Projectje Kevin (foto's)


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2006 19:06

Door aanraden van iemand anders toch maar een nieuw topic voor mijn rotzooi. Voor de mensen die het deze winter willen volgen zo gauw als Ray ermee begint en ik de foto's binnen heb of gewoon voor de mensen die lekker willen ouwhoeren over iets dat er kwa onderwerp een beetje bij in de buurt wil komen.

Hier een stukje uit een ander topic over wat er met mijn hengels gaat gebeuren:

kevin diederen schreef:Misschien dat hij straks Sticky word als ik het project waarmee ik Ray opgezadeld heb gedurende mijn uitzending kan plaatsen.

2x 11 ft, 1,75 lb testcurvemedium tapered carp hengels van het engelse Crown

Beide hengels gaan geheel gestript worden en het volgende gaat er aan gedaan worden:

Kurken greepje met op het einde een subtiele rvs cone.

Fuji reelhouder met daarboven een iets breder uitlopend stukje kurk.

Boven de greep een klein rvs ringetje.

Daarboven een sticker met in het zilver " Kevin Diederen 11ft 1,75lb "

Zilveren sierwikkeling

11 Sic oogjes met zwarte wikkelingen op een zwart gelakte blank.

Rvs Ringetjes bij de pensluiting.

Nu nog op zoek naar een tweetal molentjes. Heb 4 maanden de tijd.


Hier een stukje over de hengels in de staat waarin ze waren voordat er begonnen ging worden met de sloop en heropbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het besluit om ze te laten ombouwen is eigenlijk gekomen door het feit dat ik een beetje genoeg had van de slechte lak die er op de hengels zat. Ergens tegen aan stoten en een gedeelte van de laag was weer beschadigd. Ook is me laatst een van de molens uit de reelringen gedonderd en begon ik langzaam voordelen te zien in een vaste reelhouder en wilde ik bovendien de paar kleine verschilletjes tussen de twee hengels weg laten werken. En zoals jullie het allemaal kennen komt van het een het ander en worden de hengels nu helemaal opnieuw gebouwd.
De bedoeling is ook om er volgend jaar, na de uitzending, een nieuw stel molens onder te leggen voor de vijver/putjes/meertjes/plasjes/kanaaltjes visserij. Het zijn maar lichte hengels van 3.30 meter lang en een testcurve van 1,75 lb. dus het zullen in ieder geval geen lompe grote dingen gaan worden. Als het maar een beetje fatsoenlijk uitziet en vooral van goede kwaliteit is. Het hoeven geen reels te zijn om haaien op de kant te sleuren of molens om meer dan 100 meter mee te gooien. Loodjes van 60 gram, afstanden tot een meter of 50. Het kleine fijne werk... Er zijn wel een paar eisen die ik stel zoals bijvoorbeeld een lijnclip, nette opspoeling, fatsoenlijk uiterlijk (oog wil ook wat) geen onnodige ongein en een molen die gewoon fijn in gebruik is. Absoluut geen glitter glamour baitrunnertjes van ultimate of een dergelijk merk. Gewoon een fatsoenlijk ding voor onder een super licht setje.
Laatst gewijzigd door kevin diederen op 25-02-2007 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-11-2006 19:20

Men neme geen schaar en knipt en pl...

Kevin,

Lijkt me mooi te gaan worden, helemaal als de 'Rayman' himself het klusje gaat klaren. Persoonlijk denk ik dat je de subtiliteit van de hengels teniet zult doen als je er van die kanonnen (50) van molens op gaat zetten. Ik durf zelfs te stellen dat 4500'ers wellicht wat te veel van het goede kunnen zijn en 3500'ers het geheel meer 'evenwichtig' maakt. Helemaal als ik zie welke wateren je er mee wilt gaan bevissen. Aan de kleurstelling zal het niet liggen, die komen immers allen terug in deze Shimano baitrunner-serie wat voor een perfecte combinatie kan zorgen. En ik spreek uit ervaring. Of ze het Dyneema geweld kunnen weerstaan weet ik niet.

Shimano 10000 XTE wellicht?????
Groet,

John
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

21-11-2006 19:27

heey kevin

als ik jou was zou ik ook voor shimano usa B 3500 gaan (de kleinste mole uit de serie).
een molen niet al te duur + hij heeft zich Qua kwaliteit al lang bewezen+hij heeft een vrij classic look en daar hou jij als ik je materiaal zie wel van. :wink:

in iedergeval succes met het omlatenbouwen van je hengels ik hoop dat ze mooi woorde + succes met het vinde van een nieuwe molen.


m.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2006 19:39

John,

Bij een maatje 50 denk ik zelf aan iets vergelijkbaars kwa formaat als de GT 5010. Een meter of 200 35/00 of iets dergelijks. De USA's van shimano zijn inderdaad erg lomp en daardoor is daarvan de maat 3500 eigenlijk het enige wat zou kunnen. Ik had ze laatst ook bijna gekocht. Ik hoor nu alleen niks meer van de verkoper en wat mij betreft mag hij lekker een andere koper zoeken. Ook twijfel ik een beetje aan de spoeling waardoor ik toch liever doorzoek naar iets anders.

