regenbestendigheid van tenten/ovals etc


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

31-03-2006 21:23

Hallo,

Ik ben een beetje aan het neuzen naar een andere nachtplaats en steeds kom ik de waterbestendigheid in mm tegen bij allerlei merken, hieover zijn voor mij echter een aantal dingen niet duidelijk.

Zo heeft bijvoorbeeldede JRC Roamer Dome een 5000mm doek en de nieuwe Ulitmate tenten als de Scorpion 2500mm doek, terwijl de duurdere Fox tenten een doek 5000mm hebben en de goedkopere 3000mm. Betekent dit nu dat de JRC bijna twee keer zo veel water kan hebben als bijvoorbeeld een goedekopere Fox en dus veel beter regenbestendig is?? Vanaf hoeveel mm kan je ongeveer dan zeggen dat een tent echt niet gaat lekken bij flinke stortregen of is dit eigenlijk niet te voorkomen.

Het komt er dus op neer dat ik graag zou willen weten wat de mm's praktisch gezien inhouden. :)

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

31-03-2006 22:07

Dit heeft naar mijn weten (opleiding detailhandel mode textiel) te maken met de coating van het gebruikte materiaal.

Een doek met 5000 mm (waterkolom) = 5.00 m waterkolom
5000 mm zal dus pas gaan doorlekken als er een druk uitgeoefend word die vergeleikbaar is met die van het gewicht van een kolom water van 5 meter hoog.

En gemiddelde stevige regenbui zit rond de 1500 mm waterkolom..
Vanaf 1500 mm waterkolom is een doek echt waterdicht.
Hoe hoger de mm waarde hoe beter, omdat de coating na verloop van tijd slijt en dus in waarde afneemt.
Hoe hoger de waterkolom, hoe meer waterdruk een tentdoek kan weerstaan en dus hoe waterdichter tentdoek is.
De topkwaliteiten zijn vanaf 2.500 tot 5.000 mm. voor het dakdoek en 5.000 tot 10.000 mm. voor het grondzeil. PU (= Polyurethaan) is het sterkste en meest slijtvast.
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

02-04-2006 12:09

Kijk,

Bas heeft helemaal gelijk alleen heb ik de info van fabrikanten dat bij 1900mm het doek echt waterdicht is. (misschien nemen zij het onzekere voor het zekere i.v.m claims die ze kunnen krijgen als het produkt niet is zoals zij zeggen dat het moet zijn.

Alles wat 2000mm is of daarboven is echt top. Daar hoef je je over de kwaliteit van het doek geen zorgen te maken.(wat waterdichtheid betreft en als alles "eerlijk" is aangegeven) Let wel goed op hoe de stiknaden voorzien zijn van sealing. Vooral aan de uiteinde van bijv. het frame van de paraplu's of bij bijv. geborduurde logo's. Omdat druppels zich hier ophopen kan het daar sneller gaan " lekken".

Slijtage ondervind het doek altijd. Dit is iets waar je zelf controle over kan hebben. Zorg er bijv. voor dat je het doek NOOIT met zeep of iets wat ontvet afneemt. Hierdoor krijgt het water een afstotende werking en zal dus niet meer naar elkaar toetrekken zodat het doek niet meer wordt "afgedicht".

Hoe hoger het MM van het doek hoe eerder condens. Dus met koude temperaturen buiten is een dubbel doek (isolatie van lucht tussen de twee doeken) een betere optie.

Onthou dus dat alles boven 1900mm (of 1500mm zoals Bas aangeeft) ECHT waterdicht is tijdens een forse regenbui.

Toch maar hopen op droog weer........groeten,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

02-04-2006 12:27

Ok bedankt voor de uitleg, nu snap ik het tenminste!

Marcel, ik had begrepen dat jij nog wel veel van de nieuwe Ulimate tenten/ovals afwist, dus...

Wat ik mij nu bijvoorbeeld afvraag is als je bijvoorbeeld een Ultimate Scorpion tegenover een Culture Chayenne met Culture overwrap zet heb je dan bij de Scorpion veel eerder last van condensatie dan bij de Chayenne met overwrap omdat deze laatste voor een groot deel dan dubbeldoeks wordt? Zitten er tussen de Culture Chayenne en bijvoorbeeld de Scorpion veel grote verschillen of is het vooral het doek, of is de pro^tect serie ook op andere punten sterker gemaakt?

