leadcore vs Tube


eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

25-07-2006 11:43

beste medevissers,

Kunnen jullie mij de voordelen/nadelen benoemen tussen een Tube en een stukje leadcore?

Ik vis wel eens met een tube ongeveer 40 cm, om mijn lijn niet snel in de knoop te gooien en om hem plat op de bodem te houden. nadeel zelf vind ik een tube altijd lastig te rijgen over mijn lijn. Nu kan je zoiets ook met een Leadcore oplossen. Ik vraag me af wat nu precies de verschillen zijn (voor en nadelen). Bijv. manifesteren de lead en tube onder water verschillend tov elkaar? Wat is breekbaarder? etc.

Alvast bedankt voor jullie reacties

MvG
EU
Tobi Lok
Berichten: 94
Lid geworden op: 05-05-2006 22:01
Locatie: Den Haag

25-07-2006 12:14

ik denk dat je met geen van de beide de lijn over de bodem kan laten lopen. want als je de lijn strak draait, til je het tube/leadcore weer omhoog(ben ik van mening). als je met slappe lijn vist kan het overigens wel. zelf vis ik altijd met tube ter bescherming van de vis. zodat de lijn niet achter de schubben van een karper komt tijdens de dril en je geen schubben losdrilt.
en leadcore lijkt mij te zielig voor een karper bij lijnbreuk.
Vangse..!!!

Met Vriendelijke Groet,

Tobias Lok
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-07-2006 12:50

je moet de lijnen niet te strak draaien dan blijft de tube/leadcore wel op de grond liggen..

en anders doe je er nog een slidertje boven dan weet ik zeker dat de laatste 1-2 meter op de grond blijft liggen. (als je de lijn niet te strak draait)

Slijtvastheid van leadcore is zeer goed.. heb er mee op mosselen gevist en geen problemen mee ondervonden.. terwijl toen ik met me hoofdlijn erop viste het geregeld gerafelt uit het water kwam.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-07-2006 14:15

Het probleem dat je, je lijn lift zowel met tube als met leadcore komt vaak voor als het gebruikt bij korte afstanden (korter dan 60 meter) met toplood of een slijder soms zelfs 2 los je dat probleem vaak op.
Op grotere afstanden heb je bijna geen last meer van lijn dat tesnel omhoog komt daarvoor gebruik ik ook een slijder maar dat is meer om zoveel mogelijk lijn laag tehouden.
Bij zeer korte afstand van ongeveer <30 meter vis ik graag met slape lijn ook met leadcore.
Als ik met tube vis heb ik er looddraad omheen gedraait om de 20 cm daardoor ligt hij een stuk straker op de bodem.
Tobi Lok
Berichten: 94
Lid geworden op: 05-05-2006 22:01
Locatie: Den Haag

25-07-2006 23:24

hebben jullie tips voor het vissen met een slappe lijn??
als ik me swinger op ze lichtst doe, dan hangt die nog helemaal benede en me pieper geeft dan ook vaak piepjes omdat de lijn dan veel wind vangt.
of doe ik hem dan gwoon te slap :oops: :P
Vangse..!!!

Met Vriendelijke Groet,

Tobias Lok
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-07-2006 23:32

ff voorbeeldje.. stel je vist vanaf je hengeltop tot op de bodem 5 meter diep (vaak vis je veel ondieper). en 50 meter vanaf je topoog.. dit betekend dat de lijn over 50 meter 5 meter omlaag gaat!! dat is dus 1 meter per 10 meter. en dus 10cm per meter!!

en dit voorbeeld is bij een kaarsrechte lijn!! als je normaal vist loopt de lijn vaak in een bochtje en zal in de praktijk bij de laatste meter hooguit 3-5cm van de bodem af liggen. dus bijna op de bodem !! met leadcore of slider krijg je het echt wel plat op de bodem hoor! heb het zelf getest en kijk de korda dvd's er ook maar op na..

alleen bij kortere afstanden heb je wel kans dat de lijn van de bodem af komt zonder leadcore of slider.
Tobi Lok
Berichten: 94
Lid geworden op: 05-05-2006 22:01
Locatie: Den Haag

25-07-2006 23:58

zit idd wel wat in.
ik ga eerders ook eens sliders uitprobere want ik ben geen fan van vissen met een slappe lijne
Vangse..!!!

