locjaw loodclips


Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-10-2002 10:35

hoy,

heeft iemand al ervaring met deze nieuwe loodclips?
ik heb er mij twijfels nog over

groeten rob
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

09-10-2002 11:41

Rob,

ik ook.... vind het namelijk een onzekere zaak bij lijnbreuk ofzo. Bij de "oude" leadclips kon de wartel makkelijk(er) uit de leadclip schieten, bij de locjaw kan dat helemaal niet meer. Bij eventuele lijnbreuk kan het gebeuren dat de karper het lood helemaal niet meer kwijtraakt als het uiteinde van de kapotte lijn om bijv de tube heen zit gewikkeld (wat volgens mij vaak het geval is bij lijnbreuk).

In de oude situatie had je 2 opties:
1. De wartel schiet uit de leadclip en zodoende raakt de karper het lood kwijt.
2. Het lood schiet uit de leadclip (dit is de enigste optie bij de locjaw, helaas). Ik ben er namelijk ook niet van overtuigd dat deze optie altijd/vaak op gaat.

Ik ben bang dat dit vele beschadigde karpers gaat opleveren.... zeker als een goede uitleg over het gebruik ontbreekt bij de winkelier.

Met bezorgde groet, Martin
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-10-2002 11:56

hoy,

je denkt er dus hetzelfde er over als mij ben eens benieuwd wat anderen er nog van vinden, mechien mensen die ze al in gebruik hebben???

groeten
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-10-2002 15:17

Ik heb er ook m'n twijfels over.
Als ik naar de plaatjes ervan kijk, dan lijkt het net alsof de wartel in de leadclip geklemt zit.
Dit bemoeilijkt zeer zeker het loskomen van het lood. En deze moet bij lijnbreuk geen hinder opleveren om het lood aftewerpen.

Zonde als het niet goed werkt, en toch goed verkocht gaat worden.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-10-2002 00:13

Hoi,

bij alle leadclips moet de wartel zowieso in de clip blijven zitten, niets is irritanter dan een wartel die er uit schiet tijdens de dril.
Als de wartel niet goed vast zat boorde ik een gaatje in de clip en met een stukje nylon kon ie dan gezekerd worden. Er zijn nu ook al safetyclips met een gaatje er in.

belangrijk is wel dat het lood niet vastgeklikt wordt, dus niet helemaal er op doen. dan komt het namelijk gemakkelijk vrij.

Bij deze nieuwe clips kan de wartel niet loskomen, geen geknoop met stukjes nylon meer! Ik ben wel benieuwd of het lood snel vrij komt.

jeroen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-10-2002 10:33

hoy,

ik vind dat je best wel gelijk hebt dat de clip tijdens de dril vast moet blijven zitten.
maar in het geval van lijnbreuk moet ook de wartel er uit kunnen als het lood blijft vast hangen!!
ik heb zelf altijd de clips van korda en die laten gelukkig het lood redelijk snel los maar er zijn ook andere merken waar dit niet gebeurt en an is het dus beter als de wartel als nog los kan schieten uit de clip!!

groeten rob
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-10-2002 13:57

wartel vastzetten in de clip??? lijkt me wel erg dieronvriendelijk omdat je er dan vanuit gaat de het lood uit de clip schiet wat zeker niet altijd gebeurd! je moet de lijnclip zien als in line lood met het voordeel dat als je lood vast komt te ziten aan de bodem tijdens de dril dat je dan pas het lood kwijt raakt!! mensen gebruik toch eens je verstand voor je dingen gaat uitproberen zoals het vastbinden van je wartel!!!

mvg martijn
Gast

10-10-2002 13:58

Het voordeel van deze clip moet zijn dat deze clip op de wartel blijft zitten.
En dat de clip niet over de lijn gaat schuiven als de vis door obstakel zwemt.
Ik denk zelfs dat met dit systeem de vis eerder het lood kwijt raakt dan met die van korda of nash.
Ik moet het nog uitproberen dus ik weet het nog niet hoe het in de praktijk zal werken.
Maar de mannen van P.B kennende zal het wel goed zitten.
Groet Erik
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-10-2002 14:20

hoy,

bij de clips van nash schiet het lood erg laat of niet los!
denk dat korda nog steeds de beste hebben wat betrefd het loslaten van het lood!!!