En nog een vraagje over de nieuwe Ultimates: Als je de Dreamcatcher tegenover de Scorpion ziet hoe zit het dan kwa verschil in opzettijden? Zo'n Scorpion lijkt me snel in het opzetten door het plu gedeelte, alleen zo'n harmonica effect van de Dreamcatcher zou ook snel moeten zijn.

Alvast bedankt.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

02-04-2006 19:01

Hoi Koen,

Het verschil tussen de Culture Cheyenne met overwrap en de Pro^tect Scorpion hier op een rijtje.

-Culture Cheyenne:
-210D/2000mm doek
-2 stuks 16mm stormsticks
-plastic grondzeil
-kunststof D ringen om haringen doorheen te steken om vast te zetten aan de grond
-kunststof cap
-standaard penharingen

Culture Overwrap
-210D/2000mm
-standaard penharingen

Pro^tect Cheyenne
-420D/2500mm doek
-unieke frontbar tussen de twee langste stormpalen (nooit water wat van de plu afvalt aan de voorzijde)
-regengoot wat ervoor zorgt dat het water aan de zijkant naar beneden loopt en daar van de plu afvalt
-4 stuks 19mm stormpalen
-Metalen D ringen voor pegs
-deluxe bivvypegs meegeleverd
-Heavy Duty PVC grondzeil (voorkomt optrekkend vocht vanuit de grond)
-RVS cap
-5mm paraplu frame.....(95% heeft 4mm frames)
-uitneembare deur (en ook van boven te openen, dus bij harde regen kan je bijv. de onderzijde dicht laten zodat het daar niet naar binnen kan regenen)
-tevens RUIME 600D opbergtas die meegeleverd wordt. Eigenlijk een carryall op maat gemaakt voor de Scorpion!

Ultimate heeft 3 series. Culture......aantrekkelijke prijs, A-life.....camou serie.........en Pro^tect, topmaterialen en unieke designs.

Koen, dubbel doek werkt omdat er een luchtlaag tussen de "binnen" en "buiten" tent ontstaat. Met een overwrap is die luchtlaag natuurlijk vrij klein. Buitendoek ligt op het binnendoek. Qua condens scheelt dat niet heeeel veel.

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik ze graag van je.....

Groeten,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Bas Jansen
Berichten: 335
Lid geworden op: 10-02-2005 12:46
Locatie: Renkum / Wageningen

02-04-2006 19:06

@ Marcel.

Zo stond het tenminste in mijn lesboeken.
Maargoed, hoe hoger hoe beter iig.
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

02-04-2006 19:22

Koen,

Ik zie dat ik het laatste gedeelte van je vraag niet heb beantwoord.

De Harmonica modellen (Dreamcatcher) zijn redelijk snel in opzetten maar een plu model (Scorpion) is sneller.

Let wel dat de Dreamcatcher staat als een huis......mede door het blok.

Eigenlijk kan je ze niet met elkaar vergelijken, zijn twee totaal verschillende onderkomens.
De meeste mensen zullen aangeven dat de Scorpion voor korte sessies een uitkomst is. Makkelijk mee te nemen in je foedraal en snel op te zetten (en af te breken). Ideaal voor 1 of 2 nacht sessies.

Dreamcatcher zit in aparte tas en duurt een paar minuutjes langer met opzetten, is een luxer onderkomen....mooi voor sessies van meerdere nachten of zelfs weken.

Wat ik hier typ is over het algemeen de mening voor deze ontwerpen. Iedereen bepaalt natuurlijk zelf hoe hij/zij z'n artikel gebruikt.

Gegroet maar weer.......

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

02-04-2006 20:19

Hallo Marcel,

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden, nu zijn de verschillen weer een stuk duidelijker! Ik ben wel onder de indruk van de nieuwe ultimate serie, dus welke van al deze types zou het beste zijn voor mijn gebruik zoals dat hieronder staat (1 persoon max)?

- Het meest (lees 70%) als shelter gebruiken voor dagsessies tegen wind en regen waar je in ons land bijna altijd mee te maken hebt.
- Als goede (wind bestendig) en vooral waterdichte tent gebruiken voor 1 of 2 nachten achter elkaar (30%)
- 1 tot max 2 keer per jaar gebruiken voor een Frankrijk sessie van zo'n week.

