shimano 10000xte super baitrunner


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

27-10-2002 11:25

hee hallo allemaal,

onlangs heb ik drie 10000 xte shimano molens gekocht.
in het verleden deed ik het met 3 ultimate free systems.
het probleem is dat de shimano's kwa vrijloop slip heel maar dan ook heel erg gevoelig is.
als ik mijn mk2 swingers er aan hang,swingt hij als een blok naar beneden.
daar had ik met de ultimates geen last van en het lijkt dat de vrijloopslip van de ultimates daar minder last van hebben.
ja het klinkt raar maar het is echt zo.
ik houd van een zo vrij mogelijke vrijloop
maar ik heb het idee dat ik de slip van de shimanos te dicht moet draaien om de swinger op zijn plaats te houden.
heeft iemand hier ook wel eens mee gestoeid??
en maakt het eigenlijk wat uit dat de slip wat zwaarder staat dan ik eigenlijk gewend ben?
b.t.w ik vis altijd met een vastlood systeem
help help

bvb viktor
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

27-10-2002 13:22

Viktor,

Als je met vastlood vist hoeft de vrijloop niet op zijn lichts te staan. De bedoeling van de vrijloop is dat nadat de vis zich prikt, er voldoende spanning op de lijn blijft zodat de kans dat de vis de haak lost zo klein mogelijk is.
Bij het freelinen kan je ook met vrijloop vissen maar dan met een stuk losse lijn met een licht wakertje in een bocht tussen de ogen. Dan heeft tijdens de aanbeet eveneens het vrijloop systeem geen functie.

groeten,

Henrie
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

28-10-2002 23:23

Viktor en Henrie,

Viktor,

Interessante vragen, want er zijn meerdere antwoorden mogelijk.
Laat ik eerst even mijn persoonlijke ervaring geven.
Ik heb 3 Shimano's 4500 maar ook andere 4500's in mijn handen gehad (mee gevist).
Bij niet 1 van die molens is de slipinstelling hetzelde en ook niet bij de 'vrijloopslip'.
Het zegt iets over de Shimano's.
Niet dat ik ze slecht vind, integendeel, maar verschillen in een vrijloopslip vind ik wel bezwaarlijk. Zeker als in jou geval de vrijloopslip strak afgesteld moet worden om je Mk2's te dragen.
Ook belangrijk is te weten of je op die zware stand nog wel zwaarder zou kunnen afstellen. M.a.w. heb je nog wat reserve?
Zelf denk ik als je echt heel zwaar moet afstellen dan wenselijk, dat je er naar zou moeten laten kijken.
Een van mijn Shimano's kan ik juist weer niet net zo licht afstellen als de andere 2.
Dat zie ik dus als een technisch mankement wat verholpen kan worden.

Over die wenselijkheid en de vrijloopafstelling heb ik zelf veel geleerd en begrepen van Edwin Wouters (deels ook hier op het Board).
Die vrijloop (ik heb het nog steeds over de vrijloopslip) wordt veelal gebruikt met het idee om druk op de lijn te houden.
Maar er is meer. In het geval van vastlood wordt de lijn al op spanning gehouden door het loodgewicht. Of dit nu 25 of 160 gram is. In dat geval heb je de vrijloop daarvoor dus niet echt nodig. Ook heeft een karper zich al geprikt en heeft in ieder geval de haakpunt al wat vlees gepakt. Het lood, en/of de aanslag doen de rest.

Die vrijloop heeft namelijk veel meer te maken met de afstelling, ja zelfs de symbiose tussen de gebruikte waker (swinger of climber), de gewichtsafstelling en heel belangrijk de afstand.

