Het nut van een grondzeil...


Plaats reactie
Bjorn LG

22-11-2002 15:52

Beste lezer,

Momentueel ben ik van plan om een nieuwe tent te gaan kopen. Er zijn een hoop tenten van verschillende fabrikanten op de markt verkrijgbaar. Nou zijn er echter ook enkele tenten (overwrap sets en shelters uitgezonderd) te verkrijgen zonder grondzeil. Misschien dit in verband met het verbod op kamperen in sommige landen. Nou vraag ik mij enkel af, is het redelijk te vertoeven in een tent zonder grondzeil? Ik bedoel heb je geen last van optrekkend vocht in de ochtend of andere vervelende dingen? Of is nachtvissen pas comfortabel wanneer je een grondzeil in je tent hebt?

Met vriendelijke groet,

Björn La Grouw
Gast

22-11-2002 16:01

Ik vis meestal met een overwrap en heb nooit een grondzeil erin. Ik slaapwel altijd met een muts op aangezien mn haar anders zeik nat is. Verder heb ik het niet meer of minder koud dan in een tent.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-11-2002 16:14

Je kunt ook b.v. ook een tent kopen met een
uit ritsbaar grondzeil, zo kun je zelf
bepalen wanneer je het grondzeil wel of niet
gebruikt.

gr. Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-11-2002 17:22

Vooral als het kouder is, kan een grondzeil fijn zijn. Je kan ook je schoenen uitdoen buiten de tent, en dat houdt het binnen lekker schoon. Ikzelf heb het ook niet, maar handig is het wel. Een aantal maten van me gebruiken gewoon van dat zwarte afdekzeil (2x3 meter) wat je voor een paar euro bij iedere doe het zelfzaak kan krijgen. Werkt even goed, en als het eens kapot gaat of echt vies is gooi je het THUIS gewoon weg.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2002 17:30

Zelf heb ik een grote tent, de Exteme inhangtent van WS, met een uitneembare binnentent. Ik kan dus kiezen of ik met een grondzeil vis of niet.

Voor korte nachtsessies die ik alleen vis neem ik gewoon de overwrap mee, zonder grondzeil. Wel heb ik in een campingcenter bij mij in de buurt een soort rubberen grondzeilstof gekocht met van die kleine gaatjes. Hiervan heb ik me dan zelf een uitneembaar grondzeil gemaakt. Voordeel is dat het de kou wat tegen houdt, en dat het gras niet stikt onder het zeil, omdat het ademt vanwege die gaatjes.

Echt nodig is het niet om een grondzeil te gebruiken. Ik ben deze week een nachtje gaan vissen (wel met een tentverwarmer) en ik heb geen kou gehad, ondanks dat 's morgens de onderkant van de bedchair wit was aangeslagen...
Hartje winter neem ik het liever wel mee.

MVG, Mark
Remko Grit
Berichten: 62
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Apeldoorn

22-11-2002 17:38

Hi Bjorn,
ik vind zelf een grondzeil wel fijn en ik gebruik het zelf eigenlijk altijd. Het is gewoon wat warmer en het voorkomt dat het vocht uit de grond omhoog trekt en dan aan het de bovenkant van de tent gaat hangen zoals je bij een overwrap wel hebt. Als je dan een keer tegen het zeil aan stoot krijg je meteen een koude douche over je heen :smile: :sad:
Bjorn LG

22-11-2002 17:56

Beste collega's,

Onwijs bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Björn La Grouw
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

22-11-2002 18:23

Mark,

Nu stel ik me toch een vraag af hoe kan je bedchair vanonder wit uitslagen als je een tentverwarming bij had??
Gewoon een vraag je moet je niet direkt aangevallen voelen hé :wink:
Groeten Jo
Gast

22-11-2002 18:45

Op 2002-11-22 18:23, schreef jo wuyts:
Mark,

Nu stel ik me toch een vraag af hoe kan je bedchair vanonder wit uitslagen als je een tentverwarming bij had??
Gewoon een vraag je moet je niet direkt aangevallen voelen hé :wink:
Groeten Jo


Ik neem aan dat ie zn kachel niet snachts aan heeft :grin: :grin:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-11-2002 20:26

Jo,

dat vraag ik me eigenlijk ook af???
Ik was ook verbaasd toen ik het zag. Ik denk dat het ermee te maken had dat ik geen grondzeil gebruikt heb...

