koeling mercury

Plaats reactie
Henk Janssen

27-09-2006 00:29

Hallo , ik heb een vraag over de koeling van mijn bb
Het is een mercury 5 pk bj 93.
Hiervan is de waterpomp vervangen, maar ik hou nogsteeds last van oververhitting meestal na een uurtje varen.
Er komt wel een straaltje water uit maar niet noemenswaardig wel gloeiend heet(stoom)
Ik vermoed dat er een koelwaterkanaal in de motor zelf verstopt zit, Kalk/Slip?heeft iemand ervaring hoe ik dit kan oplossen.
Ik heb het al geprobeerd om door te spuiten maar dat lukt niet,kan ik 1 of ander antikalk middel gebruiken met de moter het is van Alu/Lichtmetaal.
Gezien de arbeids kosten van tegenwoordig wil ik zoveel mogelijk de gang naar een dealer vermijden
Marc Schrikkema

27-09-2006 07:37

Henk,

Zolang jouw antikalkmiddel geen zoutzuur is kan het hoor. Ik zou beginnen met een relatief onschuldig middeltje als citroensap. Realiseer je wel dat kalk veelal slecht loslaat in bochtjes etc.

Mocht citroensap niet helpen dan zou ik overgaan op de middeltjes uit de supermarkt "wijnazijn" etc. En als dit ook niet lukt dan een zoutzuuroplossing bij de apotheek halen (max 33% dacht ik) Zelf nog een beetje aanlengen en spoelen, daarna even laten inweken en schoonspoelen.

Je merkt snel genoeg of jij resultaat hebt, het waterstraaltje zou moeten vergroten.

Is ons buitenwater zo kalkrijk trouwens dat er verstoppingen kunnen ontstaan? Of bestaat er een kans dat er gewoon andere vuiligheid in de koelleiding zit?

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Henk Janssen

27-09-2006 07:58

Hallo Marc ,
ik denk dat het komt dat ik er veel mee in nieuwkoop vaar en op een aantal plaatsen vaar je zo in de drek .
vooral in de kreekjes.
ik weet het , mag niet maar er zitten zulke mooie vissen .
groet Henk
Marc Schrikkema

27-09-2006 09:31

Hoi Henk,

Dus het is waarschijnlijker drek dan kalk :-)

Als je die niet kunt doorspoelen met water dan moet jij waarschijnlijk toch een beetje sleutelen. Maar HEY!!! hoe moeilijk kan dat zijn? Alles in dezelfde vorlgorde weer monteren al tijdens demontage dan kan er toch niet zo heel veel fout gaan?

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Henk Janssen

30-09-2006 16:08

Hallo, was simpeler als dat ik dacht de koppakking was lek
groet Henk
jacco noordermeer

30-09-2006 17:01

nog een tipje henk
het uitstroom gaatje achter de motor is vaak kleiner dan de spoelpoorten zelf
met een nylon draadje van bv een carwash centrum kan je dan vaak de zand of klei stukjes er uit pulleken
heel vaak zit daar vuil voor :wink:
Plaats reactie