Gezocht:nylon met zo weinig mogelijk rek


Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

20-10-2002 17:31

Hoi,

wie weet er een goede nylon hoofdlijn voor op me molens.ik zeg er wel bij dat ik vaak op afstanden vis van 200-250 meter.fireline is me niet zo goed bevallen...mss weet iemand anders nog een goede gevlochten lijnn....een lijn die wel zinkt!

Met lijn zoekende groet
CC
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

21-10-2002 18:11

Probeer eens Infinety, van Diawa minder rek als nylon en meer rek als firelijn.

MVG JoH@N
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-10-2002 18:40

Berkley Big Game nylon wit.
Ik gebruik het in diktes tussen de 30 en 0,38mm
Ik vind het een perfecte lijn, en het heeft me
nog nooit in de steek gelaten, deze lijn gebruik ik voor het statisch vissen.
Voor penvissen gebruik ik maxima Chameleon, hier zit wel aardig wat rek in.

gr. Benny
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

21-10-2002 19:54

shimano, of cortest van commoran, vis ik al jaren mee succes
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

22-10-2002 08:34

hoy,

johan die daiwa infinity is toch nylon he???

de berkeley tournament XT is wel goede lijn!!
domenique: ga aub niet met gevlochten lijn vissen, vooral als je niet veel ervaring hebt met deze dingen moet je het laten. je zal gegarandeerd meer losschieters krijgen doordat er geen rek inzit! en dit doordat de bekken uitscheuren!!!!
om een zinkende dynema te vinden is volgens mij moeilijk!

zoek liever eens door voor een goede nylon lijn!


groeten rob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rob borjans op 2002-10-22 08:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

22-10-2002 12:43

Dominique mag ik vragen wat jouw slechte ervaringen met de firelijn zijn?

Een zinkende dyneemalijn is helemaal niet moeilijk te vinden.. Volgens mij heeft fun-fishing Steenwijk 2 soorten in z`n assortiment zitten...

En Rob, over die uitscheuringen en losschieters is toch wel het meest bull-shit wat ik gehoord heb.. Onderbouw dit eens, met feiten.. Sinds dat ik er mee vis heb ik juist geen losschieters, of missers..

Je hebt direct cntact met de vis en als je een beetje fatsoenlijk aanslaat en niet als een wilde, en in combinatie met een goede haak heb je hier naar mijn mening en ervaring geen last van..

Ben benieuwd naar jouw feiten

met afvragende groet
R.Koopal
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

22-10-2002 13:48

hoy

rogier: als ik naar jou leeftijd kijk zla je al flink wat jaren op karper vissen en veel ervaring hebben met drillen! maar dominique is pas 15 en zal dus wat minder ervaring hebben met drillen(ik zeg dus niet dat je niet kan vissen dominique)
als je dynema op de juiste wijze gebruikt zal je inderdaad niet meer lossers krijgen! maar je kan ehm niet zo vissen als nylon!! omdat nylon veel klappen opvangt door de rek! bij dynema moet alles opgevangen worden door de hengel!!
met als gevolg dat bij te hard aanslaan en drillen de bek van d ekarper het niet lang uithoudt!! en dit is dus absoluut GEEN bullshit! zoals jij beweert!!

ik vis zelf nog altijd met nylon en het bevalt me nog steeds uitstekend ook op afstanden tot 300 meter! mits je goede nylon gebruikt!!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

22-10-2002 13:58

Uit mijn ervaring blijkt dat juist op grote afstand veel voordeel mee gedaan kan worden indien er weinig rek in de lijn zit, aangezien je beter de haak dan kan zetten.. Nylon krijg je gauw een elastiek effect, Zelf heb ik ook ervaren dat juist op afstand de meeste missers met nylon voorkwamen....