Misschien omdat de warmte van de tentverwarmer naar boven trekt en dus weinig effect heeft op de onderste luchtlaag onder de overwrap?

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-11-22 20:28 ]</font>
Gast

22-11-2002 20:35

Is een tentverwarmer hetzelfde als zon kacheltje????? Want die moet je toch niet snachts aan doen?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-11-2002 20:37

Hoi,

als je alleen onder een plu met eventueel een overwrap vist, dan ben je veel directer in contact met je omgeving.

Je bent sneller bij je hengels en je hoort en ziet waar de karpers uithangen. Ook 's-nachts kan dit verkassen als gevolg hebben.

Tijdens een langere sessie kan een tent, of een dichtgeritste overwrap met grondzeil wat meer luxe bieden, maar ik vind de nadelen daar van niet opwegen tegen de voordelen.

maar dat is natuurlijk mijn mening, iedereen denkt er weer anders over, van muggen, kou vocht heb ik in ieder geval geen last in mijn slaapzak.

Jeroen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-11-2002 21:04

Voor het grootste deel van het jaar is een pluutje en overwrap ruimschoots voldoende voor mijn dagelijkse visserij. De optrekkende vocht bij aanhoudende regen is vervelend maar wel uit te houden. Bij lange sessies toch liever het comfort van mijn titan met grondzeil en canapé. In de winter is comfort helemaal essentieel om de concentratie vast te houden. Bibberend achter de hengels is niet bevorderlijk voor de concentratie, laat staan de motivatie. Geef mij dan zeer zeker maar het comfort van de bivvy voor een paar nachtjes. Ik las ergens over een kacheltje. Ik heb er geen, maar wellicht niet zo’n slecht idee. Bikkelen klinkt romantisch, maar erg lang houd je het niet vol. Tja, we worden kennelijk oud. Hoewel, heel vroeger stopte ik met de statische karpervisserij in november en ging actief achter de snoek aan.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

26-11-2002 02:49

Geef mij maar gewoon een plu met overwrap, staat lekker snel en je bent idd veel directer in contact met de omgeving. Klinkt raar maar is wel zo. Vroeger gebruikte ik altijd een zeiltje maar vind dit nu niet echt nodig meer. Ik heb wel dat af en toe mijn binnenkant zeik nat is, maar ja, leer je maar mee leven. Ieder zijn eigen kijk op het bivakkeren
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2002 08:33

Wacht maar tot we weer eens een echte winter krijgen. Is de laatste jaren nog niet voorgekomen. :wink:
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

26-11-2002 14:12

als we een echte winter krijgen dan valt er volgens mij niet te vissen, ieder geval niet in de wateren waar ik zit. Dan pak ook ik mijn schaatsen weer tervoorschijn!
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

26-11-2002 17:55

ik heb een tent met grondzeil en leg daar nog eens een stuk vloerbedekking of ouwe deken op en heb helemaal geen last meer van de kou
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

27-11-2002 00:46

jammer dat je dan af en toe moet stofzuigen, maar ja jij hebt het lekker warm
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

28-11-2002 23:14

Persoonlijk vind ik het grootste voordeel van een grondzeiltje in de overwrap/tent dat je tass(en), kleding en andere bescheiden lekker droog blijven aan de onderkant. Je kan dan ook je jas gewoon op de grond neerleggen en dus de beperkte ruimte optimaal benutten. Ook blijft de slaapzak lekker droog als je hem plots van je af moet gooien omdat je beet hebt.

Ook is het wel lekker dat de brandnetels niet naast de strecher staan.

Met voordelige groet, Bob
jef vermeir
Berichten: 33
Lid geworden op: 28-01-2003 01:00
Locatie: belgie

29-01-2003 21:42

nu jullie het toch hebben over tente en bivvy's wat vinden jullie van de Stalker bivvy van fox
Plaats reactie