Edwin heeft mij laten zien dat je door de juiste afstelling van de vrijloop en het gewicht van bijv. een swingerarm een aanbeet van een Brasem door kan krijgen op meer dan 100 meter. Zelfs op grotere afstanden (300 meter), maar dat heb ik zelf nog niet gedaan.
Het gewicht van de swinger of climber wordt afhankelijk van de afstand bepaald.
Hoe verder weg, hoe zwaarder de swingerarm afgesteld wordt om de lijn strak te houden (ook met toplood). Vandaar die swingers met veren waarvan ik eerst ook de werking en de juiste afstelling niet begreep.
Dat geldt natuurlijk ook voor sterke stroming.
De vrijloop wordt dan zo ingesteld dat hij de swinger nog maar net kan dragen en de swinger staat zo hoog mogelijk tegen de blank.
Dat is dus heel vaak een redelijk lichte afstelling van de vrijloopslip.
Licht afstellen kun je dan ook doen voor dichtbij vissen zonder noemenswaardige stroming.
Het kleinste tikje en ook dropbacks worden feilloos doorgegeven.
Ondanks een superstrakke lijn (hoe verder weg, hoe zwaarder het lood) is deze afstelling echt supergevoelig.
Stel je zwaar af, dan houd de vrijloop het swingergewicht tegen bij bijvoorbeeld een dropback.
Als je dus graag zwaar afsteld belemmer je een goede dropback registratie in ieder geval. Ook van een Brasem die je lood nauwelijks verplaatst merk je bij een (te) zware afstelling niks en dat zou best wel een tijdje kunnen duren.
Zonde.
In dit voorbeeld vis je dan wel met zo strak mogelijke lijnen.

Edwin, ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd zo.


Hoi Henri,

Ik ben het dan ook niet met jou eens dat wanneer je met vastlood vist de vrijloop niet op zijn lichts hoeft te staan.
Lijndruk is niet bedoeld om te haken. Daar heeft Bart (als ik het nog goed weet) ons ook wel eens wat mooie cijfers en gewichten over gegeven.
Het lood (spanning op de lijn) en een scherpe (goede) haakpunt moeten het werk doen.
De aanslag of het uitschakelen van de vrijloopslip en overgaan op de gevechtsslip doen de rest. Zelfs waterdruk op de lijn zal van invloed zijn.
In het bovenstaande voorbeeld wordt een lichte afstelling bepaald door het gewicht van de swinger. Of je dan met 20 of 200 gram 'vast' vist, maakt dan niet uit.
Bij het (echte) freelinen kan een zware afstelling juist weer wel een extra functie krijgen als bijdrage in het beter 'zetten' van de haak. Totdat de aanslag volgt.

Ben benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben, want het is of swingerafstelling, of spanning op de lijn houden.


Met in spanning afwachtende groet,


Mike
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

29-10-2002 09:38

Hoi Mike,

Je belicht een zeer interessante kant van het vissen waarbij je duidelijk aangeeft dat het afstellen van je wakers veel meer is dan het simpel inhangen van de swinger. Ik kan je redenatie goed volgen en ik denk dat je gelijk hebt. Op deze manier had ik er zelf nog niet eerder over nagedacht.

De achtergrond van mijn visie dat de vrijloopafstelling van de molen er niet echt toe doet komt doordat ik de swinger anders gebruik. Ik hang de swinger nooit strak tegen de hengel maar halverwege de totale uitslag die hij maakt. Bij een aanbeet, van mij weg of naar mij toe, registreert de swinger het verplaatsen van het lood zonder dat er via de vrijloop lijn van de molen wordt genomen. Voor een scherpe registratie bij wegzwemmers is de afstelling van de swinger altijd zo licht als de stroming toelaat. (Ik heb overigens geen ervaring in grote rivieren of kanalen met sterke stroming) Bij dit systeem is de vrijloopinstelling dus niet van belang. Ik heb hier verder nooit uitgebreid over nagedacht maar omdat ik vroeger altijd freelinend viste met de waker zo`n 50 cm onder de hengel, ben ik zo met de swinger aan de slag gegaan.
Ik heb met dit systeem ook op (voor mij) wat grotere afstand (60 à 70 mtr) gevist en dan voldeed het ook goed. Mijn uitgangspunt is altijd dat ik zo veel mogelijk wil registreren wat er onderwater gebeurt, vandaar dat ik ook nog steeds graag mag freelinen.
Zoals jij de instelling van de swinger in combinatie met de vrijloop hebt beschreven zou het ook scherp moeten registreren dus daar ga ik eens mee aan de slag.

