Verschil Shimano molens


Plaats reactie
Dooitze Dijkstra
Berichten: 22
Lid geworden op: 17-11-2002 01:00
Locatie: Groningen

18-11-2002 21:03

Kan iemand mij vertellen wat voor verschillen er zijn tussen de USA-serie(4500-model)en de AeroRE-serie(5000-model). Welke voor/nadelen zijn er als ze er al zijn....
Heb zelf al op de shimano-site gekeken maar ervaringen worden daar niet vermeld.
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

18-11-2002 23:12

Beste Dooitze

Ikzelf heb de USA 4500. Dit zijn best goede
molens. Ze hebben een alu spoel een goede slip en de slip voorop.

Een nadeel van die molens is dat ze dus
helemaal niet goed opspoelen en wat terugslag
hebben (dit is niet zo groot probleem)
Ook heb ik last van kinkende lijn.
Maar ikzelf ben van plan weer anderen aan te schaffen.

Ik heb ook de aero 5010 gehad en die kan je
wel een beetje vergelijken met die
nieuwere aero RE serie denk ik.

Ze hebben de slip achterop zitten en dat
bevalt mij persoonlijk niet. Kan bij jou anders zijn natuurlijk.

Ze zijn ook helemaal van "plastic" zie ik
en dat vind ik een niet echt sterke uitstaling hebben.
Bij mijn aero's sleet de onderkant van de spoel weg. Binnenin bij de molenas (rotzooi)

Als je tussen deze twee molens moet kiezen
zal ik de USA nemen. Misschien ook eens
naar de nieuwe versie daarvan kijken.
De nadelen van het oude model zouden daar niet meer "in" zitten.

MVG Fokke
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

23-11-2002 00:41

Buiten wat Fokke al omschreef is het binnenwerk iets robuuster uitgevoerd bij de usa serie, net even wat dikkere assen, tandwielen e.d.

Kinken hebben niets met het soort werpmolen te maken, dat maakt geen enkel verschil.
Elke werpmolen kinkt even veel. Hierover is meer te lezen in een wat ouder topic.

Met kinky groet, Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-11-23 00:42 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

23-11-2002 10:34

De Shimano Aeroserie heeft ook wat terugslag, maar dat vind ik personnlijk ook geen probleem.

Over slijtvastheid kan ik het volgende kwijt: mijn oudste Shimanomolen is de Aero Gt 8010 uit 1994. Deze molen werkt nog perfect. Dit is gewoon een kwestie van zorg dragen voor je materiaal. De laatste twee jaar is deze wel niet meer full-time in gebruik aangezien hij een duo vormt met "de derde hengel". :smile:

De slip achterop vind ik dan weer -in tegenstelling tot anderen- een voordeel. Ik heb het altijd zo geweten en de slip bedienen is ook zeker geen probleem tijdens de dril. Ze staat trouwens steeds perfect afgesteld, zodat aanpassingen tijdens de dril maar sporadisch nodig zijn.

MVG, Mark
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

23-11-2002 18:15

hallo,

Dit is ook leuk om te weten over Shimano,

Heb het een keer gehad bij een zeer sterke vis dat mij slip blokkeerde, met het gevolg dat met heel veel moeite de vis tot stoppen werd gebracht, na wat lijn gewonnen te hebben wilde ik deze opspoelen maar maakte de molen een beetje raar geluid. De spoel liep aan op het molens huis.... nouw ja eerst de vis afdrillen, eenmaal in het net nam de vis nog een schot en sloopte bovendien ook mijn net nog eens. De vis werd na een paar plaatjes teruggezet en ik besloot mijn molentje eens te bekijken, en jawel hoor: as krom...

heb de andere 2 molens gelijk verkocht en andere gehaald...

heb nu 3 emblems en ben er zeer twevreden over.

tot zover shimano, groeten edwin
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

23-11-2002 22:07

Edwin, misschien handig voor Dooitze om er het type molen even bij te vermelden, ik heb dit ook vaker gehoord en gezien maar enkel bij het type earo.

Met kromme groet, Bob
Plaats reactie