Nieuwe online shop: Fishing4U


Gebruikersavatar
Bert Kruit
Berichten: 330
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Hooghalen
Contacteer:

20-12-2006 22:16

Rolf Bril schreef:Waar denk je dat een webwinkel al z'n spullen moet laten?
Ik neem aan dat die niet alles nog eens moeten gaan bestellen als jij een bestelling geplaatst hebt. En een garage box hoeft ook niet goedkoop te zijn. En als je net start moet je eerst je starterskapitaal er uit halen dus dan moet het wel iets duurder.

Met vriendelijke groet,
Rolf


als ik de levertijden bekijk, 14 dagen, 30 dagen is het heel goed mogelijk dat men de bestelling gewoon doorplaatst en dan naar de klant verstuurt. Wanneer je zelf alles in voorraad hebt kun je naar mijn idee binnen een week leveren, wat zeg ik 2 dagen.
MVG"BK" 8)
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-12-2006 23:12

Daniel Takken schreef:Niels, mag ik even een tegenvraag stellen? (en nee, ik ga niet in op de vraag of ik wel van deze wereld ben). Hoe weet jij dat wat ik zei totaal niet strookt met de werkelijkheid?


Daniel,

Je antwoord heb je al gehad van Bertho, die het helemaal bij het juiste eind heeft. Oftewel, marges van 100 tot 150 procent zijn ''gewoon'' haalbaar, hoger is zeker mogelijk.. Blijkbaar vindt jij dit laag. Aangezien ik een groot aantal hengelsportzaken als klant heb weet ik wel degelijk waar ik over praat. Ik weet niet wat er dan laag is aan dergelijke marges als je even in ogenschouw neemt dat ( bijvoorbeeld )een gemiddelde dierspeciaalzaak met amper 30 a 40 procent marge genoegen moet nemen. En zo zijn er nog veel meer branches te noemen met dergelijke minieme marges.

Blijkbaar til je nogal zwaar aan mijn opmerking of je wel van deze wereld bent. Als iedereen eens iets minder zwaar op de hand zou zijn, maakt dat het board er iets gezelliger op. Was absoluut niet beledigend bedoelt namelijk.

Maar beantwoord jij mij eerdere vraag nu eens: hoe kom jij aan de de wijsheid van die ''lage'' marges binnen de hengelsport ? Ik vrees dat je toch een beetje verkeerd voorgelicht bent namelijk.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

20-12-2006 23:25

Daniel Takken schreef:Moet zeggen dat ik het belachelijk vind om iets 'te duur' te noemen als je je slechts baseert op de laagste prijzen van anderen.


Dus..... :lol:

Sorry gast, maar dit slaat echt werkelijk nergens op. Als 99% van de hengelsportzaken in Nederland 5 euro voor product A rekent en op de betreffende site ditzelfde product A 7 euro kost dan IS dit gewoon duur. Adviesprijs of niet. Ik vind het totaal niet erg om een paar centen extra neer te leggen in het geval van goede service, maar dat hoef je van een webwinkel niet te verwachten. De kracht van een webwinkel zit hem in de gunstige prijsstelling ( immers geen winkelpand, personeel etc etc. ). Maar deze site is duurder dan de winkel. 1 + 1 is bij mij nog altijd 2.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-12-2006 23:41

Niels, kan ik me in vinden op bedrijfseconomische gronden zlou dit zo maar kunnen kloppen ook al heb je feitelijk niet de gedane investeringen en achtergronden in kaart.

Je verkoopprijs calculeren is afhankelijk van het marksegment waarbinnen je opereert maar zal tevens kostendekkend moeten zijn. Ik zie daarin tegen geen hoge totale constante kosten en totale vlottende kosten bij een webwinkel.

Daarin tegen is de markt voor een pure webwinkel vrij sumier, vergeet niet dat er een fors aantal grotere producenten zijn die hun huidige dealers beschermen door mensen te weigeren die alleen een virtuele winkel bezitten. Of wel als je naast je hengelsportzaak een onlineshop hebt dan liggen de kostenverhoudingen toch even anders en zal je prijscalculatie er anders uitzien.

