Beginner


Plaats reactie
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 00:12

Hoi

aangezien ik pas begonnen ben met op karper te vissen heb ik jullie raad nodig bij het aanschaffen van wat matriaal . Ik ben niet zo bekend met degelijke merken van molens en hengels dus kwam ik wat informatie vragen .binnenkort ga ik dus een hengel en een molen halen en wou weten wat je eigenlijk nodig hebt als beginner. een degelijk hengeltje met een fijn molentje dat niet AL te duur is natuurlijk

Mvg ,
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

14-04-2006 00:57

Koop alsjeblieft geen beginnersset van Vleminx/Raven! Ofwel geen weekendset, maar spaar even door zodat je 1 goede hengel en 1 goede molen kunt kopen. Wil niet gelijk van alles 2/3 dezelfde dingen kopen, want daar krijg je later spijt van.
De Warrior van Fox is na mijn mening de beste hengel kwa prijs-kwalitiet verhouding! Dacht zo'n 79 euro.
Kwa molen kun je misschien beter even door sparen totdat je een USA 3500 of 4500 van Simano kunt kopen, deze zijn kwalitatief erg goed.

Tis een mening maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvg, Robert
Ze bijten of ze bijten niet.
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 01:08

Robert Franssen schreef:Koop alsjeblieft geen beginnersset van Vleminx/Raven! Ofwel geen weekendset, maar spaar even door zodat je 1 goede hengel en 1 goede molen kunt kopen. Wil niet gelijk van alles 2/3 dezelfde dingen kopen, want daar krijg je later spijt van.
De Warrior van Fox is na mijn mening de beste hengel kwa prijs-kwalitiet verhouding! Dacht zo'n 79 euro.
Kwa molen kun je misschien beter even door sparen totdat je een USA 3500 of 4500 van Simano kunt kopen, deze zijn kwalitatief erg goed.

Tis een mening maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvg, Robert


Hoi dankjewel natuurlijk hebik er wat aan . Maar kan je me ook uitleggen wat bv een 2lb is ? en welke lengte van stok je eigenlijk nodig hebt ?
jan van kranenburg

14-04-2006 02:26

Hoeveel hengels en molens wil je hebben?
Hoe en waar wil je gaan vissen? Vastlood-systeem of met de pen?

Raad je aan met 2ehands spullen te beginnen. Er is veel goed spul te koop voor redelijke prijzen.
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 09:09

wel ik wil eigenlijk op karper beginnen met 1 hengel en 1 molen van een defitige kwaliteit .
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 13:04

andy roelands schreef:wel ik wil eigenlijk op karper beginnen met 1 hengel en 1 molen en ik denk met vast lood .
jan van kranenburg

14-04-2006 13:33

Andy,

Je zal toch minimaal en schepnet en onhaakmat nodig hebben.Als je met vast lood wil vissen, dan ook een pieper.

Kijk eens op Marktplaats - Rubriek Watersport en dan hengelsport.

Je zult ontdekken dat er veel wordt aangeboden; maar 1 enkele hengel of 1 enkele molen komt minder voor.
Meestal sets.

Wat is je budget?
peter andrae

14-04-2006 14:35

Nee wat wil je een hengel om met het pennetje te vissen of een hengel om statisch mee aan de slag te gaan,wil je een baitrunner of kies je voor een fijne molen die goed vist in combinatie met een penhengel.

Leuk zo een advies voor een baitrunner maar wat heb je er aan onder de penlat niks te zwaar en niet nodig.


