korda x-line


frans plomp
Berichten: 24
Lid geworden op: 20-03-2006 18:57

20-03-2006 19:08

ik wil met de korda x-line gaan vissen. wie heeft ervaring met deze lijn of een goed alternatief. Ik heb een tijdje met de technium van shimano gevist maar ik ben daar niet te echt tevreden over
Terwijl andere staan te chillen is Frans aan drillen
Gebruikersavatar
niels brinkman
Berichten: 63
Lid geworden op: 02-02-2005 13:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

20-03-2006 19:48

Niet tevreden over technium? Kan ik me bijna niet voorstellen... wat was er mis mee dan? Ben heelk erg benieuwd. Ik vind het zelf namelijk een perfecte lijn!

Over de X-line kan ik je helaas verder niets vertellen, geen ervaring.

Mvgr, niels
reda boullart

20-03-2006 20:53

ook hier geen klachten over de technium ben wel benieuwd waaron jij niet tevreden bent? :D
Helle Hans
Berichten: 10
Lid geworden op: 19-03-2006 03:46
Locatie: Z/Limburg

20-03-2006 20:56

Hi Frans!
X-line van Korda zou een sterke slijtvaste lijn zijn met als extra pluspunt zeer weinig rek en zwaar waardoor deze sneller zinkt en beter op de bodem blijft liggen.
(Info ----> Korda dvd 1t/m5)

Ikzelf vis al jaren met barbuster van fox waar ik best tevreden over ben.
Deze is lijn is niet kapot te krijgen.
Er zullen er genoeg zijn die barbuster rotzooi vinden. Zo ben ik niet kapot van softsteel.

Ik wil maar zeggen iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen manier van vissen en zijn eigen punten waaraan zijn vislijn moet voldoen (dik/dun, slow sinking/fast sinking, kleur, stijfheid, ik noem er maar wat)

Ikzelf wou dit jaar technicum proberen van shimano, maar lees er niet veel positiefs over op dit forum. (Technicum lijnbreuk nieteens bij de knoop??????? :o )
Dus waarschijnlijk wordt het voor mij ook de X-line

Helle Hans Out!
reda boullart

20-03-2006 21:19

inderdaad ieder zijn eigen mening .heb ff de zoekfunktie gebruikt over de technium maar ik zie weinig negatiefs hoor.
heb zelf ook geen klachten anders gebruikte ik het niet maar goed we raken off topic zo :lol:
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-03-2006 21:43

ik heb vorig seizoen ook met technicum gevist.. op zich geen problemen mee ondervonden.. behalve dat die dikker is dan aangegeven.. en de zichtbaarheid onder water best groot is..

heb op de beurs de X-Line gezien en getest tov technicum qua zichtvaarheid.. en de x-line is 10x minder zichtbaar!! en qua rek etc hebben ze dezelfde eigenschappen.. alleen bij X-Line klopt de diameter wel wat er op de spoel staat..

binnenkort koop ik in ieder geval X-Line..
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

20-03-2006 22:12

Naar mijn weten is X-line niet van korda!

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

20-03-2006 22:57

Klopt als een bus ,X-line is niet van Korda maar van een Engelse firma waarvan de naam mij even ontschoten is!!
Good luck and tight lines!
peter andrae

21-03-2006 15:53

Helle ik zie maar weinig slechte reactie,s over technium lijkt mij ook stug heb zelf lange tijd ermee gevist nooit geen problemen gewoon een goede lijn,ik krijg het gevoel dat heel veel mensen hier maar wat lopen te roepen terwijl ze dingen van horen zeggen hebben.


gewoon een goede lijn.


