schuurbestendig en werpbaar


Plaats reactie
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

24-05-2006 15:00

Ik was benieuwd of er iemand een goede schuurbestendige(0,35 mm) 'onzichtbare' nylon lijn weet die toch nog aardig soepel is en (daardoor?) beter werpbaar is. Ik weet dat deze eigenschappen eigenlijk niet samen gaan maar dan pakken we maar de minst slechte.
Het belangrijkste is toch wel de schuurbestendigheid(mosselen/geen taluds) vandaar ook 0,35mm en als het kan ook een aardige trekkracht(meer als 15 lb) omdat ik wil dat men onderlijn als eerste breekt.
Nu weet ik niet of het met werpen of opspoelen nog uitmaakt wat voor molens je hebt, maar dat zijn de xte 10000 :( .
Ik zou zeggen brand maar los en alvast bedankt.
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

24-05-2006 15:17

Beste Arno,

Ik vis zelf met de shimano technicum. Ik ben hier erg over te spreken, omdat de soepele lijn en de schuurbestendigheid naar mijn idee goed op elkaar zijn afgestemd. 0.28 is zelfs nog sterk genoeh om menog grote karper het land op te tillen...

Nu heb ik aan jouw ook een vraag, waarom wil je dat je onderlijn eerder breekt?? Omdat je je lood e.d. niet kwijt bent??

Je heb lijkt mij veel minder contact met de vis, met meer breuk als gevolg. Nogmaals dat idee heb ik erbij. Verbeter me maar als het niet zo is.....

Groeten Jeroen
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

24-05-2006 16:05

dag jeroen, de shimano is ook een goede lijn, maar de 0,35mm is nog een stuk dikker in werkelijkheid en ook zeer stug en volgens mij daardoor ook slecht te werpen. En voor schuurbestendigheid is de dikte het belangrijkst dus daarom viel de 0,28 mm al af, nu weet ik niet of de 0,30mm ook dikker is in het echt want dat is ook een zeer fijn lijntje(alleen zeer goed te zien op de bodem), als iemand dit weet zou ik het graag horen.
Nu snap ik jou vraag niet helemaal mbt minder contact met de vis maar dat hoor ik nog wel.
En de reden dat ik wil dat men onderlijn als eertste breekt is als volgt, als je (meerdere keren) lijnbreuk hebt boven het lood op een bepaalde stek/sessie dan lig je op den duur met meerdere hakende montages op je voerstekje te vissen, dus dan word het loterij welke hij pakt. En als hij hem dan pakt is het maar hopen dat hij het kwijt raakt en dat gaat simpeler met alleen een onderlijntje met haak, al kan hij zich hier nooit aan haken dus is het zoziezo beter voor vis en visser.
Ivm de veiligheid snap ik ook niet dat er zoveel 'grote' namen zeggen dat je met zo zwaar mogelijk materiaal tegen obstakels aan moet vissen ondanks dat ze boven op der hengels zitten. Want als hij er in zwemt is het vaak toch te laat voor de visser en VIS, dus ik zou zeggen minder trekkracht en goed op de hengels zitten dan, als je dan te laat bent is het EVEN KUT VOOR ONS MAAR NIET VOOR DE VIS!!!!(sorry voor de woordspeling).
Met vriendelijke groet arno
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

24-05-2006 16:46

Ik snap wat je bedoeld wat betreft de het breken van je onderlijn. Bij mij komt het niet zo vaak voor dat ik meerdere lijnbreuken heb op een sessie. Maar fijn dat je met het uit wilde leggen, altijd handig...

Wat betreft het contact met de vis. Ik ben van mening dat het contact (gevoel) met de vis dat je hebt zich vooral afspeelt in je hoofdlijn en in je hengel(top), niet in de onderlijn(hierop stel je je slip ook op in). Voel je de vis nog wel goed aan als je met een lichtere onderlijn vist? Felle klappen van de vis kunnen je hoofdlijn wel aan, maar misschien je onderlijn in jouw geval niet. Dit is niet te zien aan je hoofdlijn of te horen aan je slip.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Groeten Jeroen
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

24-05-2006 17:20

Dag jeroen, wat ik weet kun je met je hengel max. 3kg druk uitoefenen op je haak, dus als je dan een 15 lb onderlijntje gebruikt heb je nog aardig wat reserve en zul je hem ook niet zomaar breken.
Wat het contact betreft maakt het niks uit wat voor onderlijn je gebruikt, je hoofdlijn is toch vele malen langer dus die bepaald samen met je hengel het contact met de vis.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders laat het maar horen.

grt arno
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

25-05-2006 07:16

Ik heb gehoord over flulocarbon hoofdlijn, heb er zelf geen ervaring mee

mvg
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-05-2006 10:23

Ik zou voor de technium gaan, heb het op me afstand stokjes liggen en op me pen hengel.
Tot nu toe nog geen afknappers gehad en schuur bestendig is het zeker.
Gebruik nu de 32ø mm alleen moet eerlijk toegeven dat het eruit ziet als 35ø mm en ik hou wel van een wat stugger lijntje.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-05-2006 13:28