als trouwens bij lijn breuk een vis vast komt te zitten met het lood speel ik liever op safe en gebruik clips die ook los kunnen gaan doordat de wartel uit de clip schiet en de clip van de lijn afschuifd!!

dit heeft trouwens geen doel als je met leadcore leadres vist dan blijft de clip hangen op de knoop!!!!

groeten rob
Gast

10-10-2002 14:36

Wanneer ik bij obstakels vis dan schuif ik het rubbertje niet geheel over de clip of ik maak het lipje dat het lood op zijn plaats houd een beetje korter.
Hoe korter dit lipje hoe eerder het lood los gaat.
Je moet dan alleen bij het werpen je loodje vastbinden met wat P.V.A.
Vis je met een voorslag of leadcore vis dan A.U.B zonder WEERHAAK onze grote vriend de karper zal je dankbaar zijn.
Groet Erik
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

10-10-2002 14:42

Erik F,

die mannen proberen hun producten ook gewoon te verkopen (begrijp me niet verkeerd, toffe lui daar) en ik denk dat deze clips geen voortuitgang betekent voor de visserij.... Die wartel moet gewoon makkelijk los kunnen komen bij lijnbreuk... wat dus duidelijk niet het geval is bij deze versie. Ze gaan ervan uit dat het lood losschuift, maar zo'n tube kan erg vastzitten... (neem dat maar aan!), met alle gevolgen van dien!!

KORDA Rulez.

Met achterdochtige groet, Martin
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-10-2002 14:49

haha martin ben ik met je eens dat korda rulez!!
waarom iets wat goed is inruilen voor iets wat je niet zeker weet !!!!!

groeten rob
Albert Reinders
Berichten: 126
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

10-10-2002 15:40

Heren,

Het safety bolt-rig systeem van Nash heeft een gaatje in de clip zitten....op een papiertje bij in de verpakking staat een afbeelding van de clip met daardoor een stukje onderlijndraad of nylon om de wartel vast te zetten....een verkeerd voorbeeld misschien, omdat de bedenkers van het product ervanuitgaan dat het lood gemakkelijk uit de clip schiet. Dit is vaak niet het geval.....De wartel moet gewoon makkelijk los kunnen komen uit de clip, hetzelfde geldt voor het lood...

Mvg
Albert
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-10-2002 22:12

Goedenavond allemaal,

Sorry dat ik zo laat reageer, maar we zijn erg druk bezig met de verbouwing van onze nieuwe winkel. Ik hoorde van klanten dat er al een nieuwe topic was gestart over de nieuwe leadclips van LocJaw. Toen ik deze in een advertentie in Engeland zag, wist ik meteen dat dit wel degelijk iets toevoegt aan de al bekende leadclips. Natuurlijk is het zo dat je wartel geheel verankerd zit in de clip, maar het is zeker niet zo dat dit minder veilig is. Juist doordat de wartel vast blijft zitten komt het lood uit de clip vandaan. Wat wel heel belangrijk is dat je zo min mogelijk het toprubber over de clip moet schuiven, dit is natuurlijk bij alle clips. Kevin Nash had al een stapje in de goede richting gedaan door clips met een gaatje te leveren om te verankeren en de fabrikant van LocJaw heeft daar een schepje bovenop gedaan. Ook ik viste al jaren met Korda leadclips en deze komen inderdaad heel makkelijk van de wartel af, dit leverde een paar nadelen op. Ten eerste: op het moment dat je met een voorslag vist en je leadclip komt van je wartel af schuift hij met lood en al over je lijn en kan niet over je voorslag-knoop heen komen, doordat hij schuift bemoeilijkt dit het loskomen van het lood. Ten tweede: een groot nadeel van deze clips is dat hij tijdens de dril heel vaak loskomt zodat je vis soms 10 meter bij je lood vandaan zwemt iets wat zeker het losschieten van de haak bevordert. Dit laatste gebeurt vaak als je vist over een steil talud of over een plantenbed. Ten derde vind ik dat de clips van Korda en Nash vaak een korte levensduur hebben doordat je wartel het materiaal uitrekt en dit komt niet meer terug in zijn oude stand, terwijl je de LocJaw echt een aantal malen open en dicht kan doen. Nogmaals ik vind dit echt een stap verder, maar wat ik altijd zal aanbevelen is: als je echt safe wilt vissen knijp dan altijd je weerhaak ook nog eens plat. Ik zal over leadclips in het algemeen eerdaags een artikel schrijven, dat gaat heten: Safety-First.
Piet Vogel.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