Laat die jongen eerst maar eens een paar vissen vangen alvorens hem dure spullen te laten kopen.



mvg peet.
Gebruikersavatar
sander korten
Berichten: 92
Lid geworden op: 24-03-2006 21:48

14-04-2006 14:36

als je bij postcode 7255 doet en dan max afstand25km kom je een set spro hengels met dam freerunmolens tegen...is van een vrouw uit zutphen geloof ik...plus ze heeft er ook een rodpod op staan...welke ben ik ff kwijt....is voor een leuke prijs te koop..als ik het goed herrinner 100 euro voor 2 hengels en molens....
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 17:51

kan je eigenlijk met een karper hengel ook mss snoeken ofzo of is dat niet goed voor de hengel


mvg
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-04-2006 18:50

Je kunt er van alles mee. Het is meer afhankelijk van de werpgewichten die je wil gooien en de grootte van de vissen die je wil vangen. Zo heb je natuurlijk weinig sport van een voorntje van 15 cm aan een karperhengel, maar snoeken zou op zich kunnen. Maar ja, wat is snoeken? Slepend vissen, kunstaas, dood aas? Een beetje stevige karperhengel leent zich goed om mee te snoeken met dood aas op een statische manier. Ik gebruik soms één van mn karperhengels om mee te snoeken met kunstaas, als ik grotere pluggen gebruik. Ik heb verder alleen een licht spinhengeltje dus dat schiet niet op met grote pluggen. Dan pak ik dus ook een karperhengel. Alleen is de lengte van een karperhengel (3.60 meter) niet altijd handig voor het spinneren. Als voordeel heb je wel dat je wat voor rietkragen voor de kant e.d langs kunt sturen.
Gebruikersavatar
sander korten
Berichten: 92
Lid geworden op: 24-03-2006 21:48

14-04-2006 18:55

ik gebruik mn 2.3/4 ook voor het statisch vissen op snoek...dode aasvis eraan..swingers lichtafgestelt en verder is het just the same as carpfisching....ziet er vanaf de kant voor kijkers/controle ook hetzelfde uit :lol: 8)
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 19:36

jan van kranenburg schreef:Andy,

Je zal toch minimaal en schepnet en onhaakmat nodig hebben.Als je met vast lood wil vissen, dan ook een pieper.

Kijk eens op Marktplaats - Rubriek Watersport en dan hengelsport.

Je zult ontdekken dat er veel wordt aangeboden; maar 1 enkele hengel of 1 enkele molen komt minder voor.
Meestal sets.

Wat is je budget?


mijn budget bedraagt 150 euro omtrent

mvg
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 19:40

Rick Boerboom schreef:Je kunt er van alles mee. Het is meer afhankelijk van de werpgewichten die je wil gooien en de grootte van de vissen die je wil vangen. Zo heb je natuurlijk weinig sport van een voorntje van 15 cm aan een karperhengel, maar snoeken zou op zich kunnen. Maar ja, wat is snoeken? Slepend vissen, kunstaas, dood aas? Een beetje stevige karperhengel leent zich goed om mee te snoeken met dood aas op een statische manier. Ik gebruik soms één van mn karperhengels om mee te snoeken met kunstaas, als ik grotere pluggen gebruik. Ik heb verder alleen een licht spinhengeltje dus dat schiet niet op met grote pluggen. Dan pak ik dus ook een karperhengel. Alleen is de lengte van een karperhengel (3.60 meter) niet altijd handig voor het spinneren. Als voordeel heb je wel dat je wat voor rietkragen voor de kant e.d langs kunt sturen.



Naja ik wil dus ook eigenlijk met men karper hengel op snoek vissen met kunstaas in de sloten van friesland en vroeg me af op dit ook mogelijk was .

mvg
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-04-2006 20:20

Tuurlijk is dit mogelijk. In dat geval zou ik eerder kiezen voor een 11 ft karperhengel (3.30 mtr) in plaats van 12 ft (3.60 mtr)
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

14-04-2006 22:15

Mourad Aviara schreef:Tuurlijk is dit mogelijk. In dat geval zou ik eerder kiezen voor een 11 ft karperhengel (3.30 mtr) in plaats van 12 ft (3.60 mtr)


Welke voordelen bied dit ? en de molen maakt dat uit ? Kan het bv met een shimano baitrunner of is dat een slecht idee
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

