hengel voor drijvend vissen?


Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

17-10-2006 22:19

kevin diederen schreef:Zinkt :wink:


is dat erg dan?
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

17-10-2006 22:55

als je drijvend vist is het geen voordeel in iedergeval je zou kunnen in vetten met vaseline maat weet niet of het dan nog ontzichtbaar is..
Hou je hoofd koel
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

18-10-2006 07:58

nylon drijved wel?en is ook ontzigbaar?
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-10-2006 16:09

Alle nylon zinkt in principe. Gewone nylon blijft echter wel een tijdje aan de waterspiegel hangen. Meestal ligt mijn haakaas hooguit een paar minuten in, dus dan zinkt de lijn nog niet.
Fluorcarbon zinkt echter als een baksteen. Gevolg: vissen die door je lijn heen zwemmen en schrikken. Je zou de lijn inderdaad kunnen proberen in te vetten, maar dat is mij teveel werk. Ik vind fluorcarbon trouwens helemaal niet prettig bij het korsten. Het is gevoelig op de knopen en de schuurbestendigheid vond ik ook niet top, hooguit voldoende.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

18-10-2006 17:41

Teveel werkt,even je spoel insprayen met een spray,duurd toch zeker wel 5seconden? :lol:
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

18-10-2006 20:08

ferenc van de vorstenbosc schreef:Teveel werkt,even je spoel insprayen met een spray,duurd toch zeker wel 5seconden? :lol:


ik ben het met martijn eens! :lol: 8)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-10-2006 22:14

Dayo,

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=35698

Kijk hier eens! Hier heb je de hengel die ik noemde voor het oppervlakte
vissen bij obstakels. Misschien dat ie ze ook wel per stuk verkoopt!? Hoeft
altijd geen Shimano of dergelijke op te staan... :D :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

19-10-2006 07:36

ik heb pb gestuurt aleen met ik nog wachten op pb terug
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-10-2006 09:37

ferenc van de vorstenbosc schreef:Teveel werkt,even je spoel insprayen met een spray,duurd toch zeker wel 5seconden? :lol:


Laten we het er op houden dat ik soms een beetje lui kan zijn :D

Maar zoals ik al zei: ik vind fluorcarbon sowieso niet echt geweldig spul.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-10-2006 09:51

Voordeel van zinken: Wind heeft minder te vertellen.

Nadeel: Lastig met het opnemen van de lijn bij een aanbeet en door het gewicht zal je vaak het aas langzaam naar je toe trekken. En dan heb ik het nog niet over lijnzwemmers en dergelijke zaken.

Dyneema niet geschikt vanwege de zichtbaarheid? Vreemd dat het met de vliegenlat wel lukt. :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-10-2006 15:49

Heren, ik mis hier toch wat essentieels. Ik denk dat men soms helemaal in de foute richting denkt over materiaal en techniek.
Ik heb in mijn beginjaren van het karperen (van begin tot halverwege de tachtiger jaren) héél veel met drijvend aas gevist. Naderhand is dat afgezwakt omdat mijn interesse in de wateren die hiervoor geschikt waren flink afnam. Ik heb me toen helemaal op het riviervissen gestort.
Eén van de essentieelste zaken uit die tijd was dat een karperhengel zacht moest zijn. Dit om het zéér zachte aas te kunnen verplaatsen op een redelijke afstand. Karperhengels, in die tijd altijd van glas, hadden een bepaalde eigen massa wat essentieel was. Voor het moderne karpervissen is een strakke snelle hengel wel doelmatig, maar voor het vissen met zacht aas dus absoluut niet.

Even een aantal zaken op een rijtje:
- vissen zwemmen bovenin het water en zijn vaak erg schuw;
- ik moet dus zo ver mogelijk van de vis wegblijven;
- vissen zijn door dressuur vaak erg voorzichtig;
- ik moet dus met zo dun mogelijke lijn en zo fijn mogelijk haakje vissen;
- het mooiste is als ik kan werpen zonder extra drijfmiddelen cq verzwaringen te gebruiken.

