Het enige WÉRKELIJKE tentenopzettijdentopic!!!!!


John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

23-08-2006 21:51

Mensen,

Er wordt hier bijna dagelijks de vraag gesteld hoe lang het duurt voordat een bepaalde tent is opgezet. Het is best wel verklaarbaar dat de meeste antwoorden daarop niet altijd even realistisch zijn. Je wilt immers niet overkomen als een kortzichtige suffe nitwit die een té foute tent voor véél te veel geld heeft aangeschaft. Maar om nou te gaan lopen bléren 'mijn Fox Classic Eurodome staat in wel 10 minuten' of 'mijn Twin skin met extended overwRAp(!) staat in 3 minuten' gaat dan net iets te ver, en of je hier de vraagsteller een dienst mee bewijst valt sterk te betwijfelen.

Mijn voorstel is om hier kort maar krachtig jouw werkelijke ervaringen neer te zetten in hoeveel tijd je privé domijntje ongeveer staat. Hou de stopwachtjes in stelling en laat anderen delen in je werkelijke ervaringen en vertel er vooral bij wat je zoal voor shit tegenkomt waardoor je het door de fabrikant/vriend/collega/medeboarder beloofde aantal minuten/uren bij lange na niet hebt kunnen halen.
Zelf heb ik eerder al ergens anders laten weten dat ik mijn JRC STI two men Twin skin (pffft..) echt niet in 5 minuten compleet en strak opzet. Dit in tegenstelling tot wat sommige verkopers beweren.
En já, ik ben een ouwe lul maar heb de conditie van een paard 8).

Nou kun je je hele handel zonder grondzeil neersodemieteren en er twee haringen inprikken maar ik denk dat we daar niets mee opschieten. Wees vooral realistisch en kritisch, totale tent strak en compleet opgezet zoals de fabrikant/vriend/collega/medeboarder doet geloven, en laat de omstandigheden meewegen. Op de Scheveningse havenhoogte met ZW 7 zul je je 24 prikkertjes immers wat moeilijker kwijt kunnen dan in het stadsplantsoen aan de overkant bij ZO 2.
Slechthorend zijn hoeft ook geen noemenswaardige handicap te zijn. Het door omstandigheden minder functioneren van ledematen of zelfs het ontbreken van een of meerdere hiervan zal al wat lastiger worden.

Oh ja, je mág ook reageren met 'ik heb lekker een oval/plu en ben binnen ? min. klaar' maar echt constructief lijkt dat me niet.
Groet,

John

Ps. Als ik iets vergeten ben hoor ik het graag.
dennis Ganzevoort
Berichten: 193
Lid geworden op: 08-12-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-08-2006 22:16

de cyfish1 van chub

grondzeil uitvouwen, en in de goede positie leggen 1min 3 sec
tent uitvouwen en buizen in elkaar doen, spanband spannen 39 sec.
middenbuis plaatsen 1min 10 sec. ( gaat soms sneller)
haringen prikken( 13 stuks) 1min 30 sec.

tentje staat dus in iets minder als 5 min. en staat zoals het horen moet!!

met de winterskin ben ik ongeveer 3min bezig, inclusief haringen!! ( 11 stuks)

het inpakken duurde inclusief winterskin, 8min en 40sec ,alles in de de tas en netjes opgevouwen

ik had dit al een keer geklokt!( toevallig nog vorige week ook, ik was zelf namelijk benieuwd hoelang ik er over deed om mijn plekkie te maken!!) vandaar dat ik je zo snel andwoord kan geven!

ik hoop dat je zoiets bedoeld

mvgr. Dennis
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

23-08-2006 22:30

Dennis,

Ik heb een naam (azijnpisser!) hoog te houden dus voortbordurend daarop; ik mis het tent aan het grondzeil bevestigen, oftewel 'klitshit-verhaal' en tentflappen onder het zeil werken!!!