mvg peter.
frans plomp
Berichten: 24
Lid geworden op: 20-03-2006 18:57

21-03-2006 16:38

klopt ik heb het verkeerd gelezen dacht dat het een lijn van korda was doordat het besproken werd in de korda dvd (mijn excuses). Ik heb het even uitgezocht en het gaat om het Engelse merk Raven. Maar mijn ervaring met tecnium was al vanaf het begin slecht ik had bij mijn eerste 3 runs lijnbreuk en mijn slip ed. wel goed staan. Mijn vismaten hebben ook de technium en er geen problemen mee maar ik wel en dan hoeft het voor mij echt niet meer. Het was gewoon een nieuwe lijn gekocht bij een hengelsportzaak dus niet via marktplaaats of zo.
Terwijl andere staan te chillen is Frans aan drillen
Gebruikersavatar
niels brinkman
Berichten: 63
Lid geworden op: 02-02-2005 13:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

21-03-2006 16:41

Dus terwijl Frans vanwege de lijnbreuk stond te gillen waren zijn vismaten lekker aan het chillen/drillen!
Laatst gewijzigd door niels brinkman op 21-03-2006 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

21-03-2006 16:45

peter andrae schreef:,ik krijg het gevoel dat heel veel mensen hier maar wat lopen te roepen terwijl ze dingen van horen zeggen hebben.


gewoon een goede lijn.


mvg peter.


Ik heb er zelf een seizoen mee gevist maar vond het een *&%^$ lijn. Kinkte als de hel en veel te stug. Bovendien is het inderdaad een stuk dikker dan aangegeven op de verpakking. Eigenlijk alleen maar slechte ervaringen dus. Uiteraard is lijnkeuze zeer persoonlijk en wellicht hebben andere vissers andere ( positievere ) ervaringen, mijn lijn is het niet. Ikzelf zweer bij Camou lijn van Prologic, maar hier kan een ander natuurlijk weer heel anders over denken.

Dingen lopen roepen als je iets niet zelf geprobeerd hebt schiet inderdaad niet op nee en helaas gebeurt dat hier maar al te vaak.
peter andrae

21-03-2006 17:22

:o nooit geen last van kinken gehad of lijnbreuk en toch anderhalf jaar mee gevist.

leuk zelfde lijn en ook zoveel verschillende ervaringen.


Niels en je hebt die lijn alleen maar gegooit of ook uitgeroeit anders is dat kinken wel te verklaren gaat met de meeste lijnen zo.

Heb weleens mijn molens opgespoeld met berkley zit lekker te vissen denk na een paar uur even een hengel te gaan ophalen omdat mijn lijn in het wier lag ik wil binnen draaien breekt mijn lijn 35/100 ik denk :o oehhh zeker iets scherps blijkt dat die lijn gewoon bij het minste breekt,maar dat is klote als je in je eentje op Orient zit te vissen kon geen kant op ja de auto inpakken en nieuwe lijn gaan halen,had nog zo een klos maar die was net zo gaar.


mvg peet.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

21-03-2006 18:24

peter andrae schreef::o
Niels en je hebt die lijn alleen maar gegooit of ook uitgeroeit anders is dat kinken wel te verklaren gaat met de meeste lijnen zo.


Inderdaad alleen gegooid, en inderdaad zijn heel erg veel lijnen hier niet goed tegen bestand.
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

21-03-2006 22:39

Lijnen,

Wat de een goed vindt, vindt de ander niets.....
Er zijn zoveel factoren die een lijn kunnen beinvloeden, denk maar aan je onderlijn systeem, snelheid van binnendraaien (dus type molen), manier van uitvaren, full power werpen etc.etc.
Heb je bijv. een hele snelle molen waarbij je ook nog een snel binnendraait dan kan je er snel vanuit gaan dat je lijn gaat " kinken".(mist je een lijn hebt met weinig rek en slijtvast is) Ook als je een loodsysteem, onderlijnsysteem gebruikt die tijdens binnendraaien nogal eens om zijn as draait (hoe sneller je draait, hoe sneller dit gebeurt) dan ook zal je lijn gaan kinken. Bij full power casting rekt je nylon (ong. eerst 7meter zover uit dat je hierdoor ook kinken gaat krijgen op den duur) die eigenschappen heeft nylon nou eenmaal.
Een nylon fabrikant kan maken wat je wil, minder rek is stugger, slijtvaster is stugger, gladder is soepeler enz.enz. Zij mixen als het ware de grondstof (korrels) en daar zijn er met stugge, slijtvaste, weinig rek eigenschappen en met soepele, gladde eigenschappen etc.etc.