15-04-2006 13:20

hallo

Nu ik hier toch al een paar vragen gesteld heb , wou ik vragen wat de beste manier is om te voeren als je op brasem vist . het is gewoon op een vijver die eigenlijk niet echt stroomt tenzij het heel hard waait . en hoeveel moet je dan eigenlijk voeren ? want je mag ook niet teveel voeren heb ik gehoord


Mvg
Gebruikersavatar
sander korten
Berichten: 92
Lid geworden op: 24-03-2006 21:48

15-04-2006 13:27

nou zoete mais heb ik vaak bijvangsten zoals brasem en zeelt.....maar brasem kan ook makkelijk een 16 mm boilie opnemen..dus als je brasem wil vangen wrom ni 2 vliegen in 1 klap slaan en ook karper kunne vangen/????
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

15-04-2006 14:04

sander korten schreef:nou zoete mais heb ik vaak bijvangsten zoals brasem en zeelt.....maar brasem kan ook makkelijk een 16 mm boilie opnemen..dus als je brasem wil vangen wrom ni 2 vliegen in 1 klap slaan en ook karper kunne vangen/????


Jah en hoe voer je eigenlijk ? Ben echt een complete beginneling en ik zou niet weten waar en hoe te beginnen . ik heb wel gehoord dat ook duivenvoer iets goed zou zijn maar ik heb geen idee van de hoeveelheid die je moet voeren in bv een vijver
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-04-2006 15:21

Andy,
Even iets totaal anders, hoeveel ervaring heb jij met vissen op andere soorten? Denk hierbij vooral aan vaste stok vissen op voorns en brasems.
Als ik je vragen zo lees krijg ik de indruk dat je nog maar amper een hengel in de handen hebt gehad (niet lullig bedoelt hoor, we zijn allemaal eens begonnen). Klopt dat of zit ik er compleet naast?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
peter andrae

15-04-2006 15:43

Nee Daaf je zit er niet naast dat begrijp ik er ook uit.

Vandaar dat ik die baitrunner een minder goed advies vind vooral als je budget maar 150 euro bedraagd,kan je natuurlijke leuke spullen voor kopen maar dan geen baitrunner,eerst vissen bevalt het dan kun je altijd nog verder gaan denken aan spulletje,s.

Andy hoe wil je op karper vissen met het pennetje of ook statisch erbij een baitrunner is namenlijk niet nodig om een karper te vangen ik zou het simpel houden in den beginnen,maar denk je bijvoorbeeld ook aan een onthaakmat,of een fototoestel je wilt toch je vangsten vastleggen,weger,tas,klein matriaal vergis je hierin niet telt behoorlijk aan,lijn voor op de molen,stoeltje,en zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen.


Ik ben zelf begonnen met een penhengel,schepnet,onthaakmat hadden ze nog niet in mijn tijd dat ik begon :wink:sorry jongens,een legerpukkel voor het matriaal en een vuilniszak om op te zitten,en een emmertje met aarappels en mais,was zat ving mijn vissen het is nu nog steeds zo en vaak nog beter dan de bolliejongens,met de pen ben je gewoon veel mobieler dus bevis je een veel groter gedeelte van het water en dat levert weer exstra vissen op.


Hoop dat je veel lol in het karpervissen krijgt wens je s6 en wees zuinig op die kanjers :wink: .



groetje,s peet.
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

15-04-2006 15:58

Daaf Wolters schreef:Andy,
Even iets totaal anders, hoeveel ervaring heb jij met vissen op andere soorten? Denk hierbij vooral aan vaste stok vissen op voorns en brasems.
Als ik je vragen zo lees krijg ik de indruk dat je nog maar amper een hengel in de handen hebt gehad (niet lullig bedoelt hoor, we zijn allemaal eens begonnen). Klopt dat of zit ik er compleet naast?