Wat Epo al niet met je kan doen!!! Bedankt voor je bijdrage.
Groet,

John
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-08-2006 22:41

John,
boeiend zal eens gaan klokken maar gebruik nooit geen grondzeil en heb over het algemeen niet zo veel haast met opzetten daar dit geen prio geniet. Wel vindt ik het handig een tent te hebben die makkelijk en voor mijn gevoel snel in elkaar is te klappen zodat ik snel kan verkassen.

zal ook het zeil eens monteren, je hoort van me ergens volgend week ;-)
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

23-08-2006 22:42

lijkt me een interresante topic ! Ga binnenkort ook is met wat verschillende tenten kijken wat de tijden zijn.
dennis Ganzevoort
Berichten: 193
Lid geworden op: 08-12-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-08-2006 23:04

hallo john ( azijnpisser)

dat klitshit-verhaal, zit bij het haringprikken!!, haha

groeten!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2006 23:08

John,

Veel te lang bezig met mijn titan plus canopy of mijn groundhog. Ook last van een timmermansoog en veel te kritisch. Daarom is de tent opzetten het sluitstuk als alles er netjes in ligt en de steunen waterpas precies de hengels de goede richting in laten wijzen onder exact de gewenst hoek. Na mijn aas op de vierkante centimeter geworpen te hebben. Brrrr, saai. :(

Groet, Kees
Gil Van Elsen
Berichten: 19
Lid geworden op: 21-08-2006 20:05
Locatie: Mol

23-08-2006 23:40

mijn tent is opgezet in 2 seconden en afgebroken in 7 seconden:)
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

24-08-2006 00:35

Gil,

Als jouw afmetingen 7cm. x 2cm. zijn kan ik me daar iets bij voorstellen. Wat ook relevant kan zijn is dat je óf een grappig menneke bent of probéért te zijn.
Sterkte ermee.
Groet,

J :D hn
Laatst gewijzigd door John Pannekoek op 24-08-2006 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

24-08-2006 06:28

ik heb een fox supa dome II sinds kort.

Ik ben er 27 minuten mee bezig in me eentje
Grondzeil zit er aan vast
6 baleinstokken er doorheen halen(schiet er weer ergens zo"n kut balein los)
Tent omhoog zien te krijgen
Na wat gehannes gelukt
9 haringen in de grond rammen
Na wat zweten is het gelukt
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-08-2006 08:12

Chub cyfish 2 man + winterskin

als ik me helemaal de pleuris wil zweten ,dan gaat het al volgt.

tent uit de zak laten vallen op de grond ( 1sec.)

pakketje open vouwen en buizen in elkaar zetten + spanband (40 sec.)

midden buis plaatsen ( doe ik altijd samen met vriendin ) (20 sec.)

dan loop ik een rondje om de tent met haringen ( 40 sec.)

vervolgens pak ik mn grondzeil,leg het open op de grond,pak de achterkant en loop die zo mn tent in.die zet ik dan vast (klitshit) om en om links en rechts. +- ( 1 minuut)

dan pak ik mn rubbertje ( winterskin) die leg ik over mn tent heen,en vanaf de achterkant maak ik die vast met dezelfde haringen als van mn tent.behalve 2 aan de voorkant (+- 1 minuut)

vervolgens zweet ik me de tering en rook ik lekker een peukie voor ik verder ga! :D maar mn tent is klaar dan!

al met al 3 minuut en 41 seconde!

echter hou ik niet van zweten , dus doe ik normaal lekker rustig aan ,en dan staat ie ook binnen 5 minuten.

vr gr,

michel
Ruud de Blom
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-04-2003 02:00
Locatie: rotterdam

24-08-2006 08:25

Leuk dat systeem Ron. Had ik vroeger ook, danwel een rot Rod Hudsinson. Wat ik dan deed, alle stokken (zo'n 10 delen per lengte) boven in het midden losmaken 6 stuks, en dan als een waaier naar elkaar toe brengen. De gehele tent rolt men dan over de lange stokken heen. Dan had ik een opgerolde tent van 3meter. Die lag ik dan in de auto, moet je wel hebben voor vervoer. Scheelt wel heel veel tijd, ergenis en gezweet en rugklachten. Helemaal handig als je tentje nat is, gebeurt nogal eens, rol je hem zo weer uit en later weer in.
Ruud de Blom
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-04-2003 02:00
Locatie: rotterdam

24-08-2006 08:43

Leuke termen Michel. Samen met je vriendin, pak je rubbertje, hou niet van zweten dus doe het rustig aan, staat'ie binnen vijf minuten. Hihi.

