Relatie hengel - lijn


Plaats reactie
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

21-12-2006 22:07

We eten ( vrijwel) allemaal dat elke hengel in principe twee soorten vermogens heeft, te weten het zg. arbeidsvermogen, veelal uitgedrukt in lb of lbs en het zg. hook-up vermogen, veelal uitgedrukt in oz. of gr.
Voorbeeld: een hengel van 3lb met een werpgewicht van 3.5 oz. hetgeen dus betekent dat deze hengel een belasting kan hebben van 3.5 x 450 gram = 1350 gram en het beste werpt met gewichten rond 100 gram.

Nu mijn discussiepunt: welke maximale lijndikte c.q. lijnsterkte kan deze hengel maximaal aan, zou je bv. deze 3lb hengel kunnen gaan belasten met een gevlochten lijn met een trekkracht van 40lb of meer als je bv. de slip van de molen / reel (vrijwel) dicht hebt staan ?. Sommige fabrikanten / hengelbouwers vermelden (alleen) de ideale lijndiktes voor hun hengel(s) bv 12 - 18 lb, de meesten doen dit niet en vermelden slechts het arbeidsvermogen. Hoe denk je dan dat een beginnend / gemiddeld karpervisser zich moet orienteren, vooral door het steeds veelvuldiger gebruik van gevlochten lijnen die een totaal afwijkende verhouding dia / trekkracht hebben dan nylon ?.

Ik ben benieuwd naar jullie (serieuze) verhalen, opmerkingen en suggesties, waarvoor bij voorbaat vriendelijk dank !.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-12-2006 22:36

Wat ik me vorige week heb laten vertellen (en wat ik ook al wist) is dat lijnsterkte niet altijd even belangrijk is.

Het gaat meer om schuurbestendigheid en rek in de lijn.

Je kunt een lijn hebben met een 10kg trekkracht, maar als jij een blok metaal van 10 kg aan je lijn vast maakt en je probeert je hengel op te tillen dan breekt hij. De meeste hengels kunnen tussen de 2 - 3 kg (ongeveer) tillen.

Meer nuttige informatie heb ik niet! (ik lees stilletjes mee vanaf nu)
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

22-12-2006 13:01

Ligt er net aan in welke hoek je de hengel houd als je het gewicht optilt.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

22-12-2006 14:07

Herman Esveld schreef:Ligt er net aan in welke hoek je de hengel houd als je het gewicht optilt.


Wil je dat eens uitleggen?
Gebruikersavatar
Luc Maessen
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-07-2006 11:02
Locatie: Nieuwegein

22-12-2006 15:19

kijk als jij dat blok metaal met je hengel die helemaal verticaal staat optilt moet het toch lukken?
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

22-12-2006 15:22

Luc Maessen schreef:kijk als jij dat blok metaal met je hengel die helemaal verticaal staat optilt moet het toch lukken?


Ja.

De kracht komt dan op de molen .
Willem Barnas

22-12-2006 16:23

Ik bekijk het heel simpel eigenlijk (misschien ben ik een boer wat dit betreft). Zolang mijn hengel niet breekt, vind ik alle sbest. Vis ook met afschuwelijk sterke gevlochten lijn op 2,25 ponds hengels en 45/00 nylon van tig kilo trekkracht op 2,5 ponds hengeltjes. Ik vind die oude normen en zo nogal beperkend. Als ik op een ruwe bodem vis en ik ga telkens door mijn lijn heen omdat die te dun is, zou ik dus een zwaardere hengel moeten kiezen, maar ja, dan komt het weer niet uit met mijn haakkeuze (maat 8 graag) en moet ik weer anders drillen.

Nee, gewoon het meest geschikte voor de situatie pakken en niet uitgaan van normen. Zolang die hengel niet om mijn oren vliegt en ik de karper veilig landt vind ik het best. Als het beest bij lijnbeuk maar vlot van die troep afkomt.

Loodkeuze heeft bij mij niets met mijn hengel te maken maar meer met de stek of de rig of hoe ik vis.

Gegroet,
WB 8)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

22-12-2006 16:26

Duidelijk.

WB, kun je mij eens uitleggen hoe jij kijkt tegenover een modder bodem en een zand bodem.

Wat verander je dan aan de lijn / hengel?
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

23-12-2006 14:53

Laat ik het discussiepunt ietwat simplificeren middels een voorbeeld, je hebt net een 3 lb karperhengel en bijpassende molen gekocht en je wilt gaan vissen op groot en soms stromend water, welke lijndikte c.q. lijnsterkte moet je nu nemen ? ?. Ik wil beslist niet vervallen in een discussie over de keuze tussen nylon en gevlochten lijn, het gaat me puur om de discussie diameter / trekkracht versus vermogen hengel !.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-12-2006 15:32