X-line is een lijn gemaakt met een coating die voor een gladde lijn zorgt...perfect voor werpen op grote afstanden. Ook heeft de lijn door de coating een lage zichtbaarheid (karper zal minder snel "schrikken".
Iemand die deze eigenschappen in een lijn zoekt zal zeer tevreden zijn over X_line.

De Technium is net als bijv. de Sufix Synergy, PB Nylon en Ultimate Topix ontwikkeld als een slijtvaste lijn. Plaats deze lijnen op een testmachine voor schuurbestendigheid en je zal zien dat deze 4 met kop en schouders van concurerende lijnen " winnen".

Fox en Pro Logic komen met de camo lijnen, lijnen waarbij camoflage centraal staat, van bepaalde vissers een uitkomst. X-line en Phantom doen dit door een coating die de zichtbaarheid verminderd.

Het is maar net wat je zoekt..................

Natuurlijk hoor een lijn met een opgegeven diameter en/of trekkracht dit wel benaderen. Doet die lijn niet wat op de label staat dan wordt je eigenlijk " genept" (meestal in negatieve zin) en dat is iets wat geen een consument zou willen.

X-line (daar is de topic mee begonnen) doet waarvoor het gemaakt is.
Wil je een lijn met een lage zichtbaarheid, mooi glad (verre worpen) en soepel.....dan zal je hierover tevreden zijn.

Daarom is het belangrijk dat je weet onder welke omstandigheden je gaat vissen, en welke lijn je daarvoor het beste kan gebruiken. De winkelier kan over deze info beschikken (maar op internet kan je zelf een hoop vinden).

Vul dus je reserve spoelen met verschillende typen lijn voor verschillende omstandigheden.....daar kan je je voordeel mee doen.

Vang ze.........................

Marcel Ulje
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Arjan Bosma
Berichten: 14
Lid geworden op: 22-02-2006 19:10
Locatie: Nieuw Amsterdam

21-03-2006 23:47

he kijk eens naar de breeksterkte als je technium koopt en niet naar de diameter er schijnen meerdere breeksterktes voor de zelfde diameter in omloopt te zijn.

Ik persoonlijk ben verzot op mijn technium ik breek er haken mee niet te slopen die lijn.
Ik zit dus ook regelmatig vol verbazing de negative verhalen hier te lezen.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

22-03-2006 08:04

X-Line is dus absoluut niet glad en soepel en gooit voor geen meter!
Zie het maar als Korda IQ op je molenspoel, niet echt voor afstanden. Het is geweldig als je kort vist het is heel zwaar en ligt mooi plat op de bodem.Waardeloos voor afstandvissen.
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

22-03-2006 13:17

Dennis,

IQ is fluocarbon, X-line absoluut niet!!!!!

Deze twee kan je echt niet met elkaar vergelijken.
X-line heeft ook een totaal andere eigenschap en natuurlijk ook voor andere doeleinde ontwikkeld.

Ieder zijn mening, maar qua materialen zijn ze totaal verschillend.

Marcel
==--- catch your dream ---==
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

22-03-2006 16:13

[quote="Marcel Ulje"]Dennis,

IQ is fluocarbon, X-line absoluut niet!!!!!

Marcel[/quote]

Marcel heb ik dit gezegd dan?? Het is even springerig en stug als flurocarbon,

[quote="Marcel Ulje"]
X-line (daar is de topic mee begonnen) doet waarvoor het gemaakt is.
Wil je een lijn met een lage zichtbaarheid, mooi glad (verre worpen) en soepel.....dan zal je hierover tevreden zijn.Marcel[/quote]

en dit doet het dus absoluut niet!!
Het enige is de lage zichtbaarheid en de zwaarte.
Heb het zelf paar jaar geleden gehah om te proberen maar vond het echt niets. en ja dat zal persoonlijk zijn.
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

22-03-2006 16:30

Aah, op die manier.