Zelf heb ik er tot nu toe een stel Sigma's van Sjeekspier onder gebruikt en ik moet zeggen dat de maat 50 daarvan het beste in de buurt komt bij hetgeen wat ik zoek. Het enige nadeel is dat ze wat gammel zijn met binnendraaien en dat er geen lijnclip opzit wat ik wel zo prettig vind met precieze worpen tegen begroeide kantjes of kleine voerplekjes.

De XTE die je al noemt kom in principe wel een beetje in de buurt van hetgeen dat zal voldoen. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze bij de baitrunners van shimano die de slip achterop hebben zitten na een paar jaar wat kwaaltjes met de slip meren. Maar zijn dat niet vaak de mensen die een klein baitrunnertje gebruiken voor riviervisserij, grote afstanden, dikke lijnen, sleuren en allerlei andere zaken? Wel raar dat er zat engelse vissers zijn die nog steeds hun GT 6010 met vreugde gebruiken op hun day ticket watertjes die je in principe een beetje kan vergelijken met de wateren die ik bevis. En die paar mensen die in plaats van de molens bij die kwaaltjes weg te doen ze naar een service center sturen en de slipplaten laten vervangen hoor je daarna ook niet moeilijk doen.
De XTE vind ik dan wel weer een te diepe spoel erop hebben zitten. Veel loze lijn die ik nooit zal zien. Zal een GT, GTE, GTE-b of een van die nieuwe dan niet net zo goed voldoen?

Een andere kandidaat is de Shimano Spheros 5000. Deze molen is me echter vrij onbekend en ik heb hem toevallig ook bij Ray mogen zien. Die eerste indruk vertelde me dat het een klassebak moet zijn en als ik de reviews moet geloven is het werkelijk een topmolen. Het nadeel is dan alleen dat het moeilijk is om vanaf Afghanistan (vissen op zandkarper gedurende een ruime 4 maanden) moeilijk zaken is doen met marktplaats om een stel Spherosjes te pakken te krijgen en ik bij terugkomst toch liefst zo snel mogelijk een stel molens te pakken wil hebben om weer aan het vissen te kunnen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

21-11-2006 19:40

hey mede Limburger,

ik zou qua kleur zeggen dat de nieuwe shimano's ook heel mooi bij de beschrijving die je geeft passen.
de aero xte-a, al dan nier de superbaitrunner, wel te verstaan.

MVG,
TOM
knollenvanger 1ste klas
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2006 20:43

Nu heb ik ook nog een aanbod van 3x Shimano GT4500 (eerste serie) voor 125 euro. Een van de molens draait iets stroever maar heeft een beurt gehad en verder zijn ze alledrie gewoon in orde. Ook krijg ik er nog dubbele slingers bij.

Is dit dan misschien iets?

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
henry hummel
Berichten: 82
Lid geworden op: 01-12-2004 10:29
Locatie: ter apel
Contacteer:

21-11-2006 20:57

ik zou er sjeekspier ambifex 2410 onder doen 270 30/00 met gemak geen baitrunners onder antiek of je moet de oude shimano baitrunners kunnen krijgen de amerikaanse met plastic spoel
draaien draaien en nog eens draaien
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2006 21:02

Het nadeel van de meeste echt oudere molens zoals de Sigma, Ambidex of de befaamde Penn ss is toch het gebrek aan lijnclip.
Met aftuigen elke keer een elastiekje eromhee. Het elastiekje weer kwijt zijn... Op afstand net op de rand van het taludje werpen. Makkelijker als je de afstand op de lijn markeert en gewoon even de markering onder het clipje zet. Of als je tegen obstakels vist. Net een metertje of vijf te kort gekomen. Paar meter extra van de spoel. Lijn onder de clip en iets meer kracht (scheelt heel veel rigs op jaarbasis). Of spodden op een afstandje en dan moeite hebben met de afstand in te schatten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-11-2006 22:56

Kevin,

De Ambidexen beschikken wel degelijk over een goede lijnclip. Zou jij als retro-freakje toch moeten weten. Of je die molens nou onder je gerestaureerde 'kroontjes' moet gaan hangen is weer een heel ander verhaal.
Persoonlijk denk ik dat je iet moet gaan zoeken dat wat minder oubollig aandoet. Al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik zelf ook een shakespeare 2210 onder m'n R & C afgebouwde 13' New Zealand heb hangen.
Groet,

John
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2006 23:03

Wat denk je dan van de Shimano GT 4500?