Marges zijn dus zaken die per zaak kunnen verschillen.

met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

21-12-2006 10:07

Remko Oude Elferink schreef:laatst had ik bivvy pegs nodig.. ze hadden ze van Fox en Ultimate.. tussen de prijs zat 13 euro verschil.. en het zijn maar haringen. de verkoper kwam zelf met het goedkopere product aanzetten ipv veel winst te kiezen voor het duurdere artikel


Misschien zat er juist meer marge op de goedkope haringen ;)
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

21-12-2006 10:30

peter postema schreef:Marges zijn dus zaken die per zaak kunnen verschillen.


Hier heb je ook zeker gelijk in Peter. Feit blijft echter dat de marges binnen de hengelsport erg goed zijn. Of je nu ergens 100 of 150 procent op pakt, de marge blijft hoe dan ook erg ruim.

Daarin tegen is de markt voor een pure webwinkel vrij sumier, vergeet niet dat er een fors aantal grotere producenten zijn die hun huidige dealers beschermen door mensen te weigeren die alleen een virtuele winkel bezitten.


Ook dit klopt helemaal. Juist omdat webwinkels zich op een relatief kleine doelgroep ( kunnen ) richten, moeten zij zeer nadrukkelijk refereren aan unique selling point ( usp ). Het enige usp voor een webwinkel is prijs. Je zou bijvoorbeeld uitgebreid assortiment ook als usp aan kunnen dragen, maar deze is niet fysiek aanwezig voor de potentiele koper. Onderscheiden door service is ook erg lastig aangezien er geen sprake is van direct ( face to face ) contact.

Uiteraard zijn er zeker ook andere zaken die meespelen, zoals openingstijden ( ook 's nachts bestellen ) en je hoeft de deur niet uit om te shoppen. Maar als je het product vervolgens niet vast kunt houden om te bekijken en je moet er eerst nog 20 dagen op gaan zitten wachten, dan ben je ook deze voordelen al snel kwijt. Blijft toch weer over die verdomde prijs. En als die dus niet goed is, zoals bij de betreffende site het geval is, dan wordt het een moeilijk verhaal om een succes uit te halen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

21-12-2006 22:56

Niels leuk!
kennis van zaken zoals ik al een beetje had verwacht.
Vond alleen je uitleg iets te sumier vandaar mijn reactie om te zien of ik je kon triggeren :wink:

USP zou een optie zijn, ik zou het eerder vanuit de marketingpositie willen verbreden en kijken naar de UBR`s of wel unique buying reasons.
Dit zal je op termijn geen windeieren leggen daar je op een andere wijze naar je totaalpakkt kijkt.

met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

23-12-2006 19:21

Wel jammer dat Daniel geen reactie meer geeft. Ben namelijk benieuwd hoe hij aan zijn informatie betreffende marges komt.

Peter, UBR is iets wat in de Nederlandse marketing nog maar zeer mondjesmaat wordt toegepast mijns insziens. Inderdaad een geheel andere benadering, die zeer zeker intressant kan zijn.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

23-12-2006 19:45

Niels, ik heb 2 zomers in een hengelsportzaak gewerkt, en ken deze eigenaar goed. Vandaar :wink:
En het is niet mijn idee om de hengelsportbranche als zielig neer te zetten, het was alleen wat ik concludeerde uit wat ik zag.
Ik weet ook wel dat er andere branches zijn waar de marges krap zijn, neem nou de supermarktoorlog waar artikelen onder de inkoopprijs werden aangeboden....
Blijft natuurlijk een feit dat ik deze mensen ook een boterham gun, vandaar.

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

23-12-2006 19:53

ben ik met je eens daniel

je kan altijd wel voor de goedkoopste winkel gaan maar uiteindelijk
gooien we daar onze eigen glazen mee in :cry:

persoonlijk vind ik service en goed eerlijk advies belangrijker dan
die paar tientjes meer of minder
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

23-12-2006 20:09

Daniel Takken schreef:Blijft natuurlijk een feit dat ik deze mensen ook een boterham gun, vandaar.