Met Vriendelijke Groet,

Tobias Lok
pascal astarte
Berichten: 180
Lid geworden op: 10-03-2006 12:18
Contacteer:

26-07-2006 18:48

fox heeft sinds kort als enige op de markt de verzwaarde tube.
Niet het goedkoopste spul maar werkt perfect en is tevens zwaarder als leadcore.
Volgens mij heeft fox hier een patent op.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

26-07-2006 18:50

Nope, volledig verkeerd.
Anchor rig van ESP bestaat al vele langer en is ook een hele zware tube, ook zwaarder dan leadcore.

Ik ben voorstander van leadcore. Aanknopen en vissen maar, geen gefriemel om je hoofdlijn door die tube te worstelen.
Ik heb steeds enkele voorgemaakte leadcore leaders op zak ( runrig, vastlood, helikoptermontage ...) na een eventuele lijnbreuk kan je direct herstellen, vele sneller dan bij het gebruik van tube.

De leadcore van PB-products is mijn favoriet.

Ook ik maak gebruik van sliders (Fox )
Greets Gino
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-07-2006 21:07

Leadcore ?

Ooit wel is aan het welzijn van een karper gedacht na verspelen ?


de groeten...
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-07-2006 22:51

Wouter,

Waarom is het dan zo erg als je een vis verspeeld met leadcore? Ik zie het verschil niet met de dikke nylon lijnen en voorslagen die het gros van de karpervissers gebruikt: allemaal onbreekbare kabels.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-07-2006 23:04

Ja , zo kan je het ook bekijken.
Daarom raad ik net zoals leadcore ook voorslag af en dikke nylon hoofdlijnen.

In sommige gevallen heeft leadcore wel weer een voordeel mits je het goed gebruikt en dat doen de meeste niet.

Zou leadcore alleen gebruiken icm met weerhaakloze haken en anders zou ik het gewoon laten voorwat het is...

Daarom hoop ik dat je zelf wel kan bedenken wanneer je het wel en niet moet gebruiken. Op water zonder obstakel is het natuurlijk ook te gebruiken !

Ik laat het hier verder bij, want er zijn nog 100 voorbeelden te noemen wanneer je het beter niet of wel kan gebruiken. Maar in 80 van de 100 gevallen kan je toch beter geen leadcore gebruiken !
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

26-07-2006 23:36

IK vis ook altijd met leadcore. Vind het erg prettig vissen, geen gezeik met die tube over de lijn, en geeft me gewoon een goed gevoel over de presentatie onder water.
Leadcore heeft bij mij nog nooit voor problemen voor de vis gezorgd. Heb gevallen gehad waarbij ik zonder die leadcore (die gewoon een stuk sterker is dan de nylon hoofdlijn) zeker lijnbreuk zou hebben. Ik ben van mening dat de leadcore geen probleem hoeft te zijn mits je het goed gebruikt (goed knopen bv)
Alles heeft z'n voor en nadelen. Bij leadcore wegen de voordelen meer af dan de nadelen vind ik, dus vandaar dat ik het flink gebruik.

mzzzls Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-07-2006 23:41

Wat je wel kunt opmerken is dat leadcore meer ruimte openlaat voor foutjes. Dus je wel goed (laten) informeren voor je begint. Ik zou het daarom toch niet onder het "beginnersspul" rankschikken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

27-07-2006 00:07

Zie het probleem van leadcore niet in, heb al vele andere afgrijselijke dingen gezien.
Een tip voor de leadcorevissers die er toch ietwat wantrouwig over staan. Gebruik de safety sleeve ipv de safety clip.
Dit wordt op de moment bij mijn weten enkel door fox op de markt gegooid.Je kan je lood ook vast maken en bij toch een eventuele lijnbreuk, is de ring meer dan groot genoeg om over de leadcoreknoop te gaan, waar een safetyclip al wel eens durft blijven hangen.
Tube is misschien iets veiliger, maar vanaf dat er wat vuiligheid, een knoopje of een andere belemmering aan de hoofdlijn zit word dit ook teniet gedaan.
Afbeelding

Hierboven het lood vast gefixeerd.