Aangezien dominique op grote afstand vis zou ik hem dit ook aanraden... Maar goed, hij had niet zulke goede ervaringen hiermee... Ben benieuwd waarom niet?

gr
Rogier Koopal
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-10-2002 15:51

Rogier,

Meestal vis ik met nylon, omdat ik zelden op
afstand vis, maar vis ik wel op afstand (boven
de 100 meter), dan gebruik wel liever dyneema,
omdat je een veel scherpere beet registratie
hebt omdat er geen rek in zit of nauwelijks.
Wat losschieters betrefd heb ik met dyneema,
weinig last, gewoon je materiaal aanpassen,
parabolische hengels, onder de kant zet ik de
slip ook wat lichter om uitscheuren van de haak te verkomen.
Dus voor normale omstandigheden gebruik ik
gewoon nylon (het meeste), maar voor het
afstand vissen zweer ik bij dyneema.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

22-10-2002 16:02

hoy,

rogier: dat je op die afstanden een betere beetregistratie krijgt ben ik volkomen met je eens maar het gaat erom als je de vis voor de kant hebt!!
wat ervaring betrefd kijk ik naar de leeftijd, aangezien dominique pas 15 is denk ik dat ie nog niet zo superveel ervaing heeft met drillen! vooral sterke vissen! ik kan me hier natuurlijk ook in vergissen!

benny:
die jongen is pas 15 dus ff parabolische hengels aanschaffen zit er denk ik niet in voor die jongen!! of hij moet al goede ouders hebben!!

overigens de aanschaf van dynema is ook vrij prijzig!!! ik praat dus niet over de eerste de beste rotzooi!!

Dominique: drijvende dynema kan ook veel voordelen hebben op die afstand!! met name als er veel obstakels op de bodem liggen!

groeten rob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-10-2002 16:27

Rob,

Inderdaad, als die jongen pas 15 is dan zal
het financieel een probleem zijn, maar ik gaf
gewoon even mijn visie tegen over nylon/dyneema

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-10-2002 16:43

Dominique,

Mijn ervaring beperkt zich tot nylon lijnen. Ik gebruik de laatste jaren Sufix Synergy 0.30 mm. Gebruik verder Solar butthangers waarvan ik de lichaampjes verzwaar met tenminste 30 gram bij rustige omstandigheden of 60 gram zodra de omstandigheden wat onstuimiger zijn. Ik draai eerst alles zo strak mogelijk op het lood (rond 3.5 ounce), waarna ik de swingers in de lijn hang en wat lijn toegeef. Strakker zijn nog Solar springers in combinatie met de Solar indicator gadget om ze wat op te spannen, maar daar heb ik tot nu toe nog niet de behoefte aan gehad.

Gevlochten lijnen klinkt mooi, maar de meeste zinken onvoldoende af waardoor ze vrij hoog in het water blijven hangen. Dat kan alleen een voordeel zijn als je over obstakels vist. De betere zijn bovendien nog steeds abnormaal duur.

Runs komen normaal door, hoewel ik je natuurlijk moeilijk iets kan zeggen over wat ik niet waarneem. Op "dressuur" water niet altijd volle runs, maar aanbeten komen wel herkenbaar door. Verder heb ik me nog niet zo veel zorgen over de beetindicatie gemaakt dat ik serieus gevlochten lijnen heb overwogen. Wellicht ten onrechte, maar gezien mijn vangsten zal het wel meevallen.

Succes, Kees

Ps. Ik doel hier op afstand. Op korte afstanden stel ik mijn swingers minder zwaar af of gebruik hangers.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-10-22 16:49 ]</font>
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

22-10-2002 16:49

hoi


van molens kan ik nie klagen en me hengels zijn IMX'en.ik heb ultegra's dus eum..kan behoorlijk wat nylon op...met gevlochtend word het een duur zaakje...maar ik vaar ook uit met de voerboot en er zit dus altijd een enorme lus in bij die fireline.ik zeg niet dat fireline slecht is om te drillen...maar hij zonk gewoon niet.mss ga ik wel terug naar gevlochten lijn...maar weet er iemand dan een goeie?is gravitron van fox een goeie?
prijs maakt niet uit.

Met vriendelijke groet,
dominique
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

22-10-2002 16:50

me ma en pa zijn idd zeeerrrr goeie ouders:d:d:d:d:d
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

22-10-2002 23:26

met een voerboot kun je toch aardig recht varen :wink:

Trouwens, nog even over een voerboot.. Ik heb zelf een baitsweeper.. Dit gecombineert met nylon werkt niet op afstanden.. Door het elastiek effect schiet het lood vaak uit de boot...

Dit had ik dus niet met firelijn...