Dat kan ik me ook helemaal voortsellen en ik hoop ook oprecht dat deze site het gaat redden. Alleen vanuit marketing oogpunt vrees ik daar een beetje voor.

En het is niet mijn idee om de hengelsportbranche als zielig neer te zetten, het was alleen wat ik concludeerde uit wat ik zag.


Dat dacht ik in eerste instantie wel namelijk en dat vond ik nogal overbodig. Zoals genoemd zijn er namelijk branches die het met heel wat minder brutowinst per artikel moeten stellen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-12-2006 20:53

Niels Schouten schreef:Wel jammer dat Daniel geen reactie meer geeft. Ben namelijk benieuwd hoe hij aan zijn informatie betreffende marges komt.

Peter, UBR is iets wat in de Nederlandse marketing nog maar zeer mondjesmaat wordt toegepast mijns insziens. Inderdaad een geheel andere benadering, die zeer zeker intressant kan zijn.


Niels,
correct werk zelf voor een multi national die wereldwijd afzet, bij deze bedrijven zijn ze al een stuk verder met deze vorm. Ook binnen de eu en nederland zie je deze vorm steeds meer terug.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-12-2006 20:58

Daniel.
Heb jij het over bruto of nettowinst, bij een nettowinst kan ik me voorstellen dat je dan behaalde marges laag zou kunnen vinden.

Bij een brutowinst moet ik me aansluiten bij Niels anders heb je als bedrijf geen levensvatbaarheid. Grotere bedrijven kunnen door hun eigen vermogen tijdelijk onder de inkoopprijs verkopen om ervoor te zorgen dat je de concurrentie probeert weg te spelen binnen de markt.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

25-12-2006 16:59

Ruben Niphuis schreef:
Laurens de Waard schreef:
Niels Schouten schreef:Wel behoorlijk aan de prijs die jongens....


iig niet duurder dan dat ik hier bij de hengelsportzaken koop hoor!
En nog 10% korting he ;)

Denk dat ze gewoon met sommige dinge duurder zijn, andere goedkoper...
Alles goedkoper aanbiede is praktisch bijna onmogelijk lijkt mij


bij paddy krijg je altijd 10 % als je om een pasje vraag

Dus dat is normaal

Ruben


maar toch niet op het gehele assorttiment ? zeker met uitzondering van..

shimano. delkim, fox etc?


OT.. voor een webshop vind ik hem VEEL te duur..

1 je moet op je spullen wachten..
2 dan moet nog blijken of je de juiste dingen krijgt.. (voorraad/kwaliteit/aantal etc..)
3 prijs is er ook niet naar..
4 service???

ik ken verschillende lokale dealers in zuid-holland die het beter doen.

ik ben niet zo een fan van webshops bij aankoop van artikelen boven de 100 euro.. waar garantie en service een grote rol spelen.

Mijn eerste ervaringen met webshops was scooters spullen.. van het merk malossi.. ja daar krijg je toch geen garantie op. dus dan is een webshop wel handig.

Maar naar mijn weten is het wel zo dat je bij lokale winkels altijd wel over een prijsje kan praten.. bij een grote afname van spullen.

ik vind een winkel veel fijner.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

25-12-2006 17:10

bertho keur schreef:ben ik met je eens daniel

je kan altijd wel voor de goedkoopste winkel gaan maar uiteindelijk
gooien we daar onze eigen glazen mee in :cry:

persoonlijk vind ik service en goed eerlijk advies belangrijker dan
die paar tientjes meer of minder


Dat is makkelijk praten als je een fulltime goed betaalde baan hebt.


ik ben het wel met je eens over het het feit dat eerlijk advies en service zeker belangrijk zijn. Maar waarom zou je voor dat soort informatie meer moeten betalen? ( man uren ? etc? als je in een hengelsport zaak lange rijen hebt ja.. dan doe je het heel goed)


Ik vind het raar dat bij sommige winkels waar de service Zogenaamd hoger ligt dat de prijzen dan hoger moeten zijn..