Wat betreft het gebruik maken van de vrijloop om lijndruk te creeeren ken ik het onderzoek van Bart. Toch zegt mijn gevoel dat een haak bij een geprikte vis beter blijft zitten wanneer de lijn zo strak mogelijk blijft onder invloed van de vrijloop dan wanneer de lijn geheel los is. Ik begrijp wel dat zelfs de lichtste instelling van de vrijloop al veel meer spanning geeft dan een open beugel. Mijn gevoel is gebaseerd op de ervaring dat mijn meeste losschieters komen bij vissen die bij het prikken naar mij toe zwemmen. In Bart zijn onderzoek blijkt dat de stiffrig in dergelijke gevallen de minste losschieters geven, maar de omstandigheden waaronder ik vis (veen polders in Zuid Holland met 15 cm. blubber op de bodem ) zijn niet echt optimaal om stiffrigs in te zetten. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik bedoel dan met vastlood want bij freelinen ligt het anders.

met immer lerende groet,

Henrie
Graag je reactie,
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

29-10-2002 10:35

Hoi,

heel boeiend om te lezen hoe iedereen zijn vrijloop anders gebruikt.

Ik vis niet met baitrunners en dat levert ook al weer een verschil op.

Eigenlijk is de enige situatie dat ik met een lichte slip vis als ik noodgedwongen onder een hoek vis. Om te voorkomen dat de top al te ver krom trekt zonder beetregistratie zet ik de slip licht.

Als ik op normale afstanden vis gaat de slip net een tikje onder de gevechtstand en hang ik de swinger twee piepjes naar beneden. Zo heb ik bij zowel een oploper als een terugzwemmer een goede registratie.

Bij grote afstanden (>100m) zet ik de slip alvast in de gevechtstand, niet dicht dus. dankzij rodlocks kan lijn genomen worden zonder dat de hengel gaat zwemmen. De swinger gaat op de zwaartste stand en heel belangrijk, om de swinger zo dicht mogelijk tegen de blank aan te zetten gebruik ik een lijnclip met twee balletjes.

Over het algemeen vis ik dus heel zwaar maar een paar piepjes is voor mij al voldoende om naast de hengel te staan.

In stromend water zet ik de swinger licht en de slip ook licht. Zo krijg je geen valse piepen van de stroming en merk je toch wat er onder water gebeurt. Als er sprake is van veel drijfvuil gebruik ik zwaarder lood en gaat de slip iets strakker.

Ik vis met nylon en op afstand krijg ik de brasemaanbeten ook door dankzij het elastiek effect. Altijd teruglopers dus.

freelinen: doe ik alleen als ik de vis kan zien azen, ik gebruik dan lichte hangertjes of helemaal geen wakers en de slip staat al in de gevechtstand. Ik kijk meestal naar de lijn in het water voor de beetregistratie.

In ieder geval ben ik dus niet subtiel met slipafstelling, maar ik heb nu eenmaal een hekel aan valse piepjes, als mijn pieper ook maar een geluidje maakt mag er voor mij geen twijfel bestaan of het nu wel of niet een vis is.

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-10-2002 12:16

Heren,

Het verhaal van Mike, ingegeven door Edwin, lijkt mij meest plausibel en is ook de manier waarop ik slip/baitrunner slip afstel. In samenhang met het gewicht van de waker dus, waarbij het gewicht van de waker tenminste de trek op de lijn moet compenseren. Lijkt mij dat de afstelling van slip/baitrunner slip altijd tenminste het gewicht van de waker moet compenseren? Als dat niet zo is gaat de waker naar zijn diepste punt of de slip/baitrunner slip gaat al lopen bij een aanbeet zonder dat de waker goed omhoog komt. Zwaarder afstellen kan natuurlijk altijd, zo je wilt. Maar met lichter moet je de lijn met een clipje op de hengel fixeren. Of mis ik nu wat?

Groeten, Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

29-10-2002 15:35

Henri e.a.