Ik dacht even dat je de lijnen met elkaar ging vergelijken.

Met afstand vissen bedoel ik ook "werpafstand". Mij beviel de lijn zeer goed....maar net als je typt.
Ieder zijn eigen ervaring.

Gr,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

22-03-2006 17:05

ok dan maar je kunt me niet vertellen dat je 100mtr plus hebt gegooid met deze lijn. Ik kan redelijk gooien( tot zo'n 110 mtr) maar kwam niet verder dan zo'n 60mtr.!!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-03-2006 17:20

Heb zelf met X-line gevist afgelopen voorjaar en ook dit voorjaar ligt hij weer op de molen (helder, klein, ondiep water). Verwacht dat het geen pure fluocarbon is maar toch zeker wel een combinatie van fluorcarbon en nylon. Hij is soepeler dan de Vanish van Berkley (daar heb ik voorheen mee gevist) en bijv. de onderlijnfluorcarbon als die van Korda, maar inderdaad nog behoorlijk springeriger dan gewone nylon. Doordat de lijn wat springerig is is deze inderdaad minder geschikt voor het afstandvissen (echte werpen) zoals Dennis al aangeeft, maar vindt hem persoonlijk zeer goed voor het korte afstandwerk. Een nadeel van fluorcarbonlijnen is dat ze vrij snel oxideren, waardoor er een aanslag ontstaat op de lijnen. Dit heb ik op vorige lijnen meegemaakt en ook vorig jaar op de X-line. Hierdoor verdwijnt een gedeelte van de doorzichtbaarheid van de lijn (dus onzichtbaarheid) en is hij daardoor beter zichtbaar in het water. Daarmee is eigenlijk het enige echte voordeel van fluorcarbon weg en kan je dus weer beter met een nylon vissen. Met mijn visregelmaat dan wel te verstaan praat ik over een periode van een maand of 2 intentsief vissen wanneer oxidatie al merkbaar begint te worden.
mvg

Bart van den Hurk
frans plomp
Berichten: 24
Lid geworden op: 20-03-2006 18:57

22-03-2006 21:50

graag wil ik ook weeten hoe het zit met de slijtvastheids van de x-line ik vis op water met redelijk wat opstakels en wil weten of ik met de x-line daar erg gevoelig voor is
Terwijl andere staan te chillen is Frans aan drillen
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-03-2006 23:42

Hij is behoorlijk slijtvast hoor Frans, zal tussen een technium en simpele nylon inzitten. Maar enkel verkrijgbaar tot 0.37mm, dus mijn inziens niet geschikt voor zware obstakels (steile taluds, brugpeilers, enz.) omdat ikzelf liever niet met een voorslag werk. Dan heeft fluorcarbon ook maar weer weinig zin... Maar licht takkenwerk en lelies zijn geen probleem, tenminste niet bij mij gebleken...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

23-03-2006 01:08

Slechte ervaringen met een bepaalde soort lijn kan door het gebruik van
een (voor die lijn) verkeerde molen komen...

ik heb namelijkl hele slechte ervaringen met die groen/zwarte daiwa duo
lijn, ook technium vond ik ronduit slecht. Veel kinken en krullen.

Nou heb ik me laten vertellen dat een aantal lijnen slecht te combineren
zijn met mijn 4500's. Dat ze slecht opspoelen is inmiddels wel bekend, de
ene lijn zou hier nu eenmaal gevoeliger voor zijn dan de andere... Of dit
dé reden is weet ik niet, maar het valt idd wel op.

Een vismaat van me heeft nl. ook diezelfde daiwa lijn op zijn Longcast's
liggen en hij heeft er helemaal geen problemen mee gehad... Het
hierbovenstaande zou daarvoor een verklaring kunnen zijn.

Grs seb