Prijzen hebben te maken met je afname en marges.. wanneer die laag zijn bij een winkelier zou hij toch de klanten moeten overhalen door middel van service..

Als winkelier moet je altijd goede service kunnen leveren.. anders houd je je hoofd echt niet boven water.

ik ben nog steeds van mening dat Goedkoop/gemiddelde prijs en goede service mogelijk is.

wanneer ik zo een lokale winkel gevonden heb, blijf ik dan ook klant.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

27-12-2006 10:26

YueOn Liu,

1 Vraag van mijn kant heb je al ervaring met de service van deze shop?
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

27-12-2006 11:17

bertho keur schreef:als je naar de duurdere grotere dingen kijkt niet
hengels molens tenten etc gaat 1.6 tot 1.8 keer
artikelen tussen de 15 en 20 euro winkelwaarde gaan 2 tot 2.5 keer
alle kleine artikelen gaan 4 tot 6 keer

hier zitten ook bollies lood haakjes nylon etc bij

gemiddeld genomen op jaarbasis kom je wel degelijk daarop uit

hoe weet ik dit?
ik ben zelf met een zaak bezig geweest

helaas niet helemaal gelukt maarja


Ow, en niet gelukt nee :-? :-? :-?

Ik dacht dat de hengelsportzaken zulke geweldige marges hadden?

Daarom geeft de bank ook altijd een lening.
Daarom schieten de hengelsportzaken ook als paddenstoelen uit de grond.
Daarom zijn er vorig jaar 6 grote zaken mee gestopt.

Ben trouwens wel benieuwd hoe je aan die info komt, zelf onderzoek gedaan?

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

27-12-2006 13:13

Joris,

Zijn hoge marges volgens jou een garantie voor omzet dan ?

Daarom geeft de bank ook altijd een lening.

Heeft totaal niets met marge of wat dan ook te maken. Slechts een zeer goed opgebouwd en onderbouwd ondernemersplan met als belangrijkste aspect, een dijk van een swat-analyse, zal een bank overstag laten gaan. Dit geldt niet alleen binnen de hengelsport-branche overigens.

Daarom schieten de hengelsportzaken ook als paddenstoelen uit de grond.

Waar zou dit mee te maken hebben denk je ? Reeds aanwezige marktdekking, redelijk seizoensgebonden artikel, dus -omzet. Betrekkelijk beperkte doelgroep. Wederom heeft dit met marge niets te maken.

Daarom zijn er vorig jaar 6 grote zaken mee gestopt.

Heeft dit alleen met de marge te maken gehad dan ? Volgens jouw insteek wel blijkbaar. Voor het gemak laat je een ontelbaar factoren gewoon even helemaal achterwege. Concurrentie, markt tendens, ontwikkeling in de totale economie, bedrijfsvoering etc. etc. Allemaal zo kort door de bocht dit.

Ben trouwens wel benieuwd hoe je aan die info komt, zelf onderzoek gedaan?

Ik ben weleens benieuwd waarom je aan zijn info twijfelt, aangezien deze gewoon juist is.
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

27-12-2006 13:29

koen bril schreef:YueOn Liu,

1 Vraag van mijn kant heb je al ervaring met de service van deze shop?


Nee, dat omdat zijn prijzen mij er al van weerhouden om er iets te kopen..

Mijn mening is dat bij web-shops gewoon een lager niveau van service geleverd wordt, vergeleken bij een echte winkel.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

27-12-2006 13:47

Niels,

Je hebt gelijk ik heb het een beetje verkeerd verwoord.

Ik bedoel te zeggen als je gemiddeld 50 % marge hebt dat je heel leuk een eigen boterham kunt verdienen.
Natuurlijk mits de juiste andere verhoudingen concurentie etc

Naar mijn mening is die 50 % namelijk bijna nooit haalbaar,vooral tegenwoordig met internet mensen gaan vergelijken en als jij niet meegaat kopen ze het bij de ander wel.