Er zijn situaties denkbaar waarbij de vis bij een aanbeet geen run kan nemen.
Strak tegen de overkant bijvoorbeeld.
Er zal dan in de meeste gevallen sprake zijn van een dropback omdat de vis niet de oever opzwemt.
In zo'n situatie is het dus belangrijk de swinger of climber hoog tegen de blank te hebben om ieder zakkertje te registreren.
Dit nog ter aanvulling.

Het zal Henri ongetwijfeld duidelijk zijn dat mijn voorbeeld geheel gericht is op vissen met vastlood. Veel vissers onderschatten dat je met het vastloodvissen helemaal niks doorkrijgt, behalve een echte dropback of een echte run.
Het lood is dan al behoorlijk verplaatst.
In het geval van wakervissen of echt freelinen heb jij onder je wakertje na die 50 cm nog meer ruimte om een zakker te registreren.
In het geval dat je de swinger halverwege laat hangen krijg je weliswaar ook nog een zakker door, maar in de situatie van nachtvissen en je in je tent slaapt is het wel zo prettig als bij een dropback de swinger van zo hoog mogelijk naar beneden zakt om zodoende net even wat meer piepjes te geven voor je wakker wordt.
Ik heb zelf nog wel eens door een dropback heengeslapen en zocht daarvoor tevergeefs naar een beetverklikker die bij een dropback (lijnwieltje rolt dan achteruit) een aanhoudend signaal zou geven.
Helaas schijnt daar geen markt voor te zijn, want het is technisch heel goed haalbaar.
Knuckle Head is daar ooit bij wijze van experiment mee bezig geweest middels een kwik schakelaar, maar er is geen afzet voor.
Vreemd eigenlijk, want ik weet zeker dat er veel meer vissers door een (korte) dropback heengeslapen zullen hebben.

Ik dwaal weer af, maar okay.

Wellicht dat Edwin nog een aanvulling heeft.
Ik zal hem hierover polsen.

Groeten en ik lees vrolijk verder.


Mike
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

29-10-2002 23:41

avond,
Even in het kort mijn visie.
Ik vis veel op grote afstand en ik vis met nylon. Nylon heeft rek.
Als ik op bijvoorbeeld 200 meter vis staat er veel lijn uit. Door mijn swinger nu zo zwaar mogelijk in te stellen krijg ik een (klein) deel van de rek eruit. Krijg ik nu een zakker zal mijn swinger sneller reageren. Er staat nl een behoorlijk tegengewicht op die de druk van de lijn gegeven door bijvoorbeeld de weerstand van de bodem (op grote afstand veel hoger omdat er meer lijn op de bodem ligt) wind en stroming sneller zal compenseren. (staat je swinger te ligt op deze afstand zal een zakker bijvoorbeeld niet doorkomen de druk op de lijn is dan groter als je tegengewicht de swinger).
Dan een run. Op grote afstand heeft nylon toch een behoorlijke rek. Stel ik nu mijn vrijloop te zwaar af dan zal de karper eerst een deel rek uit de lijn moeten zwemmen voordat de vrijloop gaat reageren. Staat daarintegen mijn vrijloop los zal de kracht die nodig is om de vrijloop te laten werken veel lager zijn dan de kracht die er nodig is om de rek uit de nylon te trekken.
Zodoende dat ik op grote afstand mijn swinger zo zwaar mogelijk zet en dan mijn vrijloop zo los zet dat hij net de kracht van de swinger tegenhoud (1 tikje losser en mijn swinger zakt op de vrijloop). Mijn swinger komt tegen de hengel aan te hangen, hij hoeft nl alleen de zakker te registreren. Zogauw er druk vanaf het lood word opgebouwd (bij een run) zal mijn baitrunner lijn afgeven.
Zodoende dat ik runs krijg van brasems op 300 meter afstand.
Is het toch weer een lang verhaal geworden maar ik hoop wel duidelijk.
groet,
edwin
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

30-10-2002 09:28

Edwin,

Duidelijk verhaal. Zoals ik al zei n.a.v. de uitleg van Mike, daar ga ik eens mee aan de slag.