Ik mis helaas het kapitaal om meerdere onderkomens te kopen, bijvoorbeeld een speciale extra luxe tent voor de weken Frankrijk, ik zoek dus een tent die aan de bovenste 'twee' punten prima voldoet en tevens dan voor een prima onderkomen zorgt in Frankrijk. Daarbij vind ik het vooral heel belangrijk dat de kwaliteit van de tent gewoon goed is, dus hij moet vooral gewoon helemaal waterdicht zijn (dus geen lekken hier en daar want dan raak in snel geïrriteerd 8) ) en makkelijk op te zetten zijn in je eentje (komt niet op een minuut aan). Verder moet het voor het transport gezien niet te veel ruimte in beslag nemen, het mooiste is als het in m'n fouderaal past maar het is geen vereiste.

Welke tent acht jij hiervoor het meest geschikt?
Alvast bedankt.

Mvg, Koen
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

02-04-2006 21:06

marcel,

ik heb van ultimate de a-life overwrap camou.
maar die is 1500mm dik doek en de chennene is 2000mm.
maar de a-life is veel duurder terwijl de chennene volgens mij beter doek heeft?
klopt dit?

mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

03-04-2006 07:53

Koen,

Als ik je "eisen" zo lees zo ik serieus naar de Scorpion of Tarantula kijken.
Deze staan zo, zijn kwalitatief goed en de Scorpion past in je foedraal. (Als je een beetje ruime vakken hebt)
De Tarantula is qua transport langer omdat deze twee lange balijnen heeft die voor de extra ruimte zorgt t.o.v. de Scorpion.
Dit kan je op de foto of de site goed terugzien (http://www.ultimatehengelsport.nl)

Dreamcatchers zijn gewoon iets zwaarder, iets langer qua opzetten maar staan wel als een huis.

Ik kan je alleen adviseren, je zal toch je eigen voorkeur/keuze moeten volgen......

Maak je in ieder geval over de kwaliteit geen zorgen (en over de service ook niet)

Groeten,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

03-04-2006 10:16

Hoi Luuk,

De MM zegt niets over het dikte van het doek. Dit is puur de waterdruk die het doek kan hebben voordat er water doorheen komt.

De dikte van het doek wordt weergegeven in Denier.

De Culture heeft 210D/2000mm en de A-life 300D/2000mm. (op onze site stond 1500mm bij A-life maar dat is echt 2000mm)

De waterdichtheid is dus gelijk alleen het doek van de A-life is dikker/slijtvaster.

Groeten,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2006 10:29

Die waterkolommen van het doek zijn natuurlijk belangrijk, maar het zijn toch doorgaans de naden die gaan lekken.
Overigens valt dat ook wel te verhelpen, maar een goede stevige coating van de naden kan dus erg belangrijk zijn als je wil dat je plu/tent lang mee gaat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

03-04-2006 19:37

Ok bedankt voor je antwoord Marcel,

Ik zal morgen even gaan informeren en gaan kijken naar de Scorpion als ze deze hier hebben liggen.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

09-04-2006 22:46

Marcel of iemand die in het bezit is van een scorpion, cheyenne of tarantulla,

Kan je het grondzeil verwijderen bij deze ovals? En het grondzeil is bij de pro^tect serie van havy duty pvc, wordt daarmee dat PU slijtvaste materiaal bedoelt dat eerder in dit topic even is genoemd?

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

10-04-2006 10:02

Hoi Koen,

Ja, alle grondzeilen van de Brollies en Bivvies zijn uitneembaar.

Met Heavy Duty wordt inderdaad de zware uitvoering van PU/PVC grondzeilen bedoeld. (en dan nog in de dikke uitvoering)

Groeten,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
patrick degen
Berichten: 315
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Huissen

10-04-2006 14:22

Marcel, perfect dingetje die protect cheyenne :wink:
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

12-04-2006 17:54

Marcel,

Ik heb hier even in de winkel gekeken naar de Scorpion, Tarantula en de Dreamcatcher, alleen helaas niet opgezet. Het viel me wel op dat op het gebied van transport toch de dreamcatcher wel vrij klein is, ook met het gewicht in vergelijking met de Tarantula viel het daarmee erg mee. Ik wilde eerst voor de Scorpion gaan, alleen het viel me op de de tas waarin deze zit geen handvatten of draagriem heeft dat vind ik erg lastig aangezien ik ook op stekken kom waar m'n auto er niet zo naast kan, dus om dan dat ding onder je arm te dragen is niet echt handig...

Verder had ik het idee dat het grondzeil van de dreamcatcher dikker/steviger was dan van de Scorpion of Tarantula. Klopt dit, of is dit bedrog?