Afbeelding

Als het lood loskomt is de ring meer dan groot genoeg om over de leadcoreknoop te gaan.

Als men over dit product "negatieve" punten aanduid, dan kan men evengoed, voorslagen, tapered leaders, weerhaken, en nog vele andere materialen afkeuren.
Bij elk materiaal moet men doordacht denken en er gebruik van maken, niet enkel bij leadcore, het is niet veiliger of gevaarlijker dan een ander product.

grtz Gino
Greets Gino
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

27-07-2006 10:34

Michiels ,

Voor mij gaat het bij leadcore niet om het lood dat misschien niet los zou komen. Bij mij gaat het erom als de vis zich vastzwemt dat hij gewoon niet los komt. Daarom zou ik loadcore als je het begruik altijd gebruiken icm met weerhaakloze haken, maar het probleem is dat (bijna) niemand dat doet. En dan word leadcore voor mij een killer voor een verspeelde vis ! Als de vis zich vast zwemt op de rigtube, schuift de rigtube zo van je lijn af. En dan heeft die geen kabel van 45 lb -wat de meeste leadcores zijn- waar die zich van moet ontdoen en wat bij vastzwemming niet kapot te krijgen is.

Nog even over je laatste stukje. Het gaat hier om de verschillen (negatief en positief ) tussen leadcore en rigtube. Dus het gaat hier niet over voorslagen , tapered leaders of weerhaken.

groetjess..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-07-2006 10:57

Gino,

Je ziet het probleem niet, maar beveelt dan een veiliger systeem aan dat niet echt ingeburgerd is. Bevestigt dus hetgeen ik beweer.

Ikzelf heb een voorkeur voor de door jou getoonde opzet boven alle safety clips. En voor veel meer combinaties dan alleen met leadcore. Solar had dit al veel eerder dan Fox in het assortiment en voert het nog steeds. Wie kent het? Is ook zelf te maken, trouwens.

Groet, Kees

Wouter, 30/100e is 10 lbs en voor een karper ook een kabel die niet stuk te trekken is.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

27-07-2006 11:28

ik ben volledig mee met jullie hoor. Maar stel nu.
Ik vis met 0.35 lijn met tube. de lijn breekt, lijn door de tube ....
Dan zwemt die vis toch ook nog steeds rond met die lijn. En 0.35mm is een lijn die nog wel geregeld wordt gebruikt denk ik, zelfs nog dikker. Als de vis met dit zich vastzwemt dan is dat identiek als bij leadcore denk ik, natuurlijk is leadcore nog sterker en schuurbestendiger, daar ben ik volledig mee eens, maar het "principe" is toch identiek.
Verder hoelang is je leadcore ? max 1 m ongeveer?
Als de vis zich vastzwemt, denk ik dat dat eerder met die meters
( misschien wel 20 - 30 m) lijn achter de leadcore gebeurt dan met die 1m, al kan het natuurlijk altijd he, dat hoor je me niet zeggen.

Ik wilde met mijn uitleg aantonen dat "iedere" montage een gevaar KAN zijn, leadcore is daar geen buitenbeentje van.
Bij alles moet men nadenken voor men het gebruikt.

Leuke discussie dunkt mij, en het blijft deftig :lol:
Greets Gino
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

27-07-2006 11:36

Michiels Gino schreef:Bij alles moet men nadenken voor men het gebruikt.


Dat is het hem gewoon en als je dat doet zijn alle systemen op een veilige manier te gebruiken ! :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-07-2006 11:39

Gino,

Zie niet zoveel verschillen met een vis die rondzwemt met haak, lood en een stuk nylon.

Er is niks mis met bepaalde montages zolang ze goed gebruikt worden. Het risico van misbruik door onkunde is met leadcore echter groter dan met een standaard montage. Net zoals onkundig gebruik van voorslagen trouwens.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

27-07-2006 13:29

Ben weer terug na twee weekjes thuis zonder internet.