Owja waarom ik vraag naar de info, ik heb namelijk een ondernemersplan 1 jaar geleden willen maken als examenstuk.
Maar toen kon ik nergens informatie krijgen (cijfers,etc)over de hengelsport branch.

Groeten Joris
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-12-2006 14:37

Beste Joris,
50%marge is leuk maar te weinig voor een onderbouwing, je kan pas een eventuele berekening maken indien je alle kosten eruit hebt gefilterd. Welke constante kosten en welke variabele kosten heb je, hoe is de verdeling van je vaste en vlottende activa etc etc etc. Hoe is de opbouw van je variabele kosten of wel zijn deze proportioneel, degressief of progressief ect etc etc.

ofwel binnnen je ondernemersplan zul je de finaciele structuur dienen aan te geven van de onderneming. Dus een investeringsbegroting gevolgd door een finacieringsplan gevolgd door een begrote openingsbalans en als laatste een exploitatiebegroting voor het eerste jaar.

Zonder enige vorm van eigen risico (lees eigen vermogen) zal het lastig worden een bank te overtuigen zelf met een gedegen plan :wink:

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

27-12-2006 15:18

[quote="peter postema"]Beste Joris,
50%marge is leuk maar te weinig voor een onderbouwing, je kan pas een eventuele berekening maken indien je alle kosten eruit hebt gefilterd. Welke constante kosten en welke variabele kosten heb je, hoe is de verdeling van je vaste en vlottende activa etc etc etc. Hoe is de opbouw van je variabele kosten of wel zijn deze proportioneel, degressief of progressief ect etc etc.

ofwel binnnen je ondernemersplan zul je de finaciele structuur dienen aan te geven van de onderneming. Dus een investeringsbegroting gevolgd door een finacieringsplan gevolgd door een begrote openingsbalans en als laatste een exploitatiebegroting voor het eerste jaar.

Zonder enige vorm van eigen risico (lees eigen vermogen) zal het lastig worden een bank te overtuigen zelf met een gedegen plan :wink:

mvg,
Peter[/quote

Dat snap ik wel, maar als je 50 % marge heb gemiddeld!!
Dan gaat een bank toch wel veel sneller overstag.
Maar aangezien je denk ik eerder 30 tot max 40 %(geen concurrentie) kan halen gaat dit dus nooit lukken

Groeten Joris
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

27-12-2006 16:36

Hoi Joris,
een bank gaat eerder overstag als jezelf als ondernemer bereid bent om risico te lopen. Des te hoger je eigen inbreng aan vermogen des te sneller een bank bereid is je te ondersteunen. Let op ik ga er vanuit dat er dan een gedegen ondernemingsplan op tafel ligt waarin aan alle facetten is gedacht.

En alles is en blijft afhankelijk van je vaste en variabele kosten, des te lager deze zijn met des te minder marge zou je genoegen kunnen nemen. Ofwel alles is afhankeijk van een grote hoeveelheid factoren waarin men geen inzicht heeft.

Verder lijkt het me verstandig om weer tot de kern te komen, het wordt wel erg bedrijfseconomisch op deze wijze. Via pb kan het natuurlijk altijd verder gaan ;-)

met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

27-12-2006 17:37

joris Leferink schreef:Naar mijn mening is die 50 % namelijk bijna nooit haalbaar,vooral tegenwoordig met internet mensen gaan vergelijken en als jij niet meegaat kopen ze het bij de ander wel.


Dat is inderdaad een tendens waarvan we met zijn allen moeten afvragen of dit wel zo'n goede is. Evenals de opkomst van sites als Marktplaats, die in de detailhandel toch langzamerhand merkbaar begint te worden. Het is alleen een trend die niet te stoppen lijkt.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

27-12-2006 17:50

Nee inderdaad,


Kijk maar eens naar de aquaria wereld als er 1 uitgemolken door het internet is dan is die het wel.
Denk dat op een aquaria gemiddeld op 5 a 10 % marge zit.


Groeten Joris