Nu vraag ik me echter nog af of de Dreamcatcher ook makkelijk op te zetten is als je alleen bent?? Als ik namelijk de Dreamcatcher met de plu modellen vergelijkt dan lijkt dit een veel groter bouwpakket, alleen voor mij moet dit wel gemakkelijk alleen op te zetten zijn.

Mvg, Koen
Peter van Crugten
Berichten: 90
Lid geworden op: 25-04-2005 11:08

13-04-2006 11:29

Is het bij jullie toevallig bekend wat de waterbestendigheid in mm is voor de X2 Cyber 2 tent. Ik heb overal gezocht maar heb de informatie niet kunnen vinden. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

13-04-2006 11:33

Hoi Koen,

De Dreamcatcher is inderdaad compact mee te nemen en heeft een mooi tas qua vervoer eromheen. Je tip betreffende de draagband aan de Scorpion zal worden doorgevoerd in de toekomst. De Scorpion is echter wel mooi mee te nemen in een foudraal als je een beetje ruim zijvak hebt.
(Past bijv. perfect in de Pro^tect Foudraal) maar met schouderband op de zak van de Scorpion wordt dat iets makkelijker, daar heb je een goed punt.

Wat betreft het grondzeil, deze moet dezelfde dikte zijn als de Dreamcatcher.

Ik heb de Dreamcatcher zelf en als je deze een twee tot drie keer hebt opgezet en afgebroken, heb je voor jezelf de snelste methode gevonden en staat deze met een paar minuutjes. (Minder als 7 minuten voor mezelf)
ECHTE MINUTEN en geen gokje ofzo.

Mocht je nog wat willen weten, ik hoor het wel.

Groeten,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

13-04-2006 20:40

Ok Marcel,

Het is de Dreamcatcher geworden, de pro^tect 1 persoons. Nu vraag ik me af waar dat ene 'touw' voor dient met de ring er aan die aan één kant ongeveer bij het blok uitkomt?

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

14-04-2006 09:03

Hoi Koen,

Op het grondzeil zitten twee bevestigingspunten om "het blok" aan te monteren. Hierdoor krijg je de correcte spanning op het "frame" en staat de Dreamcatcher altijd in de goed positie. Nu komt het wel eens voor dat je zonder grondzeil wil/moet vissen. Dan is deze band van blok naar blok de oplossing voor de correcte spanning. Tevens is zo'n dubbele connectie (grondzeil en band) zeer stevig. Zeker bij bijv. flinke wind..

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn dan hoor ik dat wel..

Veel goede sessies ermee......

gr.

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

15-04-2006 14:17

Ja ik heb hem gister even getest en had toen door waar ie voor was. Hij stond echt goed stevig met alleen de band, ik heb hem namelijk alleen zonder grondzeil gebruikt. Verder bevalt de bivvy prima, hoewel ik er nog niet in geslapen heb, maar zitten ging prima, ruimte zat en het stond inderdaad zeer sterk.

edit: twee foto's van gister...

Afbeelding

Afbeelding

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

17-04-2006 14:04

He Koen,

Mooie foto's, staat er netjes bij hoor.
Ben blij dat je er tevreden mee bent, je zal zien dat hij je uitermate zal bevallen.


Nog wat gevangen trouwens??

Groeten

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

17-04-2006 18:07

Nee Marcel, die sessie helaas niets kunnen vangen...
Ik heb vandaag nog wel ff de tent een keertje opgezet om het systeem snel door te krijgen, vandaag stond ie wel duidelijk wat strakker. Het vile me wel op dat het grondzeil als spanning strakker is dan de spanningsband, daar zit een klein verschil tussen. Ik wil echter gewoon regelmatig m'n grondzeil kunnen verwijderen (bijvoorbeeld overdag) dus ik neem aan dat je dan ook alleen van de spanningsband gebruik kunt maken en dan het grondzeil alleen met de plastic clips vastzet en niet bij de blokken?

Hier weer ff een foto van vandaag...

Afbeelding

Ik ben nu trouwens ook nog wel geïnteresseerd geraakt in de winterskin, vooral voor de langere sessie, want het scheelt natuurlijk met kou, maar ik neem aan dat door de isolerende werking ook warmte iets beter buiten gehouden wordt?

Zit bij de Dreamcatcher de winterskin ook echt ruim om de gewone tent heen, dus zit er echt een isolerende luchtlaag overal tussen of ligt de skin bijna overal gewoon op de binnentent?

Mvg, Koen
Plaats reactie