Begin nu zelf echter ook langzaam aan de spheros 5000F te denken. Misschien eens kijken of iemand me die kan regelen als ik er straks die paar maanden tussenuit ben zodat ik ze dan mooi heb als ik terug kom.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

21-11-2006 23:29

Kevin,

Ik denk wat jij al verwoordde. Nl. hét 'achteropslipprobleem'. Het was een optie die ik eigenlijk niet had moeten noemen. Oftewel, forget it en ga op zoek naar een alléén vooropslipmolen, óf een vooropslipmolen met beetrunner.
Groet,

John
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2006 23:35

Spherosje dan meer?

Nu nog iemand zoeken die zo gek is om voor mij te zoeken als ik weg ben over nog maar een iets meer dan een weekje.

Zou luxe zijn om bij terugkomst de nieuwe hengels ook al te kunnen voorzien van nieuwe molens.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-11-2006 23:37

4000 of 5000 dan wel he... niet de wel nog leverbare 12000 :o
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-11-2006 19:24

Of toch de GT's... hmmm... 8)

Heb er een paar maanden bedenk tijd voor.

Zal het kwa kromme assen en verneukte slip gedoe een beetje overdreven zijn of komen door gebruik onder zwaardere omstandigheden als deze molens voor bedoelt zijn?

Zomaar een vergelijking:

Ik: 1,75 lb hengel met 11 ogen, dus de meeste druk komt op de hengel.

Anderen: 2,5 lb met 6 ogen, dus de weerstand van de ogen is te verwaarlozen. De molen vangt alle klappen op.

Ik: 60 gram lood maximaal onder de betreffende hengels, en dit onder de kant tot maximaal 50 meter ver.

Anderen: Met een zwiep 120 gram weg willen zetten en daarna binnen takelen om zo de molens aan het werk te zetten.

Ik: maximaal 30/00 nylon onder mijn licht glas om het een beetje in balans te houden. Op veel wateren zoek ik daarnaast ook nog eens de wat minder linke stekken op.

Sommige anderen: 35 tot 40/00 nylon of een dikke dyneema lijn en tegen takkenbossen, palen en bruggen aanvissen en meteen sleuren na een aanbeet.

Wat zou beter voor een molen zijn?

Ik ben echt aan het twijfelen en ben eigenlijk blij dat ik nog geen keuze hoef te maken.

Misschien wel een leuk discussie-punt. Hier in NL worden de Shimano Aero baitrunners (de baitrunners met slip achterop) onder te zware omstandigheden ingezet en zo om zeep geholpen. Waar of niet waar?
Hier zeikt men de molen af, in Engeland gebruikt een groot deel van de mensen ze nog voor barbeel, brasem, zeelt en karpervisserij op kleiner water/kortere afstand. En daar lijken ze niet te slijten als je het vergelijkt met hier. Hoe kan dit?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

22-11-2006 19:43

Omdat we in nederland liever geen geld uitgeven aan onderhoud? en oud spul dus als oude meuk wordt betiteld 8)
Omdat zoals je al zegt de molens misbruikt worden voor wat ze gemaakt zijn?
Omdat we in Nederland zo graag nieuwe spullen willen laten zien?

Ga zo maar door....

Denk dat je ook wel een punt hebt met de wijze van gebruik van hengel en molen, alleen denk ik niet dat het aan het aantal ogen ligt, maar aan de blank.

Gebruik je fasttaper, zal er meer druk op de molen komen, bij een slowtaper op de hengel? Bij verkeerd drillen t.o.v. de eigenschappen van de hengel, gebruik je je materiaal ook verkeerd, en pleeg je dus roofbouw. En zal je materiaal dus sneller kapotgaan.

Of loop ik nu te zwetsen?

Groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-11-2006 19:50

Ogen = wrijving = weerstand.

Snappie?

