteit. Bestel 3 Tica Abyss FR met de huidige dollarkoers van bovenstaande link voor de prijs van een ultegra BR... Mochten ze niet bevallen verkoop je ze voor meer door haha.

Mocht er toch nog geen interesse zijn dan in ieder geval veel succes met beslissen! :wink:

Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

15-01-2007 19:55

Frank,
duidelijk! Nu vis ik met de GTEtjes waarvan werd gezegd dat ze ook kromme assen kregen in de loop der tijd. Ik heb daar geen last van, zal waarschijnlijk aan de manier van drillen liggen..

Erik,
mijn belangstelling werd wel even gewekt, maar ik wil het toch houden bij 1 van de 2 shimano's. Wel bedankt voor je aanrader en info!

Groet
Bas
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

15-01-2007 21:07

Hoi Bas
Ik vis ik nu ook al weer 2jr met de shimano longcasten en mij bevallen ze nog steeds prima.
Ik heb ook gelezen dat de assen snel krom trekken maar ik heb het nog steeds nooit van iemand gehoord die het zelf mee gemaakt heeft,maar die gene heeft het dan weer van een ander gehoord en ik geloof dit verhaal dan ook niet meer!
Toen ik de molens voor het eerst ging testen iriteerde het me wel dat er speling op de spoel zat maar heb hier in de praktijk nooit hinder van onder vonden hoor en de speling is ook niet erger geworden na intensief gebruik.
Wanneer je de molens voor grote afstanden gaat gebruiken kan ik ze zeker aanbevelen.
Ik weet niet of je wel eens 300 mtr lijn binnen gehaald hebt met aan het einde een stuk lood van 175 gr met je GTEtjes,dat heb ik dus wel gedaan in het verleden met mijn 4500 b molens nu doe ik dit met mijn longcast molens en weet dan weer precies om welke reden ik de shimano 4500 destijds ingeruild heb voor de longcasten.
Gr Mark
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

16-01-2007 10:55

Is prima hoor Bas! Veel succes nog! :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

17-01-2007 14:59

heb zelf ook de bb longcast. Ben er wel tevreden over alleen jammer dat er zoveel plastic aan zit. Weet iemand trouwens wat het kost om reserve spoelen aan te schaffen voor deze molens???Want dat is toch wel zo fijn voor als ik een keer niet met gevlochten lijn wil vissen...
Alvast bedankt,
wim
Karel Schipper

20-01-2007 21:02

Bas Stevens schreef:Hoi Edward,

bedankt voor de links, die had ik nog niet gecheckt!

Het is me nu duidelijk hoe het baitrunner spool system werkt en ik zie dat systeem niet echt zitten. Jammer, want het is een mooie molen!
Groet
Bas


Hoi Bas,
die baitrunnerspoel van de Ultegra werkt echt perfect hoor!
Wel ff de gebruiksaanwijzing lezen.
Binnen een kwartslag van baitrunner naar gevechtslip!
Plaats reactie