Vraag materiaalaanschaf


Plaats reactie
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

21-05-2006 13:29

Waarde collegavissers,

Hierbij zou ik jullie enkele vraagjes willen stellen met betrekking tot het aanschaffen van nieuw materiaal. Ik vis nu al een jaartje of zeven met dezelfde hengels en molens, het spul dat ik toen voor een klein fortuin (in totaal zo'n 400-500 gulden, als jongentje van 12 à 13) heb aangeschaft begint heden ten dage, ondanks zorgvuldig gebruik en aanvulling met diverse nieuwe producten, helaas ouderdomskwaaltjes te vertonen. Vandaar dat ik op zoek ben naar vervanging.
Zoals vele jongelingen onder jullie is mijn budget echter verre van onbegrensd. De studiefinanciering en lening die ik als student mag ontvangen stellen mij niet in staat om het duurste van het duurste aan te schaffen. Bovendien is het voor de manier waarop ik mijn hobby beoefen (weinig tijd; ivm. universiteit en veel andere hobbies) ook niet erg noodzakelijk om duizenden euro's uit te geven.
Mijn vraag is nu dan ook wat jullie in dit geval zouden doen; in stappen een uitrusting bij elkaar sparen of in een keer het nodige vervangen door materialen uit een iets lagere prijsklasse (denk aan een budget van rond de 500 euro)? Zoals gezegd, foxtenten, delkim's en solar rodpods zijn in principe overbodig voor het aantal keer dat ik het gebruik (;aantal nachten per jaar, 1 week in de zomervakantie en een stuk of 15 ochtend/avondsessies). Wel ben ik voornemens om in de komende jaren meer tijd en aandacht in mijn visserij te stoppen (om eens te profiteren van het lezen van stapels boeken en tijdschriften in mijn jongere jaren). Tips, aanbiedingen en ervaringen zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

21-05-2006 14:35

Ik zou in stappen je spullen aanschaffen, gewoon goede molens(2e hands) zoals daiwa of shimano. Een hengel hoeft niet zo duur te zijn. Rodpodje van ultimate. De wat goedkopere beetmelders van fox, en je hebt een prima setje. Ik denk dat je met 500 euro een heel eindje komt hoor. Gewoon een lijstje maken met wat je nodig hebt, en veel op internet zoeken, en kijken wat het ongeveer gaat kosten.
Carpe Diem...!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

21-05-2006 15:14

Waarom niet ook gewoon beetmelders van ultimate, ik heb ze ook en ze doen het perfect. Hier in dorp is nu een actie 2 beetmelders voor 15 euro. Koopje toch?
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

21-05-2006 15:22

Met een budget van 500 euro kun je een heel leuk setje aanschaffen hoor. Kijk bijvoorbeeld ook eens op marktplaats en het aanbod gedeelte hier op de site. Vaak kun je beter een tweedehands kwaliteitsproduct aanschaffen in plaats van een nieuw product van bijv. X2 kwaliteit.
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

21-05-2006 16:13

Herman Esveld schreef:Waarom niet ook gewoon beetmelders van ultimate, ik heb ze ook en ze doen het perfect. Hier in dorp is nu een actie 2 beetmelders voor 15 euro. Koopje toch?


Beetverklikkers heb ik nog, van Ron Thompson, die dingen doen het goed genoeg. Vind het ook onzin om delkim's of Foxen te kopen, want deze dingen piepen ook wel en als je voorzichtig bent gaan ze idd. lang genoeg mee.
Denk dat ik inderdaad tweedehands Shimano's of Daiwa's ga kopen, die gaan toch wel wat langer mee dan het normale spul. Wat betreft hengels, tweedehands uit de hogere prijsklassen of nieuw van X2 of Spro? Hengeltjes hoeven van mij niet veel meer dan 100 euri het stuk te kosten, dan zijn ze volgens mij al meer dan goed genoeg.
Wie heeft er trouwens ervaring met Ultimate Rodpods? Wilde zo'n skygeval kopen voor deze vakantie, aangezien ik naar Frankrijk ga. Voor de thuiswateren, die toch vaak een stuk kleiner zijn en waar ik dichterbij vis, heb ik gewoon RVS losse steunen.
Tot slot, onthaakmatten, op dit moment heb ik een vrij dunne, maar als ik toch ga vervangen dan zal ik deze ook maar opnieuw aanschaffen. Functioneren de goedkopere modellen, X2 e.d., goed genoeg, kan toch weinig fouts aan zijn toch?
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

21-05-2006 16:29

Qua hengels zou ik dan voor de wat goedkopere nieuwe gaan, de warrior xt van fox en de shimano hyperloop heb je voor een goede prijs, zeker als je er 2 tegelijk koopt. Zelf heb ik beide hengels, de shimano hyperloop 2,5lb had ik 2 voor 130 euro. de warrior xt 2,75lb had ik voor 160 euro per 2. En moet zeggen dat het uitsekende hengels zijn. Een onthaakmaat van x2 of spro zijn goed, dan heb ik het over de bekende piepschuimballetjes modellen.Ik heb geen ervaring met de rodpod die je noemt.
Carpe Diem...!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-05-2006 16:55

Ik heb een rodpod van ultimate

de ultimate adjust.