Grapje, nu even serieus. Ik heb zelf onder andere een Pioneer vorig jaar een keer opgezet. Dat gaat pas snel. Ik schat binnen 1 minuut te doen als je je best doet. Uit de hoes halen open klappen klik en hij staat. Qickpoles erop haringen erin en klaar. Geen geknoei met het plaatsen vd haringen omdat de tent meteen bij het spannen de juiste vorm aanneemt.
Pieter van der Rijt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28-07-2004 08:28
Locatie: Almere

24-08-2006 08:44

'k heb een karstentent...staat binnen het kwartier waarbij het naar de stek brengen van de tent de enigste inspanning is.
Rol hem uit, 4 haringen in de grond...compressor erop in de tussentijd hang ik de schoorlijnen eraan, en daarna kan ik ergens anders mee beginnen(hengels, stretcher).
Als hij dan opgeblazen is schoorlijnen vast en zitten.

Nu klingt dit ideaal maar, ieder voordeel heeft zijn nadeel aldus Cruyff, en dat geld hier ook.
Als je moet sjouwen naar je stek, dan moet je haast al in training zijn voor de "sterkste man", want wat is dat ding zwaar.
Maar qua ruimte, en opzet gemak zweer ik bij mijn tent.
Niemand is slecht, totdat hij het tegendeel heeft bewezen.
Gil Van Elsen
Berichten: 19
Lid geworden op: 21-08-2006 20:05
Locatie: Mol

24-08-2006 08:48

ik heb een bergtent ofzo iets da ze da noemen 2 personen die moet je gewoon wegsmijten en die staat recht 2 seconden en opgevouwen in 7 seconden en ja zen een grappig menneke hihihi :):) maarover de tent seriueze en is echt een goede tent
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

24-08-2006 10:00

ha Jan,die minuut voor een pioneer is wel heel erg snel hoor,mijn maat heeft ook de standaard pioneer,hij is inderdaad binnen een minuut uitgeklapt. maar dan nog recht zetten- grondzeil erin(als dat nodig is ) en deze moet ook nog worden vastgezet-en dan het doek nog spannen en vastzetten met de haringen. vervolgens nog een winterskin(condens) en dan ben je zeker al 20 tot 30 minuten verder. ikzelf heb de ultra lite en hier geld hetzelfde verhaal, en zeker als je net als ik ook alles recht en strak wil hebben staan.ps ik ben zelfs nog vergeten dat er nog 4 stormpoles geplaatst moeten worden,dus aan 30 minuten kom je al snel.

groeten peter.
Ruud de Blom
Berichten: 73
Lid geworden op: 06-04-2003 02:00
Locatie: rotterdam

24-08-2006 10:56

Pioneer opbouwen in 30 minuten? oke ik had het niet over een grondzeil en wrap maar 30 minuten?. Als ik mijn best doe red ik het echt in 1 minuut. in 30 minuten dan heb ik mijn drie hengels (niet zeuren dat dit niet mag) en de hele mikmak al opgezet en zit ik al aan het bier. Echt ik overdrijf niet. Mijn vismaten hadden wel altijd wel wat te zuren dat ik altijd snel klaar was of het een wedstrijd was of zo. Maar ik hou gewoon niet van getreuzel. Misschien omdat ik vroeger iedere week viste. Dan gaat alles op de automatische piloot en snel. Ken er ook niks aan doen. Maar 30 minuten voor een Pioneer? laat Henk het maar niet horen.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

24-08-2006 12:08

ok Jan een half uur is wat aan de lange kant, maar binnen een kwartier red ik het echt niet hoor.zijn wel fijne tenten he.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-08-2006 12:48

oval openen 10 sec, 2banksticks de grond in schroeven 1 min,middenstok verwijderen 10 sec 6 haringen in de grond 20 sec eind tijd: 1min 40 sec
Danny Disseldorp
Berichten: 233
Lid geworden op: 08-04-2006 22:45
Locatie: denhaag
Contacteer:

