Hoe sterk moet de lijn op je spoel zijn?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
zegers bart
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: Tongeren (België)
Contacteer:

18-10-2002 19:44

Wat ik me steeds afvraag is hoe je nu best kunt weten hoe sterk (lb of mm) de draad van je hoofdlijn moet zijn. Waar moet je rekening mee houden? En waarom niet direct de sterkste draad ( en ook soepel natuurlijk) nemen die der is. Zo kan je toch elke vis aan??????

Fishing is an art.

Bart
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

18-10-2002 20:09

je moet kijken waar en hoe je vist.
vis je veel tussen wier , palen en dergelijke neem dan een goed schuur bestendige lijn en de diameter mag ietsjes meer zijn.
vis je met een pen dan ietjes soepeler en dunner
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

19-10-2002 14:53

door je draad sterker/dikker te maken dan je combinatie van hengel-haak-enz. te maken bereik je eigenlijk niet veel, hooguit wat meer schuurvastheid. nadeel is vaak dat je onnodig veel druk gaat zetten tijdens de dril, omdat 'de lijn toch niet knapt'. dit heeft tot triest gevolg dat er haken uitscheuren en bekken vervormen, wat we natuurlijk zo veel mogelijk dienen te voorkomen.

even een indicatie: mijn hengels hebben een testcurve van 2.5 lbs, ik vis met haakmaatje 6 en gebruik een lijn met een aangegeven breeksterkte (op de knoop) van zo'n 15 pond. let vooral op hoe de breeksterkte aangegeven is, de ene fabrikant geeft aan op de knoop, de ander op de lijn. je zou ook gewoon naar dieameters kunnen kijken, een 15 ponds lijn zit ergens tussen de 30/00 en 35/00.

even een reactie op bart smol zijn posting.
wat heeft dun nu weer met de pen te maken. vis maar eens in een jachthaven met de pen......allemaal palen en steigers in het water, daar zou ik gewoon een goed afgestemde combinatie gebruiken, en niet te zuinig zijn met de lijndikte....mocht je in zo'n situatie een dunnere lijn naar je haak willen gebruiken, zoek dan een sterke, dunne gevlochten lijn, die je ook voor boilies gebruikt.
groetjes Da Fox
Plaats reactie