Shimano Baitrunner spool op Quickdrag


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

07-01-2007 10:49

L.S.

Ik zit met de volgende vraag:
Ik heb Shimano Biomasters (XSA) met Quick drag ik heb de keuze hiervoor gemaakt omdat de baitrunner spool mij niet heel erg handig lijkt, teveel gepiel.

Aangezien ik toch wel benieuwd / nieuwsgierig ben naar dit systeem en naar de werking tijdens het vissen hoe het in de praktijk werkt, ben ik benieuwd of iemand weet of als ik bij een hengelsportzaak vraag om een baitrunner spool te bestellen ( slipknop voorop) of ik deze gewoon op het XSA model kan zetten.
De molens zijn qua aanzicht precies hetzelfde

Ik wil het namelijk op 1 molen een tijdje proberen.

Wellicht iemand die het heeft geprobeerd? of iemand die weet of het kan.

Ben heel benieuwd naar de antwoorden als die er al zijn.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

07-01-2007 21:04

Niemand een idee?
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

07-01-2007 21:15

Edward,
Ik heb geen idee of het kan, feit is wel dat je praat over een verschil tussen 2 slagen en een halve slag... vrij miniem dus. Komt bovenop dat een baitrunnerspool een heel gedoe is om in te stellen, en een ingewikkeld systeem dat dus eerder kapot kan.
Ik vis gewoon vrolijk verder met m'n bio XSA's, waar ik overigens heel erg tevreden over ben.

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

08-01-2007 10:20

Daniel,

Ja ik ben ook over mijn xsa's meer dan tevreden.
Het systeem van baitrunner spool leek mij waardeloos, teveel geklooi, en dingen instellen.

Maar omdat ik toch nieuwsgierig ben,was ik dus benieuwd of je zo'n ding los kunt kopen, om er eens mee te spelen.
Want weet namelijk niet of het alleen de slipknop is of ook de hele spoel.

Het heeft dus ook geen haast, en is geen must, ben alleen benieuwd.

Groet,

Edward
Theo Belt

09-01-2007 19:57

Op de site van shimano kun je vaak zo'n handleiding downloaden waar elk onderdeel los op afgebeeld staat. Wellicht kun je dan de werking van het systeem achterhalen?

Hoe bevallen de biomasters xsa's tot dusver?

Theo
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

09-01-2007 20:51

Beste Theo,

Dat is best een goed idee, had ik nog niet aan gedacht.
Ik vind het topmolens, voor een redelijke prijs, zeer goede slip, spoelen goed op, en werpen perfect.
Vooral de twee extra reserve spoelen zijn een mooie bijkomstigheid, om voor elke situatie een lijn te hebben.
Ze voelen goed solide aan, draaien perfect, kortom ik vind het een topmolen.
En de quickdrag, is ook erg lekker, van bijna op en tot dicht met ongeveer anderhalve draai.
Aangezien de XTA een baitrunner spool heeft, heb ik deze ook in de winkel goed bekeken en getest, maar kon toen geen meerwaarde vinden, ik vond het er nogal onhandig uitzien, teveel gepiel tijdens een dril.
De demonstratie van de winkelier, vertelde mij al genoeg.

Groet,

Edward
Theo Belt

09-01-2007 21:56

Edward,

Ik heb beide documenten van de shimano site geplukt maar ik kan geen noemenswaardige verschillen ontdekken. Ik zie alleen het verschil in spoelkop. Volgens mij kun je gewoon de speolkop van de XTA / XSA erop zetten. Een test in de viswinkel wellicht? Deze molen is alleen in donkergroen te verkrijgen?

Theo
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

09-01-2007 22:02

Baitrunner spoel moet gewoon op de XSA kunnen. Ik zelf heb ook de biomaster XSA en heb ik de winkel de XTA versie ook geprobeerd. Die baitrunnerspoel stelt eigenlijk niet meer voor dan een begrenzing op je slip.
Je stelt van te voren in hoe ver je je slipknop kan draaien. Je legt je hengels in de steunen, krijgt beet en dan draai je je slipknop zo ver als hij kan. Nadeel is dat je tijdens de dil de slip niet strakker kan zetten dan dat hij van te voren is ingesteld! Dit vind ik erg onhandig. Ook stel ik de slip af op de vis en ik weet nooit van te voren wat voor een vis ik er aan krijg.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

09-01-2007 23:00

Herman,

Dat was precies mijn insteek om ook niet te kiezen voor de baitrunner spool xta.
Daarom zie ik dus ook af om het te gaan proberen, kost geld, en weet nu al dat ik er spijt van ga krijgen, kan er beter iets anders voor kopen.

Groet,

Edward
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

10-01-2007 11:26

Je hebt de goede beslissing genomen :D
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Plaats reactie