Verkeerde onthaakmat...


Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

01-10-2002 19:35

Hans-Peter,

Ik draai liever de vraag om: Waar moet een goede onthaakmat aan voldoen? De optimale onthaakmat heeft de volgende eigenschappen:

De mat is groot genoeg (voor het te verwachten formaat vis)
De mat is zacht en dik genoeg (idem)
De vis is erop te fixeren
De vis kan zich dan zelf niet beschadigen
De vis kan er mee gewogen worden
De vis kan er mee teruggezet worden
De mat kost niet meer dan €50
De mat moet compact te vervoeren zijn
De mat moet makkelijk te reinigen en te drogen zijn
De mat moet minimaal 5 jaar of 250 vissen
meegaan

Gr,

Frank

PS: Conclusie: die mat is er (nog) niet
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-10-2002 20:37

Off topic Frank.!!!!
Kon je op wachten Hans-Peter!!!!!! Als je dit al niet deed????
Waar gaat dit naartoe??????????????
Met nieuwsgierige groet, maar niet heus,

John
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

01-10-2002 21:35

Hoi,

ik ken genoeg ervaren vissers die de vissen goed behandelen zonder onthaakmat. Zij drillen de vis goed uit en genieten echt van de dril, vervolgens maken ze gelijk een foto en zetten de vis weer terug.

Dit zijn mannen die al jaren vissen en hooguit een mat meenemen om op te zitten tijdens het pennen.

natuurlijk is het beter om wel een mat te gebruiken, maar net zo belangrijk zijn de volgende punten.

- zorg dat er altijd iemand bij de vis blijft of zorg dat je foto en weegmateriaal in een handig tasje zit dat al klaar ligt natuurlijk.

-houd de vis nat, beter nog, zet hem snel terug.

-bewaar karpers niet, tenzij...

-doe je horloge en andere sierraden af bij een vangst.

Goede onthaakmatten zijn idd vrij prijzig en voor beginnende vissers ligt de drempel vaak te hoog.

Maar het kan nog gortiger hoor, laatst kwam ik van een feestje en fietste ik langs een water en ik zag daar iemand met een kromme hengel in de handen. ik kijken en wat blijkt? hij had geeneens een net!!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-10-2002 23:49

Kleine karper landt ik wel vaker met de hand, ook ben ik wel eens mijn net vergeten en dan landt ik ze ook wel eens met de hand.

Gaat perfect, als je het goed doet, lijkt me het minder schadelijk dan een net. Als je hem gelijk op de mat tilt, onthaakt fotografeert en terugzet raakt de slijmlaag nog minder beschadigd...("pen/kortsvisstyle")

Met hand-landende groet, Sjoerd

Ps. Over 'Off-topic' gesrpoken!!! :grin:
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

02-10-2002 00:16

Frank,

de "Wytze Tjoelker-onthaakmat" heb jij (& ook Arjen) al 8 jaar & hij is nog goed toch?

Okey je wilt hem wat groter & nog wat andere kleine dingetjes.....

Ik had er 1 van Starbaits, maar die vond ik wat te klein, toen kocht ik een "namaak-Cipro" maar die werd wel erg dun & toen heb ik een echte "Cipro" gekocht, maar ook die is kwalitatief even slecht.....of zou ik te veel vangen? (lol)



_________________
http://www.hsvheerenveen.nl/

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2002-10-02 00:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

02-10-2002 10:03

In frankrijk had je een probleem als je onthaakmat niet dikker was dan een aantal centimeters. Ik heb een carp focus mat, deze is goed groot en aardig dik. Ik denk dat een onthaakmat wel degelijk nodig is, al hoeft ie niet eens heel dik te zijn. Als er maar geen takjes enzo kunnen steken in de vis.
Succes
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

02-10-2002 10:33

hoy,

die namaak cipro matten zijn voor dat geld super het enige naddel is dat ze behoorlijk veel plaats in beslag nemen!!

die van carpfocus vind ik persoonlijk te dik in de midden!! teminste als je het zelfde model als de cipro hebt? doordat de midden vakken dikker zijn als de buitenrand schuift de vis eraf!

groeten rob
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-10-2002 10:56

Rob,

Een ander nadeel van de namaak-Cipro vind ik dat ze loodzwaar zijn na een regenachtige nacht. Hier heb ik met de originele helemaal geen last meer van!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

02-10-2002 11:35

He Mark..
Vandaar dat ik hem kon overnemen :smile: !!!!!