24-08-2006 13:10

hoezo is er zo'n haast met tenten opzetten? ik doe het altijd op me gemakkie staat hij ook gelijk mooi strak. zolang het maar niet meer als 10 minuten duurt vind ik het best...
Hou je hoofd koel
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-08-2006 13:25

Jan de Boer schreef:Leuke termen Michel. Samen met je vriendin, pak je rubbertje, hou niet van zweten dus doe het rustig aan, staat'ie binnen vijf minuten. Hihi.


alles klopt wel aardig als je het zo bekijkt 8) alleen van dat rubbertje niet , maar dat mag ook wel na 4 jaar toch ?

verder heb ik ook een extreme rubbertje (winterskin) voor mn tent.

extra tijd : 2 minuten ! maar dan heb ik wel een klompen hok ( vette luifel waar je met 2 man onder kan zitten met een tafel ertussen.kan je koken,shaggies rollen ,buiten zitten en toch nog droog zitten) kost wel bijna net zo veel als de tent zelf :oops:

ik ben denk ik ook een beetje doorgedraaid in mn hobby.maar zal niet de enige zijn hiero. :lol:

vrgr,

michel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-08-2006 18:47

Wat is 2 minuten op een sessie van 36 - 48 uur?? :o
Helemaal wanneer je geen ruk vangt John...Ik ben langer bezig met het inrichten van de buurtsuper dan met het opbouwen, zeker wanneer de eerste klanten al voor de deur staan terwijl nog niet alles op z'n plaats staat. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-08-2006 19:37

Ik heb/had een fox frontier, daar staat volgens fox een tijd voor van +/- 2 min, maar dat haal je never nooit..
10 min komt eerst voor dat je hem compleet hebt staan. :P
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

24-08-2006 19:48

FOX CONTINENTAL. Pfff begin er nu al van te zweten!

Stokken uitklappen, elk 5 meter lang, 3 min.
Gebruiksaanwijzing lezen want elke stok heeft een andere kleurcode,
die in een apart gaatje moet! 1 min
Stokken erin stoppen 5 min.
Tent omhoog rukken 1 min.
Haringen erin 5 min

kwartiertje staat ie!


Scheltertje 30 sec!


Het wordt dus meestal mijn schelter!

gr wim
To The Boat!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

24-08-2006 20:00

interessante topic john 8)

Ik ben mbt tot het vissen met een tent favoriet voorstander van JRC producten.

tent 1 JRC stealth brolly zipp front. Zeer degelijk doek en er is veelal bij jrc net ff iets langer nagedacht over de afwerking. Soms komen ze net iets later met een product, maar kwalitatief en mbt de doordachtzaamheid net ff beter.

Op te zetten als oval en zo nodig direct met zipp in panel. Maximale opzettijd incl haringen rondom en grondzijl bedraagd maximaal 6 minuten.

Afbeelding

Het volgende product uit de JRC lijn die ik gebruik is de JRC STI 1 man extreme. Zeer degelijk product dat idd veel wind kan hebben.
Idd weer net ff doorgedacht. Het is een bivvy dat altijd dubbeldoeks moet worden gevist ivm de binnentent met frame welke rondom geheel is voorzien van gaas waardoor er goed geademd wordt in de tent en overdreven condens zo van de baan is. Door het extra doek wel altijd iets langere opzettijd. In totaal bij een echt goed opgezette tent 12 minuten.

Afbeelding

Als laatste heb ik nog een leuke fox stalker bivvy in de schuur liggen. Is voorzien van losse glasfiberstokken waardoor het geheel een wat minder sterke constructie heeft als bovengenoemde twee. Desalnietemin een prima bivvy voor een zomerse sessie. Houd een buitje buiten, maar een stortbij wordt al wat moeilijker. Dient altijdt ondersteunt te worden door 2 stormpalen aan de voorzijde. Maximale opzettijd bij 1 persoon (verdient wat kunsten) 10 minuten.

Afbeelding
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...