Deze discussie wilde ik ook beginnen, omdat mijn twijfel tussen deze twee qua veiligheid in mijn gedachte ook vaak speelt.

Ik heb lange tijd met tubing gevist naar tevredenheid overigens, maar toen ik met leadcore in aanraking kwam leek mij dit een ideaal product om de laatste meter beter op de grond te krijgen icm een slider.

Bij mij rees ook onmiddelijk de vraag wat veiliger zou zijn na lijnbreuk, dit is in beide gevallen naar mijn idee ongeveer hetzelfde.
Bij tubing breekt je lijn of op de wartel of ergens halverwegen, dus erg veel meters lijn die rondslingeren achter de vis aan wat gemakkelijk achter iets kan blijven hangen. ook monofiele lijn kan met de diktes die we tegenwoordig gebruiken achter schubben blijven hangen en dezelfde schade toebrengen als elke andere lijn/voorslag/leadcore etc..
Bij leadcore zal je lijn door de dikte van de leadcore 35 of 45 lb en je onderlijn van 20 a 25 lb op het zwakste punt breken, meestal op de knoop van hoofdlijn en leadcore, tenzij je lijn niet ok is en halverwegen breekt, ervanuitgaand dat het eerste zich voordoet is het stuk leadcore korter en zal minder snel in obstakels blijven hangen.
Leadcore wordt steeds dunner, dus leadclips kunnen ook goed worden gelost bij lijnbreuk ( denk aan de leadcore van Gardner Tackle 25lb en erg dun ).
Wel gebruik ik bij leadcore barbless of platgeknepen weerhaakjes, dus mocht het zich voordoen dan kan de haak snel gelost worden.

Dit zijn mijn ervaringen en ideeen, ben benieuwd of anderen zich in mijn ideeen ook kunnen vinden of mij op een ander been kunnen zetten om wat anders te gebruiken.

PS kant en klare leadcores (armaled, strategy etc. )zijn wel gevaarlijk omdat deze een coating hebben, en dit niet te gebruiken is met safetyclips tenzij je dit stript.
Vind de leadcore van korda icm met hun clips ook te dik, moeilijk lossen van lood.
Zelf gebruik ik de 35Lb versie van Ultimate Hot Stuff.
jori aarts
Berichten: 4
Lid geworden op: 02-08-2010 12:04

11-11-2010 17:18

als je lijn breekt en je gebruikt leadcore en de vis trekt je lijn kapot en zwemt met de leadcore weg en kan dan verstrikken in een obstakele en zich in de obstakel wikkelen en er niet meer uit komen en kan ie doodgaan :(
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

11-11-2010 17:19

Ligt eraan met wat voor systeem ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

11-11-2010 19:59

Er is al wel heel veel gezegd over leadcore en het gebruik ervan in deze topic. Het gaat er inderdaad bij elk systeem er om dat je het op de juiste wijze gebruikt. Of het nu leadcore, zachte of harde tube is of de tungstuntubing welke nu weer is overgewaaid uit de UK, je moet het op de juiste wijze gebruiken. Voor de tegenstanders van leadcore u staat zeker niet alleen in uw bezwaren, er zijn al BTW in Frankrijk waar het gebruik van leadcore niet meer is toegestaan, dat is niet voor niets.
Ik gebruik leadcore meestal in combinatie met een choddy, zou ook niet weten hoe je deze rig anders moet gebruiken. Ik gebruik als stop een stukje siliconeslang waar de beads en de rig zo overheen kunnen glijden in geval van een lijnbreuk,
Nogmaals gebruik de items zoals ze zijn bedoeld, veilig.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-11-2010 20:11

jori aarts schreef:als je lijn breekt en je gebruikt leadcore en de vis trekt je lijn kapot en zwemt met de leadcore weg en kan dan verstrikken in een obstakele en zich in de obstakel wikkelen en er niet meer uit komen en kan ie doodgaan :(



jori

dat verstrikken gebeurt ook met nylon, en dat trekt een vis ook niet snel kapot