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-10-2002 11:48

Henry,

De TOM (Tjoelker Onthaak Mat)is inderdaad nog goed, maar het voortschrijdend inzicht van mij en inmiddels ook Wytze heeft er voor gezorgd dat wij inmiddels bezig zijn met een verbeterde versie (ook omdat de vissen langzaam groter worden).
Je hoort er nog wel van.

Gr,

Frank

PS: De mat kostte in 1994 slechts ƒ 60,= !!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-10-2002 12:57

Pascal,

Inderdaad, een mooi-weer-visser heeft hier geen last van!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

02-10-2002 13:41

hoy,

neemt die cipro mat dan geen vocht op????
ik weet toch zeker dat die ook loodzwaar word!!!

groeten rob
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-10-2002 13:57

Gewoon een cipro-onthaakmat in een klein (niet te klein) rubberbootje leggen dan heb je de ideaale onthaakmat er kan niets met de vis gebeuren.

Groeten Ulco,
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

02-10-2002 13:58

Luchtbed.
Bristol.
Blauw/groen of blauw/blauw.
15 euro.
190 x 75 cm opgeblazen.
20 x 37,5 cm opgerold.
Dikte variabel tot pl. min. 20 cm.
Afwasbaar.
Oprolbaar.
Tevens geschikt voor Meervallen, Volschubs en Zeemeerminnen.

Met economische groet,


Mike
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-10-2002 14:08

Rob,

Misschien dat de jouwe lek is maar ik heb zeker weten geen last. De imitatie absorbeert via de naden al vocht, de Cipro niet.

Mark
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

02-10-2002 17:57

Nou Mark die Cipro van mij & de imitatie zuigen alle twee vol water...nu moet ik erbij vertellen dat ik ze ook veel op de bodem van mijn oude Zodiac heb liggen & die is niet helemaal waterdicht meer...

Ik wacht met smart op de F-TOM(ahawk)..
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-10-2002 18:25

Spijt me zeer maar mijn Cipro mat is toch ook echt lek en weegt na een regenachtig dagje ook een paar kilo meer!
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

02-10-2002 18:48

Mark is een clevere jongen & heeft hem vast van te voren ingespoten met een waterwerend goedje.....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

02-10-2002 20:09

Toch had ik niet verwacht dat zoveel mensen zo weinig afweten over het behandelen van een karper. Een mat is een ogeschreven regel.Sommige mensen denken de vis niet te beschadigen door deze in het gras te leggen. FOUT: een vis heeft een slijmlaag met deze slijmlaag beschermd de vis zich tegen bacterien. Als je de vis in het gras legt ligt daar altijd wel een takje, steentje, zandkorrels e.d. deze beschadigen de slijmlaag dit kan erstige (zelf dodelijke) bacteriele ziektes geven. Ook bij het pozeren met een vis is een dikte mat (liefst type Cipro) verijst want een vis kan altijd onverwacht een keer uit z'n dak gaan en dan helpt een mat van zakdoekdikte echt niet.
Met bezorgde Groet Wim.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

02-10-2002 20:17

En wat als cypro niet meer te krijgen is?

er zijn genoeg andere en ook betere modellen, bijvoorbeeld een mat waar tevens een weegzak opgeklikt zit, dat is de kop bedekt en blijft de vis rustiger.

Een boot die op zijn kop op de kant ligt (zodat 'ie niet volregend) kan ook heel goed dienst doen als onthaakmat.

Al dat gezeur over waterdichtheid kan ik ook niet begrijpen, ik heb zo'n hekel aan mensen die hun net of mat niet meenemen omdat hun vismaat er wel een heeft. Het is toch een goed teken als de mat doorweekt is? Was dat maar aan het eind van iedere sessie!

mzzl, Jeroen
Gebruikersavatar
wim schotman
Berichten: 240
Lid geworden op: 09-02-2002 01:00
Locatie: Nijmegen

02-10-2002 21:52

Jeroen: lees type Cypro hiermee bedoel ik tempex gevuld. En in der daad een op de kopliggende rubberbood werkt ook (Maar die is ook dikker dan die dunne matjes van 7,5 euro) Gr wim
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-10-2002 09:34

Henri,

Nee hoor, niet ingespoten. Wel leg ik hem altijd perfect recht met een waterpas zodat er zo weinig mogelijk water op blijft liggen :smile:

Zonder gekheid, ik doe mijn best om er geen lek in te krijgen en ga ook niet zelf op de mat zitten. Ik vond hem prijzig genoeg en wil er zo lang mogelijk profijt van hebben. Ook heb ik een aantal stekken waarbij ik een aardig eindje moet sjouwen en iedere kilo (water) die ik dan kan vermijden is weer meegenomen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-10-2002 11:12

Op 2002-10-01 19:35, schreef Frank Huisman:
Hans-Peter,

Ik draai liever de vraag om: Waar moet een goede onthaakmat aan voldoen? De optimale onthaakmat heeft de volgende eigenschappen:

De mat is groot genoeg (voor het te verwachten formaat vis)
De mat is zacht en dik genoeg (idem)
De vis is erop te fixeren
De vis kan zich dan zelf niet beschadigen
De vis kan er mee gewogen worden
De vis kan er mee teruggezet worden
De mat kost niet meer dan €50
De mat moet compact te vervoeren zijn
De mat moet makkelijk te reinigen en te drogen zijn
De mat moet minimaal 5 jaar of 250 vissen
meegaan

Gr,

Frank

PS: Conclusie: die mat is er (nog) niet


Er zijn een paar dingen die niet samen gaan binnen jouw ideale onthaakmat.

Als deze groot en dik moet zijn en de vis moet fixeren dan kom je al gauw toch bij een dikke piepschuim mat. Maar deze is nu eenmaal niet makkelijk en compact te vervoeren. Waarom trouwens maximaal die 50 euro?? Al koste de ideale mat honderden euro's (wat in mijn geval gelukkig niet het geval is), dan zou ik het er voor uitgeven. Alles in het belang van de vis nietwaar.

Ik snap dat wegen ook niet trouwens, daar is toch een weegzak voor uitgevonden, nee enkele dingen zijn nu eenmaal tegenstrijdig.

Zelf heb ik een mat van 150 bij 100 cm en een 15 a 20 cm dik. Elke vis past er dus zeker op

De mat is gevuld met piepschuim brokjes en niet bolletjes, deze slinken veel minder snel.

De mat is een gewone zak zonder extra overbodige stikkingen of naden, hierdoor is hij echt waterdicht en geen zeef zoals de cipro modellen.

Door de vorm zakt de vis perfect in de mat, waardoor deze helemaal in de mat ligt en niet meer spartelt, dit is dus zeker ten voordele van de vis.

Door de waterdichtheid loopt het water ervan af en is hij binnen no time droog.

(Als weegzak gebruik ik momenteel de Nash euro slingmat, deze werkt perfect voor het wegen en terugzetten van de vis)

Nog een voordeel is dat de zak zo groot is dat hij als zitzak te gebruiken is en hierdoor een stoel menemen overbodig wordt, dit is alleen al een rede om hem aan te schaffen.

Het enige Nadeel is zeker het volume wat de mat inneemt, maar dit is nu eenmaal iets wat we voor lief moeten nemen.

Ik zelf ben trotse bezitter van een Proline zitzak!!

mvg

Bart van den Hurk
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

04-10-2002 12:57

Bart,

Piepschuim is niet het ideale materiaal, (rotvast)schuimrubber wel! Dit wijst 8 jaar intensiefgebruik uit. Uitgerold is hij zacht en dik genoeg, opgerold compact genoeg.
De prijs is voor óns natuurlijk niet van belang, maar voor het gros der karpervissers wél. De praktijk is helaas dat de meerderheid een goedkopere (en meestal beduidend slechtere)onthaakmat zal kopen wanneer de ideale er naast ligt voor het dubbele van de prijs.Vandaar.
De geintegreerde weegfunctie scheelt één handeling (van mat naar weegnet) en verminderd zodoende de kans op beschadiging. Ook is de karper vanuit de mat eenvoudiger en veiliger terug zetten.Door het verminderen van het aantal handelingen is de karper ook nog eens korter op de kant.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

04-10-2002 13:17

hey jeroen,

als je nog eens zo'n drillende visser ziet zonder net/mat... mag je me gerust NOG een keer wakkermaken om mijn net daarvoor te lenen hoor haha :wink:
Het had alleen wel een andere vis mogen zijn die die gast ving.

za-zo zit ik daar weer dus als je weer zoiets zit... je weet me te vinden om mijn net te lenen.

mzl, Frank :wink:

_________________
Energy Ingrediënten... meer dan alleen een mix

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Frank Avezaat op 2002-10-04 13:18 ]</font>