Het zal inderdaad ook enorm schelen wat voor actie de hengels hebben. Volgens de bouwer van de blank gaat het bij mij om een medium taper. Zelf omschrijf ik het liever als een stuk gekookte spaghetti.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

22-11-2006 20:01

kevin diederen schreef:Ogen = wrijving = weerstand


Weerstand=<>belasting van molen/hengel

Als je de maximale curve van de hengel gaat overscheiden, ben ik het met je eens. Maar als het goed is, zijn de ogen zodanig geplaatst, dat deze zorgen voor een ideale lijn t.o.v. molen-beugel. Tenzij de molen niet in overeenstemming is met hengel.

sniesnasnappie :)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Theo Belt

22-11-2006 21:50

Geile piepers..die dingen krijsen als de ziekte. Ik heb er nog één in de vitrinekast liggen :D ...dat mag toch in dit topic gewoon ouwehoeren over je spulletjes?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-11-2006 23:47

Zijn ook geile krijsers... Waarom denk je dat ik ze heb. 8)
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

23-11-2006 00:32

Kevin, onder die stokken van jou, horen gewoon nostalgische molens, de beschrijving waar je wilt gaan vissen en op wat voor manier gaat je met Sigma's of Ambidexen ideaal af. Een Sigma 050 bijv. Die molens zijn qua slip gewoon the shit, en zeker goed te gebruiken voor dat soort visserij.



Gr. Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-11-2006 00:42

Pff... doe niks anders meer dan dit board lijkt het wel.

Zelf heb ik nu nog een tweetal Sigma's die eerst in de verkoop stonden, maar sinds een bepaald iemand niks meer van zich laat horen met betrekking tot het kopen en iemand anders niks meer van zich laat horen met betrekking tot het verkopen van een ander stel molens aan mij ziet het ernaar uit dat ik deze molens ook de komende tijd houd.

Het enige jammere is dat ze niet identiek zijn. Een 2200ck 050 en een 2200 in de maat 040 (is met ratel terwijl de ck zonder ratel is). Beide hebben metalen spoelen en een metalen body.
Als iemand een 050 van de 2200ck serie heeft en die wilt ruilen voor mijn 040 ben ik dat bereid te doen. Graag zelfs.

De molens zijn ook prima hoor. Ik mis alleen de lijnclip voor afstandsbepaling als ik strak ergens tegenaan of op wil vissen. En de fietsenband vind ik te lomp. Weet iemand anders dan nog iets? Lijkt namelijk erop dat er weinig molens te vinden zijn die een beetje in de buurt komen. Alleen dat verdomde clipje voor die paar keer per jaar dat ik strak tegen een talud vis, voor overhangende struikjes, spod en dergelijke en het gewoon makkelijk is om zo de afstand perfect te hebben.
Of anders gewoon de sigma voor algemeen gebruik en er iets met lijnclip bij doen voor die paar keer? Dan zou namelijk nog een extra 2200ck 050 voldoen.

Ik zag laatst nog een Sigma zonder stikkers. Schijnt dat ze dan minder waard zijn. Ik vind het zelf wel strak uitzien. Hoe krijg je die er eigenlijk af?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-11-2006 16:44

Vanwege de betrouwbaarheid van de sigma's gaan het deze dus gewoon blijven (na lang denken). Het missen van de lijnclip zal ik dan misschien gaan opvullen met een setje kleinere Shimano Baitrunners voor gewoon erbij.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
maikel van den bliek
Berichten: 231
Lid geworden op: 20-06-2006 22:45
Locatie: oosterhout (nb)

25-11-2006 18:39

op marktplaats staan nu 2 Spheros type SP-5000F
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

25-11-2006 19:16

Je hebt een beetje pech dat die Spheros molens sinds "De Dunne Lijn" ineens aardig populair geworden zijn! Misschien is dat ondertussen al een beetje geminderd. Maar het zijn wel goede molens volgens mij.
Als je baitrunners aero gt koopt die in goede staat zijn zal je ze echt niet verslijten volgens mij, als ik zo zie hoe je ermee gaat vissen. Die problemen met kromme assen en dergelijke komen volgens mij zoals je al zegt, door ze in te zware omstandigheden te gebruiken. Bv; met 40/00 vasthangen aan de bodem, slip toedraaien en dan op de molen trekken tot de draad breekt, dan kan ik geloven dat er wel eens zo'n molen is die het begeeft ;).

Anyway, veel succes met het afbouwen en pas een beetje op in afghanistan hehe.
Groeten,

EDIT: Ik kwam heel toevallig dit nog tegen:
http://www.kapaza.be/results/userid/DVH4M7DPKP/

Woont in maasmechelen, dat is in belgisch limburg net de grens over, langs de maas ;) verkoopt Sigma's én Aero GT's , dan kan je wat afwisselen :)
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

26-11-2006 12:26

Kevin,

Hier heeeel veel ervaring met de shimano gt tjes, en ik zeg je dit;

Die slip achterop wil je niet. In de winkel is deze top, maar na een jaar takelt het af. Waarom? twee redenen;
- lange indirecte as naar de slip
- heeeeeel kleine slipplaatjes

We zijn nu allemaal over op bigpits (dus met grote directe slip) en dat is dus echt heel veel beter.

Of je pakt inderdaad gewoon de 3500, zolang de echte slip maar voorop zit.

Succes! :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...