Als je er een beetje voorzichtig mee bent een heel fijn podje

goed verstelbaar en ook nog wel redelijk stabiel

Voor hengels kan je ook naar jrc kijken

zelf heb ik jrc skyliners 2,25 lb

buigen lekker ver door en kan er aardig wat mee wegzetten

en dat voor ongeveer 45 eurie
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

28-05-2006 23:29

hengels de eclix van bij de watersportcentrale, superstokken.
bij afname van 2 stuks "slechts" 130 euro's maar je hebt dan wel wat!
fuji sic ogen prachtblank zowel onder de kant als op lange afstand enz...
molens zou ik gaan voor de daiwa sportsmatic, is de iets goedkopere broer van het topmodel de infinity, zelfde binnenwerk alleen 1kogellager minder en die zit in de hendel.... kosten dacht ik bij dezelfde winkel iets van een 140 euro als je wat 'commerct' gaat dan ongeveer in de buurt zitten van je budget en bent top en nieuw gesteld... enne die rod pod, gewoon 2 korte banksticks en 2 buzzerbars voldoen voor mij prima hoewel ik ook in het bezit ben van een mooie pod die ik slechts zelden meesleur (alleen op kanaal ofzo)
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

29-05-2006 02:18

Voor 500 kun je een prima setje aanschaffen,ik ga er wel van uit dat je van alles 2 bedoeld dan he.( 2 molens,hengels...)

Zou op bv.Marktplaats kijken voor 2 Shimano USA's molens waavan je weet dat ze goed zijn en al helemaal voor die prijs !

Rodpod:zou ik even laten zitten,denk dat je meer hebt aan losse steunen.
(ik zeg niet dat het Ultimate podje niet goed is)

Goeie hengels zijn er genoeg,voor een leuk prijsje,bv. zoals Maik al zei: de warriors van Fox of de Shimano Hyperloop en zo zijn er nog wel meer.

Onthakingsmat,gewoon die van X2 of Ultimate.

Tent:als je er zuinig mee om gaat kun je lang plezier hebben van een wat goedkopere tent bv.ook een van Ultimate of X2.

Mocht je ooit toch nog op andere piepers willen overstappen de goedkopere Foxen zijn al prima ! :wink:


Mvg...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

29-05-2006 08:25

vant weekend stiekem een derde hengel er bij ingegooid. geen 3e fox sxv, shit dan maar die oude ultimate striker maar die ik voor een tientje kocht. hmm dat ding werkt eigenlijk best goed, minder gevoelig maar een beet geeft ie gewoon door goh wat is verder t verschil... :roll: mn maat heeft overigens voor 100 euro twee oud model delkims weten te krijgen.

hengels, heb zelf fox warriors, oud model. k geloof wat prijskwaliteit verhouding kun je niet beter krijgen. mij bevallen ze prima, de nieuwe zijn iets duurder toch? ook mooie hengels die niet duur zijn: danau genius en idd shimano hyperloop. 100 euro heb je nog behoorlijk wat keus ook. je kunt ook denken aan 2e hands.

molens: zelf heb ik pas 2 daiwa emblems gekocht voor 175, usa4500a moet je voor minder kunnen krijgen.

over: 25/50 euries, kun je nog een onthaakmat voor kopen. btw schepnet dan? vlemmix/raven hebben best mooie voor 15 euro. mooier dan die van mij die ik voor 35 kocht...enneuh swingers? misschien 2e hands :roll:
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

29-05-2006 14:41

Van het spul dat ik al heb behoud ik de piepers, rvs-steunen (wil alleen wel een rodpod voor Frankrijk, ivm. harde bodem bij het meer), net, shelter + overwrap en het kleine materiaal natuurlijk.

Ga voor 2e-hands shimano's 4500 A's ofso, als het even kan wil ik er drie, ivm. Frankijk. Hengels, eveneens 3 stuks, waarschijnlijk Shimano Beastmaster of Fox'en. Daarbij een rodpod; weet iemand of er een beetje met die stabilizer van Ultimate (driepootmodel, zoals gezegd ivm. de Franse bodem en evt. grote afstanden) te vissen is? Die was namelijk maar iets van 70 euri. Onthaakmat (tips?), een derde rodlock en een setje springers/swingers. Hopelijk red ik dat met een eurootje of 600. Gelukkig hebben een paar vrienden van mij ouders met grote oude huizen die verbouwd moeten worden; dagje slopen voor 100 euri en dagje verhuizen voor iets van 75 eurootjes. Dat spekt de kas weer :D Lucky me 8)
Plaats reactie