Mike,
Je hebt gelijk wat betreft de ruimte die je nodig hebt om een dropback te registreren. Wel blijft het afhankelijk van omstandigheden. In mijn situatie met wakende sessies (dat slapen langs de waterkant kan pas als de kinderen zaterdags zelfstandig kunnen sporten) van zo`n 6 uur per keer zit ik redelijk scherp achter mijn hengels en dan is een lichte zakker voldoende om aan te slaan. Ik registreer ze dus wel, echter mijn frustratie is dat ik van de zakkers ongeveer de helft mis.
Wat hebben jullie daar op bedacht?

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2002 09:41

Henrie, als een speer achteruit rennen om contact met de vis te krijgen? :smile:

Blijft lastig, meestal zoek ik het in de scherpte van de haak in combinatie met een redelijk loodgewicht voor de zelfhaking. Maar ik mis ook wel eens een vis.

Kees
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

30-10-2002 12:36

Kees,

Goeie tip van dat achteruitlopen. Ik ga gelijk in training, ook met achterwaarts obstakelspringen er in verwerkt! ha ha

Ik gebruik momenteel lood van 60 tot 90 gr. en owner flyliner livebait hooks. Die prikken goed en zitten na haking erg vast, een beetje te vast zelfs.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2002 15:02

Niks mis met de scherpte van die flyliners volgens mij Henrie. Die heb ik ooit gebruikt vanwege hun scherpte.

Kijk je uit waar je de plu zet. Of spring je daar nog overheen?

Kees
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-10-2002 15:50

Hé heb ik lange polsen zeg.
Helemaal vanuit Amsterdam naar Purmerend :grin:

Maar wat een mietjes zijn jullie zeg.
Pluutjes, lood, fly-liners, flat-liners...

Niks daarvan. Gewoon ouderwets met een aluwakertje achter het riet, met 1 oog je een nekverekking turen tussen heen en weer zwaaiende stengels je twintighonderste in het rimpelige water in de gaten houden, onderwijl met je inmiddels natgeworden jeukende reet in het natte gras zitten, vijftig centimeter naast een koeienvla.
En dan in-the-blind met 1 natte hand een shaggie draaien van rijstevloe.

Aansteker vergeten...

Groeten uit de 3 sterren biffy,


Mike
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

30-10-2002 15:53

Nee, die plu daar spring ik niet overheen. Ik denk dat ik een dug-out ga graven. Dat is niet zo hoog en dan kan je met storm toch "met de kop in de wind" vissen.


groeten,

Henrie
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

30-10-2002 15:58

Hé Mike,

Geen pruimtabak meer in je oude efgeco packaseat?

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2002 16:35

Nou, dan zal ik mijn Jack Hilton MT maar eens gaan oppoetsen. Op naar de 2e ring, of zijn die boertjes er niet meer?
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

30-10-2002 22:40

Henry,
een zakker is "altijd" een probleem. Daar de vis naar je toe komt is dus de enigste kracht die de haak moet zetten het gewicht van het lood (wist je natuurlijk al).
Nu heeft er 3? jaar geleden een artikel gestaan in de karperwereld? van Hughes en Crow. Dit ging over een test die ze hadden gedaan om te kijken hoever een gemiddelde haak nodig had om in te haken bij verschillende hardheidsbekken en hoeveel lood daar nu voor nodig was. (zitten veel variabelen in als bijv. de type haken, de bodem en de karperbekken want dit was natuurlijk geimiteerd).
Feit was dat (uit mijn hoofd) bij een gemiddeld harde karperbek er al 120 gram lood nodig was om de haak TOT de weerhaak te krijgen (dus nog niet eens voorbij de weerhaak). Wat ik hiermee wil aangeven is dat het llodgewicht VOOR DE INHAKING dus niet zwaar genoeg kan zijn, zeker bij een zakker. Zit je alleen nog met het probleem als je moet uitgooien, tot hoeveel gram kan je je hengel belasten.
Met gewichtige groet,
edwin
Plaats reactie