11-10-2002 08:23

He Piet,

dat toprubber waar je het over hebt, zorgt er naar mijn idee ook voor de de gehele setup wat gestroomlijnder is, zodat het in de war gooien weer wat meer wordt beperkt. Op het moment dat je deze maar een heel klein beetje over de clip heenschuift, verdwijnt dit natuurlijk. Wel zal ik die clips eens goed gaan testen, erg handig namelijk bijv. met het gebruik van PVA zakjes die je aan de haak knoopt. Dat is namelijk wel weer een voordeel... bij korda ed. zal dan zeker de wartel uit de clip schieten bij het te water laten komen, waardoor je rig zijn functionaliteit verliest!!

Ik denk ook sowieso dat je beter geen voorslag kunt vissen als je gebruik maakt van tubing, ivm de safety natuurlijk. Ik ben helemaal geen voorslag voorstander trouwens.

Piet, we discussieren er binnenkort nog wel eens over in Osdorp.

Groeten uit vinkeveen/mijdrecht.
Martin

Ps
Hoe is het met de verbouwing? Staat de koffie alweer klaar?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martin Doelman op 2002-10-11 08:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

11-10-2002 09:02

hoy piet,

ik bene eens benieuwd naar dta artikel!!
ik ben inderdaad met mt je eens dat de clips van korda en nash niet nag meegaan met name het clipje waar het lood aanhangt buigt snel uit waardoor het lood soms tijdens de inworp er al af gaat!!!
ik heb voor de rest nog nooooit roblemen met die van korda gehad.
bij het gebruik van een voorslag of leadcore leader lijken die locjaw clip me inderdaad goed omdat die nooit los kunnen schieten en op de knoop blijven hangen met alle gevolgen van dien!
ik zal ze eens een keer gaan kopen en eens testen!!! ondanks dat ik nog steeds mijn twijfels eraan heb!

zijn deze trouwens al te koop of moeten ze nog uitkomen????

groeten rob
Cor Blokhof

11-10-2002 09:36

Hallo,

Iemand al ergens plaatjes van die dingen zodat ik ook duidelijk kan zien waar het omgaat ?

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

11-10-2002 09:45

hoy,

kijk eens op de site van hengelsport osdorp

http://www.hengelsport-osdorp.nl wete niet zeker of het adres klopt maar er staat in ieder geval iets over de locjaw op

groetjes rob
Cor Blokhof

11-10-2002 15:08

Zo nu heb ik er een beeld van

Lijkt me gewoon een verandert model van de safety bolt rig van Nash

Weet niet of het nu beter of slechter is dat moet de praktijk uitwijzen

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-10-2002 16:49

ik denk dat je met deze clip veel lood zal kwijtraken omdat je wartel er niet uit vliegt zal de klap bij een run volledig op je lood komen en bij gebruik van zwaar lood ben je dan dus je lood kwijt .
misschien heb ik het mis maar dat is wat ik er van denk.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-10-2002 22:08