Arno,

Zelf vis ik momenteel met de Gardner GT80, dit is dus zo'n hele soepele gladde lijn met zeer goede werpeigenschappen. Sinds het najaar van 2004 met grote tevredenheid hiermee gevist. Ondanks dat er maar 12lb trekkracht (35mm) op de spoel staat, is deze lijn veel sterker. De lijn is ook goed schuurvast, niet zoals een Technium (wat je zelf al aangeeft, dat kan bijna niet), maar toch naar mijn mening meer dan voldoende. Ik vis hem iig zonder angst over een talud heen of naar de takken. Heb de 35mm op een licht setje zitten en de 40mm op mijn zwaardere hengels. Je hebt de lijn in een donker doorzichtige groene versie (wier/blubber) en in een lichte groen versie (alg groen). Ondanks de kleur in de lijn vis ik zelf met de licht groene, deze zie je nagenoeg niet in het water lopen. Toplijn wat mij betreft! (Komt uit de Suffix fabriek en is vergelijkbaar met de Xcelon als ook de nieuwe PB lijnen).
mvg

Bart van den Hurk
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

25-05-2006 14:39

Alvast bedankt voor de antwoorden mannen, en niels ik denk dat jij de fluorcarbon bedoeld maar die is niet zo gek op mosseltjes heb ik gehoord.
Kenny, technium is goed maar zeer zichtbaar.
Bart, jij zegt dat de gt80 vergelijkbaar is met de xcelon en pb, maar bedoel je dan schuurbestendigheid, soepelheid, zichtbaarheid of betrouwbaarheid?
Want ik dacht dat de xcelon en pb lijnen een stuk simpeler te vinden zijn tov de gt80.

grt arno
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

25-05-2006 16:34

Arno,

vergelijkbaar betekend exact dezelfde lijn, de suffixfabriek maakt deze lijn in vier kleuren. De Xcelon is verkrijgbaar in grijs, geleverd door Albatros. De PB in donkergroen geleverd door Spro en de Gardner in donker en lichtgroen geleverd door UCP.

Er zijn veel merken en een paar fabrikanten, toch vindt ik persoonlijk in helder water de licht groene versie het mooiste wegvallen, deze is verkrijgbaar bij Sander'S hengelsport en heb hem zelf ook in de winkel. Maar in princiepe zouden alle winkeliers die producten bij UCP betrekken de lijn kunnen bestellen, dus zo moeilijk is hij nu ook niet aan te komen. Je kan even op de site kijken waar ze leveren.
mvg

Bart van den Hurk
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

26-05-2006 08:23

Arno,

Ik denk dat ik je gelijk moet gaan geven wat betreft het contact met de vis :D De hoofdlijn is is vele malen langer, dus dit bepaald het contact met de vis samen met je hengel... Hier had ik nog niet over nagedacht. Heb zelf niet met dit probleem te maken, omdat dat ik (meestal) op wateren vis waar ik me lijnen uit moet varen.

Bedankt voor de info... Weer wat geleerd:D

Groet Jeroen
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

29-05-2006 13:33

Bart, wederom bedankt moet wel gaan lukken zo.

grt arno
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

31-05-2006 22:19

Bart,

Even voor de duidelijkheid.....de GT80 lijn is niet gelijk aan de Xcelon...
De Xcelon is een lijn van zoals jij dat noemt de Sufix fabriek (fabriek heet eigenlijk anders)
Xcelon is een doorontwikkelde versie van de eerder genoemde lijnen.
De eerder genoemde lijn is gelijk aan Synergy.....

Xcelon is later door deze fabriek ontwikkeld. Eigenlijk een iets versoepelde versie en iets sterker (in trekkracht) als de Synergy.

Al met al lijnen die goed voor de karpervisserij (en zoutwatervisserij)zijn.
Goede trekkracht, zeer slijtvast en niet teveel rek...

Groeten en goede vangst....

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
john bakker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-05-2005 00:04
Locatie: grootebroek

01-06-2006 08:01

ik vis met shimano technium 0,30. geweldige lijn. en omdat ik mijn lijn ook niet zichtbaar wil hebben heb ik mijn voorslag van 10 meter korda fluor carbon 25 lbs. werkt prima.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-06-2006 08:19

Arno,


10 meter lijn van 15 lbs. 15 cm onderlijn 10 lbs. 1 haak maat 8. 1 karper. De lijn zit vast en de haak ook. De karper moet iets kapot trekken.

Zowel de hoofdlijn als de onderlijn blijven intact. Het is onmogelijk voor de vis om de lijn op kracht kapot te trekken. Tis maar ff dat er geen verkeerde gedachtes ontstaan.

Dat met die safteyclips bijvoorbeeld. Nix safe. Blijft gewoon zitten.

Van 3en 1 maken valt niet mee, maar zoals Dennis vd Bogaart vist(te) met 45/100 denk ik dat het wijst is. Nix voorslag, ok 250 meter.


MVG

Klaas
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

01-06-2006 14:39

Marcel, bedankt voor de uitleg.
John, hoe jij het doet ken ook, alleen ben ik niet zo kapot van een (korte) voorslag(knoop) omdat het bij wier nog wel is probleempjes kan opleveren.
Klaas, als je kort op je hengels zit maakt het toch niet uit of je een lijn van 12lb hebt of 30 lb, de vis mag de obstakels toch niet bereiken. Dus als je zo kort op je hengels zit is een 12lb lijntje meer als voldoende lijkt mij.
En stel dat de vis de obstakels heeft bereikt, dan komt de vis er met een dun lijntje toch iets beter vanaf.
Bij taluds met mosselen vind ik Dennis zijn manier ook de beste.

grt arno
Plaats reactie