Benny, volgens mij bevestig je mij of niet???
R.Koopal
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-10-2002 23:40

Rogier,

Ja inderdaad!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

23-10-2002 08:39

hoy,

dat is HET min punt van de baitsweeper!!!
als dominique een anatec of een microcat heeft zal hij daar geen las van hebben!!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

23-10-2002 11:46

Weinig rek: Shimano Technium... erg goede lijn

veel rek maar SUPER stevig en goedkoop: Fox Barbuster.

de lijn die ik momenteel gebruik is de G-line van Gamakatsu (spro)... ook hier ben ik heel erg over te spreken. Normale rek en zeer stevig
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-10-2002 12:05

Frank,

M,n vismaat gebruikt ook altijd Shimano Technium, als we op normale afstand vissen,zelf
hou ik het dan op Big Game wit.
Beide zijn zeer goede lijnen!
Op afstand gebruiken we dyneema, maar dat is niet zo vaak, ik heb gewoon reserve spoelen
met dyneema, dus ik kan zo wisselen als ik
dat nodig vind.

gr. Benny
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

23-10-2002 12:14

met berkley heb ik zeer nare ervaringen wat betrefd kinken... t'is maar waar je van houd
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-10-2002 12:47

Frank,

Het is en blijft een persoonlijke keuze, ik kan echter niet zeggen dat ik overdreven veel last
heb met Berkley Big Game, wat kinken betreft.
Misschien ligt dat aan hoe je de lijn opspoelt
op je molens, het is maar een idee.

gr. Benny
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

23-10-2002 12:57

ik heb 2 jaar lang actief met berkley gevist maar kan dus niet echt zeggen dat ik er heel erg te spreken over ben. Vooral bij het uitvaren ondervond ik zeer mindere kanten van deze lijn... ik doel nu dus op de kinken.

Qua breeksterkte en kracht is de lijn echter wel goed... dat geef ik toe. Momenteel heb ik nog 2 kilometer klossen liggen maar ik ben wat verschillende lijnen aan het testen om toch eens te kijken wat ik het lekkerst vind vissen. Over de Fox berkley ben ik heel erg te spreken. Ik denk echter dat ik volgend jaar ook eens de gevlochten lijnen ga proberen. Puur omdat ik vaak op grotere afstand vis.
Zodra ik dan tegen obstakels ga vissen gooi ik er weer lekker nylon op door de spoelen te verwisselen... puur omdat ik gevlochten lijn niets vind bij obstakels... de link.

Ik heb alle manieren van opspoelen geprobeerd bij berkley... zelfs in de hengelsportzaak waar ik werkte op de machine... het hielp niets.

Groeten, Frank
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

23-10-2002 13:25

zie hollandse karpers bij artikelen,i did it my way...daar staat me boot bij...vanachter zit er één staafje daar doe ik me wartellood van binnen aan..(dus dan gaan mijn voerkleppen open)en dan weer dicht,dan zit de wartel vast aan het staafje,me onderlijn aan een haakje met boilie en voer in de voerkleppen,voer en haakaas zitten dus van elkaar gescheiden en heb dus geen problemen om uit te varen.

ga vanmiddag trouwens om nieuwe draad?maar weet nog nie welke!

Mvg do
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-10-2002 13:30

Frank,

Ik spoel berkley altijd zeer strak op op de molens, natuurlijk ook niet te strak zodat
deze gaat snijden in de andere wikkelingen,
als ik de lijn opspoel dan houd ik in 1 hand
de hengel vast tussen die hand klem ik ook de
lijn in die hand heb ik trouwens wel een doek, word namelijk aardig heet, met deze hand regel ik ook hoe strak ik de lijn erop
wil hebben, met de andere hand draai ik aan
de molen slinger.
Ik hoop dat je het kon volgen, maar ik wist
niet hoe ik het anders moest uitleggen.
Wat dyneema betreft, als ik op een water op afstand vis, dan zijn er vaak weinig obstakels, dus maak ik me weinig zorgen, maar
zijn die wel aanwezig dan dril ik uit de boot
Ik vis dus zelden op afstand dus ga ik gewoon
met nylon aan de gang, en mestal is dat dan
bij obstakels zoals plompen, wier en dukhalven, ik vis vaak niet verder dan een
meter of 40 a 50.

gr. Benny
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

23-10-2002 13:47

hoy, dominique

dan heb je zeer waarschijnlijk de anatec plus, kwalitatief een stukken beter boot als de baitsweeper!

groeten rob