Nee je hebt gelijk hoor , ik heb alleen ervaring met een vaste stok waarmee ik op rietvoorn en brasem viste . voor de rest heb ik echt nog nooit met een hengel gevist , daarom dat ik hier even wat informatie kom opdoen . ben al wel eventjes bezig met een vaste stok en ik vind het is tijd voor iets anders

mvg
andy roelands
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-04-2006 23:50

15-04-2006 16:04

peter andrae schreef:Nee Daaf je zit er niet naast dat begrijp ik er ook uit.

Vandaar dat ik die baitrunner een minder goed advies vind vooral als je budget maar 150 euro bedraagd,kan je natuurlijke leuke spullen voor kopen maar dan geen baitrunner,eerst vissen bevalt het dan kun je altijd nog verder gaan denken aan spulletje,s.

Andy hoe wil je op karper vissen met het pennetje of ook statisch erbij een baitrunner is namenlijk niet nodig om een karper te vangen ik zou het simpel houden in den beginnen,maar denk je bijvoorbeeld ook aan een onthaakmat,of een fototoestel je wilt toch je vangsten vastleggen,weger,tas,klein matriaal vergis je hierin niet telt behoorlijk aan,lijn voor op de molen,stoeltje,en zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen.


Ik ben zelf begonnen met een penhengel,schepnet,onthaakmat hadden ze nog niet in mijn tijd dat ik begon :wink:sorry jongens,een legerpukkel voor het matriaal en een vuilniszak om op te zitten,en een emmertje met aarappels en mais,was zat ving mijn vissen het is nu nog steeds zo en vaak nog beter dan de bolliejongens,met de pen ben je gewoon veel mobieler dus bevis je een veel groter gedeelte van het water en dat levert weer exstra vissen op.


Hoop dat je veel lol in het karpervissen krijgt wens je s6 en wees zuinig op die kanjers :wink: .



groetje,s peet.


Hoi peet

Ik weet het eigenlijk nog niet juist of ik met een pen of statisch wil vissen .ik wil het eerst alle 2 uitproberen en dan zien wat me het meeste aanspreekt .maar het lijkt me prachtig om een mooie karper of brasem boven te halen. is er soms een site met veel informatie en een online site voor vishengels enzo ? Dan kan ik mss een idee krijgen van die prijzen .

Mvg


Ps ; bedankt al voor alle reacties
Gebruikersavatar
sander korten
Berichten: 92
Lid geworden op: 24-03-2006 21:48

15-04-2006 16:12

emmertje met aarappels en mais,was zat ving mijn vissen het is nu nog steeds zo en vaak nog beter dan de bolliejongens



zo eindelijk iemand wie net zo denkt als mij....ik vis 8 van de 10 nachten met een simpel blokkie aardappel en heb over mn vangsten ni te klagen...de andere 2 nachten is het mais en hennep met daarop een kleine maat boilie tot een max van 16mm....
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

16-04-2006 01:53

Gezien je ervaring, zou ik eens naar een beter gesorteerde hengelsport winkel in de buurt gaan, die kunnen je vast goed informeren.

Ik zou als ik jou was kiezen voor een penhengel, die evt. ook te gebruiken is op twee banksticks.
Dus nog niet met optonics / piepers, de slip van je molentje hoor je wel gaan bij een run, en als indicator zou je een strip aluminiumfolie kunnen gebruiken zodat je die op en neer ziet gaan.

En vind je het vissen zowel statisch als pennend erg leuk kun je na enige ervaring de spullen die je hebt nog verbeteren of je vind het niks meer en donderd het in de hoek.

Ik denk dat je dan met een beperkt budget je vissen wel kunt vangen.

Als ik je even idee mag geven qua prijzen..... komt van de website van raven ( http://www.raven.nl ) (voor een beginner redelijk materiaal tegen lage prijzen)
Penhengel 70 euro, dan heb je een nieuwe, wellicht op marktplaats goedkoper.
Molen met slip voorop 50 euro
2 losse banksticks (aluminum) met rodrest en V steuntje voorop 20 euro[/url]
Plaats reactie