Mijn ideale karperhengel voor op open water drijvend te vissen:
- zeer lichte testcurve om een lekker dunne lijn te kunnen gebruiken, laten we zeggen 1 lb;
- zéér progressieve buiging;
- wel lekker lang, maar niet zo lang dat het een slappe dweil wordt, laten we zeggen 3,30 meter;
- lekker veel massa zodat de hengel lekker zacht wordt en dus lekker zwiept door zijn eigen gewicht, een glashengel.
Uiteraard afgebouwd met genoeg ogen, laten we zeggen op een lengte van 3,30 meter 10 ogen, je hoeft ook niet te overdrijven.

Nu kunnen we lekker dun vissen wat als voordeel heeft dat we het aas zeer natuulijk kunnen aanbieden en dat we door die dunne lijn lekker ver kunnen gooien.
Omdat de hengel eigen massa heeft, wordt een licht aasje toch genoeg energie meegegeven om het relatief ver te kunnen verplaatsen. Hierdoor kunnen we verder van de vissen wegblijven.

Jan Schreiner begreep dit in de zeventig en tachtiger jaren héél goed. Het werd alleen vaak niet begrepen door mensen die niet verder dan hun neus lang was nadachten. Lekker simpel denken, een hengel moet zo licht mogelijk zijn, niet dus.
Ik ben in bezit van Fair Play Winston Special Light. 3,30 meter en geschikt voor lijnen tussen de 18/00 en 22/00. Wat deze hengel bezit om licht te vissen vind je in geen enkele moderne hengel. Ik heb vroeger met een Hardy glashengel met een testcurve van ongeveer 1,5 lbs drijvend gevist. Deze was zelfs nog te hard hiervoor.

Je kunt het van me aannemen of niet, maar denk er toch maar eens goed over na.

Met (niet over)drijvende groet,

Raym :wink: nd
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-10-2006 18:40

Raymond,

Zou je bij een onderwater takkenjungle of plompenveld ook met gemid-
deld 0,20mm nylon vissen...?

Ik niet... :)

Zoals ik al eerder zei: Voor obstakelvrij water inderdaad een glasstok
voor mij, met zo dun mogelijk nylon (0,20mm). Bij obstakels heb ik liever
een hengel met wat meer power, maar het moet absoluut geen pook zijn!
Gewoon een mediumgetaperde stok van carbon...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-10-2006 19:55

Ha Benny,

Mag ik hieruit concluderen dat je het met mij eens bent?

Ik wil graag argumenten horen van mensen die denken dat een hengel zo licht mogelijk moet zijn.

Raym :D nd
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-10-2006 20:09

Raymond,

Voor zacht aas als een korst, geweekte brokjes alsmede het gewone bodemvissen met zacht aas geef ik je groot gelijk. De oppervlaktevisserij die ik vanwege omstandigheden de laatste jaren heb moeten toepassen is echter meer van de controllers en smijten. Wat dacht je van snel, strak en hard om meters te gooien? Langzaam begin ik echter ook iets meer mogelijkheden te vinden om her en der toch dicht onder de kant (max 20 meter) met een korst of alleen het gewicht van een brokje mijn ding te doen.
Niks dan lof over glas... Niks dan lof over zwieberstokken... Alleen dan wel voor de visserij die jij noemt. Als het controllers en meters maken word ben je beter af met een snellere stok.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-10-2006 20:11

Kevin,

Zoals vermeld in mijn posting, even iets verder denken.

Groet,

Raym :D nd
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-10-2006 00:07

Raymond,

Ja, in zekere zin!

Zo licht als kan, maar zo zwaar als moet... 8) :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

20-10-2006 00:22

Raymond,

Ik snap nu waarom Bert Schouten mij de glasblank aan heeft geraden, hij heeft bij Jan Schreiner in de zaak gewerkt en het hengelbouwen van hem geleerd. Mag ik trouwens even melden dat mijn buurvrouw een Schreiner is? En inderdaad familie!

"Heb je een beetje hengels?"
"Ja buurvrouw, bossen!" Terwijl ik mijn foudraal met 5 hengels uit de auto haal.
"Ja, maar ik bedoel ECHTE engels, Fairplay bijvoorbeeld?"
Slik... "Ik heb geen geld voor ECHTE hengels..."

Omdat ik tijdens een struintocht veel verschillende soorten stekken bezoek, vis ik standaard met 25/00. In mijn ogen een echte allround lijn voor het korsten. Maar dan zit je al gauw op hengels met een testcurve van 1,5 tot 1,75 lbs. Lichter vissen doe ik graag, maar alleen als het kan.