Jan, zomaar een voorbeeld: jaren geleden hebben we op beurs Carp eens een 'wedstrijd' gehouden die bestond uit het raden van het gewicht wat men vanaf ca. 15 meter met een 2 1/4 Lb hengel, met op de molen gevlochten lijn met een trekkracht van ca. 20 kg, op een (geijkte) wedstrijdweegschaal zou uitoefenen.
De hengel was een 'simpel' fabriekshengeltje die ik met een fotowedstrijd had gewonnen.
Enige honderden deelnemers hebben hieraan meegedaan en met de hengel is niets gebeurd ondanks vrij grof gesleur van sommige deelnemers om maar zoveel mogelijk kracht uit te kunnen uitoefenen.
Dat de meeste karpervissers helemaal geen idee hebben over welke trekkracht men uitoefende met dat hengeltje op ca. 15 meter afstand bleek uit het feit dat de meerderheid raadde tussen de 15 en 25 pond trekkracht uit te oefenen, terwijl de grootst uitgeoefende trekkracht ronde de 7 pond was.
Zelf vis ik met 3 Lb hengels op grote rivieren en altijd met lijnen van rond de 20 kg lijnsterkte, maar 25 kg levert ook geen probleem op. Daarnaast heb ik op rivieren ook wel vissers gezien met 2 3/4 Lb hengels die met 60/100 nylon visten en ook dat ging zonder problemen.
Willem Barnas

23-12-2006 18:00

Jan,

Antwoord:

Ik zou op die drieponder voor op stromend water minstens 40/00-45/00 nylon

óf

minimaal 25/00-30/00 gevlochten lijn met dikke nylon voorslag van minstens 40/00-45/00 dik en een meter of tien lang willen hebben.

die laatste combi alleen op flinke afstanden.

En als dan die 40/00 tot 45/00 nog door gaat, dan zoals Aart zegt niet bang zijn voor nog dikker.

En een weerhaakloos haakje of haakje met héél kleine weerhaak gebruiken a.u.b.

Bedankt,
de karpers 8)
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

24-12-2006 11:55

Beste Aart, dank voor je inbreng. Ik weet dat jij een aantal CJW Tommy's in je bezit hebt, behoorlijk dikwandige hengels met een zeer groot arbeidsvermogen. Jij belast deze hengels met lijnen van 20 kg treksterkte, ik neem gemakshalve aan dat je gevlochten lijn gebruikt, ook weet ik dat > 95% van de karpervissers zijn / haar hengel nooit maximaal belast aangezien men oftewel de kracht mist en/of een zekere angst heeft dat de hengel dit niet aan kan. Ik vraag me dus hardop af hoe ik deze verhouding 20 kg trekstrekte versus 1350 gram belasting moet interpreteren ?. Als bv. Cor Spinhoven aangeeft dat een bepaald type blank c.q. hengel het beste functioneert met lijnen tussen de 12 - 15 lb dan heeft hij daar zeer zeker een goede reden voor, hetgeen natuurlijk niet per definitie betekent dat een zwaardere lijn de hengel zal beschadigen dan wel zal breken. Ik neem aan dat jij jouw Tommy's mede hebt aangeschaft om een behoorlijk gewicht weg te kunnen zetten en te houden aangezien je op moeilijk stromend water vist, dientengevolge kan je deze hengels dan ook belasten met lijnen met een grotere trekkracht.

Ik stoor me zeer regelmatig aan auteurs en zg. experts die o.a. propageren dat een karperhengel met een t.c. van rond de 2.75 lb het best geschikt is voor de nederlandse wateren. Zo kwam ik een 2-tal maanden geleden in een polder in de buurt van Gouda een paar jeugdige karpervissers tegen, gelegen op stretchers in een bivy met 4 hengels op 2 rodpotten. Het bleken 3 lb hengels te zijn met gigantische baitrunners erop waarop 45% nylon gespoeld en, zo bleek later, elk met 125 gram uitgerust. Want, zo vertelden ze mij, anders voldoet het zelfhaaksysteem niet. Toen ik vriendelijk probeerde hen middels argumenten op andere gedachten te brengen werd mij gevraagd ' wie ben je dan wel dat jij 't beter weet dan ........ en ......... en ........., want in dat boek en op die dvd staat ........... etc. etc. Ik heb nog een poging ondernomen maar alras bleek dat het die dag op dat moment niet juist was. Waarom niet een goede 2lb hengel met een 25% nylon lijntje met een trekkracht van circa 8 kg ?.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2006 12:57

Jan, ook ik heb geen idee hoe de verhouding ca. 20 kg treksterkte versus 1350 gram belasting te interpreteren en eerlijk gezegd kan ik me daar ook niet druk over maken omdat dit in de praktijk nooit geen enkel probleem oplevert. Ik heb ook meervallen van ruim 60 pond gevangen aan 3 Lb karperhengels (ook hengels van Harrison blanks) met lijn van ca. 30 kg trekkracht en als je daar met beleid mee omgaat is dat ook geen probleem.
En natuurlijk is het erg jammer dat er vaak vrij zware hengels onterecht worden gepromoot voor wateren waar dat gewoon onzin is. Zulke hengels, in onervaren handen, dragen m.i. ook bij aan het veroorzaken van kapotte bekken.
De tijd lijkt voorgoed voorbij dat er begonnen wordt met 2 Lb hengels en later, voor zover nodig, wat zwaardere hengels worden aangeschaft.
Ik vrees en zie ook niet in hoe dit tij nog te keren zou zijn.
In b.v. Frankrijk zijn 3 tot 3,5 LB hengels al 'heel gewoon', ook op kleine putjes zonder enige obstakels, daar is al helemaal nooit te verwachten dat men ooit 'naar de basis' terug zal gaan.
Plaats reactie