Even wat antwoorden op twee vragen.
Martin: het gebruik van een voorslag hoeft niet minder veilig te zijn, het kan zelfs juist in sommige gevallen veiliger zijn. Denk eens aan het vissen over een steil talud van een zandafgraving, of zoals ik zelf veel vis onder een brug met betonnen zijkanten. Zonder een goede voorslag zul je tijdens de dril (of zelfs tijdens de aanbeet)geheid lijnbreuk krijgen. Maar met een voorslag heb je een goede kans om de vis over het steile talud omhoog te krijgen. natuurlijk in combinatie met een safe loodsysteem en wat ik super belangrijk vind een dichtgeknepen weerhaak. Ik zeg er wel bij “gebruik een voorslag alleen maar als de situatie er om vraagt”,dus niet zo maar een voorslag aanknopen omdat het nu eenmaal mode is!

Ruud: even een kleine opmerking over het vele verspelen van je lood. Ik gebruik de clips nu ongeveer twee maanden en heb nog niet een keer mijn lood verspeeld tijdens een aanbeet of tijdens een inworp.

Groetjes,
Piet.
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-10-2002 22:14

hoi piet ,

zoals ik al zei dat is eigenlijk wat ik er van denk heb ze nog niet gebruikt dus kan daar voor de rest geen oordeel over vellen .
maar de gedachte was dus dat door de klap het het rubber er dus af schiet en je lood dus vanzelf volgt.
zal ze wel eens proberen .
gebruik ze nu van korda en heb daar geen problemen mee gehad tot nu toe.
vind alleen de rubberstjes van korda een beetje zacht en snel kapot weet niet hoe dat bij die lockjaw is .
kwestie van uitproberen dus.

m.v.g ruud


_________________
I LIKE IT BIG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2002-10-11 22:16 ]</font>
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-10-2002 22:19

Beste Ruud,

Tot nog toe heb ik alleen de clips gebruikt in combinatie met zowel Korda als PB toprubbers. Over ongeveer 2 weken komen de toprubbers van Armaled binnen. Volgens de fabrikant zijn ze van een zeer sterk materiaal en gaan ze zeker lang mee. Ik wil nog even reageren op het feit dat als je de toprubbers niet ver genoeg op de clip zou schuiven dit ten koste zou gaan van je anti-tangling: ik heb de toprubbers nooit echt gezien als een anti-tangle oplossing, alleen maar als een los/vaste afsluiting voor de clip.

Groeten,
Piet.
marc westenberg
Berichten: 14
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: amsterdam

13-10-2002 20:00

Goeienavond allemaal,
Eindelijk weer eens een vernieuwend product dat ten goede van de karper komt. Ik ben blij dat er nu een klip is die werkt zoals het hoort. Ik zag alleen dat er iemand problemen had met her verspelen van een loodje. Ik denk dat de veiligheid van de karper meer waard is dan een loodje en noem het verkeerde zuinigheid. Nu valt dit verspelen van lood best wel mee. Persoonlijk snij ik het pennetje waar je het lood overschuift af net voor de bocht dit betekent dat je het lood nog sneller kwijt bent als je in een obstakel zit of in een zwaar wierbed vist.

Safety forr all

gr THE YETI
marc westenberg
Berichten: 14
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: amsterdam

13-10-2002 20:06

Goeienavond allemaal,
Eindelijk weer eens een vernieuwend product dat ten goede van de karper komt. Ik ben blij dat er nu een klip is die werkt zoals het hoort. Ik zag alleen dat er iemand problemen had met her verspelen van een loodje. Ik denk dat de veiligheid van de karper meer waard is dan een loodje en noem het verkeerde zuinigheid. Nu valt dit verspelen van lood best wel mee. Persoonlijk snij ik het pennetje waar je het lood overschuift af net voor de bocht dit betekent dat je het lood nog sneller kwijt bent als je in een obstakel zit of in een zwaar wierbed vist.

Safety forr all

gr THE YETI