Opknappen glasstokken.

Plaats reactie
kevin diederen

30-10-2006 21:27

Een goedenavond...

Binnenkort is het dan zover en kan ik, als alles goed gaat, mijn geliefde hengels afgeven aan de hengelbouwer voor een make over. De bedoeling is om de lak van de hengels aan te pakken... en als ze dan toch daar zijn meteen een make me beautifull ervan te maken. Zo gaan bijvoorbeeld zowiezo al de ogen eraf en worden ze opnieuw met wikkelingen erop gezet. Het gaat echter wel om dezelfde ogen aangezien deze nog steeds in goede staat zijn.
De kurken greep van de stokken was ik wel nog even over aan het twijfelen aangezien ze lichtelijk verschillen tussen beide hengels. Bij een van de hengels is de greep bovenaan namelijk iets breder uitlopen wat bij veel oudere hengels te zien is. De andere greep is echter gewoon overal even breed. Ook scheelt de lengte een cm of 2. Het is echter niks waar ik me aan stoor. En ook vanwege het kosten plaatje zal dit dus waarschijnlijk zo blijven.
Wel komt er achter op de hengel een cone/stootdop om het kurk een beetje te beschermen.

Dan zijn er echter nog maar twee dingen die me bezighouden.... Een daarvan, de minst belangrijke is de kleur van de wikkelingen. Het bekende rood dat vele merken zoals Hardy in de loop van de jaren op duizenden hengels hebben mogen wikkelen? Voor iets subtiels zoals gewoon donkerbruin zoals de blank? Iemand met ideetjes voor dit tweetal hengels? Het gaat in ieder geval om een, op het moment, donkerbruine stok.

Het tweede waar ik over dacht was het voor of nadeel van rvs ringetjes bij de oversteeksluiting. Wat zouden jullie doen als je zowel kijkt naar het visuele, de kosten als eventuele voor of nadelen?

In ieder geval al bedankt voor de info en hulp.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.

30-10-2006 21:35

Kevin,

Iets donkerder bruin dan de hengel zelf vind ik het mooiste. Dat groen met rood kan echt niet meer. Gewoon zwart is ook erg mooi. Op dergelijke hengels zou ik ook geen sierwikkelingen in een andere kleur boven het handvat doen. Voor het lakwerk is 2 componenten erg mooi. Dat maakt ze heel erg sjiek. Verder zou ik er zeker geen RVS ringetjes op zetten. De sluiting is al dik genoeg en hoeft niet extra geaccentueerd te worden. Gewoon een smalle wikkeling is meer dan genoeg. Dat zijn dan mijn ideeën.
kevin diederen

30-10-2006 21:44

Bas,

Ik wist gewoon dat jij als eerste ging reageren. Heb je misschien ook foto's van zwarte wikkelingen op die typische bruinige glasblanks? Foto's voor ideetjes zouden namelijk erg welkom zijn.

En een cone/stootdop? Hoe denk je daar over?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.

30-10-2006 21:49

Helaas Kevin, Ik heb alles van glas weggedaan, behalve m'n eerste Hardy. Zo'n simpele alu cone van b.v. Wout van Leeuwen staat er erg mooi op. Deze zijn gemaakt van duraluminium (= alu/koper-legering) en oxideren niet.
Kijk eens op marktplaats en zoek op Hilton. Dan vind je wat foto's van oude Jack Hilton hengels. Die zijn ook zo sober afgebouwd. Meer hoeft het toch niet te zijn?
kevin diederen

30-10-2006 21:54

Ja, maar dat zijn ook droomhengels... Die van mij zijn slechts superstokken. :lol: Dat zwarte heeft inderdaad ook wel iets. Zal er een nachtje over slapen.
Zal ik nu dan maar gezellig gaan doen en collega's vervelen in de bar? :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
John Pannekoek

30-10-2006 23:30

Kevin,

Er zit best wel wat in wat Bas zegt wat de bruine wikkelingen betreft. Als je op het topic van mijn gereviseerde Tri Cast's kijkt zie je de bruine wikkelingen die ik heb gebruikt die nu na het aflakken, qua kleur nagenoeg hetzelfde zijn gebleven omdat ik ze voor het aflakken met Color Preserver heb voorbehandeld. Als jij dat nou niet zou doen drogen de wikkelingen een stuk donkerder op, en dat zou nou precies de kleur kunnen zijn die jij zoekt.
Ik kan je in de loop van de week wel een fotootje pb'en van hoe die kleur er ongeveer uit gaat zien.
Succes ermee.
Groet,

John
kevin diederen

31-10-2006 20:32

Alweer een goedenavond,

De cone/stootdop is al uitgekozen. Het word die wat op de volgende url te zien is in combinatie met de lange foam greep.

http://www.carpobsession.nl/RRT/site/pagina/plaatjes/coon2.jpg

Bij de ogen denk ik nu toch weer aan zwart. Het is toch een feit dat het een kleur is waar je niet snel op uitgekeken raakt omdat het toch gewoon is.

Zometeen de bouwer maar op de hoogte brengen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.

31-10-2006 21:29

Dat is ook erg sjiek, Kevin. Boven de greep ook een RVS ringetje maakt het helemaal af.
kevin diederen

31-10-2006 22:30

Bas,

Met betrekking op het rvs ringetje heb je misschien wel gelijk. Misschien een leuk extraatje. Zal wel mooi worden als Ray zijn best doet. :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie