Zelfontspanner en foto's bij nacht


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-09-2002 00:31

Beste mensen, ik wil een camera aan gaan schaffen, met een zelf-ontspanner, maar welke ontspan-tijd werkt nu het beste? Ik lees in de catalogus dat de meeste camera's 10 tot 12 seconden tijd hebben, is dat genoeg? Welke tijd is wat jullie betreft afdoende om je goed voor te bereiden op de foto?

Mijn tweede vraag is:

Een tijdje geleden heb ik 's nachts een paar mooie vissen gevangen, maar de flitser van m'n camera deed het niet en het was net te ondiep om de vis te zakken, dat risico wou ik niet nemen.
Toen heeft m'n maat maar foto's gemaakt met op de voorgrond een accu-kampeerlamp ( TL-licht )( Onder het motto van: dan hebbenwe het in iig geprobeerd ). Het rolletje is nog lang niet vol dus nou is mijn vraag:

Denken jullie dat dit enige kans van slagen heeft? Hebben jullie hier ervaring mee? Weten jullie of het uberhaupt mogelijk is om 's nachts met behulp van een andere lichtbron foto's te maken?

Met benieuwde groet, Sjoerd
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

26-09-2002 09:17

Ik denk dat dit geen succes is geworden. Volgens mij heeft de lens het licht van dichtbij nodig. Dit kan ik goed zien met mijn digitale camera. Als ik zonder flitser in het donker iets probeer te fotograferen dat in het licht staat, wordt het heel wazig.
Maar wie weet.
Succes en ik hoop dat het goede foto's zijn geworden.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

26-09-2002 12:32

Hoi,

mijn toestel heeft een ontspan tijd van 10 seconden. het voordeel is dat bij iedere tel een lampje gaat branden, zo kun je dus meetellen. Meestal gaat het makkelijk in 10 seconden, direct na de dril is de meeste vis rustig, maar als ze gezakt zijn...

Je kan trouwens adaptors kopen om je fototoestel op een bankstick te schroeven, scheelt weer een statief meezeulen.

Als je van te voren weet dat je geen fotograaf hebt omdat je bijvoorbeeld ergens aan het vissen bent waar niemand komt dan is het verstandig om van te voren een plek uit te zoeken voor de foto's. Dan kun je vast je mat neerleggen en twee stormpalen om het kader te bepalen waar binnen je moet blijven.

Zo krijg je gegarandeerd betere foto's als voorbijgangers kunnen maken, want dat heeft me heel wat foto's gekost.

groeten Jeroen
Martin Bijkerk
Berichten: 87
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00

26-09-2002 13:30

...
Laatst gewijzigd door Martin Bijkerk op 14-12-2004 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

26-09-2002 13:58

Ik wil een tip geven. Maak tijd met het maken met een zelfontspanner, en houdt het toestel recht horizontaal. en niet zoals ik .

Suc6 en ben niet bang om extra foto's te maken. Je kan ze nog altijd cancele bij de shop.

Met knippende groet J0H@N
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-09-2002 16:54

De foto's zullen dus wel niet gelukt zijn :sad:

Maar een wachttijd van 10 sec is genoeg om de nodige handeligen te verrichten?

Groetjes, Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

26-09-2002 20:16

Sjoerd,

10 seconden, lijkt niet veel.
Maar ga maar eens zitten, en tel even voor de grap hardop, tot 10.
Zoals je dan zal zien, duurt het nog eigenlijk best wel lang. En heb je genoeg tijd om alle handelingen te doen.

Alle handelingen, zijn er toch eigenlijk niet zo veel ?
Het enige wat ik daarvoor kan bedenken, is de karper de positie laten aannemen, die je wil.

Ik gebruik m'n zelf ontspanner vrijwel nooit.
Omdat ik altijd met iemand samen vis.
Een groepsfoto is er wel eens van gekomen, daar is hij dan wel handig voor :wink:
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

27-09-2002 08:49

Hallo Sjoerd,
Ik heb evt. nog wel een compactcamera te koop, z.g.a.n!! Compleet met doosje en gebruiksaanwijzing, het gaat om de Fuji DL-270 zoom super. Met uitgebreid menu, zelfontspanner en 35-70mm zoomlens. Het toestel geeft zeer mooie foto's maar ik wil overstappen op een digitale camera. Bel me maar als je interesse hebt, we maken wel een mooi prijsje.

Groeten Lesley.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-09-2002 13:38

Ik dacht dat als je 's nachts foto's maakt, je enkel kan bijlichten met een halogeenspot. Alle andere lichtbronnen (zaklamp, lantaarn,...) zijn verwaarloosbaar.

Je kan d.m.v. een halogeenspot wel de werking van de flits ondersteunen.

MVG, Mark
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

28-09-2002 11:15

Als ik alleen vis, maar toch fotos van de (mogelijk gevangen) vis wil, zoek ik, na het ingooien van de hengels, een plekje om het foto toestel op te zetten.
Meestal is dit een paaltje of, bij een aflopende rand, de stoeprand.

Dan ga ik een punt nemen waar ik de camera op richt, bijvoorbeeld visstoel.
Daarna kijk je hoe hoog/laag je de vis moet houden en waar je precies moet zitten...

Bij de gevangen vis, leg je em op je onthaakmat, loopt naar foto toestel, druk knopje in, loopt terug en dan de vis op de gekozen hoogte houden..

Meestal werkt dit wel, tenzij er geen plaat is om het toestel te plaatsen :razz:

Succes in ieder geval Sjoerd

Robbert
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-09-2002 00:11

Op 2002-09-27 13:38, schreef Hoedemakers Mark:
Ik dacht dat als je 's nachts foto's maakt, je enkel kan bijlichten met een halogeenspot. Alle andere lichtbronnen (zaklamp, lantaarn,...) zijn verwaarloosbaar.

Je kan d.m.v. een halogeenspot wel de werking van de flits ondersteunen.

MVG, Mark


Ow, dan neem ik wel een bouwlamp mee, iemand nog een leuk agregaatje te koop?

Sjoerd
michel heineken
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Brielle

18-05-2003 03:12

die foto's zijn zeker weten niet gelukt, je moet flitsen s'nachts,, anders zijn ze te donker, het licht van je flitser is niet hetzelfde licht als van een lampje of iets dergelijks.

10 seconden is te doen, ik heb een canon EOS spiegelreflex camera, ben er erg tevreden over,

Als je goed nadenkt dan doen we het vissen uiteindelijk toch voor de dril en voor een goede foto, dus waarom zou je mooie (dure) visspullen kopen en een goedkope camera nemen?????? Tip, koop nou gewoon een spiegelreflex camera dan heb je altijd goede foto's (mits je er goed mee om kan gaan)
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

18-05-2003 12:26

Als je die lamp op de voorgrond houd, in de foto dus, dan staat waarscheinlijk alleen de lamp er op en niets meer. dit werkt dus voor geen meter. als je je zelf al ziet zal het een zwarte schim wezen. Ook een dikke zaklamp zoals een maglite werkt niet afdoende. flitsen is de enige manier.

zelfontspanner met 10 seconden werkt wel goed maar nog niet ideaal.
Ik heb nu afstandsbediening op een digitaal toestel, dat is wel ideaal. maar ook het duurste.
Wel zijn de foto's altijd scherp als je een vast brandpuntsafstand in kan stellen zoals 1 meter.

verder heeft jeroen groot gelijk, beter een zelfontspanner foto dan een foto van een voorbijganger. of "vreemde" visser.

bob- weet je zeker dat je het kan?, wel dicht bij blijven he en enkel mij en de vis er op! (even de afstand (1 a 2 meter voorgedaan)
Zo moet het!
passant Ja hoor geen probleem ik maak zo vaak foto's.
bob- Oke!
Voorbijganger gaat op 15 meter afstand van bob staan.
bob- Gdvr laat maar.

Waar ik ook wel eens heb gedaan vroeger was het toestel op een steun plaatsen zodat de positie goed is en dan een voorbijganger vragen alleen maar het knopje een paar keer in te drukken. kan niet fout gaan en je hebt geen 10 seconde beperking meer. gewoon nu! roepen.

Met flitsende groet, Bob

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2003-05-18 12:32 ]</font>
Plaats reactie